Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmentävä työkkärin työtarjous

Vierailija
26.03.2015 |

Tänään tuli ensi kertaa postissa työtarjous, peräti 2kpl! Miksi nimenä on tarjous? Näistä saa sen käsityksen, että työpaikka on minun jos vain haluan, näin ei kuitenkaan taida olla asian laita? Hämmentävä on myös seuraava kohta: "Ota yhteyttä työnantajaan viimeistään 27.3.2015". Tarkoittaako tuo siis pelkkää yhteydenottoa vai työhakemuksen lähettämistä? Ja peräti yksi päivä aikaa ottaa yhteyttä / hakea, tänään siis tuli postitse ja huomenna päättyy hakuaika.

Neuvokaa ensikertalaista kiitos!

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työtarjous" on siis aivan tavallinen mol.fi-sivuilla avoinna oleva, kenen tahansa haettavana oleva työpaikka, jonka tiedot TE-toimiston kaikkitietävä tietokone tulostaa ja lähettää "sopivat hakuehdot" täyttävälle työnhakijalle. Paikkaa on pakko hakea, ellei ole jokin todellinen syy olla hakematta ja siinä tapauksessa on otettava heti yhteys "työtarjouksessa" mainittuun virkailijaan.

Yhteydenotto työnantajaan voi tarkoittaa lisäkysymysten esittämistä "tarjotusta" työpaikasta. Se kannattaa tehdä sähköpostitse, jotta sinulle jää todiste siitä, että olet ottanut yhteyttä työnantajaan. Joissakin työpaikkailmoituksissa on vain epämääräisiä tietoja palkkauksesta, työn sisällöstä, toimenkuvasta ja vaadittavista taidoista. Niistä kannattaa kysellä lisätietoja, mutta paikan hakematta jättäminen saadun informaation perusteella onkin sitten toinen juttu (ehdottomasti yhteys TE-virkailijaan).

Ajokorttia ja auton käyttömahdollisuutta ei useinkaan mainita vaatimuksissa, vaikka vastoin toitotettua kestävää kehitystä esim.  sosiaali- ja terveysalan yksityisten hoivakotien yms. huoltoajo on siirretty työntekijöiden kontolle. Moneen paikkaan ei edes pääse kulkemaan ilman omaa autoa.
Tässä haluan muistuttaa, että jos kyselet lisätietoja muistakin kuin työtarjoustyöpaikoista, pidä mielessä, että työnantaja voi piruuttaan ilmoittaa TE-toimistolle, että olet kysellyt lisätietoja, mutta et ole hakenut paikkaa. Voit joutua siis karenssiansaan, jos kyselet lisätietoja epämääräisestä työpaikasta ja jätät hakematta, koska esim. provisiopalkka ei riitä elämiseen, kokopäivätyöksi naamioitu työ onkin osapäivätyötä jne. Jollekin on käynyt näin, joten ole varuillasi surkeasti/tahallisesti epämääräisiksi laadittujen työpaikkailmoitusten suhteen. Puhelut kannattaa nauhoittaa, koska surkeintakin työnantajaa uskotaan aina, ei työtöntä työnhakijaa.

juuri näin

Vierailija
62/87 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:05"]

Mikä muukaan se hakemus on, jos ei yhteydenotto työnantajaan?

Kysyin itsekin TE-toimistosta, kun olin jo hakenut tarjottua paikkaa jo ennen heidän käskyjään, että riittääkö hakemus yhteydenotoksi. Vastaus sähköpostiin oli: OK. Vähän kuin olisi joku sanonut, että "Ööööö?" Varmistin selustani laittamalla työnantajalle tikusta asiaa-sähköpostin ja sain nolaavan vastauksen. En saanut paikkaa.
Aloittajan kannattaa muistaa katsoa TE-sähköisen asioinnin sivunsa, missä sitten hakuprosessin tuloskin pitää ilmoittaa tiettyyn päivää mennessä. Ei riitä, että kuittaat sinne yhteydenoton/hakemisen.

tuokin tärkeä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:23"]

"Työtarjous" on siis aivan tavallinen mol.fi-sivuilla avoinna oleva, kenen tahansa haettavana oleva työpaikka, jonka tiedot TE-toimiston kaikkitietävä tietokone tulostaa ja lähettää "sopivat hakuehdot" täyttävälle työnhakijalle. Paikkaa on pakko hakea, ellei ole jokin todellinen syy olla hakematta ja siinä tapauksessa on otettava heti yhteys "työtarjouksessa" mainittuun virkailijaan.

Yhteydenotto työnantajaan voi tarkoittaa lisäkysymysten esittämistä "tarjotusta" työpaikasta. Se kannattaa tehdä sähköpostitse, jotta sinulle jää todiste siitä, että olet ottanut yhteyttä työnantajaan. Joissakin työpaikkailmoituksissa on vain epämääräisiä tietoja palkkauksesta, työn sisällöstä, toimenkuvasta ja vaadittavista taidoista. Niistä kannattaa kysellä lisätietoja, mutta paikan hakematta jättäminen saadun informaation perusteella onkin sitten toinen juttu (ehdottomasti yhteys TE-virkailijaan).

Ajokorttia ja auton käyttömahdollisuutta ei useinkaan mainita vaatimuksissa, vaikka vastoin toitotettua kestävää kehitystä esim.  sosiaali- ja terveysalan yksityisten hoivakotien yms. huoltoajo on siirretty työntekijöiden kontolle. Moneen paikkaan ei edes pääse kulkemaan ilman omaa autoa.
Tässä haluan muistuttaa, että jos kyselet lisätietoja muistakin kuin työtarjoustyöpaikoista, pidä mielessä, että työnantaja voi piruuttaan ilmoittaa TE-toimistolle, että olet kysellyt lisätietoja, mutta et ole hakenut paikkaa. Voit joutua siis karenssiansaan, jos kyselet lisätietoja epämääräisestä työpaikasta ja jätät hakematta, koska esim. provisiopalkka ei riitä elämiseen, kokopäivätyöksi naamioitu työ onkin osapäivätyötä jne. Jollekin on käynyt näin, joten ole varuillasi surkeasti/tahallisesti epämääräisiksi laadittujen työpaikkailmoitusten suhteen. Puhelut kannattaa nauhoittaa, koska surkeintakin työnantajaa uskotaan aina, ei työtöntä työnhakijaa.

Miksi tuosta työkkärin touhusta on tehty noin salakähmäistä... vaatii työnhakijalta melkein salapoliisityötä selvittää kaikki karenssinvälttämiskoukerot. Vai onko tuo työkkäriltä ihan tarkoituksellista toimintaa, jotta mahdollisimman monelle saataisiin huomaamatta karenssi?

Voin sanoa että on. Kävin lukion 3,5 vuoteen, ja olin puoli vuotta työttömänä ennen yliopistoa. En siis asunut vanhempieni luona enää. Tällöin tietysti kävin työkkärissä ilmottautumassa, vaikka meninkin sossun rahoille muistaakseni silloin, mutta siis se vaadittiin toimeentulotukeen. Minulta kysyttiin minne aion hakea yhteishaussa jne, sanoin että yliopistoon sitä ja sitä alaa. Sitten vaan kannustettiin ja annettiin muistaakseni ihan lappu mihin kirjoittaa nämä ylös. Kun haku korkeakouluihin oli ohi ja oli uusi tapaaminen työkkärissä, minulle sanottiin että en voi muuten saada työmarkkinatukea kun en ole hakenut ammattilliseen koulutukseen. Olisin siis päässyt työmarkkinatuelle, jos olisin hakenut yliopiston lisäksi ammattikorkeakouluun (kuka suoraan lukiosta tullut tuollaisenkin tietää), ja se aivan tieten tahtoen jätettiin kertomatta minulle.

Mulla vähän sama! Olin syyskuusta 2014 alkaen "määräaikaisessa" työsuhteessa, jonka kestoa jatkettiin noin kk kerrallaan. Toukokuussa sanottiin ettei jatketa enää. Sain kesä-syyskuun sitä perus työttömyyspäivärahaa, kunnes se katkaistiin perusteella "et hakenut yhteishaussa". Mitä helvettiä?? Kun aloitin kyseisessä työssä ja ilmoitin asiasta työkkäriin, KUKAAN ei vaivautunut mainitsemaan että hei muista hakea yhteishaussa koska muuten et ei työttömyyskorvausta heru jos jäätkin työttömäksi. Tämä siis koskee kaikkia alle 25 vuotiaita, joten muistuttakaa aina alle 25v lapsianne hakemaan yhteishaussa jos eivät ole vakityössä! Itselle jäi aika paskanmaku tästä suuhun ja nyt hain yhteishaussa vaikka on vakiduuni, ihan vaan varmuudeksi. Mua eivät enää kuseta. Toisaalta nyt kuulun myös liittoon josta saan rahaa jos työt loppuu, mutta toi oli ihan selvää salailua työkkärin puolelta. Sillon vielä kun aloitin kys. työpaikassa kysyin tarvitseeko mun tehdä jotain erityistä, "ei tarvitse tehdä mitään". Mitä nyt pitäisi keväällä tietää hakea kouluihin jos haluaa MITÄÄN rahaa jos työt ei yllättäen jatkukkaan..

Vierailija
64/87 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistojen tärkein tehtävä tuntuu olevan karenssien järjestäminen käyttämällä erilaisia kikkoja. Epäilen, että eniten karensseja järjestänyt saa jonkun ylimääräisen bonuksen.

Eräs tuntemani vanhempi nainen oli jäänyt työttömäksi. Hänen jalkansa olivat siinä kunnossa, että hän ei millään pystynyt seisomaan koko työpäivää, istumatyö olisi sopinut. No, työkkäri järjesti sitten hänelle "räätälöidyn" "työtarjouksen" siivoojan apulaiseksi. Työhaastattelussa hän tietysti vanhan kansan rehellisenä naisena kertoi, että jalat eivät tule työtä kestämään. Tulos: karenssi perusteena työstä kieltäytyminen.

Vierailija
65/87 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuntemani vanhempi nainen oli jäänyt työttömäksi. Hänen jalkansa olivat siinä kunnossa, että hän ei millään pystynyt seisomaan koko työpäivää, istumatyö olisi sopinut. No, työkkäri järjesti sitten hänelle "räätälöidyn" "työtarjouksen" siivoojan apulaiseksi. Työhaastattelussa hän tietysti vanhan kansan rehellisenä naisena kertoi, että jalat eivät tule työtä kestämään. Tulos: karenssi perusteena työstä kieltäytyminen.

Mikä meni väärin?

Se, että ei toimittanut lääkärintodistusta työrajoitteesta työkkäriin. Karenssipäätöksestä voi muuten aina valittaa, ja tässä tapauksessa kannattaa ainakin yrittää, lääkärintodistuksella tietenkin! Mutta se kannattaa toimittaa etukäteen työkkäriin siinä toivossa, että eivät sitten edes ehdota sellaisia paikkoja joissa terveys ei kestä.

Vierailija
66/87 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkuvuusavustus? Mikä se on? Taas joku jäänne 1990-luvulta, mammojen muistelut kun on pääosin sieltä.

Kai tiesit, että työtarjouksia tehdään myös paikkoihin, joita ei näy te-palvelut.fi sivuilla.

En todellakaan tiennyt, että "tarjouksia "tehdään myös paikkoihn, joita ei näy mol-sivulla. Sen olen tiennyt, että työnantajalle voidaan antaa tieto sopivasta työnhakijasta, jopa useammasta mutta ei missään tapauksessa listaa.

Liikkuvuusavustus on käytössä vieläkin, mikähän sen nimitys nykyään lienee.

Vierailija
67/87 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis työttömällä olevan valmiina hakemuspohja sekä ansioluettelo. Ei kai niiden tiedostojen lähettäminen sähköpostilla työnantajalle voi olla noin vaikea tehtävä??

On valmiina. Omassa kyykytystyötarjouksessani ei vain ilmoiteta muita yhteydenotto tapoja kuin puhelinnumero sekä sähköisen hakemuslomakkeen URL.

Jos hakemuksen täyttää sähköisesti niin pitää täyttää sinne sekä koulutus- että työhistoria alkamis- ja loppumispäivämäärineen... siihen menee helposti monta tuntia tai koko päivä.

Vierailija
68/87 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:05"]

Mikä muukaan se hakemus on, jos ei yhteydenotto työnantajaan?

Näin minäkin ajattelen. Lisäksi minun tulee maanantaihin mennessä ilmoittaa työkkäriin, olenko tullut valituksi työpaikkaan. Hakuaika päättyy siis huomenna. Mikä työpaikka valitsee, haastattelee ja ilmoittaa työnhakijalle valituksi tulemisesta viikonlopun aikana? Kyllä on taas toimintaa. 

Ei kun nyt ensin ilmoitat hakeneesi paikkaa ja esim "valinta kesken". Sitten saat 30 päivää lisää aikaa ilmoittaa miten kävi.

Vierailija
69/87 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa tosiaan hakemusta ja toi sama kirje on voitu lähettää 100:lle muullekin. Mä en tykkää noista uhkausten saattelemista "työtarjouksista".

Niin, oishan se kauheeta, jos vaikka SAISIT työpaikan jonne JOUTUISIT menemään ja tienata itse omat rahasi sen sijaan, että valtio maksaisi elämäsi.

Eläköön vasemmistolaisuus!

Vierailija
70/87 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtarjous on yhtä kuin pakko hakea.

Työkkärin sivuilla ilmoitat että hait paikkaa

ja sitten vielä saitko paikan.

Jos on päivä aikaa hakea paikkaa niin silloin joku yleispätevä hakemus. Olen itse hakenut kolme kertaa ja koskaan en ole saanut yhteydenottoa.

Vierailija
71/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan tähän että onhan siellä kun pitää työkkärille vastata työtarjoukseen niin siellä kysytään jotain "otin yhteyttä työnantajaan tai lähetin hakemuksen"

Eli voi vaikka soittaa ja sit hakemus jos työnantaja haluaa. Itselle tuli työtarjous kuorma-autohommista. Soitin heti työnantajalle ja kerkesin sanoa "soitan tuota kuorma-autonkuljettana paikkaa koskien" työnantaja siihen "se työ vaatii CE-kortin. Työkkärissä väärin laitettu se kuorma-autonkuljettaja" eli se sitä työpaikasta mutta pääasia on että otin yhteyttä työnantajaan.

Kuitenkin vahingossa vastasin taroukseen "en voi vastaanottaa tarjottua paikkaa" koska käsitn tuon vastausvaihtoehdon väärin. Sitten kun ruudulle pöllähti selvityspyyntö niin hoksasin et väärän kohdan valitsin ja soitin työkkäriin.

Siellä sanoivat asiakaspalvelussa että ei tuosta voi tulla karenssia niin siksi mun piti se selvitys tietenkin kirjoittaa siihen muotoon että käsittelijä ymmärtää että valitsin väärin enkä kieltäynyt töistä ja että otin yhteyttä työnanatjaan ja kerroin mitä hän sanoi. Loppuun laitoin että työn olisin ilomielin ottanut vastaan jos sen työn olisin saanut.

Mahdotonta  kieltäytyä työstä mihin työnantaja ei minua palkkaisi koska mulla ei olevaadittavaa ajolupaa. Pelkkä C-löytyy :D

Vierailija
72/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TarkkanaPitääOlla kirjoitti:

Laitetaan tähän että onhan siellä kun pitää työkkärille vastata työtarjoukseen niin siellä kysytään jotain "otin yhteyttä työnantajaan tai lähetin hakemuksen"

Eli voi vaikka soittaa ja sit hakemus jos työnantaja haluaa. Itselle tuli työtarjous kuorma-autohommista. Soitin heti työnantajalle ja kerkesin sanoa "soitan tuota kuorma-autonkuljettana paikkaa koskien" työnantaja siihen "se työ vaatii CE-kortin. Työkkärissä väärin laitettu se kuorma-autonkuljettaja" eli se sitä työpaikasta mutta pääasia on että otin yhteyttä työnantajaan.

Kuitenkin vahingossa vastasin taroukseen "en voi vastaanottaa tarjottua paikkaa" koska käsitn tuon vastausvaihtoehdon väärin. Sitten kun ruudulle pöllähti selvityspyyntö niin hoksasin et väärän kohdan valitsin ja soitin työkkäriin.

Siellä sanoivat asiakaspalvelussa että ei tuosta voi tulla karenssia niin siksi mun piti se selvitys tietenkin kirjoittaa siihen muotoon että käsittelijä ymmärtää että valitsin väärin enkä kieltäynyt töistä ja että otin yhteyttä työnanatjaan ja kerroin mitä hän sanoi. Loppuun laitoin että työn olisin ilomielin ottanut vastaan jos sen työn olisin saanut.

Mahdotonta  kieltäytyä työstä mihin työnantaja ei minua palkkaisi koska mulla ei olevaadittavaa ajolupaa. Pelkkä C-löytyy :D

Sekä ennenkuin lähetin sevityspyynnön niin soitin toiseen kertaan tökkärin asiakaspalveluun ja luin sen ja sanoivat että todella hyvin kirjoitettu ja sitten lähetin sen.

Vierailija
73/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkkäri on lähettänyt sinulle tarjouksen niin silloinhan voit hyväksyä tarjouksen.

Vierailija
74/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TarkkanaPitääOlla kirjoitti:

Voi tulla karenssia, riippuu virkailijasta. Ajokortittomille työnhakijoille on tullut karenssia kun eivät ole ottaneet yhteyttä yritykseen joka haki invataksinkuljettajaa. Jos mokaat ja kirjoitat työkkäriin että en voinut ottaa paikkaa vastaan voi siitä napsahtaa karenssi. Onneksi sinulla oli mukavat virkailijat. Työnhakijan resurssien tuhlausta kun ei kysellä tarpeeksi yksityiskohtia. Olen ollut työhaastattelussa toimistotyöntekijän paikkaan mutta en saanut paikkaa koska minulla ei ollut ajokorttia.

Vierailija
75/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sitä voi hakea vaikka lääkärin paikkaa nuoriso-ohjaajan koulutuksella, jos työkkäri käskee. Panee hakemuksen ja laittaa ruksin kohtaan, että haettu on.

Ihan turhaa alkaa vänkäämään, että mulla ei ole lääkärin koulutusta ja en kuitenkaan saa paikkaa. Laittaa kaikkiin paikkoihin hakemukset, mihin käsketään. Vaikka ei olisi sitä ajokorttia ja paikkana on rekkakuski. Sehän on työnantajan ongelma seuloa niistä tuhansista hakemuksista ne, joilla on lääkärin koulutus ja ajokortti 

Vierailija
76/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun en ole kieltäytynyt töistä. Vastasin vain väärään kohtaan. En minä käsittänyt että se  kohta mihin vastasin tarkoittaa kieltäytymistä :D

Kuten asiakaspalveussa sanottiin niin ei tuosta voi tulla. karenssia. Siksi varmistin soittamalla sen selvityspyynnön asiakaspalvelusta ja sanoivat että siitä kyllä käsittelijä ymmärtää että en ole kieltäytynyt mistään töistä vaan vain valinnut väärän vastausvaihtoehdon ja kuten sanoin niin otin yhteyttä työnantajaan.

Mulla on 2 lasta joista mustaa valkoisella oleva sopimus että asuvat 50/50 luonani joka kuukauden niin ei mulla ole varaa kieltäytyä mistään tai olla hakematta :D

Työkkäri tosin ei tiedä tuosta lapsijutusta koska tuollaiset asiat tuskin työkkäriä liikutaa. 

No sit pitää toivoo jos karenssia tulee että sossu on ymmärtäväisempi täällä maalla ja antaa lasten takia täydet rahat perus/täydentävänä tukena mutta ei tässä tapauksessa ole syytä. Ei se ole syy että valitsin väärän vaihtoehdon. 

Eiköhän ne työnantajelle soita enkä usko että hän valehtelee vaan hän sanoo että CE-ajolupa pitää olla. Sitä en voi sanoa että muistaako hän että soitin mutta onhan hänellä varmasti numeroni kännykässä tallessa puheluhistoriassa kuten mulla hänen.

Vierailija
77/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan sitä voi hakea vaikka lääkärin paikkaa nuoriso-ohjaajan koulutuksella, jos työkkäri käskee. Panee hakemuksen ja laittaa ruksin kohtaan, että haettu on.

Ihan turhaa alkaa vänkäämään, että mulla ei ole lääkärin koulutusta ja en kuitenkaan saa paikkaa. Laittaa kaikkiin paikkoihin hakemukset, mihin käsketään. Vaikka ei olisi sitä ajokorttia ja paikkana on rekkakuski. Sehän on työnantajan ongelma seuloa niistä tuhansista hakemuksista ne, joilla on lääkärin koulutus ja ajokortti 

No minä soitin. Työtarjouksen vastaamiskohdassa työkkärin sivuilla on "otin yhteyttä työnantajaan tai lähetin hakemuksen" ja sit pitää pistää se päivämäärä.

Vierailija
78/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työkkäri on lähettänyt sinulle tarjouksen niin silloinhan voit hyväksyä tarjouksen.

Tuleekohan näille työnantajille paljonkin puheluita, jotka alkavat: "Hei, otan mielelläni vastaan tämän minulle tarjotun työn, milloin voin aloittaa?"

Vierailija
79/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin jokatapauksessa huomenna soitan sille omalle sossun etuuskäsittelijälle joka lapsiperheiden etuuksia käsittelee ja kerron asian. En tiedä tarvisiko sille soittaa kun ei sitä selvitystä ole käsitelty mutta kuienkin mietin et jos seillä sossussa nähdään että työmarkkinatuki katkolla koneilta automaattisesti niin ajattelin soittaa ja kertoa että mitä jos ne länttääkin ilman syytä nyt karenssia niin mitä mieltä se sossun täti siitä on. 

huolettaa vaikka tiedän että en ole tehnyt mitään muuta väärin kuin vastannut väärään kohtaan tarjouksessa.

Työkkärin sivuilla on et selvitys käsittelyssä ja siinä on joku päivämäärä selvityksen käsittelylle maalattna almanakkaan ja se määränpäivä on 7, tätä kuuta. En tiedä tarkoittaako sitä että silloin päättä vai siihen mennesssä päättää.

Vierailija
80/87 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kysy te-toimistosta. ne kyllä kertoo.

Ei ne täällä ainakaan kerro mitään noin lyhyellä varoitusajalla. Puhelin tuuttaa varattua, sähköpostiin ei vastata.