Anopin ”joulupöytä”
Taas on kutsuttu koko konkkaronkka miehen äidille syömään jouluaattona. En haluaisi mennä, mutta mies haluaa että lähdemme koko perhe. Pöytä notkuu ”herkkuja” sillä sanotaanko näin että anoppi ei ole mikään erityisen hyvä kokki.
Kinkku on otettu uunista kun sisälämpötila on jo tunnin ollut 93.
Laatikot ovat kitkeriä, perunalaatikossa on sattumia ja imellytys on jäänyt puolitiehen. Kalaa ei ole ja rosolli on pilkottu itsenäisyyspäivänä jääkaappiin ”tekeytymään”.
Mitään ei tietenkään saa viedä mukana, anoppi haluaa ehdottomasti tehdä kaiken itse.
Millainen on joulupöytä sinun anoppilassasi?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Voi huoh. Teit sana sanalta saman aloitteen viime vuonna, mene vaikka Ikeaan syömään jouluruokaa jos ei anoppisi joulupöytä ole arvon rouvalle tarpeeksi hyvä.
Yllätys että anopin jouluruokia on moitittu joskus muulloinkin?
Minä olisin enemmän huolissani siitä että joku tallentelee toisten aloituksia ja opettelee ne ulkoa. Mutta jos olet vakuuttunut että sanasta sanaan on kopio, niin etsi toki alkuperäinen ketju.
Linkkiä odotellessa.
No en lähtisi. Eikö mies voi mennä itsekseen/lasten kanssa, ja sinä jäädä kotiin nauttimaan joulurauhasta?
Meillä hyvin perinteinen ja maukas joulupöytä, johon anoppi vielä tekee minulle erikseen vegevaihtoehdot kinkulle ja kalalle, vaikka aina tarjoudun viemään ne itse mukanani. Hyvä kokki ja ihana anoppi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kovinkin tavallista, että aikuiset ihmiset viettävät joulua vanhempiensa luona tai anoppilassa?
Onhan se. Eikö idyllinen sukujoulu ole se, jota lehdissä, elokuvissa ja sarjoissakin mainostetaan?
Sen idyllisen sukujoulun voi järjestää omaan kotiinsa, ja kutsua isovanhemmat joulunviettoon. En tiedä ketään aikuista joka menee vanhemmillensa jouluksi. Tämä on hämmentävä ketju.
Mitä ruikutat? 364 päivänä vuodessa saat syödä ihan oman suusi mukaisia pöperöitä. Kyllä sitä yhden päivällisen kestää vähän heikommillakin tarjoiluilla. Sitä paitsi ylikypsä kinkku on paljon parempaa kuin sellainen kostean sitkeä puoliraaka.
Anoppi oli erinomainen perinteisen jouluruoan tekijä. Halusi tehdä itse niin paljon kuin mahdollista. Hankki itse tarvikkeet ja myöhemmin me avustimme hankinnoissa.
Hänen erikoisuutensa oli ruistaikinakuoressa paistettu joulukinkku.
Kinkun paistoliemi imeytyi ruistaikinaan ja tuloksena oli lämpimänä varsin herkullista ruislevän tapaista paistoliemileipää.
Joskus saatiin maistaa, hyvää oli.
Yleisesti ottaen anopin jouluruoat olivat perinteisiä ja aina hyviä. Kiitoksia!
Hyvää Joulua Sirkalle, missä sitten lienetkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdat olla tosi hyvää seuraa siellä anoppisi luona. Oletko yleensäkin tuollainen kitisijä ja nirppanokka?
Oletko anoppi?
En ole. En vain voi sietää valivaliminäminä -ihmisiä.
Tuossahan hän kertoo että anoppi ei ole kovin hyvä kokki. Fakta. Etkö kestä että asioista puhutaan oikeilla nimillä vai missä prinsessa sadussa elät.
Silloin , kun olin naimisissa vielä, niin anopilla oli kyllä maistuvat ja komeat joulupöydän antimet. Nykyään ne päihittää siskon miehen englantilainen joulupöytä.
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Vaihdetaan, minulle tuo kinkku kelpaa hyvin.
Toivottavasti tykkäät hyvin makeista joululaatikoista, ei niitä ulkonäöltä erota juuri toisistaan, porkkanalaatikko on vähän punertavampaa ruskeaa kuin ne muut ruskeat. Siirappia ei ole säästelty. Saat myös itse uunissa paistettua possun kylkirullaa, sellaista kaupassa verkon sisässä myytävää. Keitettyjä kananmunan puolikkaitakin on tarjolla.
Voin sanoa, että huono kokki on huono kokki, vaikka tekisi sitä ruokaansa vuosikymmeniä.