Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tekisit? Kyse asuntolainasta

Vierailija
15.12.2021 |

Lainaa jäljellä 1v10kk. Korko muutaman euron kuukaudessa, lyhennys 1000e kuukaudessa. Miten tekisit?

1. Maksaisit lainan pois suunnitellussa ajassa, taloudellisesti tekisi tiukkaa tällä hetkellä.
2. Ottaisit vuoden lyhennysvapaata, laina-aika pitenisi vastaavasti.
3. Muuttaisit lyhennyksen puoleen nykyisestä eli 500e kuukaudessa. Laina-aika pitenisi tässäkin tapauksessa.

Eli täällä pohditaan mitä tehdään kun tulot tilapäisesti tippuvat. Minkä sinä valitsisit noista?

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työsi sellainen, ettei esim. koronaepidemian pahentuessa voi käydä niin, että koko työpaikka voi mennä alta, eli olisit 1.1.2023 ilman työnantajaa? Jos 100% varma työpaikka, niin sitten lyhennysvapaata.

Vierailija
102/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedän, että kyseessä on tilapäinen tulojen tippuminen?

No se on tilapäinen, jään palkattomalle vapaalle ensi vuodeksi. Sitten palaan työhön.

ap

Ihan huvin vuoksiko jäät palkattomalle vapaalle, ja sitten murehdit asuntolainan maksukykyäsi? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

En jää huvikseni. Mutta se mitä teen vapaan aikana ei tuota taloudellista hyötyä eli minulla ei ole lähes lainkaan tuloja.

ap

Ja sinusta olisi reilua miehen yksin lyhentää lainaa?

On, tähän asti laina onkin mennyt minun tililtä. Myös miehen mielestä on reilua, hän on idea alullelaittaja.

ap

Mies on varmaan maksanut muita kuluja, eikä ole ollut tuloton? Tuossahan tulee väistämättä tilanne, jossa sinä joudut pyytämään ”isiltä” viikkorahaa ja olet taloudellisesti riippuvainen miehestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennyserän muuttaminen maksaa jotain pankissa, ja uudelleen sen nostaminen. Eikös se ole aina kuitenkin maksusuunnitelman muutos. Kannattaa selvittää mikä hinta.

Vierailija
104/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tilanne voi olla palkaton? Opintovapaallakin saa jotain etuutta.

Vierailija
105/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennysvapaa. Liian tiukka tilanne voi käydä hermon päälle.

Vierailija
106/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työsi sellainen, ettei esim. koronaepidemian pahentuessa voi käydä niin, että koko työpaikka voi mennä alta, eli olisit 1.1.2023 ilman työnantajaa? Jos 100% varma työpaikka, niin sitten lyhennysvapaata.

Ei voi mennä alta. Jos menee alta on koko yhteiskunta kaatunut.

ap

Vierailija
107/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu perheestä. Ei antaisi luonne periksi laittaa toista vastaamaan yksin taloudesta. Vuosi voi tuntua lyhyeltä ajalta, mutta se on pitkä aika elää epävarmuudessa.

Vierailija
108/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on tilapäinen, jään palkattomalle vapaalle ensi vuodeksi. Sitten palaan työhön.

ap

Ihan huvin vuoksiko jäät palkattomalle vapaalle, ja sitten murehdit asuntolainan maksukykyäsi? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

En jää huvikseni. Mutta se mitä teen vapaan aikana ei tuota taloudellista hyötyä eli minulla ei ole lähes lainkaan tuloja.

ap

On, tähän asti laina onkin mennyt minun tililtä. Myös miehen mielestä on reilua, hän on idea alullelaittaja.

ap

Mies on varmaan maksanut muita kuluja, eikä ole ollut tuloton? Tuossahan tulee väistämättä tilanne, jossa sinä joudut pyytämään ”isiltä” viikkorahaa ja olet taloudellisesti riippuvainen miehestä.

Ei tarvitse pyytää, voin siirtää hänen tililtä minun tilille tai toisinpäin tai voin maksaa luottokortilla ja hän maksaa laskun. Tämä ei ole ongelma meille.

ap

Vierailija
109/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ylimielistä.

Vierailija
110/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

myy kämppä pois ja nauti elämästä

Tästä voisi muu perhe vähän nikotella :D

ap

Vierailija
111/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otat nokkiisi, kun me kyselemme lisätietoja? Meillähän on kokemusta erilaisista rahattomista tilanteista. Koska me olemme ne kokeneet ja sinä olet sitten vasta ryhtymässä. Mitä olen töistä oppinut, niin asioista keskustelemalla usein tulee muilta näkökulmia, joita itse ei ole tullut ajatelleeksi.

