Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivooja Auri, en voi kuin ihmetellä

Vierailija
17.12.2021 |

Miten jotkut jaksaakin siivota. Itse pidän kyllä kodin siistinä ja puhtaana, mutta on se vastenmielistä. En millään jaksaisi. Mielestäni on hienoa mitä Auri tekee. Se on ihan käsittämätön apu minkä hän tuo esim masentuneelle ihmiselle kun siivoaa tämän asunnon. Toivottavasti hän saisi paljon huomiota ja kiitosta työstään.

Kommentit (620)

Vierailija
341/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousalan ammattilaiset naureskelee näille Aurin "keksimille" siivousvinkeille: osa ihan huuhaata ja osa itsestäänselvyyksiä. Somen kautta julkisuuteen ja siivoaminen on nyt in! Harmi, että muita siivousalan ihmisiä ei hehkuteta, kuten tätä Auria.

Joskus ysärillä ellei aiemmin alkoi toinen matalapalkka-ala saada julkisuutta ja tv-kokkeja. Ei heilläkään metodit ja reseptit ole identtisiä. Ala toki tekemään omaa sisältöä ja jakamaan omia vinkkejä.

Vierailija
342/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi Auri voisi tehdä videoita missä palaa siivoamaan aiemmin tuttuun kohteeseen. Kiinnostaisi tietää pystyvätkö ihmiset pitämään pesänsä kunnossa Aurin siivouksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousalan ammattilaiset naureskelee näille Aurin "keksimille" siivousvinkeille: osa ihan huuhaata ja osa itsestäänselvyyksiä. Somen kautta julkisuuteen ja siivoaminen on nyt in! Harmi, että muita siivousalan ihmisiä ei hehkuteta, kuten tätä Auria.

Tekevätkö nämä muut siivousalan ihmiset videoita Youtubeen, jotta heitäkin voisi hehkuttaa? Jos tekevät, niin suosittele ihmeessä heidän kanaviaan! Minä en tunne yhtään siivousalan ammattilaista, joten some on ainoa kanava, jota kautta pääsen heidän työtään katsomaan ja ammattilaisvinkkejä saamaan. Tykkään siivousvideoista ja oikein mielelläni vastaanotan suosituksia hyvistä sellaisista.

Vierailija
344/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurihan on siivoukseen suuntautunut restonomi, joten turha ivailla "siivousalan ammattilaisilla".

Vierailija
345/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi Auri voisi tehdä videoita missä palaa siivoamaan aiemmin tuttuun kohteeseen. Kiinnostaisi tietää pystyvätkö ihmiset pitämään pesänsä kunnossa Aurin siivouksen jälkeen.

Muistatteko Sillä siisti -ohjelmaa? Brittiversiossa oli ne skottinaiset ja suomalainenkin versio saatettiin tehdä. Siinähän tehtiin seurantakäynti. Yllättävän moni oli saanut kotinsa pysymään siedettävänä, toisissa näkyi, ettei rutiineita oikein ole saatu luotua. Mitään kauhukämppää en muista. Ei se olisi varmaan formaattiin sopinutkaan, kun korostettiin sitä, että ihminen sai avun.

Vierailija
346/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurihan mässäilee oikein kunnolla ihmisten ongelmilla.

Vierailija
347/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ysärillä ellei aiemmin alkoi toinen matalapalkka-ala saada julkisuutta ja tv-kokkeja. Ei heilläkään metodit ja reseptit ole identtisiä. Ala toki tekemään omaa sisältöä ja jakamaan omia vinkkejä.

Tämä valitettavasti lopulta kääntyi alaa vastaan. Kokkikouluihin lähdettiin julkkiskokin ohjelma silmissä kiiluen ja työ olikin oikeasti rankkaa ja raskasta peetä huonoina työaikoina.

Tässä ei yritetäkään saada siivousta näyttämään gloorialta! :D Se on raskasta ja haisevaa työtä, mutta kädenjäljen näkee heti, ja muutos on noissa kämpissä yhtä konkreettinen kuin remontti.

Vierailija
348/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoja ja inspiroivia videoita, tykkään kyllä katsella siivousvideoita Mikä tauti sekin lienee, tiedä sitten :). Ainut asia joka häiritsee (ja tämä on ihan omaa pienuuttani ihmisenä) on tuo erittäin hitaasti puhuttu rallienglanti... Voisi ihan hyvin tehdä suomeksi ja puhua normaalilla nopeudella, ja laittaa vain tekstityksen. Toisaalta tietty hienoa, että tekee videoita vieraalla kielellä vaikka ei sitä täydellisesti hallitse. Ja kuten sanoin, tämä on omaa nillitystäni, josta minun pitäisi päästä eroon. Mutta yleensä siis katson videot nopeutettuna tai ilman ääntä.

Taidankin hinkata suihkun tänään :D.

Juu, jos katselee 1,5-kertaisella nopeudella, puhe on normaalia. Oikealla nopeudella toooodellllaaaa hidasta. En tiedä miksi? Puhuuko hän suomeksikin hitaasti? 

Joka tapauksessa hienoja videoita ja ansaittu menestys :).

Tuohan on ihan normaali kielitaidon taso henkilöllä, joka ei ole kielellisesti lahjakas, vaan ihan tavallinen suomalaisen koululaitoksen kasvatti. Tulee ymmärretyksi, vaikka kaikki ei tosiaankaan mene oikein, eikä tule kuin apteekin hyllyltä.

Kyllä ja kuten ylempänä jo mainittiin hienoahan se on jos tekee videoita vieraalla kielellä vaikkei se olisikaan täydellistä. Mutta miksi hän puhuu hitaasti? Seuraan monia sisällöntuottajia mutta tämä on ainut kanava jolla joudun laittamaan jokaisen videon 1,5-kertaiselle nopeudelle. En tarkoita arvosteluna vaan tässä voisi olla parannusehdotus, ellei sitten Auri itse nimenomaan halua puhua korostetun hitaasti.

= En tarkoita arvostella, mutta niin paljon inhoan Aurin puhetta, että annan tässä "ystävällisyyttäni" parannusehdotuksen, joka on ehdottomasti toteutettava. 

Jos hän ei osaa puhua vierasta kieltä yhtä nopeasti kuin omaa äidinkieltään?? En minä ainakaan osaa. Puhun itsekin englantia hitaammin kuin suomea, vaikka olen aina ollut kielellisesti lahjakas ja osaan englantia sujuvasti. Ruotsia viitsin harvoin edes yrittää puhua, koska se on niin hidasta, enkä mä huono ole ruotsissakaan. Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa ja harjoitustahan Auri saa puhumalla englantia.

Olen tuo, jolle vastasit, ja totta kai tajuan, että kyse on siitä, ettei hän puhu suomea yhtä hyvin kuin englantia. Miksi pitäisi? Mitä väliä? Hän tulee ymmärretyksi ja varmasti on ihmisiä, joille hänen tapansa puhua on juuri hyvä ja erinomainen.

Miksi pitää kommentoida ilkeästi asiaa, vaatia suorastaan parannusta asiaan ja tulla ilmoittamaan kuinka "en jaksa kuunnella kun hän puhuu niin huonosti". Tai miksi pitää arvella, että haluaako hän puhua korostetun hitaasti? Miksei kyse voisi olla vain siitä, että se on hänen tapansa puhua (englantia)? 

Miksei sitä voi vain hyväksyä? Aurikin hyväksyy muiden sotkut, ei arvostele, vaan on empaattinen. Siihen eivät nämä puheesta valittajat pysty.

Joillakin on ihme pätemisen tarve kielitaidosta, vaikka kukaan tässä maailmassa, ei edes itsestään liikoja luuleva av-mamma, osaa kaikkia tekemiään asioita täydellisesti - eikä aio edes opetella. Mutta Aurilta toki vaaditaan täydellistä englantia, vaikkei hän ole edes tekemässä englannin opetusvideoita, vaan siivousvideoita. Ja kyllä minä arvaan, että joku tulee nyt sanomaan, ettei vaadi täydellistä, mutta vaatii kuitenkin parempaa. No, se on ihan sama asia. 

No minä taas olen tuo jota syytät vaatimisesta. En ole missään kohtaa vaatinut että Aurin pitää muuttua kuin taikaiskusta täydelliseksi englannin puhujaksi. Tämä on ihan aito parannusehdotus - videot ovat loistavia, mutta olisivat vieläkin parempia, jos niiden päälle puhuttu selostus tulisi nopeammin. Tämän sanomisessa ei ole mitään pahaa, ilkeää eikä arvostelevaa. Me kaikki voimme varmasti kehittyä jossain asiassa, eikö? Jos itse tuottaisin sisältöä, ottaisin kehitysehdotukset ilolla vastaan. Tämä on ainut "vika" Aurin videoissa, editointi yms. on jo hyvällä tasolla. Mutta jos Auri itse on täysin tyytyväinen videoihinsa näin, sittenhän se on niin. Itse kuitenkin katson ne 1,5-kertaisella nopeudella, koska silloin puhe on normaalivauhtista. 

Siis oletatko sinä, että hän puhuu tahallaan hitaasti, vaikka osaisi puhua englantia nopeamminkin? Ymmärrät kai, että jos puhe on hidasta johtuen huonosta kielitaidosta, niin ei hän sitä puhenopeuttaan voi yhtäkkiä muuttaa, vaikka se kuinka parantaisi videoiden tasoa? Puhe nopeutuu kyllä itsekseen kun puhumisessa harjaantuu. Ei siihen sellaiset parannusehdotukset auta, että ala vaan puhumaan nopeammin.

Vierailija
349/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että tekee ja jakaa jotain järkevää somessa, mutta itse en kyllä jaksa siivoamista seurata sen enempää kuin pyllyjen esittelyäkään.

Vierailija
350/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoja ja inspiroivia videoita, tykkään kyllä katsella siivousvideoita Mikä tauti sekin lienee, tiedä sitten :). Ainut asia joka häiritsee (ja tämä on ihan omaa pienuuttani ihmisenä) on tuo erittäin hitaasti puhuttu rallienglanti... Voisi ihan hyvin tehdä suomeksi ja puhua normaalilla nopeudella, ja laittaa vain tekstityksen. Toisaalta tietty hienoa, että tekee videoita vieraalla kielellä vaikka ei sitä täydellisesti hallitse. Ja kuten sanoin, tämä on omaa nillitystäni, josta minun pitäisi päästä eroon. Mutta yleensä siis katson videot nopeutettuna tai ilman ääntä.

Juu, jos katselee 1,5-kertaisella nopeudella, puhe on normaalia. Oikealla nopeudella toooodellllaaaa hidasta. En tiedä miksi? Puhuuko hän suomeksikin hitaasti? 

Tuohan on ihan normaali kielitaidon taso henkilöllä, joka ei ole kielellisesti lahjakas, vaan ihan tavallinen suomalaisen koululaitoksen kasvatti. Tulee ymmärretyksi, vaikka kaikki ei tosiaankaan mene oikein, eikä tule kuin apteekin hyllyltä.

Kyllä ja kuten ylempänä jo mainittiin hienoahan se on jos tekee videoita vieraalla kielellä vaikkei se olisikaan täydellistä. Mutta miksi hän puhuu hitaasti? Seuraan monia sisällöntuottajia mutta tämä on ainut kanava jolla joudun laittamaan jokaisen videon 1,5-kertaiselle nopeudelle. En tarkoita arvosteluna vaan tässä voisi olla parannusehdotus, ellei sitten Auri itse nimenomaan halua puhua korostetun hitaasti.

= En tarkoita arvostella, mutta niin paljon inhoan Aurin puhetta, että annan tässä "ystävällisyyttäni" parannusehdotuksen, joka on ehdottomasti toteutettava. 

Jos hän ei osaa puhua vierasta kieltä yhtä nopeasti kuin omaa äidinkieltään?? En minä ainakaan osaa. Puhun itsekin englantia hitaammin kuin suomea, vaikka olen aina ollut kielellisesti lahjakas ja osaan englantia sujuvasti. Ruotsia viitsin harvoin edes yrittää puhua, koska se on niin hidasta, enkä mä huono ole ruotsissakaan. Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa ja harjoitustahan Auri saa puhumalla englantia.

Olen tuo, jolle vastasit, ja totta kai tajuan, että kyse on siitä, ettei hän puhu suomea yhtä hyvin kuin englantia. Miksi pitäisi? Mitä väliä? Hän tulee ymmärretyksi ja varmasti on ihmisiä, joille hänen tapansa puhua on juuri hyvä ja erinomainen.

Miksi pitää kommentoida ilkeästi asiaa, vaatia suorastaan parannusta asiaan ja tulla ilmoittamaan kuinka "en jaksa kuunnella kun hän puhuu niin huonosti". Tai miksi pitää arvella, että haluaako hän puhua korostetun hitaasti? Miksei kyse voisi olla vain siitä, että se on hänen tapansa puhua (englantia)? 

Miksei sitä voi vain hyväksyä? Aurikin hyväksyy muiden sotkut, ei arvostele, vaan on empaattinen. Siihen eivät nämä puheesta valittajat pysty.

Joillakin on ihme pätemisen tarve kielitaidosta, vaikka kukaan tässä maailmassa, ei edes itsestään liikoja luuleva av-mamma, osaa kaikkia tekemiään asioita täydellisesti - eikä aio edes opetella. Mutta Aurilta toki vaaditaan täydellistä englantia, vaikkei hän ole edes tekemässä englannin opetusvideoita, vaan siivousvideoita. Ja kyllä minä arvaan, että joku tulee nyt sanomaan, ettei vaadi täydellistä, mutta vaatii kuitenkin parempaa. No, se on ihan sama asia. 

No minä taas olen tuo jota syytät vaatimisesta. En ole missään kohtaa vaatinut että Aurin pitää muuttua kuin taikaiskusta täydelliseksi englannin puhujaksi. Tämä on ihan aito parannusehdotus - videot ovat loistavia, mutta olisivat vieläkin parempia, jos niiden päälle puhuttu selostus tulisi nopeammin. Tämän sanomisessa ei ole mitään pahaa, ilkeää eikä arvostelevaa. Me kaikki voimme varmasti kehittyä jossain asiassa, eikö? Jos itse tuottaisin sisältöä, ottaisin kehitysehdotukset ilolla vastaan. Tämä on ainut "vika" Aurin videoissa, editointi yms. on jo hyvällä tasolla. Mutta jos Auri itse on täysin tyytyväinen videoihinsa näin, sittenhän se on niin. Itse kuitenkin katson ne 1,5-kertaisella nopeudella, koska silloin puhe on normaalivauhtista. 

Siis oletatko sinä, että hän puhuu tahallaan hitaasti, vaikka osaisi puhua englantia nopeamminkin? Ymmärrät kai, että jos puhe on hidasta johtuen huonosta kielitaidosta, niin ei hän sitä puhenopeuttaan voi yhtäkkiä muuttaa, vaikka se kuinka parantaisi videoiden tasoa? Puhe nopeutuu kyllä itsekseen kun puhumisessa harjaantuu. Ei siihen sellaiset parannusehdotukset auta, että ala vaan puhumaan nopeammin.

No voi luoja teidän sanojen väätelijöiden kanssa 🙄. Ei, en oleta että hän puhuu tahallaan hitaasti (mistä tämänkin keksit?) tai että kukaan yhtäkkiä muuttuu nopeammaksi puhujaksi. Jos yhtään mitään asiaa lähtee parantamaan/kehittämään, on aika normaalia että siihen joutuu panostamaan, käyttämään aikaa. Harjoittelee sitä mitä haluaa muuttaa.

Opettelen itse juuri vierasta kieltä nollasta ja käytän siihen paljon aikaa: otan tunteja, käyn kielenvaihtokerhossa, opettelen etukäteen kaupassa tarvitsemani fraasit, pyydän ystäviä korjaamaan ääntämistäni ja kielioppivirheitä jne.

Videon ollessa kyseessä kiinnittäisin huomiota myös siihen puhenopeuteen, voisin ottaa tunteja puheen opettajalta (language coach, ei vain kieliopin opetusta vaan kokonaisvaltaista kielenkäyttöä), harjoittelisin tekstin lukemista nauhalle eri nopeuksilla, kuuntelisin nauhoja ja pyytäisin palautetta yms. Jos siis tavoitteenani olisi tehdä mahdollisimman ammattimainen video.

En ole missään vaiheessa väittänyt että tämän pitäisi tapahtua sekunnissa - tai edes ollenkaan. Jos videon tekijä on itse täysin tyytyväinen eikä halua (mitä tahansa asiaa) muuttaa, niin ei meillä silloin ole siihen mitään sanomista. Ehkä häntä ei kiinnosta videon tuotannon taso niin paljon, hän haluaa vain siivota. Ja se on myös täysin ok.

Vierailija
351/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä kiukkuisia Auri-faneja. Kai sitä saa jokaisella olla mielipide pitääkö puhetyylistä ja hitaudesta vai ei. Itselläni ainakin heti videon alussa alkaa niin paljon tympimään hänen puhe, että en vain viitsi katsoa videota pidemmälle ja niin kai saan tehdä? Voin kokeilla uudestaan puolen vuoden päästä jos hän olisi muuttanut tyyliä. Siihen saakka adios Ayer!

Vierailija
352/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bisnestähän tuo on, Youtubesta otettu mallia. Kertoo ajasta että ihmiset ei osaa siivotakaan nykyään itse, eri juttu tietysti jos ongelmia.

Oletko katsonut Aurin videoita? Et varmaan. Koska jos olisit, niin tietäisit ja näkisit että nimenomaan niitä ongelmia näillä asunnonhaltijoilla on.

Pointtina ne jotka hänen videoita katsoo koska "kannustaa itseäkin siivoamaan". Eli ne henkilöt ei ilmeisesti itse viitsi / osaa ilman että joku heitä kannustaa.

Niin ja pointti oli? 

Ilmeisesti se, että on väärin, jos on kannustin siivoamiseen. Sinulla sellaista ei mukamas ole, koska olet parempi ihminen. 

No eihän se väärin ole enkä ole väittänyt olevani parempi ihminen. Kummastuttaa vain, että aikuiset ihmiset tarvitsevat kannustimia siivoamiseen, jos ei siis ole muita elämänhallintaongelmia. Mutta jos hänen videot joillekin tuo hyvää niin mikäs siinä. Ihan samoin tuo ne satojatuhansia tahkoavien muidenkin youtubettajien jotka höpöttävät elämästään. Kyllähän viihdettäkin tarvitaan ja Auri suomalaisena huomasi että täällä ei muut vielä tee samaa kuin muualla ja huomasi bisneksen. Ei siinä ole mitään väärää että hän haluaa sillä julkisuutta ja tienata. Henkilöpalvontaa vieroksun aina, varsinkin joidenkin seuraajien jotka ostavat kaiken mitä joku myy ihan tienaustarkoituksessa. Mutta omia valintoja.

