Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hämmentävä työkkärin työtarjous

Vierailija
26.03.2015 |

Tänään tuli ensi kertaa postissa työtarjous, peräti 2kpl! Miksi nimenä on tarjous? Näistä saa sen käsityksen, että työpaikka on minun jos vain haluan, näin ei kuitenkaan taida olla asian laita? Hämmentävä on myös seuraava kohta: "Ota yhteyttä työnantajaan viimeistään 27.3.2015". Tarkoittaako tuo siis pelkkää yhteydenottoa vai työhakemuksen lähettämistä? Ja peräti yksi päivä aikaa ottaa yhteyttä / hakea, tänään siis tuli postitse ja huomenna päättyy hakuaika.

Neuvokaa ensikertalaista kiitos!

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy te-toimistosta. ne kyllä kertoo.

Vierailija
42/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjeen päiväys on 24.3, eli ihan viime hetkillä laitettu matkaan. Ihmettelen itsekin, että on laitettu noin lyhyellä varoitusajalla, kirjepostilla voi kuitenkin kestää useampikin päivä. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:00"]

[/quote]

Luotan enemmän av-mammoihin, täältä olen aina saanut tietoa asiaan kuin asiaan! :)

ap

Vierailija
44/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muukaan se hakemus on, jos ei yhteydenotto työnantajaan?

Vierailija
45/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:00"]

[/quote]

Luotan enemmän av-mammoihin, täältä olen aina saanut tietoa asiaan kuin asiaan! :)

ap

[/quote]

Tää on varmaan varmempi tapa saada vastaus kuin yrittää soittaa te-toimistoon :-/

Vierailija
46/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:05"]

[/quote]

Näin minäkin ajattelen. Lisäksi minun tulee maanantaihin mennessä ilmoittaa työkkäriin, olenko tullut valituksi työpaikkaan. Hakuaika päättyy siis huomenna. Mikä työpaikka valitsee, haastattelee ja ilmoittaa työnhakijalle valituksi tulemisesta viikonlopun aikana? Kyllä on taas toimintaa. 

Vierailija
47/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa tosiaan hakemusta ja toi sama kirje on voitu lähettää 100:lle muullekin. Mä en tykkää noista uhkausten saattelemista "työtarjouksista".

Vierailija
48/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetät työhakemuksen tarjottuihin paikkoihin. Työkkäristä tulleet työtarjoukset eivät siis automaattisesti tarkoita sinulle työpaikkaa, vaan hakijoita ja saman tarjouksen saaneita voi olla monta muutakin. Ymmärtääkseni joudut vielä te-toimiston verkkosivujen omapalvelussa käydä kuittaamassa (rasti ruutuun) että olet työhakemukset jättänyt ajoissa. Jos et kuittaa tehtäviä ajallaan, saat käsittääkseni joko karenssia tai työttömyysetusi perutaan menevältä kuukaudelta ja joudut uudestaan ilmottautumaan työnhakijaksi ja lähettämään hakemukset Kelaan (?). Yhtään työtarjousta en ole vielä saanut mutta noin työkkärin startti-tapahtumassa neuvottiin menettelemään. Ja työtarjoukset ovat jossain määrin sitovia, eli niihin tosiaan olisi pakko hakea ja toki vastaanottaa työpaikka jos sellaisen saat.

Vierailija
49/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:13"]

[/quote]

Näin minäkin ajattelen. Lisäksi minun tulee maanantaihin mennessä ilmoittaa työkkäriin, olenko tullut valituksi työpaikkaan. Hakuaika päättyy siis huomenna. Mikä työpaikka valitsee, haastattelee ja ilmoittaa työnhakijalle valituksi tulemisesta viikonlopun aikana? Kyllä on taas toimintaa. 

[/quote]

Onhan se joskus mahdollista, että heti siinä haastattelun yhteydessä pyydetään työhön. Muussa tapauksessa ilmoitat viimeistään maanantaina, että olet hakenut ko. paikkaa, mutta odottelet vielä haastattelukutsua/tuloksia. Työkkärin päivämääristä ei parane luistaa koskaan, vaikka mikä olis.

Vierailija
50/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työtarjous" on siis aivan tavallinen mol.fi-sivuilla avoinna oleva, kenen tahansa haettavana oleva työpaikka, jonka tiedot TE-toimiston kaikkitietävä tietokone tulostaa ja lähettää "sopivat hakuehdot" täyttävälle työnhakijalle. Paikkaa on pakko hakea, ellei ole jokin todellinen syy olla hakematta ja siinä tapauksessa on otettava heti yhteys "työtarjouksessa" mainittuun virkailijaan.

Yhteydenotto työnantajaan voi tarkoittaa lisäkysymysten esittämistä "tarjotusta" työpaikasta. Se kannattaa tehdä sähköpostitse, jotta sinulle jää todiste siitä, että olet ottanut yhteyttä työnantajaan. Joissakin työpaikkailmoituksissa on vain epämääräisiä tietoja palkkauksesta, työn sisällöstä, toimenkuvasta ja vaadittavista taidoista. Niistä kannattaa kysellä lisätietoja, mutta paikan hakematta jättäminen saadun informaation perusteella onkin sitten toinen juttu (ehdottomasti yhteys TE-virkailijaan).

Ajokorttia ja auton käyttömahdollisuutta ei useinkaan mainita vaatimuksissa, vaikka vastoin toitotettua kestävää kehitystä esim.  sosiaali- ja terveysalan yksityisten hoivakotien yms. huoltoajo on siirretty työntekijöiden kontolle. Moneen paikkaan ei edes pääse kulkemaan ilman omaa autoa.

Tässä haluan muistuttaa, että jos kyselet lisätietoja muistakin kuin työtarjoustyöpaikoista, pidä mielessä, että työnantaja voi piruuttaan ilmoittaa TE-toimistolle, että olet kysellyt lisätietoja, mutta et ole hakenut paikkaa. Voit joutua siis karenssiansaan, jos kyselet lisätietoja epämääräisestä työpaikasta ja jätät hakematta, koska esim. provisiopalkka ei riitä elämiseen, kokopäivätyöksi naamioitu työ onkin osapäivätyötä jne. Jollekin on käynyt näin, joten ole varuillasi surkeasti/tahallisesti epämääräisiksi laadittujen työpaikkailmoitusten suhteen. Puhelut kannattaa nauhoittaa, koska surkeintakin työnantajaa uskotaan aina, ei työtöntä työnhakijaa.

Vierailija
51/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, että joskus haastattelun yhteydessä pyydetään työhön. Mutta tässä tapauksessa työkkärille pitää ilmoittaa hakuajan päättymistä seuraavana arkipäivänä onko tullut valituksi työhön. Kiire tulee mahdolliselle haastattelulle :)

Vierailija
52/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

haet sitä paikkaa ja jos unohdat niin aina voit sanoa hakeneesi. Ei noita kannata niin vakavasti ottaa

Vierailija
53/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kysyin itsekin TE-toimistosta, kun olin jo hakenut tarjottua paikkaa jo ennen heidän käskyjään, että riittääkö hakemus yhteydenotoksi. Vastaus sähköpostiin oli: OK. Vähän kuin olisi joku sanonut, että "Ööööö?" Varmistin selustani laittamalla työnantajalle tikusta asiaa-sähköpostin ja sain nolaavan vastauksen. En saanut paikkaa.

Aloittajan kannattaa muistaa katsoa TE-sähköisen asioinnin sivunsa, missä sitten hakuprosessin tuloskin pitää ilmoittaa tiettyyn päivää mennessä. Ei riitä, että kuittaat sinne yhteydenoton/hakemisen.

Vierailija
54/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:23"]

"Työtarjous" on siis aivan tavallinen mol.fi-sivuilla avoinna oleva, kenen tahansa haettavana oleva työpaikka, jonka tiedot TE-toimiston kaikkitietävä tietokone tulostaa ja lähettää "sopivat hakuehdot" täyttävälle työnhakijalle. Paikkaa on pakko hakea, ellei ole jokin todellinen syy olla hakematta ja siinä tapauksessa on otettava heti yhteys "työtarjouksessa" mainittuun virkailijaan.

Yhteydenotto työnantajaan voi tarkoittaa lisäkysymysten esittämistä "tarjotusta" työpaikasta. Se kannattaa tehdä sähköpostitse, jotta sinulle jää todiste siitä, että olet ottanut yhteyttä työnantajaan. Joissakin työpaikkailmoituksissa on vain epämääräisiä tietoja palkkauksesta, työn sisällöstä, toimenkuvasta ja vaadittavista taidoista. Niistä kannattaa kysellä lisätietoja, mutta paikan hakematta jättäminen saadun informaation perusteella onkin sitten toinen juttu (ehdottomasti yhteys TE-virkailijaan).