Usein se ongelma ei edes ole siellä missä kysyjä on sen olettanut olevan. Joskus joku tietää tavan saada rahoitusta, josta itse ei ole kuullut. Joskus joku on kokeillut samaa, ja tietää missä voi tehdä vahingossa itselleen lisäkuluja, jotka on vältettävissä.

Vierailija
112/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

Ei tarvitse pyytää, voin siirtää hänen tililtä minun tilille tai toisinpäin tai voin maksaa luottokortilla ja hän maksaa laskun. Tämä ei ole ongelma meille.

ap

Niin nyt se voi tuntua siltä, mutta elämässä ei ole ennustevuutta.

Vierailija
113/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ylimielistä.

Joo aika monet hänen vastauksista on.

Vierailija
114/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu perheestä. Ei antaisi luonne periksi laittaa toista vastaamaan yksin taloudesta. Vuosi voi tuntua lyhyeltä ajalta, mutta se on pitkä aika elää epävarmuudessa.

Elämä on pitkä aika ja sen aikana tilanteet vaihtelee. Meillä on nyt tämä tilanne, joskus on ollut toisinkin. Kun ajatellaan koko yhdessäolomme aikaa (29 vuotta) niin siinä yksi vuosi ei merkitse mitään. Minun luonne antaa periksi ja mikä tärkeintä, myös miehen luonne antaa periksi.

ap

Vierailija
115/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otat nokkiisi, kun me kyselemme lisätietoja? Meillähän on kokemusta erilaisista rahattomista tilanteista. Koska me olemme ne kokeneet ja sinä olet sitten vasta ryhtymässä. Mitä olen töistä oppinut, niin asioista keskustelemalla usein tulee muilta näkökulmia, joita itse ei ole tullut ajatelleeksi.

Usein se ongelma ei edes ole siellä missä kysyjä on sen olettanut olevan. Joskus joku tietää tavan saada rahoitusta, josta itse ei ole kuullut. Joskus joku on kokeillut samaa, ja tietää missä voi tehdä vahingossa itselleen lisäkuluja, jotka on vältettävissä.

Ei tämä ole ensimmäinen kerta kun toinen meistä on tuloton, sillä nyt ei vaan ole mitään merkitystä tilanteen kannalta miksi näin teen. Olen ollut esim. tuloton kotiäiti. Mutta nyt lainaa on niin vähän jäljellä, että sen ansioista voi miettiä eri vaihtoehtoja. Ei tässä tarvita mitään lisätietoja, tiedot jotka tarvitaan on annettu aloituksessa.

ap

Vierailija
116/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on pitkä aika ja sen aikana tilanteet vaihtelee. Meillä on nyt tämä tilanne, joskus on ollut toisinkin. Kun ajatellaan koko yhdessäolomme aikaa (29 vuotta) niin siinä yksi vuosi ei merkitse mitään. Minun luonne antaa periksi ja mikä tärkeintä, myös miehen luonne antaa periksi.

ap

En nyt oikein ymmärrä mikä tämän aloituksen motiivi oli?

Vierailija
117/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

ap

Niin nyt se voi tuntua siltä, mutta elämässä ei ole ennustevuutta.

Ei ole ei, siksi pitää hypätä tilaisuuteen kun sellainen tulee eteen.

ap

Vierailija
118/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En nyt oikein ymmärrä mikä tämän aloituksen motiivi oli?

Kysyä miten itse tekisit? Aika moni onkin vastannut minkä vaihtoehdon itse ottaisi.

ap

Vierailija
119/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole ensimmäinen kerta kun toinen meistä on tuloton, sillä nyt ei vaan ole mitään merkitystä tilanteen kannalta miksi näin teen. Olen ollut esim. tuloton kotiäiti. Mutta nyt lainaa on niin vähän jäljellä, että sen ansioista voi miettiä eri vaihtoehtoja. Ei tässä tarvita mitään lisätietoja, tiedot jotka tarvitaan on annettu aloituksessa.

ap

Mihin loppu tulokseen olet sitten tullut?

Vierailija
120/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noin pienen lainan takia ottaisin ehdottomasti lyhennysvapaata. Sitten voi maksaa takaisin vaikka ylimäärin, kun on takaisin töissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän