Anopin ”joulupöytä”
Taas on kutsuttu koko konkkaronkka miehen äidille syömään jouluaattona. En haluaisi mennä, mutta mies haluaa että lähdemme koko perhe. Pöytä notkuu ”herkkuja” sillä sanotaanko näin että anoppi ei ole mikään erityisen hyvä kokki.
Kinkku on otettu uunista kun sisälämpötila on jo tunnin ollut 93.
Laatikot ovat kitkeriä, perunalaatikossa on sattumia ja imellytys on jäänyt puolitiehen. Kalaa ei ole ja rosolli on pilkottu itsenäisyyspäivänä jääkaappiin ”tekeytymään”.
Mitään ei tietenkään saa viedä mukana, anoppi haluaa ehdottomasti tehdä kaiken itse.
Millainen on joulupöytä sinun anoppilassasi?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään haluaisi aattona syödä kuin itse laitetusta joulupöydästä. Se on kuitenkin sellainen kohokohta ainakin minulle. Muutenhan tuo on ihan sama, mitä anoppi tarjoaa. Meillä ei osaa ottaa huomioon lasten allergioita, mutta osataan itse ottaa se huomioon. Mäkkäri on jo menomatkalla kova sana, jos kotona ei ehditä tankata. Itse voin olla syömättä vaikka koko päivän, mutta en suostuisi juuri jouluaattona sellaiseen. Miksei sinne voi mennä tapanina? Tai joulupäivänä?
Semmoinen idylli, jossa joulupöytää laitettaisiin yhdessä ja siinä olisi kaikille jtn mistä tykkäävät ei taida elää kuin jossain satuperheissä. Pitäisi edes perheenjäsenten pitää toisistaan ja monilla ei kyllä näin ole, vähintään sitä miniää pidetään jonain valloittanakansan salamurhaajana.
Ihan oikeastiko te kaikki täällä joko menette aina ihan valmiiseen päytään tai teette ihan kaiken itse, ja pöydässä ei koskaan oo mitään kaikille? Millaisia jouluja ihmisillä oikein on? Vai ootteko ihan superhuonoja kokkeja tai supernirsoja??
Kerran kutsuttiin anoppilaan jouluksi. Ei tosin ollut aattopäivä. Odotukset ei toki ollu korkealla, mutta kun appi lähti hakemaan ruokaa ja palasi grilliltä ostettujen höyrymakkaroiden ja ranskalaisten kera niin alkoi melkein jo naurattaa. Olen vegaani.
Söin sen hiton makkaran koska oli hitonmoinen nälkä!
Varsinkin sinun ei anoppisi edes halua tulevan paikalle!
Onko kovinkin tavallista, että aikuiset ihmiset viettävät joulua vanhempiensa luona tai anoppilassa?
Vierailija kirjoitti:
Kerran kutsuttiin anoppilaan jouluksi. Ei tosin ollut aattopäivä. Odotukset ei toki ollu korkealla, mutta kun appi lähti hakemaan ruokaa ja palasi grilliltä ostettujen höyrymakkaroiden ja ranskalaisten kera niin alkoi melkein jo naurattaa. Olen vegaani.
Söin sen hiton makkaran koska oli hitonmoinen nälkä!
Jo vainen valehtelet
Jouluaattona ei koskaan syödä miehen äidillä. Ei hän kummonen kokki oliskaan.
Mutta kerran joulun aikoihin hän oli tehnyt minun mielikseni lanttulastikkoa, kun niin tykkään siitä. Ja se oli tosi kitkerän makuista, ikinä ennen en ole niin pahaa lanttulaatikkoa syönyt kuin silloin.
Omatekemäni laatikot onnistuu vaihtelevasti, mut aina on ihan syötäviä olleet.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset. Kasvakaa aikuisiksi, ja viettäkää joulu omassa kodissanne. Kutsukaa anopit, vanhemmat ja vaikka sisaruksetkin teille. Jakakaa ruokataakkaa keskenänne, ainakin nuorempi sukupolvi, ja antakaa anoppien ja appien tulla valmiiseen joulupöytään.
Voi helevata. Anoppi viettää eläkepäiviä, itse paahdan pää kolmantena jalkana ruuhkavuosissa kolmivuorotyötä ja toista osa-aikaista. Tässä vielä anopille jouluja järjestelemään. Ja vitut.
Onko sinulla tuo aloitus jossain Wordissa josta kopsaat sen joka joulu tänne? Luin meinaa viime vuonna sana sanalta samanlaisen aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset. Kasvakaa aikuisiksi, ja viettäkää joulu omassa kodissanne. Kutsukaa anopit, vanhemmat ja vaikka sisaruksetkin teille. Jakakaa ruokataakkaa keskenänne, ainakin nuorempi sukupolvi, ja antakaa anoppien ja appien tulla valmiiseen joulupöytään.
Voi helevata. Anoppi viettää eläkepäiviä, itse paahdan pää kolmantena jalkana ruuhkavuosissa kolmivuorotyötä ja toista osa-aikaista. Tässä vielä anopille jouluja järjestelemään. Ja vitut.
Sitten vietätte aaton omassa kodissanne, oman perheen kesken ja rauhoitutte ja lepäätte. Tekee kaikille hyvää. Ja tapaatte sukua vaikka kahvitellen tapanina. Monella tuntuu olevan pakkomielle, että pitää mennä anoppilaan tai omille vanhemmille jouluna, ja sitten kitistään ruuasta. Aikuiset ihmiset.
Voi huoh. Teit sana sanalta saman aloitteen viime vuonna, mene vaikka Ikeaan syömään jouluruokaa jos ei anoppisi joulupöytä ole arvon rouvalle tarpeeksi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tuo aloitus jossain Wordissa josta kopsaat sen joka joulu tänne? Luin meinaa viime vuonna sana sanalta samanlaisen aloituksen.
Se on sinun päässäsi. Friikki.
Minun anoppi tekee aivan superhyvää ruokaa, kyllä kelpaisi! Tänä jouluna ei tosin olla menossa sinne.
Me ollaan taas vuorostaan menossa miehen vanhempien luokse tänä vuonna, iso perhejoulu, useampi heidän lapsi lapsineen ajoittain ainakin paikalla. Kokemusta on jo useista vuosista. Kinkku on yleensä iso, valmis aatto-aamuksi ja seisoo pöydässä koko pyhät muutaman pv ajan yöt ja päivät kunnes loppuu. Ihan hyvää, aaton jälkeen en kyllä koske. 1kpl saarioisten 400g lanttulaatikkoa, 1kpl porkkalaatikkoa. Paikalla noin 15hlö, mutta hyvin riittää, oikeasti, jää jopa syömättä osa. Pöydällä iso vati valmis-riisipiirakoita ja itsetehtyjä joulutorttuja (tortut todella hyviä!). Jääkaapissa pari rasiaa eines-sienisalaattia. Ehkä joku lämminsavulohi aatoksi pöydällä, loppuu nopeaan. Ja toki pipareita ja suklaata pöydännurkat pullollaan, lapset elää niillä yleensä. Mitään yhteistä ruokailua ei ole missään vaiheessa 24-26pv akselilla, kun joulun idea ilmeisesti heillä se, että saa syödä milloin vaan.
Mutta toki positiivista (vai jo tässä negatiivista) alkoholia ei heillä saa käyttää jouluna lainkaan.
Kun kysytään mitä tuoda, ei tarvitse mitään, kaikkea on.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään haluaisi aattona syödä kuin itse laitetusta joulupöydästä. Se on kuitenkin sellainen kohokohta ainakin minulle. Muutenhan tuo on ihan sama, mitä anoppi tarjoaa. Meillä ei osaa ottaa huomioon lasten allergioita, mutta osataan itse ottaa se huomioon. Mäkkäri on jo menomatkalla kova sana, jos kotona ei ehditä tankata. Itse voin olla syömättä vaikka koko päivän, mutta en suostuisi juuri jouluaattona sellaiseen. Miksei sinne voi mennä tapanina? Tai joulupäivänä?
Semmoinen idylli, jossa joulupöytää laitettaisiin yhdessä ja siinä olisi kaikille jtn mistä tykkäävät ei taida elää kuin jossain satuperheissä. Pitäisi edes perheenjäsenten pitää toisistaan ja monilla ei kyllä näin ole, vähintään sitä miniää pidetään jonain valloittanakansan salamurhaajana.
En nyt tiedä onko meidän elämä idylliä, ihan normaalia elämää iloineen ja suruineen. Mutta minun anoppi on kyllä hyvä tyyppi, tekee hyvää ruokaa ja aina on otettu kaikkien toiveet huomioon. Me viedään mukanamme aina pöytään jotain, miehen veli jotain, anoppi laittaa suurimman osan. Sama homma jos mennään minun äidille. Nyt vietetään joulua isän ja hänen puolisonsa ja puolison lasten kanssa, saman tyyppiset suunnitelmat on. Isän uusi puolisokin on hyvä tyyppi. Ihan ihmeissäni luen aina täältä av-palstalta juttuja kauhuanopeista ja suvuista, kun en ole tosielämässä yhtään nähnyt. Suurin osa kavereidenkin appivanhemmista on kuulemma ihan normaalijärkistä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mahdat olla tosi hyvää seuraa siellä anoppisi luona. Oletko yleensäkin tuollainen kitisijä ja nirppanokka?
Sinäkö söisit jouluna salaattia joka on tehty itsenäisyyspäivänä? Sekl tekee ihmisestä nirppiksen jos ei tahdo saada ruokamyrkytystä?
Anoppilassa on hyvää perunalaatikkoa, maksalaatikkoa, josta en itse välitä, kälyn tekemää graavilohta ja paljon kinkkua. Muutkin perusjutut löytyy. Jälkkärinä riisipuuroa ja sekametelisoppaa.
Erikoisuutena on se, että koko kinkku on leikattu paloiksi, lapsuudenkodissa leikattiin aina vain n. ateriallinen ja loppukinkku luineen koristi tarjoilupöytää. Lisäksi anoppi kaataa konvehdit rasioista lasikulhoon sekaisin. Tulee yllätyksiä kun ei voi lukea "opaskarttaa", ellei nyt ihan juhlapöydän konvehdeista ole kyse.
Surkea provo. Anopit on jo sitä ikäpolvea että ruokaa on laitettu 30~40 vuotta niin kyllä siinä jo osaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kovinkin tavallista, että aikuiset ihmiset viettävät joulua vanhempiensa luona tai anoppilassa?
Onhan se. Eikö idyllinen sukujoulu ole se, jota lehdissä, elokuvissa ja sarjoissakin mainostetaan?
Vierailija kirjoitti:
Surkea provo. Anopit on jo sitä ikäpolvea että ruokaa on laitettu 30~40 vuotta niin kyllä siinä jo osaa.
Ei kaikista sori vaan koskaan tule hyviä ruuan laittajia. Jos ei vaan erityisemmin kiinnosta niin sitten sitä vaan tottuu omiin kötöstyksiinsä... Se on tietysti ikävää jos joku kuvittelee tekevänsä hyvää ruokaa ja se on kaikkien muiden mielestä pahaa, eikä anna muiden osallistua ruuan laittoon.
Anoppini laittaa oikein hyvän ja kauniin joulupöydän, ja mikä parasta, hän ei loukkaannu siitä että minulle maistuu joulupöydässä ennen kaikkea kinkku ja savulohi sekä jälkkäri. Huolehtii sitten vain, että niitä riittää ❤️