Tekeekö kukaan muu vuositiliä maistraattiin lapsen menoista?
Joutuuko kukaan muu tähän paperi- ja kuittikopiorumbaan tällä hetkellä?
Kommentit (38)
Onpa lohduttavaa kuulla, että muutkin ovat kypsyneet kuittirumbaan ja maistraatin kyselyihin! Lapsi on nyt 16v. eli vielä pati selvitystä on tehtävä. Me on käytetty lapsen rahoja lapsen omiin menoihin esim. kalliisiin harrastusvälineisiinja lukion kirjoihin.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 19:36"]Ensimmäinen vuositili toimitettu Maistraattiin. Taisi siinä jokunen tunti mennä kun ei ollut kokemusta. Jännityksellä odotan, onko asianmukaisesti tehty. ☺ Tuleeko maistraatista joku kuittaus kun hyväksytty?
[/quote]
Lähettävät tarkastettuna laskun kanssa takaisin. Saa nähdä onko punakynä käynyt ja huomautettavaa..
Äitini just viime vuonna joutui mun menoista viimeisen selvityksen tekemään ja aikamoista paperirunbaahan se näytti aina olevan. Isä kuoli liikenneonnettomuudessa kun olin 13-vuotias, joten sain vielä eläkkeen lisäksi vakuutusrahoja, sekä äidin ja isän yhteisestä omakotitalosta kolmasosan myyntirahoista.
Mitä kuitteja muka tulee jos lapsen omaisuutta ei käytetä?
Jos käytetään, niin ihan aiheellista se kuittirumba. Ei lapsen rahoja saa miten vaan käyttää.
Mä en ole tehnyt. Mikä sanktio siitä tulee, jos ei tee? Meillä kyse on lapsille mummuilta ja meiltä säästetyistä rahoista, jotka on nyt osakekurssien noustua paisunut mukavasti. Raja menee niukin naukin rikki. Ja mistä maistraatti saa tietää lapsen rahavaroista? Meillä sijoitukset on kolmessa eri paikassa. Vai ilmoitetaanko joka paikasta erikseen jonnekin ja ynnätään yhteen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 19:50"]
Onpa lohduttavaa kuulla, että muutkin ovat kypsyneet kuittirumbaan ja maistraatin kyselyihin! Lapsi on nyt 16v. eli vielä pati selvitystä on tehtävä. Me on käytetty lapsen rahoja lapsen omiin menoihin esim. kalliisiin harrastusvälineisiinja lukion kirjoihin.
[/quote]
Eikö lukion kirjat kuulu ihan vanhempien elatusvelvollisuuteen? Jotkut kalliit harrastusvälineet jotenkin vielä ymmärrän, mutta että käytätte lapsen rahoja lukion kirjoihin. Ei ihme että maistraatti vaatii kuitit. Sais olla vielä tiukempikin tossa hommassa.
No jos sieltä lapsen tililtä nostelee rahaa tai makselee laskuja niin tottakai siitä tulee kuittirumba. Siitä saatte kiittää niitä vanhempia jotka käyttää surutta lastensa rahat omiin menoihinsa. Pakkohan sen maitraatin on valvoa ettette tekin tee samaa. Tosin eihän sieltä lapsen tililtä normaalisti tarvi mitään nostella eikä maksaa. Lapsi saa eläkettä ja se toinen vanhempi maksaa oman osuutensa, johan sillä rahalla sen lapsen elättää ja normiharrastuksetkin maksaa. Ei lapsen tarvi omaa omaisuuttaan elämiseensä käyttää.
Mihin ne rahat saisi käyttää jos ei elämiseen eli esim. lukion kirjoihin.
Teen. Olen tehnyt 10 vuotta ja kerran pitää vielä tehdä.
Lapsen isä siis kuollut.
Tänä vuonna olin ajoissa ja tein ja palautin sen jo viime viikolla! Perinteisesti oon 31.3 kiikuttanut tiliä maistraattiin :D
Vastaaja 30 jatkaa.
Meillä lapsen varoja on käytetty esim. kalliiseen harrastukseen, mopoon ja kielimatkaan.
Kyllä lapsen perinnöksi saamia rahoja saa käyttää lapsen opiskeluun kuten esim. lukion kirjoihin. Asia on maistraatista tarkastettu ja vuosittaisessa selvityksessä hyväksytty.
Olen maksanut lapsen tililtä mm. lukion kirjat, vaatteet yms. Mihin se eläke on tarkoitettu jos ei lapsen kuluihin?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:52"]
Kyllä lapsen perinnöksi saamia rahoja saa käyttää lapsen opiskeluun kuten esim. lukion kirjoihin. Asia on maistraatista tarkastettu ja vuosittaisessa selvityksessä hyväksytty.
[/quote]
Kehtaako joku vanhempi oikeasti maksattaa lapsella omaan elatusvelvollisuuteensa kuuluvia asioita? Noita kirjoja varten se lapsi saa sitä perhe-eläkettä ja elossa olevalla vanhemmalla on oma osuutensa lapsen elättämisessä. Ei siinä tarvi lapsen perintöjä kuluttaa. Kas kun ette ruokarahojakin nosta lapsen tililtä. Voishan se lapsi elättää siinä sivussa äidin ja uuden isäpuolenkin. Maksaa sähkölaskut ja netin. Kun sillä kerran on sitä rahaa siellä tilillä. Pitäähän sitä menonsa maksaa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:54"]
Olen maksanut lapsen tililtä mm. lukion kirjat, vaatteet yms. Mihin se eläke on tarkoitettu jos ei lapsen kuluihin?
[/quote]
Meillä lasten eläkkeet tuli äidin tilille. Maistraatti hyväksyi tämän, koska se eläke tosiaan on tarkoitettu lapsen elämiseen. Tuolloin riitti että ilmoitti siinä lomakkeessa eläkkeen meneen kokonaisuudessaan lapsen kuluihin. Kuittirumba väheni, kun lapsen oma tili pysyi koskemattomana. Jos eläke tulee lapsen tilille on siitä tehtävä tilitys kuittien kera.
Ja eläkkeen (sehän on kuolleen vanhemman osuus lapsen elättämiseen) käyttö lapsen kuluihin mm. lukion kirjoihin on ok. Mutta tuollahan joku kertoi maksavansa ne lapsen kirjat tämän perinnöillä. Minusta kirjat toellakin kuuluu vanhempien maksettavaksi. Vanhemmilla on lakiin perustuva elatusvelvollisuus lapsiinsa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:29"]
Mä en ole tehnyt. Mikä sanktio siitä tulee, jos ei tee? Meillä kyse on lapsille mummuilta ja meiltä säästetyistä rahoista, jotka on nyt osakekurssien noustua paisunut mukavasti. Raja menee niukin naukin rikki. Ja mistä maistraatti saa tietää lapsen rahavaroista? Meillä sijoitukset on kolmessa eri paikassa. Vai ilmoitetaanko joka paikasta erikseen jonnekin ja ynnätään yhteen.
[/quote]
Ihan sama meillä, enkä koskaan ole kuullutkaan että jotain tuollaista pitäisi tehdä.
Se on edunvalvojan tehtävä, koska se perustuu lainsäädäntöön, oli kysymyksessä lapsen, vanhuksen tai muun varallisuus. Ei sen pitäisi tulla kenellekkään edunvalvojalle yllätyksenä, kun kerran on sitoutunut tehtävään tai muussa tapauksessa aina voi kieltäytyä ja hakea uutta edunvalvojaa. Edunvalvojan tehtävä on etuuksien valminen, ettei niitä hukata.
Ja muistutuksena vielä, että (melkein) jokainen meistä on oman alaikäisen lapsensa edunvalvoja. Tehtävä tulee vanhemmuuden mukana.
Tämä siksi kun monet eivät vielä tunnu ymmärtävän tuota edunvalvoja-käsitettä. Ajatellaan, että edunvalvojat ovat vain valtion yleisiä edunvalvojia. Jos äiti tai isä jättää nuo vaaditut vuositilit tekemättä ja varsinkin jos käyttää lapsen varoja omiin tarkoituksiinsa, niin siinä tapauksessa käräjäoikeus saattaa maistraatin hakemuksesta vapauttaa vanhemman edunvalvojan tehtävästä ja määrätä lapselle uuden edunvalvojan (yleisen edunvalvojan tai muun luotettavan henkilön). Ja joissakin tapauksissa saatetaan vanhemmalle määrätä edunvalvojan sijainen jos vaikka tehdään ositusta ja perinnönjakoa ja vanhempi on esteellinen edustamaan lasta asiassa. Muuten kukin vanhempi siis huolehtii itse lapsensa edunvalvojan tehtävästä.
Ensimmäinen vuositili toimitettu Maistraattiin. Taisi siinä jokunen tunti mennä kun ei ollut kokemusta. Jännityksellä odotan, onko asianmukaisesti tehty. ☺ Tuleeko maistraatista joku kuittaus kun hyväksytty?