Voinko laihtua -60 kg vuodessa?
Olen 161-senttinen nainen. Sairastin monta vuotta sitten vaikean masennuksen, ja käyttämäni masennuslääkkeet lisäsi ruokahaluani niin että painoni nousi pahimmillaan yli 160 kiloon. Lopetin hiljattain lääkityksen lääkärin luvalla ja painan nyt 158 kg. Olen jo yli 30-kymppinen ja tahdon lapsia, joten laihduttamisella alkaa olla kiire. Onko -60 kilon painonpudotus vuodessa liian kova tavoite? Lopullinen tavoitepainoni on 64 kiloa, mutta 100 kilon alittaminen olisi psykologisesti tärkeä etappi. Millaista ruokavaliota ja liikuntaa suosittelette? Tässä vaiheessa lajivaihtoehtoina on lähinnä sauvakävely, pyöräily, vesijuoksu, vesijumppa ja kuntosali.
Kommentit (53)
Mihin tarvitset miinusmerkkiä otsikossa? Sama kuin sanoisit lihoneesi + 10 kiloa. No ei kai kukaan - 10 kiloakaan liho, HALOOOOO.
Mä suhtaudun vähän epäilyksellä tällaisiin aikarajoihin painonpudotuksessa. Joillain ne tietty toimii, mutta ainakin itselläni aiheuttaa liikaa stressiä. Jos ei ole ihan vuoden päälle niin asettaisin mieluummin tavoitteeksi esim. kahden vuoden sisällä tuon 60 kg laihtumisen. Paineet ei olisi ihan niin kovat.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:40"]
No se vaatisi 480 000 kcal:n vajausta eli 1315 kcal: vajaus päivässä. Ei se mahdoton ole, koska tuossa painossa saat kulutettua kaloreita aika paljon jo kävelemällä. Peruskulutuksesi 100 -kiloisena olisi 2200, (nyt 2800), joten jos söisit noin 1800 kcal/vrk ja liikkuisit ehkä jonkun 800 kcal/päivässä, pitäisi onnistua.
[/quote]
Muuten ok, mutta ihminen ei ole kone eikä painonhallinta ole matematiikkaa.
Toki laihtua voi vain "miinuskaloreilla", mutta siihen se matemaattisuus jääkin.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:50"]
Mä suhtaudun vähän epäilyksellä tällaisiin aikarajoihin painonpudotuksessa. Joillain ne tietty toimii, mutta ainakin itselläni aiheuttaa liikaa stressiä. Jos ei ole ihan vuoden päälle niin asettaisin mieluummin tavoitteeksi esim. kahden vuoden sisällä tuon 60 kg laihtumisen. Paineet ei olisi ihan niin kovat.
[/quote]
Toisaalta pudotettavaa on yhteensä 94 kg ja viimeiset liikakilot on aina sitkeimpiä. Olenko ainoa, jonka mielestä ajatus 4 vuotta jatkuvasta laihdutuksesta kuulostaa pahemmalta kuin 2 vuoden tuplasti vaativampi urakka?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 00:55"]Mihin tarvitset miinusmerkkiä otsikossa? Sama kuin sanoisit lihoneesi + 10 kiloa. No ei kai kukaan - 10 kiloakaan liho, HALOOOOO.
[/quote]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, siinä sulle tekemistä loppuyöksi ;)
No se vaatisi 480 000 kcal:n vajausta eli 1315 kcal: vajaus päivässä. Ei se mahdoton ole, koska tuossa painossa saat kulutettua kaloreita aika paljon jo kävelemällä. Peruskulutuksesi 100 -kiloisena olisi 2200, (nyt 2800), joten jos söisit noin 1800 kcal/vrk ja liikkuisit ehkä jonkun 800 kcal/päivässä, pitäisi onnistua.
[/quote]
Toki laihtua voi vain "miinuskaloreilla", mutta siihen se matemaattisuus jääkin.
[/quote]
Joo totta, mutta teoriassa 60 kiloa vuodessa on mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 00:51"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:56"] Voi. Itse nutrasin 16 viikkoa. Saldo -39 kg. Siitä sitten jatkoin terv.ruokailulla. Kaiken kaikkiaan vuoden aikana tipahti reilut 50kg. Poissa pysyneet. Apuna minulla oli yleislääkäri,kävin sään.verikokeissa ym Psykiatria tapasin kolmasti kuussa, sairastin sh.Bediä. Siihen psykiatrin antama psykoterapia. Tsemppiä kovasti. Hae apua, saat tukea ja työkaluja [/quote] Tarkoitatko ettet syönyt edes kasviksia tms. tuon nutrauksen aikana vaan pelkkää Nutrilettia? Mun pitäis laihduttaa 40 kiloa ja haluaisin kokeilla tuota, mutta mietin miten sen nälän kestää esim. iltaisin eikö ole vaikea saada unta? Entäs kun laittaa perheelle ruokaa joka tuoksuu hyvältä? Se varmaan häviää sen näläntunne, mutta pelkään ratkeamisia tuolla keinolla. Omat mitat 180 cm pituutta ja painoa 114 kg :( [/quote Jokaisella pussikeittoaterialla voit ottaa jotain kasviksia ihan vaan jotta saat vähän suutuntumaa ja että tuntuu jotta syöt vähän kiinteää eikä pelkkää keittoa. Itse nutrasin 10vk ja oikeestaan nutriletin kanakeitto oli ainoa mikä meni alas joten sitä söin 5krt päivässä 10vk ajan. En kyllästynyt, koska joka aterialla oli pieni annos eri kasviksis. Tomaattia, kurkkua, punajuurta, höyrytettyä kukkakaalia tai parsakaalia ym, niitä ei vaan saanut ahtaa kovin paljos, tyyliin kahvitassillinen.
[/quote]
Eikös niitä patukoitakin voi syödä? Mulla kyllä tulisi yrjö kylään nopeasti jos joka aterialla monta kuukautta pitäisi syödä samaa. Näläntunne katoaa todella nopeasti, itse laihdutan tällä hetkellä perinteisellä tavalla eli syön mitä haluan mutta kalorit max 1500 päivässä. Nälkää en enää juuri tunne viikon jälkeen, ennemminkin sellaista halua syödä sitten kun tarpeeksi kauan kulunut edellisestä syömisestä (ehdin syödä vain 3 kertaa päivässä).
[/quote]
Voi ja shakeja ym, mut niissä pusseihin verrattuna tupla kalorit ja itse halusin mielummin syödä sen 5 ateriaa päivässä, että on tunne "et saa syödä normaalisti" mut halusin pitää kalorit minimissä. Ja lisäksi hinta ja maku.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:40"]
[/quote]
[/quote] Itse asiassa se on nimenomaan sitä matematiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 00:43"]Tuolla painolla kannattaisi todella harkita vatsalaukun ohitusleikkausta. Nopea ja pysyvä tulos.
[/quote]
Terkuin katkeroitunut EX-läski?
[/quote]
[/quote]
Ainakin minun kohdalla toimi kuin junan vessa.
Noissa laihdutusohjelmissa se ehkä onnistuisi, jos perusterveys on kunnossa, eli pääsee liikkumaan. Ota kuitenkin huomioon että noissa on lääkärit valvomassa laihduttajia ja personal trainerit säätämässä syömisiä ja liikkumisia.
Voihan tuon ottaa tavoitteeksi, mutta muista että se vaatii todella paljon työtä ja itsekuria. Lisäksi on mahdollista että jäät esim. 10kg vaille vuoden päätteeksi tavoitteestasi. Tuossa hommassa tärkeintä olisi kuitenkin laihtua pidemmänpäälle eikä joku yksittäinen projekti, joten motivoidu jatkamaan siitä huolimatta että tavoite ei ihan onnistu.
Ei mitään leikkauksia.
Onnea matkaan.
Teoriassa mahdollista, käytännössä hyvin vaikeaa. Edes kaikki lihavuusleikatut eivät laihdu noin nopeaan tahtiin.
Käypäs lääkärin juttusilla. Joissakin kunnissa, ainakin pääkaupunkiseudulla, on sairaalan laihdutusryhmiä ja sinun painoisen pitäisi päästä niihin. Usein niihin kuului 10 viikon VLCD-kuuri ja sitten terveellisempi jatko.
Olen itse saanut 40 kg pois puolessa vuodessa, mutta lähtöpaino oli sinua isompi. Kyllä se siitä. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:53"]
[/quote]
Toisaalta pudotettavaa on yhteensä 94 kg ja viimeiset liikakilot on aina sitkeimpiä. Olenko ainoa, jonka mielestä ajatus 4 vuotta jatkuvasta laihdutuksesta kuulostaa pahemmalta kuin 2 vuoden tuplasti vaativampi urakka?
[/quote]
Käsitätkö sä ollenkaan millainen iho on jos laihduttaa hurjalla vauhdilla suuren määrän painoa?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:00"]
[/quote]
[/quote]
Käsitätkö sä ollenkaan millainen iho on jos laihduttaa hurjalla vauhdilla suuren määrän painoa?
[/quote]
No kuinka järkyttävä siitä tulee ja minkä verran laihtumisnopeus vaikuttaa lopputulokseen? Jos tahtoo laihduttaa siksi että saisi lapsia ja biologinen kello tikittää jo, luulisi ihon olevan sivuseikka.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No kuinka järkyttävä siitä tulee ja minkä verran laihtumisnopeus vaikuttaa lopputulokseen? Jos tahtoo laihduttaa siksi että saisi lapsia ja biologinen kello tikittää jo, luulisi ihon olevan sivuseikka.
[/quote]
Katso vaikka Hurja painonpudotus -sarjaa niin näet. Liiallinen iho ei ole pelkästään esteettinen seikka vaan voi aiheuttaa hiertymiä, yms. Ja tosiaan sitä ei saa pois kuin leikkauksella.
Mene leikkaukseen. Saat leikkauksen julkisella puolella. Sen jälkeen lapset.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se roikkuva iho ei ole sivuseikka, jos esim. joutuu sektioon. Se voi hankaloittaa sitä aika lailla. Maltti onn valttia, mutta jonkun verran varmasti jää roikkumaan. Mitä vähemmän, sen parempi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Katso vaikka Hurja painonpudotus -sarjaa niin näet. Liiallinen iho ei ole pelkästään esteettinen seikka vaan voi aiheuttaa hiertymiä, yms. Ja tosiaan sitä ei saa pois kuin leikkauksella.
[/quote]
Ihon palautumiseen vaikuttaa niin moni asia, ettei yksittäisillä esimerkeillä ole mitään todistusvoimaa. Ja jos siitä ihosta aiheutuu merkittävää riesaa, leikkaukseen pääsee varmasti varattomanakin.
Ymmärrätkö lainkaan, mitä biologinen kello merkitsee ihmiselle joka haluaa lapsia?
Kyllä tuon pitäisi olla mahdollista, kovaa tahdonvoimaa se tietysti vaatii. Vlcd -dieetti varmasti alkuun järkevin, vaikka se 8-10 viikkoa, sitten kuukausi-pari tavallista ruokaa mutta pieneä määriä, sitten joko jatkat sillä tai otat uuden pätkän vlcd:tä. Sairaalaan laihdutusryhmään pääseminen olisi varmasti hyvä juttu ja se on edellytys myös jos haluat laihdutusleikkaukseen.
Mä oln laihtu nyt n 20kg vuoden alusta, 8 viikkoa nutrileteilla ja sit 4 viikkoa hyväkarppausruokavaliolla. Eli en syö perunaa/riisiä/pastaa. Sen sijaan juureksia ja kasviksia runsaasti, lisäksi jotain lihaa/kalaa aterioilla, 2–3 viipaletta täysjyväruisleipää/päivä, aamulla kananmuna, illalla marjoja. Annoskoot on ton nutriletin jälkeen helppo saada pysymään pieninä kun vatsa tulee pienestä annoksesta täyteen.
Aluksi en liikkunut juurikaan, painon pudottua liikkuminen muuttu sen verran helpommaksi että liikkuminen on itseasiassa mukavaa ja olen nyt sitten joko tehnyt kävely/pyörälennkejä tai kotijumppaa youtubevideoilla noin 5 päivänä viikossa, lisäksi uintia kilometri kerran viikossa.
Itsellä vielä 20kg tavoitteeseen matkaa, ajattelin syyskuussa olla tavoitteessa, katsotaan miten käy.
TSEMPPIÄ HURJASTI <3 eyes on the price ja sitä rataa niin pysyt motivoituneena :-)