LA joulukuussa 2015
Löytyyköhän täältä jo muita? Oma laskettu aika on 3.12 ja olisi kiva jutella muiden odottajien kanssa :)
Kommentit (339)
Täällä pahoinvointi on pahentunut tässä 11.-14. viikoilla. Ja hajuyliherkkyys on aivan hirveää. On jouduttu vaihtamaan pesuaineita täysin hajusteettomiin ja silti meinaan oksentaa kylppärissä pelkästä märän pyykin hajusta. Oon suunnitellut sivutoimista homekoiran pestiä tälle kesälle...
Niskaturvotusultrassa löytyi vauhdikas "Hemmo", joka potki, esitteli naamaansa ja virnisteli. Oli vaikeuksia saada niskaturvotus mitattua, kun aina kääntyi pää. LA pysyi samana: 25.12.
Meillä mies on ollut mukana neuvolassa ja ultrassa. Pääsee vielä ainakin seuraavaan neuvolaan, kun on lomalla ja rakenneultraankin tulee mukaan. Kivaa :)
13+3
Heippa kaikille!
Ahmatar: Hienoa sä ultrassa oli kaikki hyvin (:
Wido: Itse en ole ainakaan mittaillut mitenkään synkeitä liikunnan aikana. Enkä vielä tunne liikkeitä varmaan ensisynnyttäjät tuntee niitä myöhemmin. Täällä on ainakin vielä välillä pahoinvointia ja ei tietoa loppumisesta :D
Hemmo hienoa että olet saanut hyviä ultra uutisia (:
täällä ollaan mökillä ja toi vessassa käynti tuo omat haasteet yöllä kun pitää lähetä ylärinteeseen hyttysten keskelle ja ikinä tiiä kuka elukka tuolla pihalla tulee yöllä vastaan :D Pahoinvointia tulee vieläkin välillä ja pääkipua jos ei juo riittävästi. Muuten ihan hyvä olo ja nautitaan tästä kasvavasta masusta <3
Vaimomamma rv 14+5
itse meinasin ja oksensikin piene määräbn vessakäyntien yhteydessä,,omatkin hajutr liikaa,,,,nyt kaikki jäänyt alkuviikosta pois, ei pahoinvointia, migreenit vähän vaivaavat..
15+4
Hemmo, mulla on kans kaikki pesuaineet hajusteettomia ihan muutenkin ja nyt mies oli ostanu sitruunan tuoksuista shampoota. Voi yök. Kiva, että teillä oli ultrassa kaikki hyvin ja ihanaa että miehesi pääsi mukaan :)
Vaimomamma, kiva kuulla, että on ihan hyvä olo pahoinvoinnista ja muista huolimatta :)
Täällä oli tiistaina toka neuvola eli lääkärineuvola. Kaikki oli hyvin, mutta sykkeitä jouduttiin kyllä etsimään kauan. Lääkäri epäili, että ois taaksepäin kallellaan kohtu kun dopplerilla kuulosti kuulemma jotenki kaukaselta äänet. Onneks lääkäri ei halunnut lopettaa ennen ku saatiin vähän pidemmäks aikaa kuulumaan.
Saatiin postissa miehen porukoilta vauvan vaatteita ja miehen kaveri oli laittanut myös vanhan stetoskooppinsa mukaan. Onneks saapu vasta eilen, oisin varmaa panikoinu jos ei ois kuulunu mitään, mut nyt ku tietää kuin hankalaa se on edes dopplerilla niin ei tarvi jännittää miksei kuulu :D
Vaikka olen ensisynnyttäjä niin kyllä mä nyt alan oleen varma, että noi on vauvan liikkeitä. Sen verran usein tuntuu jo, eikä kyllä ainakaan mitään ilmavaivoja oo :D
Pahoinvoinnista en sano enää mitään! Tuntuu, että ainakun sanon että helpottaa (viimeksi tiistaina neuvolassa) niin aina tulee voimakkaana takaisin.
Wido 16+4
Mitenkäs täällä menee? :)
Mulla on ihan tajuton väsytys. :/ Vois nukkuu koko aika! Vauvan liikkeitä tuntuu jo melkein joka päivä, ihanaa <3 Masukin on alkanu nyt vähän pyöristymään.
Wido 17+2
Heei! Täällä 22v ja ensimmäistä lasta odotan avomieheni kanssa. Beibin la 19.12. eli nyt menossa 16. viikko (: täys ylläripylläri tämä oli, mut alun paniikin jälkeen päätin siitä kuitenkin iloita, lapset on kuitenkin aina kuulunut tulevaisuudensuunnitelmiin -elämäntilanne on kuitenkin suht vakaa, oon rakastavassa ja tasavertaises parisuhteessa, joka on kestänyt kolmisen vuotta, miehellä vakiduuni hyvällä palkalla, mulla korkeakouluopinnot loppusuoralla, just muutettiin omistusasuntoon, elämänkokemusta ja itsenäisyyttä löytyy, eikä kumpikaan kauheasti baareissakaan enää viihdytä. Miehellä järkytys on alkanut lievittämään vasta nyt parina viime viikkona, mut urheasti se on alusta asti halunnut silti suhteeseen jäädä :)
En ole irl kauhian sosiaalinen tyyppi, mut ajattelin koittaa jos täältä jotain vertaistukea löytäisin. Että hei vaan kaikki tosiaan!
Tervetuloa mukaan Peikkoboi! ja onnittelut! :) Täällä voi jakaa ajatuksiaan juuri sen verran kun tuntuu itsestä hyvältä. Odotan myös esikoista ja mulle tää on ainakin hyvä tapa olla yhteydessä samassa tilanteessa oleviin. :) Tosi elämässä ei ole kauheasti kavereita, joiden kanssa tulis vauva asioista puhuttua, eikä kukaan kavereista ole tällä hetkellä raskaana (tietääkseni :D).
Ei millään malttais odottaa rakenneultraa! Mieskin pääsee tällä kertaa mukaan ja näkee vauvan ekaa kertaa :)
Wido
Wido: ihanaa jos tunnet jo liikkeitä täällä ei vielä tunnu . Mulla onneks toi pahoinvointi on lähtenyt :) täällä odotellaan myös kovasti jo rakenneultraan ! 4 viikkoa niin sitten :) mulla on onneksi muutama ystävä kellä on ihan pieniä niin on aina kiva jutella näistä raskaus ja vauva jutuista, mut sit ne kellä ei ole lapsi eivät osaa mitään kantaa ottaa sanovat aina ok tai joo , okei joten päätin et turhaa edes puhun heille raskaus ja vauva jutuista.
peikkoiboi tervetuloa mukaan :) täällä on myös esikoista odottava :)
Vaimomamma rv 16+0
Kiitos :)
Puuh tässä välissä tuli kerrottua miehen vanhemmille... en voi sanoa että oisivat ottaneet kauhean hyvin, mut eiköhän se ajan kanssa! Harmittaa vaan miehen puolesta, siitä huomaa et oisi ollut kauheen tärkeetä saada vanhempien tuki :(
Ensi viikolla varaan ajan toiseen ultraan (on vähän jäänyt...), ja sillon on onneksi myös ensimmäinen lääkärikäynti. Päätä särkee nykyään aivan joka päivä, samoin heikottaa.. tänään jopa oksensin. Alkuraskaudessa en kertaakan! Toivottavasti saa vastauksia mistä voi olla kyse, samoin viime viikolta on yksi epäily epileptisestä kohtauksesta... :s
Nyt ei maittais mikään ruoka mut jäisiä mustikoita oon väkisin vetänyt, vähän tuli parempi olo.
Tänään myös 16+0 & en malta oottaa ekoja liikkeitä!!
Niin ja piti kysymäni, mahtuuko vielä johonkin fb-ryhmään? Siellä kun tulee päivittäin muutenkin käytyä :)
PEIKKOBOI
onko ensimmäisesi :) ?
Minulla esikko tulossa 17+1, liikkeitä itsekin odotan vielä ei mitään, eikä vatsaakaan niin että huomaisi kun on tuota vatsaa ennestään niin ei tuosta osaa sanoa.. :/
päätä mullakij särkee usein, mutta juomalla tarpeeksi sitäkin saa pidettyä kurisaa, alkuraskaudessa ei ollut pahoinvointia, se tuli sen jälkeen, ja nyt alkaa väistyä, vieläkinm silloin tällöin oksettaa..
niin ja mites muilla mammoilla, itse odottelemn keskiviikkona tarkistus käyntiä neuvolaan jossa lääkärin kanssa puretaan radi ja vertenpaine tulokset :/
ensi viikolla onkin normi neuvola jossa lääkärin tarkistus ja loppukuusta rakenneultra <3
toivottavasti kaikki menee hyvin.. rv 17+1
Piki piki79, juu ensimmäinen :) mulla on masu kasvanut jo kohtalaisen paljon, vaikkakin raskaudesta tietämättömän silmissä se varmasti näyttää vaan lihomiselta.. : D mullakin oli muutama kilo ylimäärästä ennen raskautta, mut tähän mennessä oon vain laihtunut. btw, eräs tuttuni joka kanssa oli ennen raskauttaan lievästi ylipainoinen sai koko raskauden aikana vain neljä kiloa lisää! Lapsi kuitenkin syntyi ajallaan ja normipainosena. Kaippa niinkin voi käydä.. : D
Löysin muuten mahdollisen syyn päänsärkyihin! Selällä makuu! Enpä ois uskonu et se vaikuttais jo tässä vaiheessa, mutta nyt kun oon tiukasti vältelly niin pääkään ei ole ollut ollenkaan kipeä. Täytyy toivoa et toimii jatkossakin :)
Varasin tänään ajan rakenneultraan, vielä täytyy kuukausi odotella :((( täällä päin tehään ilmeisesti tokat ultrat aika myöhään.
[quote author="Peikkoboi" time="06.07.2015 klo 22:13"]Piki piki79, juu ensimmäinen :) mulla on masu kasvanut jo kohtalaisen paljon, vaikkakin raskaudesta tietämättömän silmissä se varmasti näyttää vaan lihomiselta.. : D mullakin oli muutama kilo ylimäärästä ennen raskautta, mut tähän mennessä oon vain laihtunut. btw, eräs tuttuni joka kanssa oli ennen raskauttaan lievästi ylipainoinen sai koko raskauden aikana vain neljä kiloa lisää! Lapsi kuitenkin syntyi ajallaan ja normipainosena. Kaippa niinkin voi käydä.. : D
Löysin muuten mahdollisen syyn päänsärkyihin! Selällä makuu! Enpä ois uskonu et se vaikuttais jo tässä vaiheessa, mutta nyt kun oon tiukasti vältelly niin pääkään ei ole ollut ollenkaan kipeä. Täytyy toivoa et toimii jatkossakin :)
Varasin tänään ajan rakenneultraan, vielä täytyy kuukausi odotella :((( täällä päin tehään ilmeisesti tokat ultrat aika myöhään.
[/quote]
Itellä kyllä enemmän painoa ja tota mahaa , ettei vielä näy oonein lainkaan vauva masu :(
Paino tippui 6 kiloa ja vieläkin 86 kiloa painoa, toivottavasti ei tule läskiä syömisistä.. Huolettaa kun mahaa ei ole vielä sellaists selkeää :( ensi viikolla neuvola lääkärin tarkistuksella, soellä kuulee niitä sydän ääniä, reilu viikko siihenkin .. Saa ressata.. Haluaidin niin nauttia, mutta nun olisi edes jotain mahaa, linea negra ym. Tai tuntisi liikkeitä.. Kauheeta kun on tällanen ressaaja..
Luulin pahoinvoinnin poistuneen, kun loppuviikosta ja viikonloppuna vointi parani. No, tänään se ryökäle tuli takaisin. Mulla on kaks lasta ennestään, mutta viimisemmästä synnytyksestäkin yli 8 vuotta. Muistan kärsineeni pahoinvoinnista, mutta sen kestosta ei harmainta hajuakaan.
Olis ihan kiva ehtiä nauttimaan odotuksesta ennen kuin alkaa liitoskivut ja synnytyspaniikki!
rv 15+5
Neuvolassa tänään sain lähetteen neurologille päänsärkyjen ja epileptisen kohtauksen epäilyn vuoksi... vähän pelottaa :s mutta hyvä et tulee selvitettyä!
Mutta olipa kiva kuulla sydänäänet :) kohtuki oli venyny sinne saakka mihin pitääkin. Kaikki näyttäis olevan enempi ku täydellisesti! (Downin riskilukuki mul oli n. 1:42500)
tuntuu beibi taas todellisemmalta, kun en vielä liikkeitä tunne.
Tänään 16+5 (:
Heippa kaikki, ei ole tullut käytyä pitkään aikaan kun nyt "voi" jo puhua kavereiden ja perheenkin kanssa niin ei niin suurta avautumisen tarvetta :) Kiva että on tullut lisääkin odottajia mukaan! Miten teillä voinnit? Tuntuuko liikkeet? Luulen että olen alkanut tuntea, aluksi ajattelin että ilmakuplia mutta nyt tulee kuitenkin aika säännöllisesti joka ilta vaikka ei olisikaan mitään ilmaa vatsassa, että kyllä ne varmaan on potkuja <3 Wido, mulle on myös väsymys palannut! Ihan hassua kun luulin että nyt pitäisi helpottaa.
Miten teidän vatsat kasvaa? Musta tuntuu että ei oo kasvanut yhtään alkuturvotuksen lisäksi, ei painokaan noussut nyt muutamaan viikkoon, mutta ehkä kyseessä vain "läskisyndrooma" eli ei näe miten oma kroppa muuttuu... :)
Peikkoboi ikävä kuulla isän vanhempien reaktiosta! Toivottavasti alkavat iloitsemaan alkushokin jälkeen, mutta jos ei niin pääasia että lapsi on teille ihana juttu.
Kohta varmaan alkaa olla rakenneultran aika monilla? Jännittääkö? Haluutteko tietää sukupuolen?
Tsemppiä ja hyviä vointeja!
Gusse 17+0 (jos en oo mennyt laskuissa sekasin)
gusse
itse kans uskon et olen alkanut nyt tuntemaan liikkeitä :) <3
just semmosta kevyttä kuplintaa sillon tällön, vähän samassa paikassakin, maha ei ole kasvanut juuri lainkaan, mutta nyt tuntuu että sekin alkaisi tästä kasvamaan :)
rv17+5
rakenne ultraa odotellessa, pari viikkoa vielä ja sitten,,,<3
Mä en osaa viel varmaks sanoa oonko tuntenu liikkeitä... välillä tuntuu ikäänkuin muutama kevyt vihlaisu samassa kohdassa, välillä tuntuu kun tuntisi sykkeen mahassa eli vähän sellasia nytkähtelyitä, mut en sit tiedä voiko kumpikaan noist tuntemuksista olla oikeesti beibi :/
Käytiin täs miehen vanhemmilla ekaa kertaa vauvauutisten jälkeen, nyt onnittelivat jo :) vähän nihkeitä ne viel on (toisaalta ovat aina, en oo mikään niiden ykkösvalinta miniäks), mut kyl ainakin parhaansa yrittävät. Kovasti kyselivät raskaudesta ja nimistä ja pällistelivät ultrakuvaa. Miehelle tuli selkeesti taas varmempi olo ja onhan se ihan mukavaa jos isovanhemmat on siltä puolelta mukana, kun oma isäni on kuollut ja äidin kanssa ei pysty olemaan missään tekemisissä...
Ootteko kovasti miettiny nimiä viel :)? Me oltii päästy sopuun mahdollisesta tyttönimestä, mut seuraavalla viikolla mieheni serkku meni antamaan nimen omalle lapselleen. Meistä tietämättömänä sentään, mutta harmittaa silti, varsinkin kun ite olin nimeä pyöritellyt jo monta vuotta >:(
Tänään 17+0 :)
Täytyy kysyä neuvolassa millä korkeudella se kohtu nyt on ja miltä se tuntuu. Ite en löydä ku vatsalihakset jos painelen tosta navan alapuolelta.
Toivottavasti nää on vauvan liikeitä. Ois niin helpottavaa tietää, että ei oo ainakaan kuollut kohtuun. Tänään ei oo tuntunu mitään eilen illalla sellasia muljahteluita.
Onko muilla vielä pahoinvointia ja oksentelua? Koska tää oikeen loppuu!!!??! Menee hermot :D
16+0