Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 90kg odottaja - mitä aiheutuu lapselle ylipainosta ?

Vierailija
25.03.2015 |

Eli bmi on nyt loppuraskaudessa 33 ja paino hiukan yli 90kg. Paino noussut koko raskauden aikana 13kg. Jos sokerirasitus on ok eikä verenpaineet liian korkeat, niin mitä ylipainosta aiheutuu syntyvälle lapselle? Sain äitipolilla papereihin merkinnän sairaalloinen ylipaino... Neuvolassa ei ole sanottu mitään. Olen 168cm.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on olleet isokokoisia, mutta myös pituudeltaan. Joidenkin mielestähän tuo johtuu ylipainostani, mutta jos paino suhteessa pituuteen on sopiva ja vanhemmatkin on isoja, niin onko se oikeasti epänormaalia? Ei kaikkien mitat voi olla keskikäyrillä. Synnytyssairaalassa kuitenkin automaattisesti mittailtiin toisen lapsen verensokereita, koska painoi "liikaa." Kaikki oli kuitenkin ok ja näyttää, ettei mun ylipainostani ole ollut lapsille haittaa ainakaan vielä. Luulen, ettei painoni edes ollut syy lapsen isoon kokoon, mutta sitähän ei voi tietää. Yllättyneempi kuitenkin olisin, jos lapset olisivat alimmilla käyrillä, kun muu suku on 180-200-senttisiä ja rotevia.

Vierailija
22/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:27"]Eli bmi on nyt loppuraskaudessa 33 ja paino hiukan yli 90kg. Paino noussut koko raskauden aikana 13kg. Jos sokerirasitus on ok eikä verenpaineet liian korkeat, niin mitä ylipainosta aiheutuu syntyvälle lapselle? Sain äitipolilla papereihin merkinnän sairaalloinen ylipaino... Neuvolassa ei ole sanottu mitään. Olen 168cm.
[/quote]

No eihän tuo kai nyt sairaalloinen ylipaino ole, Sehän on raskautta... Normipaino siis 77, mitä ne hösää????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa raskaudessa viimesillään 110kg, tokassa 120kg. 172cm oon pitkä ja turvotukset ihan hullut. Vasta tokan raskauden jälkeen kun painoa en satasesta alas saanut todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Anyway terveet tytöt n. 3,5kg lasketunajan jälkeen syntyneet molemmat.

Myös raskaudet suju ihan normaalisti. Verenpaineet turhankin matalat (+/- 60/100) ja vointi ja arvot hyvät. Sokerirasituksessa ihanteelliset arvot.

Vierailija
24/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 lisää, että neuvolassa tai lääkärissä ei painosta valitettu mitään sokerirasituksen jälkeen

Vierailija
25/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vois lisätä, että äidilläkin oli kaikki hyvin. :) Sokerirasituksessa arvot oli hyvät, verenpaineet oli hyvät, synnytykset meni hyvin. Toinen lapsi oli tosi iso, mutta kun itsekin olen iso, ei ollut mitään ongelmaa. Ponnistusvaihe 5 min, apgar 10 pistettä, ei repeämiä. Olisin voinut samantien kävellä sairaalasta kotiin, mutta piti jäädä lapsen takia. ;)

Vierailija
26/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin viimeisilläni melkein sata kiloa ja pituutta 173 cm ja kätilö totesi että minulla on unelmasynnyttäjän kroppa...

Vierailija
27/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema

Vierailija
28/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaattinen ja allerginen vauva.

Vierailija
29/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea näkyvyys ultrassa eli sikiön kokoa on vaikea arvioida.

Vierailija
30/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni synnytyksessä voi tulla ongelmia koska läskikerroksen alta on vaikea kuulla lapsen sydänääniä, ja mikäli sektioon päädytään on vaikeampaa/hitaampaa saada lapsi nopeasti ulos.

Vierailija
31/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :) Alkoi kyllä pelottaa. Onneksi olen päässyt käymään ultrissa ja lapsi kasvaa keskikäyrillä, ei liian iso eikä liian pienikään. Mutta koskaan ei tiedä kuinka vaikeaa on sitten synnytys. Hmm, ainakin neuvolassa on saatu sydänäänet napakasti mahan päältä. Olen kyllä varautunut että pieleen menee :( ap.

Vierailija
32/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan kaikki vihjailee että lapsestani tulee tosi iso :( Eivät oikeen usko vaikka kerron että ihan kkeskikokoinen tällä hetkellä :/ ap.

Vierailija
33/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1424416415776

"Turun yliopistossa tehdyssä tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että ylipainoisena synnyttäneiden äitien lapsilla oli 70-vuotiaina muita heikompi kyky hyödyntää sokeria ja heidän lihastensa insuliiniherkkyys oli alentunut."

"Odotusaikaisen ylipainon tiedetään muun muassa lisäävän lapsen riskiä sairastua sydänsairauksiin ja kakkostyypin diabetekseen myöhemmin elämässä."

Tämmöisiä pikkuriskejä vain lapsesi terveydentilaa koskien, mutta älä huoli: ne eivät koske kuin lapsesi 70 ensimmäistä elinvuotta.

Vierailija
34/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:34"]No huh!
Olen samanpituinen aloittajan kanssa, ja stressannut kun nyt puolivälissä oma painoni on noussut 60 kiloon...
Jos vielä satakiloisena jaksaa raskaanaoloa ja vauvanhoitoa, niin eipä kai siinä sitten mitään. Tervetuloa kuitenkin kakkostyypin diabetes, sydän- ja verisuonitaudit sekä muut kumppanit.
[/quote]
Varo ettet itse saa noita sairauksia. Taitaa olla suomalaisilla aika yleisiä noi sairaudet.

Vierailija
35/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pelkkä painohan ei kerro yhtään mitään. Itse olen samanpituinen kuin ap ja loppuraskaudessa painoin noin 100 kg. Lapsi syntyi täysiaikaisena painaen 2,8 kg, sokerirasituksessa todella hyvät arvot, ei verenpainetta, ei mitään. Mutta olenkin vielä nuori (22) eikä sukurasitetta ole esim. diabetekseen. Nyt kylläkin laiharilla ;)

Vierailija
36/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:34"]No huh! Olen samanpituinen aloittajan kanssa, ja stressannut kun nyt puolivälissä oma painoni on noussut 60 kiloon... Jos vielä satakiloisena jaksaa raskaanaoloa ja vauvanhoitoa, niin eipä kai siinä sitten mitään. Tervetuloa kuitenkin kakkostyypin diabetes, sydän- ja verisuonitaudit sekä muut kumppanit. [/quote] Varo ettet itse saa noita sairauksia. Taitaa olla suomalaisilla aika yleisiä noi sairaudet.

[/quote]

Kai ne on yleisiä ja tulevaisuudessa yleistyvät entistä enemmän, kun nykyään jopa joka kolmas synnyttäjä on ylipainoinen.

Vierailija
37/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:52"]Kiitos :) Alkoi kyllä pelottaa. Onneksi olen päässyt käymään ultrissa ja lapsi kasvaa keskikäyrillä, ei liian iso eikä liian pienikään. Mutta koskaan ei tiedä kuinka vaikeaa on sitten synnytys. Hmm, ainakin neuvolassa on saatu sydänäänet napakasti mahan päältä. Olen kyllä varautunut että pieleen menee :( ap.
[/quote]

Et voi tietää Kasvaako keskikäyrillä. Ylipainoisella on vaikea saada hyvää näkyvyyttä, se on vain arvio. Voi olla suurin osa painosta piilossa.

Vierailija
38/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoin yli 110kg synnärillä ja synnytin alakautta terveen, 50cm ja 3,5kg tyttövauvan. Sama tyttö on muuten nyt taaperona painonsa suhteen alakäyrillä reippaasti, vaikka syntyikin keskikokoisena.

Vierailija
39/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös viimeksi rv 30 paino 80kg ja pituus 168, sokerirasitukset olleet erittäin hyvät ja vauva kasvaa hieman keskikäyrän alapuolella, muutenkin monet sanoneet että maha on pieni enkä todellakaan ole tästä painosta huolimatta erityisen iso muutenkaan. Vielä on aikaa painon nousta ja varmaan nouseekin mutta eivät ole neuvolassa siitä stressanneet. BMI olisi varmasti ylipainoisen näillä lukemilla, jos EN olisi raskaana. Painon tuleekin nousta kohtuudella raskauden edetessä, paljon isompi haitta vauvalle olisi että ei nousisi normaalipainoisen ollessa kyseessä!

Vierailija
40/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei 70 vuotta sitten äideillä tainnut olla liiemmin ylipainoa. Sota äskettäin loppunut vuonna 1944 ja pikemmin kärsittiin vielä ruokapulasta ja säännöstelykin voimissaan. Itse synnytin normaalisti ja olin yli 90 kg ja ei sokereiden kanssa ongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä