Naisten keskustelutaidot Tinderissä ja muualla
Toivoisin naisilta omia näkökantoja ja näkemyksiä naisten passiivisuudesta deittisivuilla.
Olen jo kauan ihmetellyt seuraavaa yhtälöä: nainen ja mies mätsäävät deittisivulla, mutta nainen ei ole kiinnostunut tutustumisesta.
Tämä ilmiö toistuu myös silloin kun nainen itse tekee aloitteen ja avaa keskustelun, yleensä Moi, mitä kuuluu-viestillä. Tähän vaikka kuinka monipuolisesti ja värikkäästi vastaisi kertomalla mitä kuuluu, mitä on touhunnut ja mitä on juuri sillä hetkellä meneillään ja kysyy mitä hänelle kuuluu, niin yleensä keskustelu tyssää vastaukseen, joka on luokkaa "Okei, kuulostaa kivalta, mulle kuuluu ihan hyvää just tulin kaupasta". Mitä tapahtuu tuossa vaiheessa? Vaikuttiko mies nyt todella tylsältä, kun kertoi mitä on puuhannut ja kuinka vaikka suunnittelee parhaillaan kotimaanreissua, ja naisen mielenkiinto lopahti täysin, vai lyökö hänellä tyhjää? Eli onko ongelma yleensä keskustelutaitojen puute, vai todella karvan varassa oleva kiinnostus? Tuossa täytyy taas aloittaa keskustelu alusta, koska sitä ei voi luontevasti ei puuduttavasti jatkaa. Tätä jaksaa tehdä tasan kerran ja jos keskustelu jatkuu samaan malliin kannattaa jo siirtyä seuraavaan.
Yksi mahdollisuus, joka tulee mieleen on se, että nainen haluaa, että mies tekee häneen vaikutuksen ja on sitkeä jahdatessaan häntä ja lopulta "ansaitsee" hänen huomionsa. Tässä on yksi probleema, mitä jos mies kiinnostuakseen hänestä haluaakin selville hänen persoonastaan, eikä pelkästään ulkonäöstä, jota hänen profiili tuo vain ilmi hänen kuviensa ollessa vain selfieitä ja profiilitekstin ollessa luokkaa "Pidän matkailusta, viinistä ja lapsistani"? Vaikea innostua naisesta pelkän ulkonäön takia, varsinkin kun persoonasta ei ota selvää onko hän oikeasti puuduttavan tylsä, vai onko tämä jotain vaikeasti tavoiteltavuutta ja sen alta saattaa paljastua varsinainen persoona, joka sitten on jonkinlainen. Vaikea jahdatakaan sinnikkäästi, kun nainen ei kiinnosta persoonallisuutensa vuoksi. Näitä tapauksia on ollut niin usein, etten usko, että he oikeasti ovat niin tylsiä kuin antavat ymmärtää.
Ideoita?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Ei naisten tarvitse millään tavalla miellyttää miestä Tinderissä. Jos viestejä tulee kymmeniltä miehiltä, niin nainen voi lopettaa viestittelyyn ja valita seuraavan miehen.
Ihanko totta? Kiitos kun kerroit, mutta ei kukaan sellaista ole väittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai meitä on erilaisia sekä naisissa että miehissä. Omalle kohdalleni on sattunut muutama mies, joka ilmoittaa kiinnostuksensa ja tälle kirjoitettuani joudun odottamaan vastausta pahimmassa tapauksessa kolme päivää. Näen tämän lukeneen viestini, mutta vastaaminen on vaikeaa. Jotkut lukevat vastauksen ja poistuvat heti paikalta - kai miettimään mitä vastaisivat.
Uskon, että useimmiten ihminen ei jaksa kuunnella/lukea seikkaperäistä selostusta vieraan ihmisen päivän kulusta. Ihminen on siitä veikeä, että tätä usein kiinnostaa omat asiat enemmän, kuin toisen. Saat enemmän aikaiseksi olemalla enemmän kiinnostunut toisesta, kuin olet itsestäsi.
Veikeä puoli tässä on se, että olen enemmän kiinnostunut keskustelukumppanieni päivästä kuin omista turinoistani, mutta sillä turinoillinnani yritän tehdä toiselle mahdollisimman helpoksi vastauksen kirjoittamisen, koska tiedän kuinka vaikeaa on vastata viesteihin, joissa ei kerrota oikein mitään. Olen huomannut, että naiset on enemmän mukana keskustelussa, jos vastaan huonosti ja laiskasti. Ihan win-win tilannehan se minulle on jos mahdollisimman vähän aikaa ja vaivaa käyttämällä saan enemmän toisesta irti. Pitää kokeilla tätä jatkossa useammin. Ehkä naiset näkevät sellaiset kunnon vastaukset liian paljon vaivaa vaativina ja niiden lähettäjän liian "helppona" koska se käyttää niin paljon vaivaa häneen.
En nyt oikein saanut tästä kommentistasi selvää, miten päin tämä nyt oikein menee. Eli haluat tehdä kirjoittamisen helpoksi toiselle ja sanot, että on vaikeaa vastata iesteihin, joissa ei kerrota mitään. Silti vastaat huonosti ja laiskasti etkä kerro itse oikein mitään ja se toimii?
Ei hyvä luoja nyt minä luovutan. Luetunymmärtäminen on ihan jo tutkimuksia myöden todettu huonoksi Suomessa ja sen kyllä huomaa.
Niinpä. Kokeilepas lukea tuo oma tekstisi ja yritä vastata kysymykseeni. Onko parempi vastata lyhyesti vai perusteellisemmin?
Harvoin tinderissä tulee ees matchi. Ite annan tavis naisille mutten kiinnosta heitä.
Eikä naiset kirjota mitään.. miten saada tavis nainen. En ymmärrä.
Ei naisia kiinnosta mikään. Iha ok kuvat ulkonäkö tinderissä. Silti ei vain tule matcheja en ihan ymmärrä miten nirsoja naiset on.
Olisi kiva saada myös seksiseuraa. Ei mistään saa.
Nainen: "jos aloite on moi niin tod poistan matchin"
Naisen aloite: "moi"
Mieheltä odotetaan viihdytystaitoja, hauskuuta ja supliikkia.
Nainen katsoo sen riittävän että hän on nainen.
Ongelma on deittipalvelujen lähtökohta, jossa nollasta yrittää tutustua toiseen ihmiseen lyhytlauseisella ja nopealla chattikeskusteluilla. Vie aikaa ja vaivaa, on rasittavaa. Ja todennäköisyys onnistumiseen on todella pieni.
Pari kertaa olen seurustellut netistä löytämäni miehen kanssa. Olen heti aluksi sanonut, etten chattaile ollenkaan, vaan pyydän sen sijaan sähköpostiosoitteen. Sitten olemme vaihtaneet sellaisia pitkiä sähköpostiviestejä, joita voi kirjoittaa rauhassa ajan kanssa itse valitsemallaan hetkellä ja sen jälkeen joko lopettaneet tai tavanneet. En tykkää roikkua livenä paikalla jossain palvelussa tuntikausia, enkä varsinkaan käydä sitä tyhjää Moi Mitä kuuluu-kekustelua.
Vierailija kirjoitti:
Nainen: "jos aloite on moi niin tod poistan matchin"
Naisen aloite: "moi"
Voisiko niitä naisia olla useampi kuin yksi? Minä en ainakaan poista moi-mätsejä ja voin itsekin aloittaa ihan vain sanomalla moi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Tinderissä, mutta mitä muuta pitäisi ekassa viestissä vastata tyystin tuntemattomalle miehelle? En itse ainakaan kokisi luontevaksi alkaa jotain syvimpiä tuntoja tuntemattomalle ihmiselle avaamaan eikä mun elämääni paljon tuota kummempaa välttämättä just silloin kuulu, jos kuitenkin tarkoitus olisi jutella ihan niitä näitä, small talkia, ja katsoa lähteekö juttu luistamaan. Mistä haluaisit, että nainen sinulle viestissä sitten puhuisi?
Siis miten nyt ihmisille puhutaan? Vaikka olisi tuntematon, niin kai nyt sentään sen verran osaat keskustella, että keskustelu voi jatkua luontevasti, eikä jokainen lause ole umpikuja? Jos vaikka uusien työkavereiden kanssa puhut noin, niin eipä sulle niistä kavereita tule koska sillon et ole luonteva keskustelija
Jännä että ei ole live-elämässä milloinkaan ollut ongelmia tulla juttuun hyvinkin erilaisten ihmisten kanssa, vaikka en ihan ensimmäisenä kommenttinani täysin uppo-oudon ihmisen kanssa koko omaa elämääni matkasuunnitelmista alkaen avaakaan. Ehkä niistä voi jutella sitten, kun ollaan jo muutaman puheenvuoron verran ajatuksia vaihdettu.
En kyllä edelleenkään tiedä, mitä vastaisin miehelle, joka on juuri avautunut minulle laajasti omasta elämästään kysymättä minulta mitään. Siis jos ei tuo ihan hyvää kuuluu, tulin just kaupasta -tyylinen vastaus kelpaa ja riitä näin ensikommentiksi. Haluaisitko kuulla ehkä ostoslistani? Vai haluaisitko että kysyisin sinulta jotain, jotta voit puhua lisää itsestäsi?
Omituinen ongelma. Miksi et voi kertoa vuorollasi omasta elämästäsi ihan oma-aloitteisesti, ellei sitä erikseen kysytä? Niinhän sitä elämässä muutenkin keskustelut normaalisti etenevät, että joku kertoo jotain ja joku keksii siitä taas kommentoida omien kokemuksiensa perusteella. Harvemmin esimerkiksi sukulaisten kanssa kahvipöydässä keskustelu etenee siten, että toisen lopettaessa puheenvuoronsa, pitää esittää toiselle ensin kysymys, että toinen voi jatkaa.
Ensinnäkin, ei minulla tässä ole mitään ongelmaa. Toisekseen, voin hyvin kertoa itsestäni ja elämästäni toiselle siinä vaiheessa, kun olemme muutamien viestien verran jo toistemme kanssa jutelleet. Ihan ensimmäisessä viestissäni toiselle ihmiselle en halua kertoa elämästäni mitään kovin yksityiskohtaista. Kolmanneksi, minun sukulaiseni kahvipöydässä eivät ole minulle täysin uppo-outoja ihmisiä, joille en ole edes vielä koskaan puhunut mitään. He ovat ihmisiä jotka tunnen ja olen tuntenut pidempään kuin yhden vaihdetun viestin verran.
Toivottavasti tämä vastasi kysymyksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Tinderissä, mutta mitä muuta pitäisi ekassa viestissä vastata tyystin tuntemattomalle miehelle? En itse ainakaan kokisi luontevaksi alkaa jotain syvimpiä tuntoja tuntemattomalle ihmiselle avaamaan eikä mun elämääni paljon tuota kummempaa välttämättä just silloin kuulu, jos kuitenkin tarkoitus olisi jutella ihan niitä näitä, small talkia, ja katsoa lähteekö juttu luistamaan. Mistä haluaisit, että nainen sinulle viestissä sitten puhuisi?
Siis miten nyt ihmisille puhutaan? Vaikka olisi tuntematon, niin kai nyt sentään sen verran osaat keskustella, että keskustelu voi jatkua luontevasti, eikä jokainen lause ole umpikuja? Jos vaikka uusien työkavereiden kanssa puhut noin, niin eipä sulle niistä kavereita tule koska sillon et ole luonteva keskustelija
Jännä että ei ole live-elämässä milloinkaan ollut ongelmia tulla juttuun hyvinkin erilaisten ihmisten kanssa, vaikka en ihan ensimmäisenä kommenttinani täysin uppo-oudon ihmisen kanssa koko omaa elämääni matkasuunnitelmista alkaen avaakaan. Ehkä niistä voi jutella sitten, kun ollaan jo muutaman puheenvuoron verran ajatuksia vaihdettu.
En kyllä edelleenkään tiedä, mitä vastaisin miehelle, joka on juuri avautunut minulle laajasti omasta elämästään kysymättä minulta mitään. Siis jos ei tuo ihan hyvää kuuluu, tulin just kaupasta -tyylinen vastaus kelpaa ja riitä näin ensikommentiksi. Haluaisitko kuulla ehkä ostoslistani? Vai haluaisitko että kysyisin sinulta jotain, jotta voit puhua lisää itsestäsi?
Omituinen ongelma. Miksi et voi kertoa vuorollasi omasta elämästäsi ihan oma-aloitteisesti, ellei sitä erikseen kysytä? Niinhän sitä elämässä muutenkin keskustelut normaalisti etenevät, että joku kertoo jotain ja joku keksii siitä taas kommentoida omien kokemuksiensa perusteella. Harvemmin esimerkiksi sukulaisten kanssa kahvipöydässä keskustelu etenee siten, että toisen lopettaessa puheenvuoronsa, pitää esittää toiselle ensin kysymys, että toinen voi jatkaa.
Ensinnäkin, ei minulla tässä ole mitään ongelmaa. Toisekseen, voin hyvin kertoa itsestäni ja elämästäni toiselle siinä vaiheessa, kun olemme muutamien viestien verran jo toistemme kanssa jutelleet. Ihan ensimmäisessä viestissäni toiselle ihmiselle en halua kertoa elämästäni mitään kovin yksityiskohtaista. Kolmanneksi, minun sukulaiseni kahvipöydässä eivät ole minulle täysin uppo-outoja ihmisiä, joille en ole edes vielä koskaan puhunut mitään. He ovat ihmisiä jotka tunnen ja olen tuntenut pidempään kuin yhden vaihdetun viestin verran.
Toivottavasti tämä vastasi kysymyksiisi.
Ai, minä ymmärsin, että sinulle on ongelma keksiä, mitä vastaisit tuollaisessa tilanteessa, kun kysyit parillakin eri tavalla, mitä pitäisi sanoa. Ja miten hyvin se keskustelukumppani nyt sitten pitää tuntea, että voit kertoa hänelle elämästäsi muutakin kuin kauppalistasi? Sitä vartenhan niitä viestejä siellä kirjoitetaan, että tutustutaan niihin ihmisiin. Hyvään alkuun pääsee varmaankin sillä, että kerrot sellaisia asioita itsestäsi, joita haluaisit toisestakin tietää. Jos sinua kiinnostaa, mitä toinen yleensä ostaa kaupasta, voit toki kertoa omista kauppaostoksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei naisten tarvitse millään tavalla miellyttää miestä Tinderissä. Jos viestejä tulee kymmeniltä miehiltä, niin nainen voi lopettaa viestittelyyn ja valita seuraavan miehen.
Mutta tässä se tuleekin mikä tekee naisista, isosta osasta naisia ihan kunnon sikoja. On kauheasti kehuttu sitä yhtä miestä ja oltu niin kiinnostuneita kuin olla ja voi, joo joo kyllä kiinnostaa ehdottomasti, mutta sitten kadotaan kuin kanan lento viemättä edellistä juttua loppuun... Jos mies tekee samaa niin voi että on ihan yleisesti sika.
Ei hyvä luoja nyt minä luovutan. Luetunymmärtäminen on ihan jo tutkimuksia myöden todettu huonoksi Suomessa ja sen kyllä huomaa.