Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen uudenvuodenlupauksen että käytän ensi vuonna vain käteistä

Vierailija
17.12.2021 |

En siis osta kortilla mitään.

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteistä löytyy kotoa aina vähintään 300 € - varmuuden vuoksi.

Laita nolla perään niin kuulostaa järkevältä.

Vierailija
162/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on, että vain holtittomat rahankäyttäjät suosivat käteistä.

Täysin väärä ennakkoluulo. Aivan yhtä hyvin voisi väittää että: ”Holtittomat rahankäyttäjät suosivat korttimaksamista”. Se olisi aivan yhtä suuri ennakkoluulo.

Säästeliäs voi olla maksaa sitten kortilla tai käteisellä ja jokainen valitkoon sen itselleen sopivimman tyylin.

Kyllähän täällä moni perusteli käteisen käyttämistä sillä, ettei tule tuhlattua liikaa. Kyllä se on silkkaa holtittomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin väärä ennakkoluulo. Aivan yhtä hyvin voisi väittää että: ”Holtittomat rahankäyttäjät suosivat korttimaksamista”. Se olisi aivan yhtä suuri ennakkoluulo.

Säästeliäs voi olla maksaa sitten kortilla tai käteisellä ja jokainen valitkoon sen itselleen sopivimman tyylin.

Kyllähän täällä moni perusteli käteisen käyttämistä sillä, ettei tule tuhlattua liikaa. Kyllä se on silkkaa holtittomuutta.

Ei, kyllä se on silkkaa viisautta. Moni ei edes tiedä mihin kaikkiin suoratoistopalvelusopimuksiin on mennyt suostumaan ja kortilta veloitetaan kuukausittain summa, josta kortinkäyttäjällä ei ole tietoakaan. Sitten ihmetellään että mikä ihme sovellusveloitus tämäkin oli jne. Näitä on paljon. Ei tietenkään kaikki korttia käyttävät, mutta varmasti ainakin yhtä paljon kuin on niitä, jotka käyttävät käteistä, ettei tule tuhlattua liikaa kortin kanssa.

On myös pihejä ja tarkkoja kortillamaksajia sekä pihejä ja tarkkoja käteisellä maksajia. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

Puhun yleisellä tasolla, en henkilökohtaisella. Keskustelen yleisellä tasolla asiasta, enkä suostu vänkäämään siitä olenko jonkun av anonyymin mielestä holtiton rahankäyttäjiä kun pyrin aapeen tavoin käyttämään lähinnä käteistä.

Vierailija
164/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lupaus.

Vierailija
165/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla. Olen tehnyt näin viimeiset kaksikymmentäviisi vuotta.

Monet ostaa vaikka kerätäkseen lentopisteitä jne.. Eihän se sitä kuitenkaan tarkoita, että ostat luotolla. 

Vierailija
166/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä käyttää käteistäkin. Korttien käyttö mahdollistaa kaikenmaailman tilastoinnit, mitä kukain ostaa ja mistä. Minä haluan pysyä anonyyminä ja käytän käteistä niin usein kuin mahdollista.

Mulle on ainakin ihan sama, jos ostokseni tilastoidaan. Ei niissä mitään ihmeellistä ole, niin että anonyyminä pitäisi olla. Mieluummin käytän korttia kuin paskaisia seteleitä. 

Vierailija
167/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikoista, johon käteinen ei kelpaa ei tarvitse ostaa yhtään mitään.

Erittäin viisas elämänasenne.

Vierailija
168/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä käyttää käteistäkin. Korttien käyttö mahdollistaa kaikenmaailman tilastoinnit, mitä kukain ostaa ja mistä. Minä haluan pysyä anonyyminä ja käytän käteistä niin usein kuin mahdollista.

Mulle on ainakin ihan sama, jos ostokseni tilastoidaan. Ei niissä mitään ihmeellistä ole, niin että anonyyminä pitäisi olla. Mieluummin käytän korttia kuin paskaisia seteleitä. 

Ne maksupäätteet vasta paskaisia onkin.

Vierailija
169/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä se on silkkaa viisautta. Moni ei edes tiedä mihin kaikkiin suoratoistopalvelusopimuksiin on mennyt suostumaan ja kortilta veloitetaan kuukausittain summa, josta kortinkäyttäjällä ei ole tietoakaan. Sitten ihmetellään että mikä ihme sovellusveloitus tämäkin oli jne. Näitä on paljon. Ei tietenkään kaikki korttia käyttävät, mutta varmasti ainakin yhtä paljon kuin on niitä, jotka käyttävät käteistä, ettei tule tuhlattua liikaa kortin kanssa.

On myös pihejä ja tarkkoja kortillamaksajia sekä pihejä ja tarkkoja käteisellä maksajia. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

Puhun yleisellä tasolla, en henkilökohtaisella. Keskustelen yleisellä tasolla asiasta, enkä suostu vänkäämään siitä olenko jonkun av anonyymin mielestä holtiton rahankäyttäjiä kun pyrin aapeen tavoin käyttämään lähinnä käteistä.

Eihän ne suoratoistot yms sellaiset sinne itsestään ilmesty, joten eiköhän ne ole tiedossa.

Vierailija
170/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun käyttää Google Payta niin niihin ei tarte koskea.

Vierailija
171/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun valintasi. Ymmärrät varmaan että kaikki eivät ajattele kuin sinä. Joku ei halua että edes siitä kannelmäen prismassa ostetusta maitotölkistä jää jälki.

Vierailija
172/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne suoratoistot yms sellaiset sinne itsestään ilmesty, joten eiköhän ne ole tiedossa.

Hyvä jos sinulla on. Moni tekee silti impulssiostoksia kortilla, harkitsematta pitkän aikavälin seurauksia, lukematta edes sopimusta tai käyttöehtoja. Kuvitellaan että kyseessä on kertamaksu, eikä osata miettiä asiaa sen enempää. Heitäkin on. Tai ei jakseta jostain syystä kaivella sopimuksia ja irtisanoa niitä, joten ne jatkavat kuukausittaisia veloituksia.

En siis väitä, että kaikki olisivat tällaisia, mutta monelle käy kortin kanssa juuri noin.

Vierailija
173/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä niihin edes koske, kun vilautan vain korttia. Isommat ostokset tilaan aina netistä. 

Vierailija
174/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin tulee edes missään kaupassa käytyä enää. Ruuat tilaan kotiinkuljetuksena ja jotain pieniä ostoksia vain tulee tehtyä kaupassa kerrallaan. Koiran ruuat käyn ostamassa lemmikkieläinkaupasta, raakaa lihaa ja vähän nappulaa lisäksi. Vaatteet ja kengät tilaan netistä, kun tietyt mallit ja merkit sopii aina tosi hyvin kokeilemattakin.

Vierailija
175/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokakaupassa monet ei enää katso edes mitä ruoat maksoivat, pakkaavat tavaroita kassiin ja viuhauttavat korttia eikä mitään kontrollia kulutukseen.

Työkave tekee näin ja hänelle kuluukin aivan järjettömästi rahaa ruokakauppaan, siis jos minuun vertaa ja minä en tee noin ja maksan käteisellä.

Ei kyllä todellakaan kiinnosta alkaa kaupassa sähläämään minkään käteisen kanssa, kun ostaa perheelle viikoksi ruuat. Toki olen tehnyt kauppalistan ja jo siinä vaiheessa valitsen listalle myös edullisia ruoka-aineita, mutta enhän minä pääse sieltä ikinä pois, jos alan arpoa joka tuotteen kohdalla, että tarvitaanko nyt oikeasti.

En ole ymmärtänyt koskaan, miksi ihmiset pitävät tavallista käteismaksua jonain "sähläyksenä". Jos ostat perheelle viikoksi ruuat, niin eipä siitä paljoa sähläystä tule, kun annat kassalle seteleitä ja saat vaihtorahat takaisin. Monesti jopa nopeampaa kuin korttimaksu, eikä ole altis häiriöille.

Ensin lasketaan mitä siellä kukkarossa on. Sitten lähdetään nostamaan rahaa (ja ei en säilytä isoja käteismääriä kotona, aivan liian iso riski). Jos kassalla maksaa aina seteleillä, niin kohta on kilo kolikoita kassissa. Jos taas maksaa kolikoilla, niin kestää iän kaiken laskea niitä kassalla. Ei todellakaan ole nopeampaa kuin kortin käyttö. Ja sitten on se, että rahaa täytyy varata reilusti extraa, koska hyödynnän myös tarjouksia, jos sattuu hyviä (esim 30% alennuslihaa ostan pakkaseen reilumminkin, jos on sopivia tarjolla).

Minä nostan käteisenä sen, mitä arvioin vaikkapa seuraavan kuukauden tai kahden viikon aikana käyttäväni. Esimerkiksi yleensä nostan 600 euroa, tai 2 x 300.

En lamppaa kaupassa turhaa, kun menen markettiin, ostan pitemmäksi aikaa ruuat viisihenkiselle perheelleni. Tähän sisältyy myös ne alennuslihat, eli ostan siihen malliin, että ruuilla pärjää n. 2 viikkoa. Toki maitoa, vihanneksia ym pilaantuvia joutuu hakea lähikaupasta ehkä lisää kerran tai kaksi.

Kassalla sitten maksan käteisellä. Nopeaa ja helppoa.

Kun minulla nyt oli vaikkapa se 300e lompakossa, ja ostokset maksoivat 170e, niin osaan kyllä laskea, minkä verran minulla noin on rahaa. Tiedänhän minä pankkitilinikin saldon suunnilleen. Ei sitäkään tarvitse erikseen katsoa ja tarkistella.

En minä kanniskele isoja summia mukanani. Lompakossa on muutamia kymppejä-satanen. Sellaisia "äkillisiä" menoja varten, jos vaikka tankkaa tai hakee sitä maitoa lähikaupasta tai vaikka pizzat pizzeriasta.

Kun menen ostoksille, otan sen tarvitsemakseni arvioimani summan mukaan.

Vierailija
176/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Wolt-kuskeille maksaa käteisellä?

Vierailija
177/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla. Olen tehnyt näin viimeiset kaksikymmentäviisi vuotta.

On jotenkin kamalaa ettei ihmisillä ole rahaa edes ruokaa ostaa itselleen ja lapsille ilman että velkaantuu.

Uskon että käteisellä olisi helpompi seurata rahan menoa ja päästä tasapainoon.

Tasapaino on hyvän taloudenpidon edellytys.

Tee ensin ruokarahalompsa niin näet mihinkä se raha menee...!

Tässä taas yksi köyhä kommentoija, joka ei ymmärrä asiasta mitään. Luottokortin käyttämisessä ei ole läheskään aina kyse rahanpuutteesta. Katsos kun rahoja ei kannata seisottaa tilillä, vaan laittaa ne heti kasvamaan korkoa sijoituksiin. Luottokorttimaksu maksetaan sitten tilipäivänä. Jos sattuu työttömyys tmv, lasku maksetaan siltä puskurisäästötililtä.

Siis eihän sinulla ole sijoituksessa kuin velkarahaa jos toisesta päästä ostat kaiken muun luotolla jonka joku sinulle antaa. Itseään voi noinkin huijata mutta ei se talous siitä muutu. Olet siis tilisi verran auki!

Vierailija
178/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan laskut nettipankissa tilipäivänä, tietysti myös muulloinkin, jos joku yllätys sattuisi tupsahtamaan, tai sellainen mikä ei ehtinyt vielä tilipäivänä maksuun.. Sitten nostan käteistä n 300-500€ riippuen mitä menoja on tiedossaja laitan kotona neljään kirjekuoreen ruokarahaa, joka viikolle 50€. Avaan kirjekuoren vasta viikon päästä edellisen avaamisesta, usein perjantaisin.

Loppukuusta minulla on aina jotain säästössä, käteisenä. Säästän lapsille ja lapsenlapselle, mutta myös itselleni. Tileilläni on rahaa ja osa on sijoitettu. En usko että etenkään näinä aikoina kannattaa laittaa kaikkia muniaan samaan koriin. Koskaan ei tiedä mitä taloudessa tapahtuu maailmanlaajuisesti. Kotona minulla on n 15 000 käteisenä säästöjä mutta myös arvoesineitä.

Vierailija
179/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus muinoin varmaan pystyi kotiinkuljetuksen maksamaan käteisellä, mutta ei kai enää nykyään. Jos hakee itse niin tietysti silloin voi, mutta en usko että woltilla pystyy.

Vierailija
180/221 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes käyttää mitään woltteja? Turhuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän