Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen uudenvuodenlupauksen että käytän ensi vuonna vain käteistä

Vierailija
17.12.2021 |

En siis osta kortilla mitään.

Kommentit (221)

Vierailija
121/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko harjoittaa elämänhallintaa jotenkin toisin? Käteisellä maksaminen on ihan idioottitouhua tässä ajassa monella tavalla. V***u sitä lompsan kaivelua ja kolikoilla räpeltämistä kassalla tukkeena. Paskamaista myös kassalle pakottaa kontaktiin korona-aikana. Ja kyllä, vuosi 2022 on edelleen koronavuosi, jos et sitä tiennyt.

Annetaan mummoille tämä käteisvaihtoehto. Jos et ole yli 80 niin mieti kuinka idiootti haluat v 2022 olla.

Apua... Ihan tuntee itsensä rikolliseksi! Olen opiskelija ja käytän usein käteistä koska se on minulle kätevää. Ei minulla ainakaan kestä sen kauempaa maksaa kuin kortillakaan. En ole edes ajatellut että se on jotenkin paha tai hyvä asia, kuitenkin aivan tavallinen laillinen maksuväline.

Sinulla ei ehkä kestäkään, mutta monilla kestää. Varsinkin näillä hörhöillä, jotka eivät osaa laskea. 

eri

Sinä ehkä osaat laskea, mutta joudut kuitenkin välillä venkslaamaan korttiasi lukijaan useamman kerran, kun se ei jostain syystä tunnista sitä. Ja muut odottavat, koska maksamisesi on hidasta. 

No eipä ole tällaisia tilanteita tullut tässä viimeisen muutaman vuoden aikana kuin ehkä kerran tai kaksi ja niissäkin on aikaa mennyt maksimissaan niin kauan kuin käteisellä maksamiseen. En tiedä, miten vaikeaa teille on ollut se kortilla maksaminen tai onko teidän korteissanne tai katteissanne jotain ongelmaa, jos oikeasti käteisen koette kätevämmäksi ja nopeammaksi. 

Vierailija
122/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin keskustelu meni näköjään yhden hullun pakonomaiseksi vänkäämiseksi.

Miten sitten olisit halunnut keskustelun etenevän? Tämä ketju olisi pudonnut jo aikoja sitten, ellen olisi esittänyt kysymyksiä. Jos sinulla on jokin uusi näkökulma aiheeseen, niin tuossa alapuolella on kyllä tilaa, anna palaa vain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teette tällaisia aloituksia, jos ette osaa tai halua sitten kertoa motiivejanne tällaiselle uudenvuodenlupaukselle tai ylipäätään keskustella asiasta enempää? 

En ole aloittaja, mutta minun motiivini on se, että käteisen käytöstä ei jää jälkiä. Elämä on köyhänä niin paljon helpompaa. Ymmärrät varmaan.

Lähetitkö viestisi nimettömänä kirjeenä, vai miten se tänne tulla tupsahti?

Vierailija
124/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tasaraha löytyy, niin käteisellä maksaminen sujuu erittäin kivuttomasti.

Vierailija
125/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus luin tutkimuksen että ihmisen aivoissa erittyy enemmän dopamiinia kun ostokset maksaa käteisellä. Näin tapahtui varsinkin jos osti jotain itselleen mieluisaa tai kävi shoppailemassa. Ruokakaupassa käydessä ei pitäisi olla suurta eroa.

Vierailija
126/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useassa paikassa käy vain korttimaksu. Maailmalla et voi vuokrata autoa eikä maksaa hotellia käteisellä. Rahaa on helppo väärentää. Samoin rahanpesun takia monet välttävät käteisen vastaanottamista.

Käteinen kelpaa yhä 99 % paikoissa maksuksi. Hotelleja olen maksanut monella mantereella kymmenittäin käteisellä. Aina on onnistunut. Auton vuokraaminen amerikkalaisilta isoilta firmoilta taitaa olla ainut missä luottokortti on lähes pakollinen. Samoin juna ja bussilippujen kanssa ollaan Suomessa menossa siihen suuntaa, ettei käteisellä pääse mihinkään.

Siis hotelleissa maksaminenhan on eri asia kuin se luottokorttitietojen antaminen. Vaikka maksat käteisellä, yleensä pyydetään kyllä se luottokortti takuuksi. 

Usein hotellissa pyydetään luottokortti vakuudeksi, mutta sitä ei vaadita. Jos sanot vaan, ettei ole luottokorttia niin se on täysin ok. Tottakai ne haluaa mielellään ottaa sun luottokorttinumeron ylös jos hajotat hotellihuoneen niin voivat laskuttaa jälkikäteen vahingoista. Samoin ovat usein innokkaasti ottamassa passista kopiota ynnä muuta. Ei se silti sitä tarkoita, että omia tietoja on pakko antaa. Useimmille hotelleille riittää maksu käteisenä etukäteen, eikä niitä kiinnosta edes kuka sinä olet. Eri maissa on tietysi omia vaatimuksiaan. Jossan on hotelleilla pakko ottaa ulkomaalaisilta tarkat henkilötiedot ylös jokaisesta yöpymisestä.

Mutta se on ihan luottokorttiyhtiöiden mainostoimistojen keksimää juttua, että luottokortti on joku maailman napa ja ilman sitä ei voi matkustella mihinkään tai tehdä mitään. Hyvä tietysti niiden bisnekselle jos ihmiset näin uskovat.

Vierailija
127/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useassa paikassa käy vain korttimaksu. Maailmalla et voi vuokrata autoa eikä maksaa hotellia käteisellä. Rahaa on helppo väärentää. Samoin rahanpesun takia monet välttävät käteisen vastaanottamista.

Käteinen kelpaa yhä 99 % paikoissa maksuksi. Hotelleja olen maksanut monella mantereella kymmenittäin käteisellä. Aina on onnistunut. Auton vuokraaminen amerikkalaisilta isoilta firmoilta taitaa olla ainut missä luottokortti on lähes pakollinen. Samoin juna ja bussilippujen kanssa ollaan Suomessa menossa siihen suuntaa, ettei käteisellä pääse mihinkään.

Siis hotelleissa maksaminenhan on eri asia kuin se luottokorttitietojen antaminen. Vaikka maksat käteisellä, yleensä pyydetään kyllä se luottokortti takuuksi. 

Usein hotellissa pyydetään luottokortti vakuudeksi, mutta sitä ei vaadita. Jos sanot vaan, ettei ole luottokorttia niin se on täysin ok. Tottakai ne haluaa mielellään ottaa sun luottokorttinumeron ylös jos hajotat hotellihuoneen niin voivat laskuttaa jälkikäteen vahingoista. Samoin ovat usein innokkaasti ottamassa passista kopiota ynnä muuta. Ei se silti sitä tarkoita, että omia tietoja on pakko antaa. Useimmille hotelleille riittää maksu käteisenä etukäteen, eikä niitä kiinnosta edes kuka sinä olet. Eri maissa on tietysi omia vaatimuksiaan. Jossan on hotelleilla pakko ottaa ulkomaalaisilta tarkat henkilötiedot ylös jokaisesta yöpymisestä.

Mutta se on ihan luottokorttiyhtiöiden mainostoimistojen keksimää juttua, että luottokortti on joku maailman napa ja ilman sitä ei voi matkustella mihinkään tai tehdä mitään. Hyvä tietysti niiden bisnekselle jos ihmiset näin uskovat.

Mikä motiivi hotelleilla ja lentoyhtiöillä siis on ylläpitää luottokorttiyhtiöiden höpöjuttuja? Jokaisessa hotellissa, jossa itse olen yöpynyt, on kysytty luottokortti enkä ole sitä sen kummemmin kyseenalaistanut. 

Vierailija
128/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä käyttää käteistäkin. Korttien käyttö mahdollistaa kaikenmaailman tilastoinnit, mitä kukain ostaa ja mistä. Minä haluan pysyä anonyyminä ja käytän käteistä niin usein kuin mahdollista.

Vierailija
129/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi järkevimmistä asioista mitä tällä hetkellä voi tehdä. Itse olen lisännyt käteisen käyttöä myös.

Kulta irroitettiin rahasta 1971 ja lukekaa tilastoja mitä on sen jälkeen tapahtunut. Luulette, että käteisen poisto tekisi maailmasta paremman. Ei todellakaan tee, sitä kautta tulee päätymään enemmän rahaa "rikollisille"  https://wtfhappenedin1971.com/

Haluavat rahan puhtaasti digitaaliseen muotoon, jotta pystyvät hallitsemaan paremmin.

Aloittaja erittäin viisas immeinen.

Vierailija
130/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tasaraha löytyy, niin käteisellä maksaminen sujuu erittäin kivuttomasti.

Varmasti. Mutta eihän sitä tasarahaa läheskään aina löydy.

Vierailija
131/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä. Hyvä, että sinulla riittää aikaa pankkiautomaatilla ravaamisen ja muissa palvelupisteissä jonottamiseen. Huvinsa kullakin!

Minä käytän aikani mieluumin omasta ja perheeni hyvinvoinnista huolehtimiseen. Sellaiseen mikä on oikeasti tärkeää.

Vierailija
132/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä käyttää käteistäkin. Korttien käyttö mahdollistaa kaikenmaailman tilastoinnit, mitä kukain ostaa ja mistä. Minä haluan pysyä anonyyminä ja käytän käteistä niin usein kuin mahdollista.

Osaatko kertoa, mikä tilastoinnissa on niin pelottavaa? Miksi on jotenkin pelottavaa profiloitua johonkin tiettyyn lokeroon, jota ei lopulta käytetä kuin mainosmielessä? 

Vierailija
133/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla. Olen tehnyt näin viimeiset kaksikymmentäviisi vuotta.

On jotenkin kamalaa ettei ihmisillä ole rahaa edes ruokaa ostaa itselleen ja lapsille ilman että velkaantuu.

Uskon että käteisellä olisi helpompi seurata rahan menoa ja päästä tasapainoon.

Tasapaino on hyvän taloudenpidon edellytys.

Tee ensin ruokarahalompsa niin näet mihinkä se raha menee...!

Vierailija
134/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä motiivi hotelleilla ja lentoyhtiöillä siis on ylläpitää luottokorttiyhtiöiden höpöjuttuja? Jokaisessa hotellissa, jossa itse olen yöpynyt, on kysytty luottokortti enkä ole sitä sen kummemmin kyseenalaistanut. 

Raha. Raha pyörittää maailmaa. Hotellit ja lentoyhtiöt on luottokorttiyhtiöiden bisneskumppaneita. Niiden yhteinen intressi on maksimoida voittoja. Palveluntarjoajat maksavat prosenttiosuudet jokaisesta kaupasta luottokorttiyhtiölle ja auttamalla luottokorttiyhtiötä tämä prosentti on pienempi. Siitä syntyy sellainen symbioottinen kokonaisuus jossa isot korporaatiot auttavat toinen toisiaan tekemään bisnestä. Niiden yhteinen etu on pitää pienet kilpailijat poissa markkinoilta ja kuluttajat kuuliaisena.

Vierailija
135/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin myös lisätä käteisen käyttöä. Nyt koronan takia on tullu paljon käytettyä korttia ..

Vierailija
136/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla. Olen tehnyt näin viimeiset kaksikymmentäviisi vuotta.

On jotenkin kamalaa ettei ihmisillä ole rahaa edes ruokaa ostaa itselleen ja lapsille ilman että velkaantuu.