Vierailija
353/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkäisin myös siivota ihmisten kodeissa!

Ja juuri noin, että a) omaan tahtiin b) asukas ei ole kyttäämässä ja c) sotku on valtava, mitään perusimurointia ja moppausta en pelkästään jaksaisi, mitä yleensä ihmiset siivoojilta odottaa.

Kellä on ryönäinen koti jonka saan tulla siivoamaan ja järjestelemään mieleni mukaan? Veloitan pimeänä käteen n. 250 €, jos siivous kestää max noin 2 päivää (16 h) eli järjesteltävänä ja siivottavana on tavallinen sekainen koti.

"b) asukas ei ole kyttäämässä" eli haluaisit nyysiä?

Et usko miten paljon hidastaa työtä se että asukas pyörii jaloissa ja jutustelee. Tämä ei ole ilkeyttä vaan kokemuksen tuoma huomio. Harvaa kiinnostaa kenenkään omaisuus tai mahdollisuus nyysiä mitään. Jäljethän on kovin lyhkäiset jos sellaiseen ryhtyy 🙄

Jep, juuri näin. Työssäni tulee AINA joku juttelemaan, vaikka en todellakaan tarvinnut juttuseuraa kun tein töitä. Oma ajatus herpaantuu, kun pitää tehdä kuitenkin tarkkaa työtä.

Välillä oikein pohdin, että eikö niillä ihmisillä ole mitään oikeaa työtä niiden työpaikalla. Joskus oon miettinyt etten tervehdi tms. mutta mitä siitä seuraisi kuin haukut?

Eikö tästä voisi sanoa ihan suoraan, mutta ystävällisesti? Ei alan ulkopuolinen välttämättä ollenkaan ymmärrä, että siivoustyö voi olla tarkkuutta ja keskittymistä vaativaa. Se höpöttelijä voi kuvitella tekevänsä suorastaan palveluksen, kun tulee juttelemaan siivoojan kanssa ja viestittää sitä kautta, että näkee tämän ja arvostaa tämän työtä. 

Ihan hyvin voi mielestäni sano, että anteeksi, mutta minä tarvitsisin nyt keskittymisrauhaa kun tämä työ pitäisi kuitenkin tehdä tarkasti, mutta silti ripeästi. Jos moppailin lattiaa, niin siinä voisi vähän jutustellakin, mutta nyt on menossa sellainen tarkkuutta vaativa työvaihe johon pitää keskittyä.

Kyllä ihmisellä on oikeus puolustaa työrauhaansa! 

Vierailija
354/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se maailman seitsemäs ihme, että on vielä ihmisiä, jotka ajattelevat muita. Ettei kiinnosta pelkästään monien muiden kertomat murheet, kuten oma peilikuva, peppukarvat ja rypyt naamassaan.

Auri on upea nuori nainen, esimerkillinen. Hän ei pelkää asettaa itseään esille sellaisena kuin on, avoimena. Nostan hattua!

Vierailija
355/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bisnestähän tuo on, Youtubesta otettu mallia. Kertoo ajasta että ihmiset ei osaa siivotakaan nykyään itse, eri juttu tietysti jos ongelmia.

Oletko katsonut Aurin videoita? Et varmaan. Koska jos olisit, niin tietäisit ja näkisit että nimenomaan niitä ongelmia näillä asunnonhaltijoilla on.

Pointtina ne jotka hänen videoita katsoo koska "kannustaa itseäkin siivoamaan". Eli ne henkilöt ei ilmeisesti itse viitsi / osaa ilman että joku heitä kannustaa.

Niin ja pointti oli? 

Ilmeisesti se, että on väärin, jos on kannustin siivoamiseen. Sinulla sellaista ei mukamas ole, koska olet parempi ihminen. 

No eihän se väärin ole enkä ole väittänyt olevani parempi ihminen. Kummastuttaa vain, että aikuiset ihmiset tarvitsevat kannustimia siivoamiseen, jos ei siis ole muita elämänhallintaongelmia. Mutta jos hänen videot joillekin tuo hyvää niin mikäs siinä. Ihan samoin tuo ne satojatuhansia tahkoavien muidenkin youtubettajien jotka höpöttävät elämästään. Kyllähän viihdettäkin tarvitaan ja Auri suomalaisena huomasi että täällä ei muut vielä tee samaa kuin muualla ja huomasi bisneksen. Ei siinä ole mitään väärää että hän haluaa sillä julkisuutta ja tienata. Henkilöpalvontaa vieroksun aina, varsinkin joidenkin seuraajien jotka ostavat kaiken mitä joku myy ihan tienaustarkoituksessa. Mutta omia valintoja.

No mä "tarvitsen" kannustimia siivoamiseen eikä mulla ole mitään elämänhallintaongelmia. Kannustimia tarvitsen siksi, että inhoan siivoamista ja vetkuttelen sen takia aloittamisen kanssa aina kun vain mahdollista. Esimerkiksi siivousvideoiden katsominen kannustaa aloittamaan. Sitten jos meinaa vauhti loppua kesken siivouksen, voi katsoa uuden siivousvideon ja jatkaa taas. Aurin videoitakin olen katsonut, mutta itseäni inspiroi parhaiten sellaiset videot, joissa siivotaan suunnilleen yhtä siistiä/sotkuista kotia, kuin mikä mulla on. Noi Aurin siivoamat kohteet ovat jo niin äärimmäisiä, että en osaa omaan siivoamiseeni niitä jotenkin yhdistää.

Minusta se, että ihmiset tarvitsevat kannustimia sellaisten asioiden tekemiseen, joita pitävät hankalina, ikävinä tai vastenmielisinä, on ihan normaalia. Ajatellaan vaikka painonhallinnan ympärillä pyörivää miljoonabisnestä. Mihin se perustuu? No tietenkin siihen, että ihmiset haluavat laihtua ja tarvitsevatko kannustimia onnistuakseen. Tämä ei ole edes mikään uusi konsepti. Minäkin pojoilin Painonvartijoiden ohjeiden mukaan ja jumppasin olkkarissa Jane Fondan ja Cindy Crawfordin jumppavideoiden tahdissa jo ysärin alussa.

Miksi siivoaminen sitten olisi sen kummempi asia? Miksi se pitäisi sujua luonnostaan ilman mitään inspiraation lähdettä? No, toisilta tietenkin sujuu, mutta eiväthän kaikki tarvitse painonhallinnassakaan mitään kannustusta, kun se tuntuu helpolta ja mukavalta muutenkin.

Vierailija
356/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tykkään, kun hän puhuu hitaasti Se on hänen oma tyylinsä. Toivottavasti ei tuota tapaa muuta. 

Vierailija
357/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Joidenkin kommentoijien huoli sosiaalipornosta tai jopa masentuneiden tilanteen "hyväksikäytöstä" olisi ehkä aidomman kuuloinen, jos realityn tavoin Aurin konseptiin kuuluisi asukkaiden rahastaminen, heidän kuvaaminen, ja sitä seuraava "reality-youtube-tähtien" haukkuminen keskustelupalstoilla. Mutta ellei nyt sen verran läheisen tai tutun ihimisen koti päädy videolle, että sitä olisi jotain mahdollisuutta edes jonkun yksittäisen katsojan tunnistaa (etenkään tuossa kunnossa), niin asukkaat pysyvät anonyymeina,  eivätkä päädy henkilöinä pällistelyn ja ihmettelyn kohteeksi. Noihin "keikistelee alasti vain toppi päällään" yms. siivousporno-kommentteihin en edes keksi mitä sanoa, muuta kun että mahtaa kesä olla teille kummallista aikaa jos topissa kulkevat ihmiset ovat liikaa :D 

