Tekeekö kukaan muu vuositiliä maistraattiin lapsen menoista?
Joutuuko kukaan muu tähän paperi- ja kuittikopiorumbaan tällä hetkellä?
Kommentit (38)
Minä teen ilmoituksen omaisuudesta, en menoista. Helppompaa kuin verotilmoituksen tekeminen.
Minä teen. Taidan taas olla myöhässä sen kanssa. Tämä on jo kuudes vuositili jonka teen, joten en jaksa stressata siitä enää kauheasti. Mun lapsen tiliasiat ovat tosin melko yksinkertaisia. Viime vuonna ei ole tapahtunut paljon muuta kuin että määräaikaistili on uusittu, omia varoja ei vielä ole annettu lapsen käyttöön enkä ole lähtenyt monimutkaisiin sijoittamiskuvioihin. Joku rahasto on johon menee kuukausittain muutama kymppi käyttötililtä. Mutta onhan siinä tietysti yhden illan homma tulostaa ja laittaa paperit ojennukseen sekä kirjoitella vuositiliin oikeat summat. Minkä ikäinen sun lapsi on AP? Mulla 8-vuotias
Olen tehnyt monta vuotta ja monta vuotta on vielä edessä.
Käytännössä saan pankilta nipun paperia jonka allekirjoitan ja laitan maistraattiin.
Sen verran olen hankala että odotan heidän jokavuotista "miksetteoletäyttänetvelvoollisuuttannejne" -valitustaan ennenkuin teen yhtikäs mitään.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:32"]
Mikä juttu ttämä on?
[/quote]
Esimerkiksi jos lapsi on perinyt vanhempansa ja on alaikäinen, hänen omaisuutensa hoidosta on tehtävä ilmoitus maistraattiin. Joku asiasta omakohtaisesti tietävä voinee valistaa sinua lisää.
liittyykö tämä jotenkin holhoamiseen? http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/holhoustoimi/
alaikäinen lapsi saanut perintöä tmv? anteeksi jos tunkeilen, ei vain ole tuttu kuvio.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:31"]Olen tehnyt monta vuotta ja monta vuotta on vielä edessä.
Käytännössä saan pankilta nipun paperia jonka allekirjoitan ja laitan maistraattiin.
Sen verran olen hankala että odotan heidän jokavuotista "miksetteoletäyttänetvelvoollisuuttannejne" -valitustaan ennenkuin teen yhtikäs mitään.
[/quote] Mulle on varmaan joka vuosi tullut muistutus vuositilin myöhästymisestä :D Jotenkin koen että muut vanhemmuuteen liittyvät velvoitteet ovat tärkeämpiä kuin tämä maistraatin kyttäämiskyselyihin vastaaminen. Katsotaan nyt koska jaksan paneutua asiaan, ehkä kevväämmällä... Voivat minun puolestani siirtää yleiselle edunvalvojalle tehtävän jos ei minun panostukseni kelpaa.
^jahas, näinhän se oli kuin arvelinkin.. t. 8
Mikä juttu ttämä on?
[/quote]
Esimerkiksi silloin kun toinen vanhemmista kuolee, joutuu jäljelle jäävä vanhempi tekemään vuositilin lapsen saamasta eläkkeestä (ja mahdollisesta perinnöstä tai lasten muusta omaisuudesta).
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:38"]
Mikä juttu ttämä on?
[/quote]
Esimerkiksi silloin kun toinen vanhemmista kuolee, joutuu jäljelle jäävä vanhempi tekemään vuositilin lapsen saamasta eläkkeestä (ja mahdollisesta perinnöstä tai lasten muusta omaisuudesta).
[/quote]
tili pitää tehdä jos lapsen omaisuus on yli 20000€. Jos lapsi saa pientä eläkettä, se ei vielä yksin riitä.
Mikäli alaikäisellä on omaisuutta vähintään 20 000 euron arvosta (brottona, eli velkoja vähentämättä) on lapsen edunvalvoja velvollinen tekemään maistraatille selvityksen, eli vuositilin, lapsen omaisuudesta ja sen käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:30"]
Minä teen. Taidan taas olla myöhässä sen kanssa. Tämä on jo kuudes vuositili jonka teen, joten en jaksa stressata siitä enää kauheasti. Mun lapsen tiliasiat ovat tosin melko yksinkertaisia. Viime vuonna ei ole tapahtunut paljon muuta kuin että määräaikaistili on uusittu, omia varoja ei vielä ole annettu lapsen käyttöön enkä ole lähtenyt monimutkaisiin sijoittamiskuvioihin. Joku rahasto on johon menee kuukausittain muutama kymppi käyttötililtä. Mutta onhan siinä tietysti yhden illan homma tulostaa ja laittaa paperit ojennukseen sekä kirjoitella vuositiliin oikeat summat. Minkä ikäinen sun lapsi on AP? Mulla 8-vuotias
[/quote]
Kolme lasta ja jokaisesta erikseen...
ap
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:42"]
Mikäli alaikäisellä on omaisuutta vähintään 20 000 euron arvosta (brottona, eli velkoja vähentämättä) on lapsen edunvalvoja velvollinen tekemään maistraatille selvityksen, eli vuositilin, lapsen omaisuudesta ja sen käytöstä.
[/quote]
Kyllä meillä ainakin maistraatti vaatii tilityksen lapsen saamasta eläkkeestä (muutama sata euroa).
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:42"]
[/quote]
Kyllä meillä ainakin maistraatti vaatii tilityksen lapsen saamasta eläkkeestä (muutama sata euroa).
[/quote]
Mun äiti aikanaan vaan ilmoitti eläkkeen menneen elämiseen, yhtään kuittia ei niistä tarvinnut laittaa. Riitti kelan laput siitä paljonko niitä maksettiin. Muusta omaisuudesta ne kuititkin piti laittaa, mutta harvoinhan sitä tarvi. Meidän omaisuutta kun ei pahemmin käytetty. Äiti elätti meidät omin rahoin ja niillä eläkkeillä. Meidän säästöt oli ja pysyi tilillä.
Mikä ihmeen kuittirumba? Jos lapsen omaisuutta tai siitä tulevia tuloja ei käytetä, riittää tilien saldo ja tieto siitä, että omaisuus säilytetty ennallaan.
Tottakai on tehtävä. Jos et itse/osaa niin aina voi hankkia edunvalvojan. Musta se on kyllä turha rahanreikä.
Todella tuttua hommaa! Noin 10 vuotta tein vuositilin, koska olen pikkuveljeni holhooja. Juuri pari päivää sitten muistutin itseäni, että nyt on ensimmäinen vuosi kun sitä ei enää tarvitse tehdä. Siinä oli oikeasti kova homma ja kun olen stressaaja pelkäsin aina tekeväni jotain pieleen. Ilmeisesti sen vuoksi, etten ole vanhempi, piti tili olla yksityiskohtaisempi ja kaikki kulut eritelty ja kuitit tietysti mukana.
Minä teen äitini vuositilin. T. Dementikon tytär
Eikö lapsen saama perhe-eläke ole tarkoitettu nimenomaan lapsen kuluihin?