Anopin ”joulupöytä”
Taas on kutsuttu koko konkkaronkka miehen äidille syömään jouluaattona. En haluaisi mennä, mutta mies haluaa että lähdemme koko perhe. Pöytä notkuu ”herkkuja” sillä sanotaanko näin että anoppi ei ole mikään erityisen hyvä kokki.
Kinkku on otettu uunista kun sisälämpötila on jo tunnin ollut 93.
Laatikot ovat kitkeriä, perunalaatikossa on sattumia ja imellytys on jäänyt puolitiehen. Kalaa ei ole ja rosolli on pilkottu itsenäisyyspäivänä jääkaappiin ”tekeytymään”.
Mitään ei tietenkään saa viedä mukana, anoppi haluaa ehdottomasti tehdä kaiken itse.
Millainen on joulupöytä sinun anoppilassasi?
Kommentit (89)
Ei sitä ruokaa tarvitse ottaa niin paljon. Jos joku huomauttaa niin joulunahan on tavallista päivitellä, että ei pidä syödä paljon.
Kyllä minä ymmärrän että ketuttaa jos jouluruoka on mautonta kun se on parhaimmillaan tosi hyvää. Tietty kaikki ei tykkää eikä kaikilla ole tilaisuutta päästä tusina kertaa joulupöytään joulun aikana jossain muualla.
Suku on pahin. Kunpa saisi vaan viettää joulun yksin eikä tarvitsisi lähteä tuollaisiin
Anoppini osaa käydä taitavasti Stockan Herkussa ja kauppahallissa. Kokkina surkea, mutta joulupöytä on aina onnistunut. Kiitos ammattilaisten.
Oma anoppi on todella saituri eikä hahmota yhtään paljonko ruokaa tarvitaan. Meitä oli 6 aikuista, joista 4 isoa raavasta miestä ja kaksi lasta. Perunoita oli keitetty 9kpl, mutta mätiä sitten kuitenkin oli kilo. Olen itse ravintolakokki ammatiltani ja lupasin, että voin tehdä ruoat. Ei kelvannut. Toin kuitenkin tullessani ruokia, mitkä ehdottomasti kuuluu omaan jouluuni. Nekin käskettiin viedä takaisin autoon, kun kuulemma ruokaa on aivan tarpeeksi. Nykyisin käymme tapaninpäivänä vain kahvilla anoppilassa.
En ole koskaan viettänyt joulua anoppilassa enkä odottanut miniän viettävän joulua minun luonani. "Pikkujoulua" olemme viettäneet poikani ja hänen puolisonsa ja kavereidensa kanssa, ja jokainen on tiennyt jo etukäteen, että ruuan varaan ei kannata liikaa laskea ja saa tilata vaikka pizzaa eikä kukaan pahastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sen on jotain osata, jos tekee ne laatikot joka vuosi itse. En tiedä ketään, joka nuo tekee itse. Perun alaatikko on luultavasti parempaa, jos se ei ole kunnolla imeltynyt. Eineksen puputtajalle ei oikea ruoka kelpaa, ja ap on siitä vielä ylpeä lol.
Hah! Minä taas en tiedä ketään, joka ostaisi ne laatikot valmiina!
Oikeasti.
Minäkin tiedän monia jotka tekevät itse. Itsekin teen. Ei ole vaikeaa keittää juureksia, soseuttaa, maustaa, laittaa vuokiin ja uuniin. Veikkaan että sellainen äo 65 selviäisi tuosta.
Mikä ihme siinä on, että ette kykene niiden anoppien ja isovanhempien tai muiden SUKULAISTEN kanssa keskustelemaan? Eikö voi suoraan sanoa, että kiitos kutsusta, mitä olet ajatelllut laittaa joulupöytään? Me haluaisimme kuitenkin vuorostamme vähän helpottaa sinun urakkaasi ja tuomme nämä. Ja sitten tuotte ne omat sötkötyksenne sinne pöytään, etenkin jos olette pakanneet ne nätisti jo lähteissä. Tuskin se anoppi alkaa niitä roskiin mättämään.
Valitettavasti anoppini on huono kokki, muutoin kyllä paras anoppi mitä vaan voi olla. Jouluna on vain porkkanalaatikkoa, liian kuumassa haudutettua paistia ja tönkkösuolattua lohta.
Vierailija kirjoitti:
Suku on pahin. Kunpa saisi vaan viettää joulun yksin eikä tarvitsisi lähteä tuollaisiin
Jos ei korona-aikana osaa kieltäytyä, peli on menetetty. Tee ihmeessä niin kuin itse haluat, aikuinen ihminen.
Miksi näissä ruoka-aloituksissa aina liioitellaan? Kuvaillaan liikaa kuinka "paskaa" tarjottava ruoka on tai kuinka sitä on - kuten nyt joulun aikaan - liian vähän, tyyliin kinkku ja perunat. Höpö höpö.
Kukaan ei tee rosollia valmiiksi itsenäisyyspäivänä, vaikka olisi kuinka höppänä anoppi, appi, oma isä tai äiti. Kuitenkin siinä on 17-18 päivää jouluaattoon (riippuu miten laskee). Johan se olisi kuorrutettu homeella, eikä tietenkään rosollia söisi kukaan.
Ja kaupastakin saa laatikoita eri makuisina, toiset on makeita, toiset on suolaisia, toiset happamia/kitkeriä, toisista tuntuu puuttuvan mausteet, jne. Eli anoppi on tottunut tekemiinsä laatikoihin, kun taas ap tykkää muun makuisista.
Minä taas tykkään kinkusta vähän ylikypsänä ja inhoan sellaista raa'an oloista (vaikka ei olekaan) tiivistä, just ja just 65- 70 asteeseen paistettua. Sellainen murea, jo vähän hajoava kinkku on just passeli mulle ja ilmeisesti ap:n anopille ja muulle suvulle.
Makuja on monia.
Vierailija kirjoitti:
Miniän raskas elämä, kerran vuodessa istua pari tuntia pöydässä ja leikkiä, että hyvältä maistuu. Rankkaa.
No on siinä joulu pilalla, jos jouluateria on mauton ja omat suosikit puuttuvat pöydästä. Juhla-ateriasta kuitenkin kyse. Surkeampikin ruoka kelpaa joku random lauantai lokakuussa.
Anoppilaan en mene syömään, en jouluna enkä muutenkaan. Hygieniataso on turhan alhainen.
Kinkku on just parasta oikein kunnolla ylikypsänä, jopa vähän kuivahkona. Ohjeen mukaan paistettu kinkku on mun makuun lähes raaka. En tykkää yhtään kun se ei ”lohkea”palasiksi. Sattumatkaan perunalaatikossa ei haittaa, ja jos ei ole kunnolla imeltynyt, niin harmi, mutta ihan syötävää kuitenkin. Vähän kuin löysää perunamuussia sitten. Kalasta en niin välitä. Ainoa mikä itseäni vaivaisi olisi tuo rosolli. Jos siis oikeasti on tehty ihan tosi paljon aiemmin. Se on kyllä inhottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma anoppi on todella saituri eikä hahmota yhtään paljonko ruokaa tarvitaan. Meitä oli 6 aikuista, joista 4 isoa raavasta miestä ja kaksi lasta. Perunoita oli keitetty 9kpl, mutta mätiä sitten kuitenkin oli kilo. Olen itse ravintolakokki ammatiltani ja lupasin, että voin tehdä ruoat. Ei kelvannut. Toin kuitenkin tullessani ruokia, mitkä ehdottomasti kuuluu omaan jouluuni. Nekin käskettiin viedä takaisin autoon, kun kuulemma ruokaa on aivan tarpeeksi. Nykyisin käymme tapaninpäivänä vain kahvilla anoppilassa.
Onkohan saituri väärä sana, jos mätiä on kilo? Perunathan on halpaa ruokaa eikä moni syö kuin sen yhden keitetyn perunan kalan kanssa kun on niin monenlaista laatikkoa ja salaattia ym.
Onneksi ei tarvitse syödä moista sontaa kun mies on ulkomaalainen niin jouluruoka koostuu paistetusta kanasta ja kakusta. Anoppi tulee uudeksi vuodeksi aina meille ja tekee paikallisia herkkuja. :D
Hyvät ihmiset. Kasvakaa aikuisiksi, ja viettäkää joulu omassa kodissanne. Kutsukaa anopit, vanhemmat ja vaikka sisaruksetkin teille. Jakakaa ruokataakkaa keskenänne, ainakin nuorempi sukupolvi, ja antakaa anoppien ja appien tulla valmiiseen joulupöytään.
Olen viettänyt anoppilassa tasan yhden joulun. Toiste en lähtenyt.
Tarjolla oli glögiä, länsirannikon salaattia, jotain haineväkeittoa, sienipasteijoita, graavia lohta, chateubriand lisukkeilla, juustoja. Punkkua laatikollinen. Jokaiselle yksi ostettu joulutorttu.
Anoppi ostaa ruuat eli siellä on aattoaamuna kokki keittiössä laittamassa viimeisiä ruokia kuntoon. Joulupuuro on lounasaikaan ja sen jälkeen kokki lähtee vapaille. Ruoka on aina hyvää, kattaus täydellinen (kokki käy ruokasalissa laittamassa kaiken kuntoon ennen lähtöään kun me syömme isossa keittiössä) ja tunnelma mukava.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset. Kasvakaa aikuisiksi, ja viettäkää joulu omassa kodissanne. Kutsukaa anopit, vanhemmat ja vaikka sisaruksetkin teille. Jakakaa ruokataakkaa keskenänne, ainakin nuorempi sukupolvi, ja antakaa anoppien ja appien tulla valmiiseen joulupöytään.
Älkää kutsuko vanhempianne syömään seitania ja torjunta-aineilla kyllästettyä taatelikakkua!
Miniän raskas elämä, kerran vuodessa istua pari tuntia pöydässä ja leikkiä, että hyvältä maistuu. Rankkaa.