Uskon että käteisellä olisi helpompi seurata rahan menoa ja päästä tasapainoon.

Tasapaino on hyvän taloudenpidon edellytys.

Tee ensin ruokarahalompsa niin näet mihinkä se raha menee...!

Jos ihmisellä on ollut 25 vuotta luottokortti jatkuvassa käytössä, millä perusteella oletat, että hän ei osaa pitää talouttaan tasapainossa. Kai tiedät, että jos ei niitä luottokorttilaskuja maksa, se luottokin katkaistaan. Käytännössähän tuo tarkoittaa vain sitä, että 25 vuoden ajan on velkaa koko ajan tasan yhden kuukauden menojen verran. En sanoisi sitä kovin kummoiseksi rahaongelmaksi. Saman verranhan voi olla jollain säästötilillä puskuria, joten lopulta kyse on vain maksamisen ajankohdasta ja tavasta eikä taloustilanteesta. Eihän sekään kerro rahatilanteesta mitään, että sähkölasku ja puhelinlasku maksetaan jälkikäteen. Monille myös palkka tulee vasta viikkoja tehdyn työn jälkeen ja lomat monen kuukauden jälkeen. Siinäkin on kyse ainoastaan sovitusta maksuajankohdasta eikä palkan suuruudesta. Aika harvoja asioita lopulta maksetaan ihan reaaliajassa. 

Vierailija
137/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän lähinnä käteistä. Voin maksaa kortilla, jos unohtuu nostaa käteistä.

Näin saan pidettyä osteluni suunnittelmissani rajoissa. Nostan vaikka satasen, niin voi katsoa, paljonko on jäljellä käyttöön. 

En myöskään pidä siitä, että pankkitilin kuukausikuitti on monta sivua pitkä. En välitä tietää, että miten paljon ostin mistäkin kaupasta pankin kuitista, kun tiedän kyllä itse, missä kaupoissa käyn ja mitä sieltä ostin. 

Tässäpä erinomainen säästövinkki.. Hahhahah.

Tämä kuvaa hyvin millaista jengiä käteisessä rahassa itsepintaisesti roikkuvat ovat. Tässäkin hörhelö tilaa pankista kuukausittain paperisen tiliotteen, joka a) maksaa erikseen ja nykyisillä pankkitariffeilla paljon b) löytyisi sähköisenä ja paljon helpommin käsiteltävä tililtäsi.

Money well spent!

Vierailija
138/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän lähinnä käteistä. Voin maksaa kortilla, jos unohtuu nostaa käteistä.

Näin saan pidettyä osteluni suunnittelmissani rajoissa. Nostan vaikka satasen, niin voi katsoa, paljonko on jäljellä käyttöön. 

En myöskään pidä siitä, että pankkitilin kuukausikuitti on monta sivua pitkä. En välitä tietää, että miten paljon ostin mistäkin kaupasta pankin kuitista, kun tiedän kyllä itse, missä kaupoissa käyn ja mitä sieltä ostin. 

Tässäpä erinomainen säästövinkki.. Hahhahah.

Tämä kuvaa hyvin millaista jengiä käteisessä rahassa itsepintaisesti roikkuvat ovat. Tässäkin hörhelö tilaa pankista kuukausittain paperisen tiliotteen, joka a) maksaa erikseen ja nykyisillä pankkitariffeilla paljon b) löytyisi sähköisenä ja paljon helpommin käsiteltävä tililtäsi.

Money well spent!

Mutta kun sIItÄ sÄhkÖiseStÄ TiLIoTteeStA JäÄ JälKI! 

Vierailija
139/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea, tulee kulutettua vähemmän mikä on positiivista.

Vierailija
140/221 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten alle kouluikäiset, joilla ei ole tiliä, harjoittelevat ostamista, jos käteinen poistuu käytöstä? Sen jälkeenhän on käytännössä pakko olla jonkun pankin asiakas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän