Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä haittaa korvikkeesta?

Vierailija
26.03.2015 |

Vauva on nyt 1,5kk, haluaisin jo viimein omaa aikaa. Täysi-imetyksellä on. Täällä oli ketjussa maininta että korvikkeesta olisi haittaa, onko näin? Mitä haittaa? Muuttuuko vauvasaa jotain tärkeää jos saisi välillä pullosta? Ajatus olisi viettää tyttöjen viikonloppua mökillä ja alloittaa salitreenaus, sitä olisi useamman kerran viikossa ja lapsi hoidpssa. Tarkoitus täysi-imettää 6kk kuitenkin.

Eka lapsi on niin toivon ettei tämä mee haukkumiseksi sitten.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 06:23"]Suurin osa suomalaisista vauvoista kasvaa pääosin korvikkeella. Ja meillä on täällä maailman terveimmät vauvat. Joten ei, korvikkeen antamisesta ei ole lapselle mitään haittaa. Tietenkin sun sädekehä vähän himmenee, ja THL:n sedät itkee katkerasti, kun suosituksia ei noudateta tikitilleen, mut jos kestät tän, niin siitä vaan lähikauppaan. :)
[/quote]

Terveimmät vauvat? Ihanko totta?

Mistähän johtuu, että Suomessa lapsilla eniten diabetesta maailmassa? Turun yliopistolla on menossa tutkimus, jossa selvitetään lehmänmaidon (korvikkeen) yhteyttä diabetekseen. Muuallahan tämä on jo tiedossa, ja Suomi on muutenkin kärkimaita, mitä tulee maidonkulutukseen. Allergiat ja suolistosairaudet ovat myös lisääntyneet todella paljon.

Vierailija
22/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä voi todellakaan puhua täysimetyksestä, mikäli antaa edes joskus korviketta tai sosetta lisäksi. Valehtelu vääristää tilastoja ja aiheuttaa epäluotettavuutta, mitä tulee mahdollisiin tutkimuksiin.

Kuten äskettäin uutisoitiin yli 6 kk kestäneen täysimetyksen altistavan allergioille. Jos oikeasti täysimetettyjä on puolen vuoden iässä 1 %, ja näistäkin osa "täysimetettyjä", niin miten ihmeessä asiaa on edes voitu tutkia ja kuinka luotettavasti..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap provoo .

Vierailija
24/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 kk ja haluaisit jo omaa aikaa.

Zsus. Poistuu takavasemmalle oksentamaan

Vierailija
25/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin heti alusta asti rintamaidon ohella silloin tällöin korviketta. Imetin silti yötäpäivää seitsenkuiseksi. Meillä ei tuo korvikkeen tarjoaminen pullosta häirinnyt imetystä ja näin ollen sain 'omaa aikaa' silloin kun tarvitsin ja isä loi pulloruokinnan avulla myös hyvin läheisen suhteen vauvaan. Näin meillä. :)

Vierailija
26/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin välillä hyvällä omallatunnolla omaa aikaa tavaten ystäviäni, käyden urheilemassa, joskus illanvietoissa jne. Pumppasin maitoa noita kertoja varten, jota mies sitten syötti vauvalle poissaolojeni aikana, ja jos pumpattu maito ei riittänyt, korviketta oli aina varalla, jota antoi sitten lisäksi. 

Imetys ei mitenkään tästä häiriintynyt. Imetin siihen saakka kun vauva oli 8kk, pidempääkin olisi mennyt mutta sitten sain molempiin rintoihini rintatulehduksen yhtä aikaa, enkä hetkeen pystynyt imettämään lainkaan sen hirveän kivun vuoksi. Tämän jälkeen vauva ei sitten enää huolinutkaan rintaa, mutta mitkään nämä aiemmat silloin tällöin tapahtuvat pullosta oman maidon tai korvikkeen syönti ei häirinnyt imettämistä. Onnellinen olen että sain niinkin kauan imetettyä.

Ja tuosta oman ajan ottamisesta, itse koen että jos äiti sitä tarvitsee niin ehdottomasti sitä kannattaa ottaa. Ja varsinkin jos lapsella on isä elämässä mukana, on hienoa että hänkin on vauvan kanssa ihan kahdestaan välillä. Ei todellakaan vauva tästä kärsi. Nyt tämä minun "vauvani" on reipas 2. luokkalainen eikä ole varmasti jäänyt hänelle mitään hylkäämiskokemuksia/traumoja minun satunnaisesta omasta ajasta ja hänen pullottelusta. =)

Vierailija
27/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 08:04"]

[ Terveimmät vauvat? Ihanko totta? Mistähän johtuu, että Suomessa lapsilla eniten diabetesta maailmassa? Turun yliopistolla on menossa tutkimus, jossa selvitetään lehmänmaidon (korvikkeen) yhteyttä diabetekseen. Muuallahan tämä on jo tiedossa, ja Suomi on muutenkin kärkimaita, mitä tulee maidonkulutukseen. Allergiat ja suolistosairaudet ovat myös lisääntyneet todella paljon.

[/quote]

Suomalaiset lapset saavat nykyään enemmän äidinmaitoa kuin aiemmat sukupolvet. Silti pikkulapsi-iän ykköstyypin diabetes on lisääntynyt näissä sukupolvissa, joita on imetetty enemmän kuin esimerkiksi 70-luvulla syntyneitä. Niin kauan, kun ei voida tietää syytä siihen, miksi diabetes puhkeaa nykyään yhä useammalle lapselle, voi tilastoja lukea ihan miten päin itse haluaa. Kannattaa odottaa maltilla, kunnes saadaan tutkimustuloksia esimerkiksi enterorokon ja muiden virusten vaikutuksesta taudin puhkeamiseen.

Vierailija
28/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 08:18"]

1,5 kk ja haluaisit jo omaa aikaa. Zsus. Poistuu takavasemmalle oksentamaan

[/quote]

Minä rakastan teitä oksentajia. Muistan joka kerta näistä kommenteista sen brittiläisen sketsin (oiskohan ollut Pikku-Britannian sketsejä) joissa kaksi hienostorouvaa yrjösivät milloin missäkin. Ensin juotiin pikkurilli pystyssä hienostuneesti teetä, kunnes joku seurueesta kertoi, että naapurustoon on muuttanut lesbo, ja rouvat alkoivat oksentamaan siinä pöydässä permanentti täristen. Joka kerta yhtä hauskaa. :D  

Joten tänks.

Vierailija
29/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:16"]Ei vahingoita. Meillä vauva 2kk ja ollu kuukauden korvikkeella. Maito vaan loppu tulemasta, harmittaa niin vietävästi :( vaan minkäs teet..
[/quote]

Tottakai se loppuu kun lopetat imetyksen!

Vierailija
30/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:16"]Ei vahingoita. Meillä vauva 2kk ja ollu kuukauden korvikkeella. Maito vaan loppu tulemasta, harmittaa niin vietävästi :( vaan minkäs teet.. [/quote] Tottakai se loppuu kun lopetat imetyksen!

[/quote]

Tässä puukkosi, ole hyvä. Se on hiukan verinen kun iskit sen just herkässä elämäntilanteessa olevan tuoreen äidin selkään. Mut pienellä pyyhkimisellä se on taas kohta käyttövalmis.:)

Vierailija
31/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:16"]Ei vahingoita. Meillä vauva 2kk ja ollu kuukauden korvikkeella. Maito vaan loppu tulemasta, harmittaa niin vietävästi :( vaan minkäs teet.. [/quote] Tottakai se loppuu kun lopetat imetyksen!

[/quote]

Aivopiereskelijä taas liikenteessä. Todellakaan kaikilla se imetys ei onnistu eikä yrittämisen puutteesta voi syyttää!!

Vierailija
32/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa? Vauva 1,5 kk? Sun oma aikas alkaa kun lapsi on 18 v, jos silloinkaan.

Vierailija
33/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:45"]

Omaa aikaa? Vauva 1,5 kk? Sun oma aikas alkaa kun lapsi on 18 v, jos silloinkaan.

[/quote]

Niin meinaatkos että se 18-vuotias vielä tissillä roikkuu yötä päivää? :D Hope not.

Vierailija
34/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:45"]

[/quote]

Aina kun näitä keskusteluja lukee, olen onnellinen etten ole haarukkaani levitellyt satunnaisille kulkijoille vaan hankkinut ensin luotettavan miehen, jonka kanssa olemme YHDESSÄ päättäneet hankkia lapsen. Näin ollen molemmille halutessaan onnistuu oma aika, jos sellaisen tarpeessa on. Lapset ovat meillä ainakin YHTEISIÄ eikä jotain minun ikiomia pikkuprojekteja..

Vierailija
35/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ruokkinut kaikki lapseni korvikkeilla ja terveempiä lapsia saa hakea! Ei allergioita ei mitään. Kipeinä ovat kerran vuodessa, vatsatauditkaan eivät heihin tartu. Sitten nämä kavereiden lapset joita imetetty taaperoikäisiksi asti. Allergisia astmaatikkoja joilla korvatulehduskierteet ja räkä poskella vuoden ympäri. Ja näitä on useampi. En tiedä mistä johtuu mutta pistää miettimään.

Vierailija
36/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:54"]Minä olen ruokkinut kaikki lapseni korvikkeilla ja terveempiä lapsia saa hakea! Ei allergioita ei mitään. Kipeinä ovat kerran vuodessa, vatsatauditkaan eivät heihin tartu. Sitten nämä kavereiden lapset joita imetetty taaperoikäisiksi asti. Allergisia astmaatikkoja joilla korvatulehduskierteet ja räkä poskella vuoden ympäri. Ja näitä on useampi. En tiedä mistä johtuu mutta pistää miettimään.
[/quote]

Hyvä tuuri käynyt teillä, itselläni taas päinvastaisia kokemuksia. Ei ehkä kannata luottaa yksittäisiin tapauksiin, jokainen fiksu sen ymmärtää.

Vierailija
37/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 06:16"]Korvike Läpäisee lapsen kehittymättömän suoliston, voi aiheuttaa pieniä verenvuotoja ja muuttaa rakennetta. Monenko vauvan suoli toimii moitteetta, ei tarvi cuplatonia, ei itke ja vääntelehdi iltaisin. Luin juuri että käytännössä vanhemmat meinaa hukuttaa lapsen korvikepullolla ja luulevat vain että vauva syö ahnaasti ja tuputtavat vähän lisää. Kyll se aoheuttaa muutoksia ja vahinkoakin verrattuna oiieaan maitoon.
[/quote]
Mä vietin synnytyksen jälkeen ekat 2 kk enemmän aikaa sairaalan päivystyksessä kuin kotona. Tästä syystä imetys ei koskaan lähtenyt onnistumaan. Lapsemme sai korviketta alusta asti, on nyt 7 kk.

Joo. Harmittaa etten voinut imettää, mutta mutta. Tähän 7 kuukauteen ei mahdu yhtäkään yötä/iltaa/päivää, että vauva olisi itkeskellyt. Ei ole ollut mahavaivoja, flunssia, korvatulehduksia. Ei mitään. Maailman helpoin ja iloisin vauva.

Samaan aikaan siskoni täysimetti 6 kk, heillä korvatulehduskierteinen koliikkilapsi. Eli en pysty ihan täysin komppaamaan tota sun epäluuloa korviketta kohtaan.

Ap:lle suosittelisin juurikin pumppaamaan maitoa pakkaseen. Jos pumppaus ei onnistu niin en usko, että korvikkeesta silloin tällöin annettuna on mitään haittaa. Mutta alota varovasti ja kannatta lopettaa, jos imetys pahasti häiriintyy.

Vierailija
38/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tosiaan olla niin että et sitten enää imettäkkään..

mulla esikoinen viihtyi rinnalla mutta ei jaksanut imeä tarpeeksi sydänvikansa takia. Mentiin sekä pullolla että rinnalla.. Kaikki oli hyvin.

Kuopus syntyi yliaikaisena ja laitoiksella olin 6 tuntia imettänyt väsyneenä, leikkauksesta kipeenä kun päätin että tämä kaveri saa nyt lisämaitoa (kätilökin sanoi että nämä yliaikaiset pojat on aikamoisia suur syömäreitä) ja hain sitä. ajattelin että mennään pullon ja rinnan yhdistelmällä niinkuin esikoisenkin kanssa ja kuinkas kävikään. Rinta ei enää kelvannut kunnolla vaan sain taistella pojan joka kerta tissille.. luovutin imettämisen kanssa lapsen ollessa 3kk.

ps. mä en voisi noin pienestä olla erossa viikonloppua. Se on vain hetken pieni, haluatko tosiaan asettaa itsesi ja omat tarpeesi lapsen edelle, tottakai jokainen tarvitsee joskus omaa aikaa mutta kuitenkin, järki käteen kun se lapsi on nyt tehty, se on ykkönen ja tarvitsee sekä sinua että miestäsi eikä vain äitiä joka käy kääntymässä kotona.

Vierailija
39/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:54"]Minä olen ruokkinut kaikki lapseni korvikkeilla ja terveempiä lapsia saa hakea! Ei allergioita ei mitään. Kipeinä ovat kerran vuodessa, vatsatauditkaan eivät heihin tartu. Sitten nämä kavereiden lapset joita imetetty taaperoikäisiksi asti. Allergisia astmaatikkoja joilla korvatulehduskierteet ja räkä poskella vuoden ympäri. Ja näitä on useampi. En tiedä mistä johtuu mutta pistää miettimään.
[/quote]

Hyvä tuuri käynyt teillä, itselläni taas päinvastaisia kokemuksia. Ei ehkä kannata luottaa yksittäisiin tapauksiin, jokainen fiksu sen ymmärtää.
[/quote]
Niin tottakai on, en muuta odottanutkaan. ;) Kannattaa kuitenkin sinunkin tutkia asiaa hieman laajemmin niin huomaat, että imetys ja äidinmaito ei nykytutkimuksien mukaan oikeastaan suojaa lasta yhtään miltään. Ripulilta ehkä. Silloin kannattaa vaihtaa korvikemerkkiä joten siitäkin päästään. Ja olkaa kilttejä alkää alkako linkkailemaan mitään imetystietopaketteja minulle kun ne on kaikki jo luettu. :)

Vierailija
40/50 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:55"]Ei välttämättä mitään haittaa juuri teidän tapauksessa, mutta tutkimuksissa on löydetty syy-yhteys korvikkeen ja ykköstyypin diabeteksen välillä. Eli korvike voi aiheuttaa k.o. sairautta. En antaisi ainakaan, jos napaverinäytteessä oli diabetesgeenit...
[/quote]

Juuri näin. Me ollaan tossa tutkimuksessa mukana. Ei silti tarvi liioitella, ei yksi kerta diabetesta tee, mutta pidemmällä aikavälillä yhdistettynä myöhemmin teolliseen ruokaan ja huonoihin geeneihin sen suhteen voi tilanne olla jo toinen.