Millaista on elämä paskalähiössä?
Onhan näitä: Helsingin itäiset lähiöt, Turun Varissuo, Kuopion Petonen, Riihimäen Peltosaari. Kertokaas nyt koko ikä sä arvostetulla omakotitaloalueella,, eikä koskaan kerrostalossa asuneelle, että millaista se on asua ja elää siellä slummissa?
Kommentit (29)
No herätessä oli rotta vessassa ja kun lähdin aamulla käymään sossussa, niin rapussa makasi kuollut mies joka tietysti oli ulostanut suolen tyhjäksi kuollessaan. Pihalla poliisi tuli sopivasti vastaan ja toi meidän teiniä kotiin, oli löydetty sammuneena ostarilta.
Tossa nyt tämän päivän ensimmäinen tunti, lisää tapahtumia riittää, mutta en jaksa kaikkia kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:21"]
Millaistakohan elämä on esimerkiksi lapsille? Koulut ja päiväkodit lienevät täynnä alkoholistien huonosti kasvattamia lapsia, jotka ajautuvat helposti rötösten ja huumeiden tielle. Ap
[/quote]
Minä, joka asuin sinkkuna ja opiskelijana siellä Varissuolla, usein ainakin kyllä ajattelin että lapsia en haluaisi tällaisessa ympäristössä kasvattaa. Tosiaan koulut täynnä maahanmuuttajien lapsia ja sellaisten vanhempien, joita ei voisi vähempää kiinnostaa lastensa koulunkäynti. Kyllä siinä aina riski on että omat lapset alkaa ihannoida jotain "kovislapsia" jos sellainen kulttuuri on koulussa valllalla ja itsekin vähät välittää koulusta.
Onneksi ei ole kokemusta, muutaman kerran vieraillut Helsingin itäisissä vuosia sitten. Aivan järkyttävää oli, juoppoja, narkkeja, sekopäitä, sotkua, huutoa ja ölinää, miten siellä voi lapsilla olla turvallinen olo..en voisi kuvitella miten hirveää noissa olisi eläminen.
Onneksi sain viettää lapsuuden hyvällä ok-alueella ja olemme voineet tarjota myös omille lapsillemme samanlaisen hyvän ja turvallisen ympäristön asumisen ok-talossa vaikkakin vanhassa, mutta mieluummin näin, se on se sijainti sijainti ja kerran vielä sijainti. Jos en omalta alueelta poistuisi niin ei tietäisi edes siirtolaisia olevan! Onni on sitä että voi valita asuinpaikkansa.
Voi voi joku on taas kieli poskella yrittänyt kyhätä mehukkaan provon jolla saisi paljon loukkaantuneita kiivaita vastauksia. En ole loukkaantunut tai kiivastunut kuten ap. haluaisi mutta haluan sanoa vaan että minulle ei ole ongelma asua lähiössä joka on jonkun toisen mielestä paskalähiö kunhan ei omasta mielestäni ole. Asun Itä-Helsingissä alueella jossa on kaikkea: kaikki palvelut ja kaupat kävelyetäisyydellä, rauhallinen asuinympäristö ja silti mahtavat ulkoulualueet ja vesistöt vieressä.
Mä olen asunut lapsuuteni tällaisessa lähiössä eikä mulla ole pahaa sanottavaa. Spurgut tuli tutuksi kyllä, mutta ei ole huonoja kokemuksia heistä. Oli paljon kavereita ja oltiin kaiket päivät ulkona, kerrostalonaapurit oli mukavia ja yhteisöllisyys kukoisti. Apua tuli joka suunnalta ja naapurit hoiti toistensa lapsia. Mun on vaikea ymmärtää, miksi jotkut kammoavat tällaista. Ehkä se vieras pelottaa aina?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:34"]
Voi voi joku on taas kieli poskella yrittänyt kyhätä mehukkaan provon jolla saisi paljon loukkaantuneita kiivaita vastauksia. En ole loukkaantunut tai kiivastunut kuten ap. haluaisi mutta haluan sanoa vaan että minulle ei ole ongelma asua lähiössä joka on jonkun toisen mielestä paskalähiö kunhan ei omasta mielestäni ole. Asun Itä-Helsingissä alueella jossa on kaikkea: kaikki palvelut ja kaupat kävelyetäisyydellä, rauhallinen asuinympäristö ja silti mahtavat ulkoulualueet ja vesistöt vieressä.
[/quote]
Niin ja miksi liiotella ja esittää aivan idioottimaisia kysymyksiä. Taitaa tuottaa jotakin sairasta mielihyvää T. Ei-paskalähiössä asuva, mutta siellä vieraillut ja eihän tällaiset kärjistykset pidä paikkaansa
Tämä on mielenkiintoinen asia lapsen näkökulmasta. Tiedämme, että perimä vaikuttaa lapseen vain pieniltä osin ja loput tekee ympäristö. Miten lapsi voi saada esim. koulussa hyviä kokemuksia ja esim. lahjakkuuteensa tukea, kun suuri osa ympärillä olevista lapsista on esim. huonosti pärjääviä maahanmuuttajia tai syrjäytyneiden lapsia. Lapsi helposti samaistuu tähän jengiin ja hänen on pakko kilpailla huomioista ja olomassaolosta tällaisen massan keskellä.
Lisäksi huonoista oloista olevt lapset helposti jäävät noidankehään toistamaan samaa kaavaa kuin vanhemmat. Ei opiskella, käytetään päihteitä ja saadaan lapsia teini-ikäisinä.
ap. ja muut hienoperseet pitäisi asuttaa kuukaudeksi tähän siniseen kattohuoneistoon jossa on vielä merinäköala----> https://johnschupbach.files.wordpress.com/2013/01/jcs_4155.jpg
Saisi siitä sitten tuntumaa millaista se on.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:21"]
Millaistakohan elämä on esimerkiksi lapsille? Koulut ja päiväkodit lienevät täynnä alkoholistien huonosti kasvattamia lapsia, jotka ajautuvat helposti rötösten ja huumeiden tielle. Ap
[/quote]
sulla on okeasti kusta päässä