Anopin ”joulupöytä”
Taas on kutsuttu koko konkkaronkka miehen äidille syömään jouluaattona. En haluaisi mennä, mutta mies haluaa että lähdemme koko perhe. Pöytä notkuu ”herkkuja” sillä sanotaanko näin että anoppi ei ole mikään erityisen hyvä kokki.
Kinkku on otettu uunista kun sisälämpötila on jo tunnin ollut 93.
Laatikot ovat kitkeriä, perunalaatikossa on sattumia ja imellytys on jäänyt puolitiehen. Kalaa ei ole ja rosolli on pilkottu itsenäisyyspäivänä jääkaappiin ”tekeytymään”.
Mitään ei tietenkään saa viedä mukana, anoppi haluaa ehdottomasti tehdä kaiken itse.
Millainen on joulupöytä sinun anoppilassasi?
Kommentit (89)
AP onvittumainen inhokki miniä. Älä pilaa muitten joulua. Ota avioero pian.
Eikö miehelle sopisi järjestely jossa edes joka toinen joulu vietetään muualla kuin hänen vanhempien luona. Esimerkiksi tasapuolisuuden nimissä sinun vanhemmilla tai sitten ihan vaan kotona oman ydinperheen kesken. Tällöin saisit edes joka toinen joulu itsellesi mieluisan joulupöydän.
Vierailija kirjoitti:
Mahdat olla tosi hyvää seuraa siellä anoppisi luona. Oletko yleensäkin tuollainen kitisijä ja nirppanokka?
Samaa mieltä, varsinainen hapannaama miniä, on varmaan naama norsun veellä koko joulun.
Tekisin mitä vain että minun anoppini vielä eläisi ja pääsisin hänen joulupöytäänsä. Siinä oli äärimmäisen hyväsydäminen ihminen ja on huutava vääryys että hän kuoli rattijuopon uhrina alle kuusikymppisenä.
m42
Tee omat jouluruuat kotiisi ja otat kalaa mukaan vaikka anoppi sanoisikin ei. Tuskin se sua sitä kieltää syömästä.
Sit syöt ennen tai jälkeen kunnolla ja anopille sanot että "ei kiitos, ei oikein maistu".
Tai vetoa koronaan.
Vien yleensä anoppilaan mennessäni aina jotain mistä itse pidän. Anoppilassa paljon sellaista tarjolla mistä en pidä. Ja usein liian vähän, niin ettei kukaan kehtaa ottaa viimeisiä rippeitä. Sitten en myöskään voi käsittää, että juomana vain punaviiniä, vaikka kalapainotteinen alkuruoka. Huh, huh!
Anoppi on teidät ystävällisesti kutsunut ja olette suostuneet. Laittaa ruuat parhaansa mukaan, ettekä toki hauku tarjottavia. Voithan vaikka viedä joulukalaa mukanasi, jos se on oma herkkusi.
Varsinainen ongelma taitaa olla siinä, ettette ole miehen kanssa samaa mieltä joulunvietosta.
Pakkohan sen on jotain osata, jos tekee ne laatikot joka vuosi itse. En tiedä ketään, joka nuo tekee itse. Perun alaatikko on luultavasti parempaa, jos se ei ole kunnolla imeltynyt. Eineksen puputtajalle ei oikea ruoka kelpaa, ja ap on siitä vielä ylpeä lol.
Minun anoppi on tosi hyvä kokki. Kysyin häneltä takavuosina että miten hän oikein saa kinkusta niin hyvää. Hän vastasi että hakee kinkun jostain sikatilalta (nykyään ei liene enää sallittua) ja suolaa sen ja siinä vaiheessa jouduin jo toteamaan että okei, en taida koskaan saada yhtä hyvää kinkkua :D.
Vierailija kirjoitti:
Vien yleensä anoppilaan mennessäni aina jotain mistä itse pidän. Anoppilassa paljon sellaista tarjolla mistä en pidä. Ja usein liian vähän, niin ettei kukaan kehtaa ottaa viimeisiä rippeitä. Sitten en myöskään voi käsittää, että juomana vain punaviiniä, vaikka kalapainotteinen alkuruoka. Huh, huh!
Se on aika 80-luvun juttu, että punaviiniä ei voisi juoda kalaruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minun anoppi on tosi hyvä kokki. Kysyin häneltä takavuosina että miten hän oikein saa kinkusta niin hyvää. Hän vastasi että hakee kinkun jostain sikatilalta (nykyään ei liene enää sallittua) ja suolaa sen ja siinä vaiheessa jouduin jo toteamaan että okei, en taida koskaan saada yhtä hyvää kinkkua :D.
No ei mikään hyvä ole laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mikään hyvä ole laillista.
Ei kai sikaruton leviäminenkään kovin kiva juttu ole. Tai tappavat ruokamyrkytykset. Mihin se sitten perustuukin ettei tilalta saa suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sen on jotain osata, jos tekee ne laatikot joka vuosi itse. En tiedä ketään, joka nuo tekee itse. Perun alaatikko on luultavasti parempaa, jos se ei ole kunnolla imeltynyt. Eineksen puputtajalle ei oikea ruoka kelpaa, ja ap on siitä vielä ylpeä lol.
Hah! Minä taas en tiedä ketään, joka ostaisi ne laatikot valmiina!
Oikeasti.
Viettäkää oma joulu ja mies käy äitinsä luona joko ennen aattoa tai sen jälkeen.
En tajua tuollaista, että joku painostetaan vastentahtoisesti viettämään joulua paikassa johon ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen itse, äitini tekee itse, siskoni tekee itse ja myös tyttäreni tekee itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä suojattiin aina 90-2000 luvulla itse kinkku. Ja aina vain pinta suolautui. Sisältä kinkku oli suolatonta, vaikka seisoi viikko tolkulla suolavedessä. Ruiskusuolatut kinkut ovat huomattavasti tasaisemmin suolaisia.
Vierailija kirjoitti:
No vie sitten viiniäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suojattiin aina 90-2000 luvulla itse kinkku. Ja aina vain pinta suolautui. Sisältä kinkku oli suolatonta, vaikka seisoi viikko tolkulla suolavedessä. Ruiskusuolatut kinkut ovat huomattavasti tasaisemmin suolaisia.
Veikkaanpa että teillä ei ollut tarpeeksi tanakkaa suolavettä tai sitten aika oli liian lyhyt.
Me saatiin aina ihan hyvää.
Niin heteroiden ongelma, kun ei voi selvittää välejä edeltävän sukupolven kanssa.
Kun on useamman joulun tehnyt mitä itse haluaa, alkaa olla jo kiva nähdä sukulaisiakin. Oman äitini joulukalapöytä hakee vertaistaan :)