Mutta jos unohdetaan tuollainen edellä kuvattu, henkilöön menevä hurskastelu, ja puhutaan vain makuasioista, siitä olen kyllä samoilla linjoilla etten itsekään suuremmin välitä siivousvideoiden alussa olevista asukkaiden tilanteen kuvailuista, tai pitemminkin niiden surkuttelusta. Tai mielestäni on kiinnostavaa ja jopa hyödyllistä avartaa suunnilleen (kuten Auri sanoi, yksityiskohdat muutettuna), minkälainen elämäntilanne on johtanut asunnon tilanteeseen. Se varmaan fiksujen ja empaattisten ihmisten keskuudessa lisää ymmärrystä ja vähentää stigmaa.

Mutta niitä varsinaisia elämäntilanteiden herättämiä tunteita kuvaavat kohdat, kuten "and it was sooooo sad" herättävät itsessä jotain epämukavuutta, jota en vaan fiilaa. Olen ajatellut asiaa, enkä näe tyylissä sinänsä mitään väärää tässä kontekstissa, jossa pointtina on niin selkeästi auttaa ihmisiä sekä samalla normalisoida mt-ongelmia, ja ainakin itselle Aurista huokuu sellainen mutkaton humaanius. Ja tottahan se on että kotien tilanteet tuntuvat surullisilta. Mutta itse vain pidän jotenkin neutraalimmasta tyylistä puhua mielenterveysongelmista, ja vierastan noita kohtia. Tavallaan ihan virkistävääkin, välillä sitä ollaan ehkä turhankin epäsuoria ja kursastellaan diplomaattisesti, varmaan sellaiseen tottunutkin. Mutta kokonaisuutena videot ovat oikein hyviä ja nautin niiden katsomisesta, kunhan on sydän paikallaan ja asukasta kuunneltu niin ehkä minunkin on hyvä opetella puhumaan vaikeistakin asioista.

Vierailija
358/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko Sillä siisti -ohjelmaa? Brittiversiossa oli ne skottinaiset ja suomalainenkin versio saatettiin tehdä. Siinähän tehtiin seurantakäynti. Yllättävän moni oli saanut kotinsa pysymään siedettävänä, toisissa näkyi, ettei rutiineita oikein ole saatu luotua. Mitään kauhukämppää en muista. Ei se olisi varmaan formaattiin sopinutkaan, kun korostettiin sitä, että ihminen sai avun.

Se oli mahtava ohjelma! Minä olen kamala sottapytty, mutta tuon ohjelman myötä siivoaminen oli melkein kivaa.

Vierailija
359/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekevätkö nämä muut siivousalan ihmiset videoita Youtubeen, jotta heitäkin voisi hehkuttaa? Jos tekevät, niin suosittele ihmeessä heidän kanaviaan! Minä en tunne yhtään siivousalan ammattilaista, joten some on ainoa kanava, jota kautta pääsen heidän työtään katsomaan ja ammattilaisvinkkejä saamaan. Tykkään siivousvideoista ja oikein mielelläni vastaanotan suosituksia hyvistä sellaisista.

Sepä se! Keski-ikäisen Tuiren moppaaminen terveyskeskuksessa on säälittävää hommaa, mutta kun sirpsakka Auri siivoaa SOMESSA , johan ylistetään ammattitaitoa ym. Tärkeä ala, mikä ei näy Tuiren tilipussissa. Kiitokset saa nämä some- Aurit.

Vierailija
360/620 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt jotain mielensäpahoittajia voi harmittaa Aurin puhe, mutta ulkomaalaisen korvaan se on vaan yksi aksentti muiden joukossa. Ulkomaalaiset eivät mielestäni arvostele puhetta ja jos arvostelisivat ja se näkyisi katsojaluvuissa, luultavasti olisi motivaatiota petrata. Nyt hän saa olla oma itsensä ja opiskella englantia tai lukea Akkareita vapaa-ajallaan.