Pahin hammaslääkärikokemuksesi? Lue omalla vastuulla =D
Omat kamalat kokemukset:
1) Menen hamaslääkäriin, joka ryhtyy puuduttamaan vasemmalta puolelta. en voi sanoa mitään, koska on suu täynnä niitä vanutuppoja. Puudutettuaan hän huomaa että toimenpidettä vaativa hammas onkin toisella puolella, pahoittelee ja puuduttaa sitten oikealta puolelta.
2) Sama lääkäri, sama hammas. Päätti että koska oli jo kolmas käynti juurihoidon takia, niin hammas on varmasti jo kuollut eikä puudutetta tarvita. Oli lättynyt kun yhdessä juuressa olikin tuntoa kun lähti sinne ronkkimaan, voi kiesus sitä vihlontaa!
3) Eri lääkäri, oli laittamassa puudutetta kitalakeen kun yhtäkkiä aivasti ja repi minulle haavan kitalakeen ruiskulla.
4) Eri lääkäri, porasi hammasta ja ote lipesi, porasi minua sitten kielen alle.
5) Eri lääkäri, puudutti niin paljon että koko naama roikkui ja nieleminen oli hyvin hankalaa, ääneni kuulosti kamalata mutta hamas ei silti puutunut, järjetön vihlonta jo siit että puhalsi pinnan kuivaksi. Jäi toimenpide tekemättä, laitettiin vain tilapäinen paikka... Kahden viikon päästä katsomaan jos toinen lääkäri onnistuisi paremmin.
Kommentit (42)
Sain puudutusaineesta sydänreaktion. Sydän oli pamppailla irti riinasta, happi meinasi loppua ja luulin kuolevani. Todettiin sen jälkeen kilpirauhasvaiva, jonka kanssa ei sopinut ko puudute...
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:38"]Hammaslääkäri alkoi porata ilman puudutetta, kun suuni oli täynnä niitä tuppoja sun muuta. Ei kysynyt etukäteen, haluanko puudutuksen.
[/quote]
Meillä oli yläasteella hammaslääkäri, joka ei koskaan puuduttanut edes pyynnöstä. Vasta, jos suurinpiirtein sai itkupotkuraivarit, hän laiskasti puudutti.
Samainen hammaslääkäri myös kertoi operaatioiden aikana hoitajalle niin hervottomia tarinoita/vitsejä, että vedet valuivat silmistä kun yritin olla nauramatta. Pelkäsin aina tukehtuvani porakoneeseen, kun nieleskelin nauruani.
Eräältä päivystyksen hammaslääkäriltä sain toistuvasti reseptin lääkkeeseen, joka sisälsi penisilliiniä, vaikka aina erikseen painotin olevani pahasti allerginen. Ärsyttävä puusilmä se oli kyllä muutenkin.. Diagnoosikin oli lopulta väärä.
Hampaan juuri rikki ja hammaslääkäri teki hommat normaalisti, ei siis huomannut että hampaan juuri on rikki. Huuhteluainetta meni loppuvaiheessa juuresta kudokseen ja koko naama turposi. Viikon kuluttua sama toistui eri lääkärillä ja naama turposi vielä kauheammaksi ja kivut oli sietämättömät.
Menin siis hoidattamaan lohjennutta hammasta, nyt miltei 1/2 vuotta myöhemmin hammas on edelleen auki ja laittamatta. Turvotus ja kipuilu koko pään alueella kesti reilu 3kk, nyt kärsin rytmihäiriöistä ja vatsani ei kestä mitään (kiitos kolmen perättäisen antibioottikuurin ja kolmen kuukauden buranan syömisen jälkeen). Ja tämä kaikki on tullut maksamaan minulle n.1000e.
Kaikki lapsuuden poraukset ilman puudutetta. Muutimme toiseen kaupunkiin ja olin ihmeissäni kun sain puudutuksen.
Mulla pistettiin 3 puudutuspiikkiä, eikä silläkään vielä lähtenyt tunto kun hammasta paikattiin. No - operaation jälkeen koko naama olikin kuin halvaantunut :D
Toinen oli oma moka, kävi pieni haveri humalassa ja aamulla krapulassa taistelin oksennusta vastaan siinä lääkärin tuolissa.
'90-luvulla ei meilläkään ala-asteella puudutettu. Ikuiset pelot jäi hammaslääkäreitä kohtaan. :/
Sori, känny käytössä niin tuli viestille 2 vahingossa alapeukku. Yläpeukku piti tulla.
Oma kokemus: hampaassa hirveä kolo, hammaslääkäripelkoisena menin julkiselle kun hammas oli tosi kipeä. Juurihoidettiin, mutta ei puutunut kunnolla, joten eka kerta oli kivulias. Saatiin hammas kuntoon, mutta hammas alkoikin oireilla. En uskaltanut julkiselle enää, joten yksityiselle. Yhteen juureen oli jäänyt tulehduskudosta -> kaksi antibioottia ja tulehduksen rauhoituttua uusi juurihoito. Kallis oli, mutta yksityinen hampilekuri oli huomaavainen ja koko ajan kysyi sattuuko. No samalla olen käynyt siitä lähtien.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:54"]'90-luvulla ei meilläkään ala-asteella puudutettu. Ikuiset pelot jäi hammaslääkäreitä kohtaan. :/
[/quote]
Sama täällä (Kurikka). Edes yläasteella ei puudutettu. Lopputuloksesta kerroinkin viestissä 9
Hammaslääkäri puudutti seitsemällä (!) piikilla hammasta. Otsaa ja silmiä myöten oli naama lopulta ihan turtana ja siltikin se hammas särki. Parasta oli, että omasta tumpeloinnista huolimatta laskutti minulta 7 piikistä. Käsittämätöntä. Eikö sillä ole mitään vastuuta tekemisistään? Ja kyse ei ollut siitä, ettei hammas puutuisi. En antanut hoitaa, koska sattui niin paljon. Seuraavana päivänä menin toiselle lääkärille, joka sai yhdellä piikillä puutumaan ja hoiti hampaan.
Mun yläasteajoista on siis vasta 4 vuotta aikaa. Siksi olinkin yläasteen ekalla hammaslääkärikäynnillä aika järkyttynyt, kun kuulin etten saa puudutetta vaikka 3 reikää porattiin kerralla. Olin luullut, että sellaset puoskarit jäi nimenomaan sinne 2000-luvun toiselle puolelle :D
Ja kuulemma tuo hammaslääkäri on edelleen virassaan. Ei siinä mitään, hauskahan se oli.. Ja siperia tehosi - kyllä hampaidenpesu tehostui ainakin mulla kun niitä operaatioita jouduin pelkäämään.
T. 4
Inhimillisiä ihmisiä ne on hammaslääkäritkin ja heillekin voi sattua vahinkoja (esim tuo aivastus). Jos kuitenkin on huolimaton, eikä kuuntele lainkaan potilaan toiveita, niin silloin on jotain vinossa.
Uskoisin, että hammaslääkärit yrittävät välttää puudutteita niiden haittavaikutusten takia ja kun kaikkiin operaatioihin ei edes tarvita puudutetta, mutta potilas luulee, että se koskee, ellei puuduteta. Ei aina koske! Minua on operoitu sekä että, eikä se puuduttamatta operointi koskenut yhtään sen enempää kuin puudutettukaan, eli ei ollut kipuja.
Itselläni ei ole kovia kokemuksia hammaslääkärillä käynneistä. Yksi naislääkäri oli laiska, jo olemuskin oli niin tympeä ja puhe ylimielistä, että vaihdoin sitten toisen. Hyvä, että se nainen edes viitsi paikata hampaan.
Lapsuudestani jäi vanha ihana hammaslääkärimies mieleen. Kun meidän perhe oli varaton ja mun oli pakko mennä hammaslääkäriin, tämä lääkäri korjasi hampaani täysin maksutta!!! Hän harrasti muutenkin paljon hyväntekeväisyyttä ja oli siksi hyvin arvostettu ja kunnioitettu henkilö. Siitä lähtien en ole myöskään pelännyt hammaslääkäriin menoa, vaan ollut kiitollinen hoidosta.
Aikuisena uskaltaa myös esittää omia toiveitaan hammaslääkäreille, ja olen huomannut, että tpiveeni on myös otettu huomioon. Siitä kiitos heille! Myös hoidossa avustaneille ja hammashoitajille!
Poistettiin hammas, mutta puudute ei tehonnut. Vaikka sitä lisättiin useamman kerran. Tuntui siltä kuin koko leukaluuta olisi vedetty irti. Kyllä valui kuulkaa kyyneleet silmistä..
Mä taas olen aina kärppänä, että eipä lykätä sitä puudutetta, kun en sellaista halua. Yksityisellä usein olisivat tavallisen paikkauksen takiakin sellaista laittamassa, ja en todellakaan halua olla tunteja suu puutuneena, kun se pieni vihlonta paikkauksen aikana ei minua pätkääkään haittaa.
Pahin hammaslääkärikokemus oli lapsena koululääkärissaä 1980-luvulla. Keski-ikäisellä naishammaslääkärillä oli selvästi huono päivä, aloitti nimittäin tiuskimisen jo kun tulin ovesta sisään. Jutusteli siinä hammashoitajan kanssa, että "tällä" (siis minulla) on jännän vihreät silmät, hän INHOAA vihreäsilmäisiä, ovat petollisia. Lisäksi nyppäsi puuduttamatta ja varoittamatta irti poskihampaan (maitohammas) joka ei heilunut vielä juuri yhtään. Siitä hätäännyin niin että ryntäsin pois hammaslääkärin tuolista, jolloin suorastaan väkivalloin paiskasi minut siihen takaisin ja painoi rinnasta etten pääse pois.
Siis ensin valitatte että sattuu ja sitten kun puudutetaan niin valitatte että on puutunut liikaa :D eikö mikään ole ikinä hyvin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:23"]
Siis ensin valitatte että sattuu ja sitten kun puudutetaan niin valitatte että on puutunut liikaa :D eikö mikään ole ikinä hyvin.
[/quote]
Kun yleensä puutuu sitten lopulta ihan muualta kuin itse hampaasta. Eli hammaslääkäri on puuduttanut päin pyllyä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:13"]Inhimillisiä ihmisiä ne on hammaslääkäritkin ja heillekin voi sattua vahinkoja (esim tuo aivastus). Jos kuitenkin on huolimaton, eikä kuuntele lainkaan potilaan toiveita, niin silloin on jotain vinossa.
Uskoisin, että hammaslääkärit yrittävät välttää puudutteita niiden haittavaikutusten takia ja kun kaikkiin operaatioihin ei edes tarvita puudutetta, mutta potilas luulee, että se koskee, ellei puuduteta. Ei aina koske! Minua on operoitu sekä että, eikä se puuduttamatta operointi koskenut yhtään sen enempää kuin puudutettukaan, eli ei ollut kipuja.
Itselläni ei ole kovia kokemuksia hammaslääkärillä käynneistä. Yksi naislääkäri oli laiska, jo olemuskin oli niin tympeä ja puhe ylimielistä, että vaihdoin sitten toisen. Hyvä, että se nainen edes viitsi paikata hampaan.
Lapsuudestani jäi vanha ihana hammaslääkärimies mieleen. Kun meidän perhe oli varaton ja mun oli pakko mennä hammaslääkäriin, tämä lääkäri korjasi hampaani täysin maksutta!!! Hän harrasti muutenkin paljon hyväntekeväisyyttä ja oli siksi hyvin arvostettu ja kunnioitettu henkilö. Siitä lähtien en ole myöskään pelännyt hammaslääkäriin menoa, vaan ollut kiitollinen hoidosta.
Aikuisena uskaltaa myös esittää omia toiveitaan hammaslääkäreille, ja olen huomannut, että tpiveeni on myös otettu huomioon. Siitä kiitos heille! Myös hoidossa avustaneille ja hammashoitajille!
[/quote] Tässä nyt kysyttiin huonoja kokemuksia.
Ap muuten aina maininnut hammaslääkäripelosta, silti jotkut lääkärit vain vastannut "ei sitä tarvita" kun olen pyytänyt purublokkia. (Onneksi oma hammaslääkäri kertoi siitä!) Tai sanoneey että puudutusta ei nyt tarvita, vaikja olen sanonut että olen rauhallisempi jos puudutetaan. Eivätkä myös pyynnöistä huolimatta jaksa huuhtoa niin että puudutetta ei valu suuhun aiheuttaen oksennusreaktion...
Hammaslääkäripelkoni tulee lapsuudesta, eka hammaslääkärini oli ihana ja lempeä ja jos kaikki olisivat kuin hän, kukaan ei pelkäisi hamnaslääkäreitä.
Kolmannella luokalla vaihtui koulu, ja myös hammaslääkäri...
Tuntuu että kolmannen luokan jälkern olen kolmeen hyvään törmännyt, ja loput ollut sitä mieltä dttä potilaan kuuluuolla hiljaa ja antaa lääkärin tehdä työnsä.
Sori pitkä teksti putkeen, vaihdoin mobiiliin.
Hammaslääkärillä oli järkyttävä ripuli. Kiinnitin huomiota jo odotusaulassa, että ravasi vähän väliä vessassa. Kun vuoroni tuli, siinä makasin sopivasti korva kiinni tohtorin vatsassa ja sehän piti julmettua meteliä. Puudutteen laitettuaan hän sinkosi ulos huoneesta - vessaan vauhdista päätellen. Oli aika epämukava kokemus.. onneksi oli kertakäyttöhanskat hänellä kädessä tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:23"]Siis ensin valitatte että sattuu ja sitten kun puudutetaan niin valitatte että on puutunut liikaa :D eikö mikään ole ikinä hyvin.
[/quote] Koska sitä kultaista keskitietä ei ole, että puudutetaan sopivasti?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:03"]Hammaslääkäri puudutti seitsemällä (!) piikilla hammasta. Otsaa ja silmiä myöten oli naama lopulta ihan turtana ja siltikin se hammas särki. Parasta oli, että omasta tumpeloinnista huolimatta laskutti minulta 7 piikistä. Käsittämätöntä. Eikö sillä ole mitään vastuuta tekemisistään? Ja kyse ei ollut siitä, ettei hammas puutuisi. En antanut hoitaa, koska sattui niin paljon. Seuraavana päivänä menin toiselle lääkärille, joka sai yhdellä piikillä puutumaan ja hoiti hampaan.
[/quote]
9:n hammaslääkäri veloittaa vain yhdestä piikistä, vaikka käytettäisiinkin useampi.
Hammaslääkäri alkoi porata ilman puudutetta, kun suuni oli täynnä niitä tuppoja sun muuta. Ei kysynyt etukäteen, haluanko puudutuksen.