Yli 90kg odottaja - mitä aiheutuu lapselle ylipainosta ?
Eli bmi on nyt loppuraskaudessa 33 ja paino hiukan yli 90kg. Paino noussut koko raskauden aikana 13kg. Jos sokerirasitus on ok eikä verenpaineet liian korkeat, niin mitä ylipainosta aiheutuu syntyvälle lapselle? Sain äitipolilla papereihin merkinnän sairaalloinen ylipaino... Neuvolassa ei ole sanottu mitään. Olen 168cm.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 21:59"]Painoin viimeisilläni 110 kg ja olen 160 cm. Mulla itselläni oli todella tuskallinen loppuraskaus, liikkuminen oli vaikeaa ja turvotukset ym. Kaikki kuitenkin muuten hyvin, sokerit ja kaikki ja synnytys nopea ei komplikaatioita. Vauva oli tavallista pienempi muttei huomattavasti. Sokereita seurattiin vauvalta ilmeisesti mun painon takia mutta ne oli ok. Jälkitarkastuksessa painoin 95 kg.
[/quote]
Apua :D jotenkin saman mittaisena vaikea kuvitella tuota paino, tuntuu että hieman vaikuttaisi nonormaalielämää... T. 52kg
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 21:58"]
No ei 70 vuotta sitten äideillä tainnut olla liiemmin ylipainoa. Sota äskettäin loppunut vuonna 1944 ja pikemmin kärsittiin vielä ruokapulasta ja säännöstelykin voimissaan. Itse synnytin normaalisti ja olin yli 90 kg ja ei sokereiden kanssa ongelmaa.
[/quote]
Se, että sinulla ei ole ollut sokereiden kanssa ongelmaa, ei poista sitä riskiä, että ylipainosi takia lapsellasi voi tulevaisuudessa olla ongelmia mm. niiden sokereiden kanssa.
Oikeasti, olette ylipainoiset odottajat sairaita. Teette lapsellenne pahempaa vahinkoa kuin ryyppäävät tai tupakoivat.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:31"]Toimiipahan, ei oikein kakkonen tiedä mistä puhuu.
Vaarana sulle raskausdiabetes, sekä olipa raskausdiabetes tai ei, ylipainosta johtuva lapsenauurikokoisuus (googleta makrosomia) josta voi aiheutua happivaje lapselle sun muuta.
Googlaa toi makrosomia, niin tiedät.
[/quote]mun lapset painanu aina vajaa 3 kg vaikka olen lopussa painanut 100 kg. Kilot on aina tuplana kadonnut nopeasti raskauden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:09"]
Oikeasti, olette ylipainoiset odottajat sairaita. Teette lapsellenne pahempaa vahinkoa kuin ryyppäävät tai tupakoivat.
[/quote]
Mä veikkaan että sä olet sitten tehnyt noita molempia, tai olet vain todella vajaaälyinen, jos edes viitsit väittää jotain noin helvetin älytöntä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 19:27"]Ymmärtääkseni synnytyksessä voi tulla ongelmia koska läskikerroksen alta on vaikea kuulla lapsen sydänääniä, ja mikäli sektioon päädytään on vaikeampaa/hitaampaa saada lapsi nopeasti ulos.
[/quote]ei mulla ainakaan 100 kiloisena ollut yhtään läskiä vatsassa.
Ap oikeasti, mieti itseäsi. Ei tuollainen paino ole normaalia, oli raskaana tai ei. Mistä sun lihominen johtuu? Häpeäisit edes.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:27"]
Eli bmi on nyt loppuraskaudessa 33 ja paino hiukan yli 90kg. Paino noussut koko raskauden aikana 13kg. Jos sokerirasitus on ok eikä verenpaineet liian korkeat, niin mitä ylipainosta aiheutuu syntyvälle lapselle? Sain äitipolilla papereihin merkinnän sairaalloinen ylipaino... Neuvolassa ei ole sanottu mitään. Olen 168cm.
[/quote]
NO mä olen painanut n 100kg kahdessa viimeisessä raskaudessa, ensimmäisessä painoin 85kg. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia raskausaikoina sokerien tai verenpaineen tai minkään kanssa. Lapset on syntyneet normaalisti alakautta luomuna. Painot pojilla on olleet 3,7kg ( rv 41+4), 3,4kg (rv 38+6) ja 2,8 kg (rv 36+6) Ja nyt koululaisina ovat terveitä, hoikkia ja urheilullisia. Mutta kyllähän he vielä elämänsä päätteeksi tulevat kuolemaan, ja sillä aivan varmasti on jotain tekemistä mun raskausaikaisen ylipainon kanssa, eiks niin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:27"]
[/quote]
NO mä olen painanut n 100kg kahdessa viimeisessä raskaudessa, ensimmäisessä painoin 85kg. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia raskausaikoina sokerien tai verenpaineen tai minkään kanssa. Lapset on syntyneet normaalisti alakautta luomuna. Painot pojilla on olleet 3,7kg ( rv 41+4), 3,4kg (rv 38+6) ja 2,8 kg (rv 36+6) Ja nyt koululaisina ovat terveitä, hoikkia ja urheilullisia. Mutta kyllähän he vielä elämänsä päätteeksi tulevat kuolemaan, ja sillä aivan varmasti on jotain tekemistä mun raskausaikaisen ylipainon kanssa, eiks niin.
[/quote]
Mikäli kuolevat diabeteksesta tai sydänsairauksista johtuvista syistä, niin voit taputtaa itseäsi ja suklaalevyäsi olkapäälle ansiokkaasta yhteistyöstä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:16"]Ap oikeasti, mieti itseäsi. Ei tuollainen paino ole normaalia, oli raskaana tai ei. Mistä sun lihominen johtuu? Häpes.
[/quote]
Minulla oli pieni insuliinikasvain ennen raskautta. Silloin paino nousi nnopeasti 60kg:sta yli 80 kiloon koska pelkäsin hypoglykemioita. Kasvain leikattiin ja paino laski vähän
Hups, lähti liian aikaisin. Siis leikkauksen jälkeen paino laski vähän, mutta sitten tulin raskaaksi. Ap.
Minä olin normipainoinen kun aloin odottaa. Yläkäyrillä tosin. Loppuraskaudessa 166cm 80kg. Raskausdiabetes tuli. Nyt viisastuneena kovasta sukurasituksesta 54kg ja kova punttimimmi. Saa luvan diabetekset pysyä poissa...
Painon yli 90 kg loppuraskaudesta ja pituutta 168 cm. Raskausaikana paino nousi liki 26 kg. Olen diabeetikko, joten ruokavalio oli tiukka ja verensokerit koko ajan kohdillaan, lääkitystä ei tarvinnut nostaa 3 kk jälkeen lainkaan.
Kehoni vain keräsi nestettä ihan hirveästi. Lääkärikin totesi ettei sille mitään voi. 15 kg jäi synnärille. Lapsi 49,5 cm ja painoa 3140 g. Nyt runsaan vuoden ikäisenä painokäyrä miinuksilla.
Minusta on aivan pöljää, että raskausaikana käytetään BMI-taulukkoa! Ei sitä ole tehty raskaana oleville ja kaikissa muissakin tapauksissa ko taulukon käyttö on hyvin kyseenalaista.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:27"]Eli bmi on nyt loppuraskaudessa 33 ja paino hiukan yli 90kg. Paino noussut koko raskauden aikana 13kg. Jos sokerirasitus on ok eikä verenpaineet liian korkeat, niin mitä ylipainosta aiheutuu syntyvälle lapselle? Sain äitipolilla papereihin merkinnän sairaalloinen ylipaino... Neuvolassa ei ole sanottu mitään. Olen 168cm.
[/quote]Täsmälleen kyllä samaa mitä tupakoitsijan vauvalle odotusaikana. Sinun lapsestasi vaan saattaa lisä"haittana" tulla kookkaampi. Miksi lihavana edes tarvitsee hankkiutua raskaaksi? Sillä riskit on.
Joo, siihen kasvaimeen kannattaa syödä helvetisti sitä suklaata...
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:28"]Hyi vittu mikä valas.
[/quote]
Tuo valas voi aina laihduttaa mutta sun turpaasi ei auta edes veitsi.
Voi helvetin muulit. Ylipaino on ylipainoa. Itse 176 ja 80 kg. Huomenna olisi laskettu ja itseä ahdistaa ne läskirasitteet lapselle jo tässä vaiheessa, vaikka bmi on vasta siirtynyt tänne laardilaa-puolelle, enkä käytännössä lihava ole, jos leikitään, että teen sen 3,5 kg lapsen ja kilo vesiin/turvotuksiin, niin bmi on ihan normaalin puolella jo.. Uskomatonta lotota jonkun toisen terveydellä siksi, ettei viitsi itse katsoa mitä suuhunsa laittaa vaikka tietää riskeistä. Ei ole kaukaa haettu tuon jonkun tupakointi/ryyppäyskommentti. Samaa argumenttia olette itse oletettavasti mätkyttämässä jonkun yhtä kehnosti käyttäytyvän päähän, mutta oma perse saa sitten levitä ja ihan sama, vaikka perillinen olisi hengenvaarassa ilman insuliinipumppua...
Painoin viimeisilläni 110 kg ja olen 160 cm. Mulla itselläni oli todella tuskallinen loppuraskaus, liikkuminen oli vaikeaa ja turvotukset ym. Kaikki kuitenkin muuten hyvin, sokerit ja kaikki ja synnytys nopea ei komplikaatioita. Vauva oli tavallista pienempi muttei huomattavasti. Sokereita seurattiin vauvalta ilmeisesti mun painon takia mutta ne oli ok. Jälkitarkastuksessa painoin 95 kg.