Argh, ilmaisen tavaran "hakijat"!
Laitoin paljon tavaraa ilmaiseksi toriin ja facebookin ryhmiin. Meinasin aluksi viedä vaan kierrätykseen, mutta ajattelin sitten että olisi kiva jos menisivät käyttöön ja tarpeeseen, eivätkä yltiökalliilla myyntiin jonnekin.
Tavaroihin kertyi heti kauheat jonot, vaikka eivät kelvanneet sitä ennen edes parilla eurolla, vaikka on ihan hyväkuntoista tavaraa.
No, olen tänään puhunut melkein 20 eri ihmisen kanssa ja vain 1 on sanonut hakevansa tavaran, kaikille muille se tavara pitäisi kuljettaa. Kyllä, asun hiukan syrjässä, mutta mielestäni 10km on vielä ihan "hyväksyttävä" matka, varsinkin kun saa ilmaiseksi.
Mutta se kyllä häiritsee eniten, kun laitoin maininnan, että tavarat kulkeutuvat omien menojeni mukaan kaupunkiin sinne missä kuljen, niin monet antavat ehtoja, että voivat ottaa jos kulkeutuvat tänne ja tänne. Ja kun sanon että kulkeutuu paikkaan x, niin ok ei sitten kiinostakaan, tai kun sanon että laitan viestiä jos on vielä tallella kun tulen kaupunkiin, niin vaaditaan varaamaan sitä heille.
Pitää varmaan poistaa se maininta että kulkeutuu 🙄
Argh menee hermo!
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmaan, että köyhillä harvemmin on autoa? Jopa edestakainen bussilippu voi olla köyhimmille liiallinen meno. Sanoit, että asut syrjässä, kulkeeko siellä edes bussit? Jos on isoja tai painavia tavaroita tai huonekaluja, niitä voi olla vaikea tai mahdoton kuljettaa julkisilla. Pikkukippojen perässä puolestaan ei syrjäkylille kannata lähteä.
Tässä taas näkee sitä mentaliteettia miksi jotkut on köyhiä. Kun kaikki pitäisi tuoda eteen kultalautasella, itse ei vaivauduta mihinkään ja vielä uhriudutaan siitä että muut ei passaa niin kyllä köyhäksi jääkin.
Poista ilmoituksesta tuo, että omien menojen mukaan kulkeutuu kaupunkiin. Vain nouto ja ensimmäinen hakija saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmiset valittaa kun kaikkinon niinnkallista ja miksei ihmiset auta toisiaan. No miksiköhän, kun ei itse viitsitä edes hakea mitään?
Kannattaa nyt huomata, ettei ap kerro, mistä tavarasta on kyse.
Koska hän kumminkin sanoo, ettei ko. tavara mennyt kaupaksi parilla eurolla, kyse ei ole mistään arvokkaasta.
Jaksaisitko itse lähteä maaseudulta syrjäkyliltä noutamaan alle kahden euron arvoista tavaraa, jotain tyyppiä linttaan käveltyjä kenkiä tai naarmuisia Ikean halpislaseja? Minä en.
Ihmiset ovat kyllä yleensä aivan järkevästi ajattelevia. Vaikka te täällä av:lla toisin ajattelettekin. He miettivät vaivannäköä ja siihen menevää aikaa ja rahaa ja sitten vertaavat sitä saavutettavaan hyötyyn.
Jos se saavutettava hyöty on kyseenalainen, ei tietystikää ole järkevää nähdä sitä vaivaa.
Eli ap, sun kamasi ei ole selvästikään vaivan arvoista. Sori, mutta ihan kaikkea ei viitsi lähteä hakemaan, vaikka ilman saisi. Roina on roinaa, vaikka olisikin ilmaista.
(Ja ei, en ole mitään ilmaiseksi koskaan mistään pyytänyt tai saanut, tämä vain näin sivusta huomiona, kirpparilla ja tori.fi:ssä usein tavaroita myyneenä)
No miksi ylipäätään katselet tuotteita maaseudun syrjäkyliltä ja pistät viestiä jos et pysty sitä noutamaan, vaikka ilmoituksessa on selvästi nouto? Tai sovit noudosta ja sitten järkeiletkin ettei siinä ole järkeä ja jätä hakematta ilman viestiä? Sitä järkeä saa käyttää ennen kuin raapustaa sen viestin myyjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmaan, että köyhillä harvemmin on autoa? Jopa edestakainen bussilippu voi olla köyhimmille liiallinen meno. Sanoit, että asut syrjässä, kulkeeko siellä edes bussit? Jos on isoja tai painavia tavaroita tai huonekaluja, niitä voi olla vaikea tai mahdoton kuljettaa julkisilla. Pikkukippojen perässä puolestaan ei syrjäkylille kannata lähteä.
Eli mielestäsi pikkukippojen perässä puolestaan ei syrjäkylille kannata lähteä, mutta on silti ihan ok olettaa että sen ilmaisten kippojen antaja lähtee raahaamaan niitä sun luokse omalla kustanteella omalla ajallaan?
Ohiksena: ei toki, mutta ihan järkevää on kysyä, onko lahjoittajalla mahdollisesti asiaa kaupunkiin ja jonnekin lähihoodeille. Kyllä näistä normisti neuvotellaan, aivan samalla lailla kuin myytävistäkin tavaroista.
Jos ap:n kama ei ole mennyt kaupaksi parilla eurolla, se ei ole arvokasta ja sellainen ei houkuta hakemaan kaukaa.
Mä oon antanut n. 15 kertaa tavaraa ilmaiseksi Facebookin kautta. Uskomatonta mutta kaikki haettiin asiallisesti ja sovittuna aikana. Laitoin ilmoitukseen ajan ja paikan mistä tulee hakea ja kukaan ei alkanut vänkäämään. Huh. Mutta taisi olla aloittelijan tuuria 😅. Ihmiset on kyllä uskomattomia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmiset valittaa kun kaikkinon niinnkallista ja miksei ihmiset auta toisiaan. No miksiköhän, kun ei itse viitsitä edes hakea mitään?
Koska hän kumminkin sanoo, ettei ko. tavara mennyt kaupaksi parilla eurolla, kyse ei ole mistään arvokkaasta.
Jaksaisitko itse lähteä maaseudulta syrjäkyliltä noutamaan alle kahden euron arvoista tavaraa, jotain tyyppiä linttaan käveltyjä kenkiä tai naarmuisia Ikean halpislaseja? Minä en.
Ihmiset ovat kyllä yleensä aivan järkevästi ajattelevia. Vaikka te täällä av:lla toisin ajattelettekin. He miettivät vaivannäköä ja siihen menevää aikaa ja rahaa ja sitten vertaavat sitä saavutettavaan hyötyyn.
Jos se saavutettava hyöty on kyseenalainen, ei tietystikää ole järkevää nähdä sitä vaivaa.
Eli ap, sun kamasi ei ole selvästikään vaivan arvoista. Sori, mutta ihan kaikkea ei viitsi lähteä hakemaan, vaikka ilman saisi. Roina on roinaa, vaikka olisikin ilmaista.
(Ja ei, en ole mitään ilmaiseksi koskaan mistään pyytänyt tai saanut, tämä vain näin sivusta huomiona, kirpparilla ja tori.fi:ssä usein tavaroita myyneenä)
No miksi ylipäätään katselet tuotteita maaseudun syrjäkyliltä ja pistät viestiä jos et pysty sitä noutamaan, vaikka ilmoituksessa on selvästi nouto? Tai sovit noudosta ja sitten järkeiletkin ettei siinä ole järkeä ja jätä hakematta ilman viestiä? Sitä järkeä saa käyttää ennen kuin raapustaa sen viestin myyjälle.
Sanoinkos jotakin tuossa kommenttini lopussa? Sanoiko? Luepa uudelleen.
En ole pyytänyt tai saanut mitään koskaan ilmaiseksi. Älä siis kysele sinä-muodossa.
Moni tuskin tulee varaustilanteessa tutkineeksi kauhean tarkkaan, missä joku asuu. Pitäisi totta kai, mutta jonotuksen takia ihmisillä on kiire vastata. Varsinkin tilannetta sekottaa, jos ilmoittaja vielä ilmoituksessa sanoo, että saattaa tuoda tavaraa kaupunkiinkin, näinhän ap oli sanonut.
Ilman muuta varattu tavara haetaan tai rehdisti perutaan haku, jos tulee muutoksia suunnitelmiin. Siitä ei aloituksessa kyllä puhuttu, mutta kiva kun otit esille.
Ps. Jos sinua ahdistaa nettikauppa ja lahjoitukset noin kovasti, etkä osaa muotoilla ilmoituksiasi niin, että vähennät väärinkäsityksiä, olisiko ehkä parempi pysyä sieltä pois? Kirppareilla voi tehdä kauppaa irl, mikä sulkee tuollaiset mielipahan aiheuttajat pois.
Juu, ihmisyen ahneudella/ röyhkeydellä ei ole rajoja! Itse yritin myydä erästä käytettyä, mutta hyväkuntoista käyttötavara ensin halvalla, ja sitten laitoin, että on ilmainen, kun piti muuton alta saada pois. No silloinpa olisi ottajia ollut kymmeniä, kun ei ensin pilkkahinnalla kelvannut. Paras oli eräs, jolle minun olisi " joulun hengessä" pitänyt tuote minun toimesta ja maksamana toimittaa toiseen kaupunkiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Miksi ihmeessä ap:lle tulee yllätyksenä, ettei sakki lähde näillä bensan hinnoilla etsimään kaukaa jotain alle parin euron arvoista roinaa? Jos hän ei ole ilmossaan kertonut, minne kama kulkeutuu hänen mukanaan, niin totta kai sitä voi kysyä ja sitten perua ottamisen, jos haku ja omistajan vaihto olisi liian vaivalloista. Edelleen siis ei nyt puhuta mistään vintagesta tai arvotavarasta, vaan kamasta, joka ei ole mennyt parilla eurolla aiemmin kaupaksi.
Kaikki alle 200e arvoinen tavara lentää täällä sekajätteeseen sen enempää miettimättä. Isommat tavarat palasiksi tai jos on todella iso niin saatan kipata kaatopaikalle. Ei mitään stressiä koskaan myymisestä tai Toreista yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No torissa on tullut niin paljon näitä erikoisia tapauksia etten jaksa edes kaikkia kertoa. Ilmaisesta tavarasta luovuin siinä vaiheessa, kun pari tukevaa naista tuli hakemaan Askon sinistä ja ryhdikästä vuodesohvaa.
Se olin sitten minä itse, joka käytännössä yritti raahata sitä s*tanan v.sohvaa. Toisella hakijoista oli huono selkä ja toisella huono kunto.
Olisit kieltäytynyt kantamasta ja toivottanut tervetulleeksi uudestaan kun saavat kantajat mukaan. Jatkavat nimittäin tuolla samalla linjalla kun vapaaehtoisia kantajamyyjiä riittää.
No, sanotaanko, että lievästi v”tutti kun olin ilmoitukseen laittanut että vain nouto ja omat kantajat. Olin vasta-alkaja torissa ja ajatellut jotenkin, että ihmiset toimivat järkevästi, kuten huutonetissä, jota käytin aiemmin. No eivät toimi.
Tuon kerran jälkeen lisäksi oma asenne ylipainoisia kohtaan muuttui negatiivisemmaksi, joten ihan omaa oksaansa sahasivat. Lisäksi olen ignoorannut kaikki vähänkään epäilyttävät ostajat (epämääräinen viestittely, varausmahdollisuus pitkäksi aikaa jne.)
Vierailija kirjoitti:
Se mikä palaa pannaan uuniin, loput kaatopaikalle. Maailma on jo rojua täynnä sitä on turha kenellekään kaupitella saatika lähtee kuljettamaan.
on täynnä, juuri sun kaltasten takia
Itse lensin pihalle facen roskalaryhmästä, kun annoin ilmaisen tavaran ekalle hakijalle, enkä ensimmäiselle varaajalle. Pitää kuulemma antaa mahdollisuus ilmaiseen tavaraan kauempanakin asuvalle. Just joo.
Vähän ohiksena, mutta olen oman paikkakuntani Roskalava-ryhmää seuratessani huomannut, että ne ovat AINA ne samat ihmiset varaamassa kaikki tavarat. Aina samat nimet, alle minuutin kuluessa ilmoituksen julkaisusta. Miten he ehtivät? Onko heillä joku vahti päällä että ehtii samantien varaamaan kaiken mikä tarjolle tulee? En ymmärrä! :D ärsyttää kun joskus itse tarvisi jotain, niin siellä on ne vakityypit taas varanneet kaiken. Sitten taas joskus olisi jotain annettavaa itsellä, niin en tahdo laittaa koska ne samat ahneet hamstraajat veisivät nekin.
Ihmisiin iskee joku ihme vimma, kun tavaraa saa ilmaiseksi. Silloin menee melkeinpä KAIKKI, ihan vain koska ONHAN SE ILMAINEN!
Mistä kamasta on nyt puhe? Ap sanoo, että se ei mennyt kaupaksi parilla eurolla ja haluaa päästä siitä eroon kätevästi, ettei joudu maksamaan jätemaksua lisää.
Tuleeko teille tuosta oikeasti fiilis, että laatutavarasta on kyse? Mulle ei ainakaan tule. Ok, en ilmoittaisi haluavanikaan tuollaista kamaa, mutta köyhälle nekin romut voivat olla tarpeen.
Rajansa silti sille, miten kaukaa tuollaista kannattaa lähteä hakemaan. Köyhälle se hakubensa on kallista. Jos ja kun ap on ilmossaan sanonut, että voi tuoda kaupunkiinkin sen tullessaan, miksi ihmeessä tuollaista ei saisi kysyä, että minne täsmälleen ottaen hän sitä voi tuoda? Minusta aika loogista kysyä. Sitten totta kai ap saa sanoa, että ei tuo muualle kuin paikkaan x.
Normaalia ihmisten välistä neuvottelua tuo. Se sitten on eri asia jos joku varaa, eikä hae varaamaansa eikä peru hakua. Siitä ap ei tuossa kumminkaan sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No torissa on tullut niin paljon näitä erikoisia tapauksia etten jaksa edes kaikkia kertoa. Ilmaisesta tavarasta luovuin siinä vaiheessa, kun pari tukevaa naista tuli hakemaan Askon sinistä ja ryhdikästä vuodesohvaa.
Se olin sitten minä itse, joka käytännössä yritti raahata sitä s*tanan v.sohvaa. Toisella hakijoista oli huono selkä ja toisella huono kunto.
Olisit kieltäytynyt kantamasta ja toivottanut tervetulleeksi uudestaan kun saavat kantajat mukaan. Jatkavat nimittäin tuolla samalla linjalla kun vapaaehtoisia kantajamyyjiä riittää.
No, sanotaanko, että lievästi v”tutti kun olin ilmoitukseen laittanut että vain nouto ja omat kantajat. Olin vasta-alkaja torissa ja ajatellut jotenkin, että ihmiset toimivat järkevästi, kuten huutonetissä, jota käytin aiemmin. No eivät toimi.
Tuon kerran jälkeen lisäksi oma asenne ylipainoisia kohtaan muuttui negatiivisemmaksi, joten ihan omaa oksaansa sahasivat. Lisäksi olen ignoorannut kaikki vähänkään epäilyttävät ostajat (epämääräinen viestittely, varausmahdollisuus pitkäksi aikaa jne.)
Voi vee nyt ihan oikeasti?! :D jos olisivat olleet laihoja, olisiko "asenne laihoja kohtaan muuttunut negatiivisemmaksi"? :D kaikkea se leipä elättää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pyytänyt tai saanut mitään koskaan ilmaiseksi. Älä siis kysele sinä-muodossa.
Moni tuskin tulee varaustilanteessa tutkineeksi kauhean tarkkaan, missä joku asuu. Pitäisi totta kai, mutta jonotuksen takia ihmisillä on kiire vastata. Varsinkin tilannetta sekottaa, jos ilmoittaja vielä ilmoituksessa sanoo, että saattaa tuoda tavaraa kaupunkiinkin, näinhän ap oli sanonut.
Ilman muuta varattu tavara haetaan tai rehdisti perutaan haku, jos tulee muutoksia suunnitelmiin. Siitä ei aloituksessa kyllä puhuttu, mutta kiva kun otit esille.
Ps. Jos sinua ahdistaa nettikauppa ja lahjoitukset noin kovasti, etkä osaa muotoilla ilmoituksiasi niin, että vähennät väärinkäsityksiä, olisiko ehkä parempi pysyä sieltä pois? Kirppareilla voi tehdä kauppaa irl, mikä sulkee tuollaiset mielipahan aiheuttajat pois.
Taisi osua ja upota, sen verran olet puolustuskannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohiksena, mutta olen oman paikkakuntani Roskalava-ryhmää seuratessani huomannut, että ne ovat AINA ne samat ihmiset varaamassa kaikki tavarat. Aina samat nimet, alle minuutin kuluessa ilmoituksen julkaisusta. Miten he ehtivät? Onko heillä joku vahti päällä että ehtii samantien varaamaan kaiken mikä tarjolle tulee? En ymmärrä! :D ärsyttää kun joskus itse tarvisi jotain, niin siellä on ne vakityypit taas varanneet kaiken. Sitten taas joskus olisi jotain annettavaa itsellä, niin en tahdo laittaa koska ne samat ahneet hamstraajat veisivät nekin.
Ihmisiin iskee joku ihme vimma, kun tavaraa saa ilmaiseksi. Silloin menee melkeinpä KAIKKI, ihan vain koska ONHAN SE ILMAINEN!
Näinpä. Ei se ilmaisuus tee romusta arvokasta. Mutta onhan tässäkin ketjussa monta kommentoijaa, joiden mielestä ap:n myyntiin kelpaamaton roina on arvokasta ja kaukaa hakemisen väärtiä. Kun ilmaista. 😏
Vierailija kirjoitti:
Mä oon antanut n. 15 kertaa tavaraa ilmaiseksi Facebookin kautta. Uskomatonta mutta kaikki haettiin asiallisesti ja sovittuna aikana. Laitoin ilmoitukseen ajan ja paikan mistä tulee hakea ja kukaan ei alkanut vänkäämään. Huh. Mutta taisi olla aloittelijan tuuria 😅. Ihmiset on kyllä uskomattomia!
Samoin! Kun tyhjensin vanhempieni kuolinpesää, annoin pois paljon tavaraa. Paikallisen kaupunginosan fb-ryhmän kautta, pieni alue - jokainen nouti sovitusti! Tavarat joilla oli jotain arvoa vaihdoin kahvipakettiin. Yksi nainen nouti oven taakse jätetyt, avaamattomat remonttitapetit eikä sanonut edes kiitos, se oli huonoin kokemus. Aloittelijan tuuria?
Ymmärrän että niitä ahneita ilmaisen tavaran perässä juoksijoita on, mutta se suklaalevy tai kahvipaketti vastineeksi on ihan hyvä. Ilmainen tavara on arvotonta, halpa tavara on kallisarvoista, näin olen aina sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi osua ja upota, sen verran olet puolustuskannalla.
Kannattaa sinunkin lukea kommentit kokonaan ennen kuin vastaat. Huomioi myös, ettei ap ole lahjoittamassa pois mitään arvokasta.
Minua lähinnä ihmetyttää, miksi ihmeessä sakin pitäisi selkeää romua (ap ei saanut sitä myytyä parillakaan eurolla ja kertoo haluavansa lahjoittamalla vaan välttää isot roskamaksut) lähteä hakemaan kaukaa.
Jos ja kun ap itse tarjoaa tuovansa sitä kaupunkiin mukanaan, niin miksi sitä ei saa häneltä kysyä, minne hän sitä tuo ja koska? Kerro!