Ajokorttia ja auton käyttömahdollisuutta ei useinkaan mainita vaatimuksissa, vaikka vastoin toitotettua kestävää kehitystä esim.  sosiaali- ja terveysalan yksityisten hoivakotien yms. huoltoajo on siirretty työntekijöiden kontolle. Moneen paikkaan ei edes pääse kulkemaan ilman omaa autoa.

Tässä haluan muistuttaa, että jos kyselet lisätietoja muistakin kuin työtarjoustyöpaikoista, pidä mielessä, että työnantaja voi piruuttaan ilmoittaa TE-toimistolle, että olet kysellyt lisätietoja, mutta et ole hakenut paikkaa. Voit joutua siis karenssiansaan, jos kyselet lisätietoja epämääräisestä työpaikasta ja jätät hakematta, koska esim. provisiopalkka ei riitä elämiseen, kokopäivätyöksi naamioitu työ onkin osapäivätyötä jne. Jollekin on käynyt näin, joten ole varuillasi surkeasti/tahallisesti epämääräisiksi laadittujen työpaikkailmoitusten suhteen. Puhelut kannattaa nauhoittaa, koska surkeintakin työnantajaa uskotaan aina, ei työtöntä työnhakijaa.

[/quote]

Miksi tuosta työkkärin touhusta on tehty noin salakähmäistä... vaatii työnhakijalta melkein salapoliisityötä selvittää kaikki karenssinvälttämiskoukerot. Vai onko tuo työkkäriltä ihan tarkoituksellista toimintaa, jotta mahdollisimman monelle saataisiin huomaamatta karenssi?

Vierailija
55/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 15:57"]

Aika outoa lähettää kirje noin myöhään, mulle on käynyt niin että posti on kämmännyt ja kirjeet on seilanneet parikin viikkoa. Laittaisin työkkäriin palautetta.

[/quote]

Aivan samanlaisesta kokemusta. Olisi kiva tietää mitä tapahtuisi, jos en sattuisikaan olemaan kahteen arkipäivään lukemassa postejani ja tuollainen tupsahtaisi luukusta.

Työkkärille olisi syytä laittaa näistä palautetta vaikkapa Ilta-Sanomien kautta.

Vierailija
56/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:28"]

[/quote]

Kysyin itsekin TE-toimistosta, kun olin jo hakenut tarjottua paikkaa jo ennen heidän käskyjään, että riittääkö hakemus yhteydenotoksi. Vastaus sähköpostiin oli: OK. Vähän kuin olisi joku sanonut, että "Ööööö?" Varmistin selustani laittamalla työnantajalle tikusta asiaa-sähköpostin ja sain nolaavan vastauksen. En saanut paikkaa.

Aloittajan kannattaa muistaa katsoa TE-sähköisen asioinnin sivunsa, missä sitten hakuprosessin tuloskin pitää ilmoittaa tiettyyn päivää mennessä. Ei riitä, että kuittaat sinne yhteydenoton/hakemisen.

[/quote]

Jatkan vielä, että itselläni MUUTTUI tuo MOL.FI SÄHKÖISEN ASIOINNIN ilmoituspäivä kesken kaiken yllättäen viikkoa AIKAISEMMAKSI eli jos olisin uskonut ensin näkemääni päivämäärää, olisin ollut myöhässä ja joku sanktio olisi paukahtanut. Olin saada ns. pa*kahalvauksen. Kannattaa tulostaa tai tehdä kuvankaappaus tuosta sivusta, missä aíkarajat ovat. Se oma kuittauskin sinne pitäisi jotenkin saada tallennettua, koska tuon tapauksen jälkeen luottamukseni TE-toimiston systeemeihin meni lopullisesti. Ellei muu auta, laitan varmistukseksi sähköpostiviestin oman TE-toimiston kirjaamoon ja siihen merkinnän, miksi sen lähetin.

Vierailija
57/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis työttömällä olevan valmiina hakemuspohja sekä ansioluettelo. Ei kai niiden tiedostojen lähettäminen sähköpostilla työnantajalle voi olla noin vaikea tehtävä??

Vierailija
58/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 15:57"]

Aika outoa lähettää kirje noin myöhään, mulle on käynyt niin että posti on kämmännyt ja kirjeet on seilanneet parikin viikkoa. Laittaisin työkkäriin palautetta.

[/quote]

Aivan samanlaisesta kokemusta. Olisi kiva tietää mitä tapahtuisi, jos en sattuisikaan olemaan kahteen arkipäivään lukemassa postejani ja tuollainen tupsahtaisi luukusta.

Työkkärille olisi syytä laittaa näistä palautetta vaikkapa Ilta-Sanomien kautta.

[/quote]

Siinä ideana onkin juuri se, jos sinulla ei ole töitä, niin missä muualla olet kuin kotona?

Vierailija
59/87 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin omapalvelussa näkyy sinulla se työtarjous. Sieltä vastaat siihen, että olet hakenut paikkaa. Sitten se antaa sinulle uuden päivämäärän, jolloin sinun on ilmoitettava saitko paikan.

Minulle kävi niin, että eräpäivänä ei ollut tullut tietoa sainko paikkaa. Vastasin, että en saanut hakemaani paikkaa. Lisätietoihin kirjoitin, että minua ei kutsuttu haastatteluun ja haastattelut on menossa, joten en varmasti tullut valituksi. Tämä oli ok.

Omapalvelussa kannattaa käydä parin päivän välein.

Vierailija
60/87 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:49"]

[/quote]

Työnhakuun toiselle paikkakunnalle menevä tekee myös työkkäriin liikkuvuusavustushakemuksen. Silloin saa matkakorvauksen työhaastattelussa käynnistä.

Oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka ovat saaneet vakituisen tai "vakituisen" työpaikan työkkärin "työtarjouksen" perusteella. Minä tunnen yhden sellaisen. Kyseessä oli nuori, vastavalmistunut ja siten kaikkiin tukiin oikeutettu työnhakija. Työnantaja vasta paikkakunnalle muuttanut uusi yksityisyrittäjä, joka hankki työntekijän ilman erityisvaatimuksia työkokemuksesta ja muusta helpoimmalla tavalla eli työkkärin kautta ilman julkista hakua.

Onhan se työttömien ymmärryksen ja toimintakyvyn aliarviointia, jos lähetetään tiedoksi julkisesti nähtävissä olevia ilmoituksia. Mulle niitä ei juuri tule, mutta olen kyllä aika selväsanaisesti ilmoittanut, että jos en enää itse ymmärrä omatoimisesti hakea minulle sopivia töitä, en ole enää työkykyinen vaan joudan eläkkeelle.

[/quote]

Liikkuvuusavustus? Mikä se on? Taas joku jäänne 1990-luvulta, mammojen muistelut kun on pääosin sieltä.

Kai tiesit, että työtarjouksia tehdään myös paikkoihin, joita ei näy te-palvelut.fi sivuilla.

[/quote]

Joo tiesin, että tarjouksia tehdään muihinkin kuin MOL:n sivulla näkyviin palveluihin, kun tunnen sen joka sai työkkärin tarjouksen perusteella työpaikan. Mulle sellainen tarjous tuli viimeksi vuonna 1985, puhelimella.

Liikkuvuusavustustietoa ja hakulomaketta on todella vähän vaikea löytää nykyisiltä sivuilta. En minä sitä tiedä, minkä vuosikymmenen jäänne se on, mutta mulle maksettiin viime lokakuussa työhaastattelussa käyntiä varten. Joo, sain sen paikan.

Puurojen ja vellien sekaisin menosta en tiedä, mutta ei minulle tule työtarjouksia yhtenään, vaan noin kerran vuosikymmenessä. Eihän se tietenkään ole  työkkärivirkailijoiden vika , kun ei ole mitä tarjota. Eikä sekään, että olen onnistunut aika hyvin omatoimisesti hankkimaan työtä. Siksi olisi virkaihmisen työajan väärinkäyttöä, jos vielä mulle niitä samoja ilmoituksia lähettelisivät, jotka osaan muutenkin lukea. Itse asiassa viime vuosikymmeninä olen saanut työkkärin pihallakin enemmän töitä kuin sen toimiston sisällä. Siis yhden kerran, kun vastaantullut tuttu, siis toinen työkkärin asiakas kertoi avoimesta työpaikasta, johon silloin pääsin.

En ole varsinainen elämäntapatyötön, vaan pyrin pysyttelemään ansiosidonnaisella eläkeikään saakka. Ei ihan helppo homma, mutta toivottavasti tarpeeksi hyvin palkattua pätkää löytyy edelleen.