Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä olisit valmis luopumaan, että Suomen joet muuttuisivat kirkasvetisiksi?

Vierailija
26.03.2015 |

Niin, mistä? Turkulaisena uisin mielläni Aurajoessa ja näkisin mitä kaikkea siellä pohjalla on ennen uimahyppyä. Miettikää nyt, kristallinkirkkaat joet. Jopa Vantaanjoki! Voisiko tuota asiaa hoitaa jotenkin uudella ympäristöverolla tai jotenkin? Oma vastaukseni siis olisi 1€/kk/as=5000 000€, jos ei riittäisi niin progressiiviseksi vain sekin vero.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivilä jokeen padoksi, roskat ja töhnä jäisivät yläjuoksulle - homma hoidettu.

Vierailija
22/28 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurajoesta on mahdotonta saada kirkasta, koska se virtaa saviuomassa. Toki jos raha laitettaisiinkin joen pohjan päällystykseen vaikka turkoosinsinisellä pinnoitteella, niin johan olisi kirkasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkasvetisyyden puolesta en luopuisi mistään. Puhtaampien vesien puolesta pikemmin ajasta (=tekoja joihin kuluu aikaa) kuin rahasta.

Vierailija
24/28 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin luopua naapurin autosta. Vanhan koulukaverin uudesta omakotitalosta luopuisin myös. Minun olisi myös helppo luopua työkaverin etelänmatkasta.

Vierailija
25/28 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joet ja järvet olisi kaikki kirkasvetisiä, niin se merkitsisi ravintoköyhää aluetta. En siis kannata näitä maatalouslannotteiden tuomia ylirehevöityneitä ja hapettomia alueita. Kunhan vain sanon, että kaikkien jokien ei kuulu olla kirkkaita, eikä kaikkien kuulu olla sameavetisiä. Myös joen ja järven maa-aines vaikuttaa väriin ja sameuteen.

Nyt vähän laajempaa katsantaa. Ja minä en hyppäisi Aurajokeen, vaikka se olisi klooria täynnä :D

Vierailija
26/28 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 06:00"]

Kysymys kuuluikin, että "Mistä olisit valmis luopumaan, että Suomen joet muuttuisivat kirkasvetisiksi?" Ei kysytty, ovatko joet olleet aiemmin kirkasvetisiä. Olisihan se hieno juttu ainakin minusta. ap

[/quote]

Okei, no sitten vastaan, etten senttiäkään. Antaa luonnon olla luonnollinen, ihmisen ei tarvitse yhtään enempää häslätä luonnon kanssa, kuin mitä nyt jo häslätään. Voitaisiin häslätä minun puolesta vähemmänkin.

Vierailija
27/28 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo ruskeus haittaa, eli en juuri mitään. Vantaanjoessa virtaa muutamassa minuutissa Helsingin vuorokausikulutusta vastaava määrä vettä, eli siitä vaan pähkäilemään, paljonko maksaisi puhdistaa koko paska kirkkaaksi, varsinkin, kun se pitäisi tehdä monta kertaa joen varrella, kun se kerää mutaa mennessään.

Vierailija
28/28 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesien sameus tai kirkkaus ei johdu vain saasteista, vaan ennenkaikkea maaperästä. Vantaanjoessa voi kalastaa ja uida, vaikka sen vesi on sameaa. Kirkasvetisen joen vesi voi olla aivan saastunutta ja samean puhdasta. 

Kirkasvetsisyys edellyttää mun järkeni mukaan ainakin kallioperää ja suurta syvyyttä. Suomessa ei paljon sellaista maisemaa ole. Meillä on paljon jokia ja järviä, mutta niiden vesimäärä on suht' pieni. Kaikkien Suomen järvien vesi mahtuisi yhteen Ruotsin isoista järvistä (Vänern, Vättern tai Mälaren, en muista mihin)

Vedet puhdistuvat pikkuhiljaa kun niiden rannoilta lopetetaan teollisuus, maanviljely ja muu toiminta, joka päästää enemmän tai vähemmän käsittelemättömiä jätevesiään vesistöön. Olen tietenkin valmis osallistumaan esim verotuksen kiristämisellä tuollaisiin talkoisiin, kunhan tietäisin varmasti mihin vero-euroni menevät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme