Mitä haittaa korvikkeesta?
Vauva on nyt 1,5kk, haluaisin jo viimein omaa aikaa. Täysi-imetyksellä on. Täällä oli ketjussa maininta että korvikkeesta olisi haittaa, onko näin? Mitä haittaa? Muuttuuko vauvasaa jotain tärkeää jos saisi välillä pullosta? Ajatus olisi viettää tyttöjen viikonloppua mökillä ja alloittaa salitreenaus, sitä olisi useamman kerran viikossa ja lapsi hoidpssa. Tarkoitus täysi-imettää 6kk kuitenkin.
Eka lapsi on niin toivon ettei tämä mee haukkumiseksi sitten.
Kommentit (50)
Ei välttämättä mitään haittaa juuri teidän tapauksessa, mutta tutkimuksissa on löydetty syy-yhteys korvikkeen ja ykköstyypin diabeteksen välillä. Eli korvike voi aiheuttaa k.o. sairautta. En antaisi ainakaan, jos napaverinäytteessä oli diabetesgeenit...
No ei siitä mitään haittaa ole, ainoa vaan että itse pelkäisin imetyksen häiriintyvän. Toisaalta maidon pumppaaminen vaatii myös oman vaivansa. Molemmissa on puolensa, korvike antaa kyllä mukavasti vapauksia. Itse haluaisin toisen lapsen kanssa onnistua pitkässä osittaisimetyksessä :)
Imetys voi häiriintyä. Lapsi saa maidon pullossa vähemmällä vaivalla. Imetys on arvokas asia. Itselläni meni ekan kanssa just siksi pieleen, kun lapsi suosi pulloa, mutta mulla ei täysimetyksellä koskaan ollutkaan. Toisten kanssa sit onnistui imetys. Kaikkea ehtii kyllä tekemään, mutta vauva on vauva vain muutamat kuukaudet. t. 4:n äiti
Siis eihän se ole täysimetystä jos annat korviketta myös. Miten siis täysimettäisit kuusi kuukautta jos nyt alat antaa korviketta? Taisit tarkoittaa että alat tarjota soseita vasta 6 kk iässä, siitä vaan.
Eniten särähti korvaan että lapsi on 1,5 kk ja haluat "viimein" omaa aikaa. Asennoidu vain siihen että on ihan normaalia että se oma aika on vielä pitkään aika niukkaa. Ehkä kannattaisi aloittaa noita omia aktiviteetteja vähän hitaammin kuin mitä kuvailit.
Kyllä täysi-imetyksessä voi välillä antaa korvikettakin kunhan se ei ole päivittäistä.
Eli korvike häiritsee vain imetystä, mutta se ei vahingoita vauvaa? Diabetesta ei suvussa ole. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:20"]Kyllä täysi-imetyksessä voi välillä antaa korvikettakin kunhan se ei ole päivittäistä.
Eli korvike häiritsee vain imetystä, mutta se ei vahingoita vauvaa? Diabetesta ei suvussa ole. T. Ap
[/quote]
No ei tietenkään vahingoita!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:20"]Kyllä täysi-imetyksessä voi välillä antaa korvikettakin kunhan se ei ole päivittäistä.
[/quote]
Oivoi Kaikkea sitä näkeeki... järki käteen!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 08:04"]
[ Terveimmät vauvat? Ihanko totta? Mistähän johtuu, että Suomessa lapsilla eniten diabetesta maailmassa? Turun yliopistolla on menossa tutkimus, jossa selvitetään lehmänmaidon (korvikkeen) yhteyttä diabetekseen. Muuallahan tämä on jo tiedossa, ja Suomi on muutenkin kärkimaita, mitä tulee maidonkulutukseen. Allergiat ja suolistosairaudet ovat myös lisääntyneet todella paljon.
[/quote]
Suomalaiset lapset saavat nykyään enemmän äidinmaitoa kuin aiemmat sukupolvet. Silti pikkulapsi-iän ykköstyypin diabetes on lisääntynyt näissä sukupolvissa, joita on imetetty enemmän kuin esimerkiksi 70-luvulla syntyneitä. Niin kauan, kun ei voida tietää syytä siihen, miksi diabetes puhkeaa nykyään yhä useammalle lapselle, voi tilastoja lukea ihan miten päin itse haluaa. Kannattaa odottaa maltilla, kunnes saadaan tutkimustuloksia esimerkiksi enterorokon ja muiden virusten vaikutuksesta taudin puhkeamiseen.
[/quote]
70-luvulla lehmänmaitokin oli hieman eri tavaraa.[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 08:04"]
[ Terveimmät vauvat? Ihanko totta? Mistähän johtuu, että Suomessa lapsilla eniten diabetesta maailmassa? Turun yliopistolla on menossa tutkimus, jossa selvitetään lehmänmaidon (korvikkeen) yhteyttä diabetekseen. Muuallahan tämä on jo tiedossa, ja Suomi on muutenkin kärkimaita, mitä tulee maidonkulutukseen. Allergiat ja suolistosairaudet ovat myös lisääntyneet todella paljon.
[/quote]
Suomalaiset lapset saavat nykyään enemmän äidinmaitoa kuin aiemmat sukupolvet. Silti pikkulapsi-iän ykköstyypin diabetes on lisääntynyt näissä sukupolvissa, joita on imetetty enemmän kuin esimerkiksi 70-luvulla syntyneitä. Niin kauan, kun ei voida tietää syytä siihen, miksi diabetes puhkeaa nykyään yhä useammalle lapselle, voi tilastoja lukea ihan miten päin itse haluaa. Kannattaa odottaa maltilla, kunnes saadaan tutkimustuloksia esimerkiksi enterorokon ja muiden virusten vaikutuksesta taudin puhkeamiseen.
[/quote]
70-luvulla maitokin oli hieman eri tavaraa. Eikö homogenointi aloitettu joskus 70- tai 80-luvulla? Sen jälkeen on varmasti runsaaseen maidon käyttöön liittyvät sairaudet lisääntyneet.
Ei vahingoita. Meillä vauva 2kk ja ollu kuukauden korvikkeella. Maito vaan loppu tulemasta, harmittaa niin vietävästi :( vaan minkäs teet..
Olen imettänyt nyt 6kk ja vasta pari viikkoa on maisteltu soseita. Koko ajan on myös saanut pumpattua maitoa pullosta, ja imetys on sujunut siitä huolimatta hyvin. Eli ei välttämättä vaikuta imetykseen lainkaan, mutta riippuu tietty vauvasta.
Ei voi antaa muuta vauvalle kuin rintamaitoa, mikäli aikoo puhua täysimetyksestä. Täysimetetty vauva on saanut pelkkää rintamaitoa. Yksikin korvikeannos/sosekerta kun tulee, niin siihen loppuu täysimetys. Fakta.
No höpöhöpö mikään fakta ole, minullekkin neuvolatäti sanoi kun harmittelin että olen joutunut hieman korviketta iltaisin lisäksi antamaan ja kun olin ajatellut täysimettää 6kk asti, että itseasiassa nykyään ei vaikuta vaikka saisi välillä korviketta, puhutaan silti täysimetyksestä ja että se on siis silti täysimetystä. Sen suhteen on siis höllätty vyötä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:39"]No höpöhöpö mikään fakta ole, minullekkin neuvolatäti sanoi kun harmittelin että olen joutunut hieman korviketta iltaisin lisäksi antamaan ja kun olin ajatellut täysimettää 6kk asti, että itseasiassa nykyään ei vaikuta vaikka saisi välillä korviketta, puhutaan silti täysimetyksestä ja että se on siis silti täysimetystä. Sen suhteen on siis höllätty vyötä.
[/quote]
Ei muuten ole. Neuvolantäti puhuu höpöjä.
Vertauksena, ihminen ei ole absolutistikaan jos tissuttelee iltaisin
Korvike Läpäisee lapsen kehittymättömän suoliston, voi aiheuttaa pieniä verenvuotoja ja muuttaa rakennetta. Monenko vauvan suoli toimii moitteetta, ei tarvi cuplatonia, ei itke ja vääntelehdi iltaisin. Luin juuri että käytännössä vanhemmat meinaa hukuttaa lapsen korvikepullolla ja luulevat vain että vauva syö ahnaasti ja tuputtavat vähän lisää. Kyll se aoheuttaa muutoksia ja vahinkoakin verrattuna oiieaan maitoon.
Suurin osa suomalaisista vauvoista kasvaa pääosin korvikkeella. Ja meillä on täällä maailman terveimmät vauvat. Joten ei, korvikkeen antamisesta ei ole lapselle mitään haittaa. Tietenkin sun sädekehä vähän himmenee, ja THL:n sedät itkee katkerasti, kun suosituksia ei noudateta tikitilleen, mut jos kestät tän, niin siitä vaan lähikauppaan. :)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 06:16"]
Korvike Läpäisee lapsen kehittymättömän suoliston, voi aiheuttaa pieniä verenvuotoja ja muuttaa rakennetta. Monenko vauvan suoli toimii moitteetta, ei tarvi cuplatonia, ei itke ja vääntelehdi iltaisin. Luin juuri että käytännössä vanhemmat meinaa hukuttaa lapsen korvikepullolla ja luulevat vain että vauva syö ahnaasti ja tuputtavat vähän lisää. Kyll se aoheuttaa muutoksia ja vahinkoakin verrattuna oiieaan maitoon.
[/quote]
Siis totta kai korvike imeytyy elimistöön, sehän on koko syömisen idea.:D Mitään tällaista, mistä sinä kerrot, ei ole tieteellisesti todistettu. Korvikeruokitun ja imetetyn lapsen välillä ei ole mitään eroa länsimaissa,joissa hygienia on hyvää, korvikkeet hyviä jne. Vauvan suolisto ei toimi moitteetta, koska se tosiaan on kehittymätön. Se on sitä myös äidinmaitoa saavilla.
Jos meinaat viikonlopun olla vauvasta erossa niin varaudu siihen, että on sitten sen jälkeen vaan pullolla vauva.! Uskomatonta tekstiä ap:lta, vauva raukka. Ei korvikkeen annon vuoksi vaan kun äidillä noin kova kiire lasta pakoon.
Sen ymmärrän, että haluaa käydä harrastuksissa, mutta sen voi ajottaa niin, että vauva jaksaa sen aikaa isän kanssa ilman ruokaa. miksi viikonloppu erossa tuon ikäisestä vauvasta ellei ole pakko?!
Ja varaudu siihen, että jos aijot alkaa kovasti treenaamaan, niin se haittaa maidontuloa.
18
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 07:49"]Jos meinaat viikonlopun olla vauvasta erossa niin varaudu siihen, että on sitten sen jälkeen vaan pullolla vauva.! Uskomatonta tekstiä ap:lta, vauva raukka. Ei korvikkeen annon vuoksi vaan kun äidillä noin kova kiire lasta pakoon.
[/quote]
No ei ole välttämättä pullovauva parin päivän jälkeen. Mulla oli juuri rintatulehdus ja kolmena päivänä jouduin vain lypsäämään ja antamaan pullosta. Lypsämään sen mitä tulehduksen takia enää vain tuli ja loput annoin korviketta. Nyt kun tulehdus on ohi maito tulee taas ja vauva on oikein mielellään tissillä.
Mikset mielummin pumppaisi pakkaseen omaa maitoasi vaikka kerran päivässä? Näin minä teen jos vaikka joskus raaskisin lähteä käymään edes kaupassa yksin :D tähän mennessä oon kerran antanut vauvan miehen vanhemmille hoitoon pariksi tunniksi ja taisin traumatisoitua itse niin pahasti ettei vielä kykene uudestaan antaa. Pakkasessa olisi varmaan kymmenen litraa maitoa, taitaa mennä vanhaksi ennen kuin ehtii käyttämään :D