Pitäisikö lapsen saada harrastaa mitä vain?
Ihmetyttää puhe harrastusten hinnoista. Siis kun kaikilla perheillä ei ole varaa kustantaa lapsillensa harrastuksia ja osa lapsista jää paitsi esim. Jääkiekkoharrastuksesta vanhempien vähävaraisuuden takia.
No, me olemme keskiruloinen perhe. Toinen lapsista harrastaa voimistelua kerran viikossa(n.300€/vuosi), toinen jalkapalloa kolmisen kertaa viikossa(n.900€/vuosi). Hintoihin on laskettu peliasut, nappikset ja itse harrastusmaksut. Tähän meillä on varaa. Jääkiekko- tai ratsastusharrastusta ei olisi varaa lapsille kustantaa.
En koe, että kaikkeen pitäisi olla varaa.
Jos perhe on oikeasti vähävarainen nuo molemmat harrastukset ovat sen hintaisia, että sossu kustantaisi ne lapselle. Kustantaa siis n.50/kk max. Jalkapallosta jäisi itselle vähän maksettavaa.
Minusta ihan reilua. Kaikkea ei tarvitse saada.
Kommentit (39)
Kukin perhe järjestää harrastukset varojensa ja toisaalta myös arvostustensa mukaan. On perheitä joissa harrastuksiin satsataan kaikki vapaa-aika ja liikenevä raha. Me olemme perhe, joka ei jaksaisi sellaista. Kummastakaan perheestä ei voi varmaankaan sanoa, että tuo on väärin. Ehkä joskus mietin, että yritetäänkö lapsen harrastamisella varmistaa, että on hyvä vanhempi. Tai varmistaa, että lapsella on hyvä elämä, kun ei ole vapaa-aikaa. En tiedä.
Jos ajatellaan vaikka suomalaisten urheilumenestystä, niin kyllä se aika laihaksi jää jos vain rikkaiden kakarat harrastavat lajeja. Kyllä lasten pitäisi päästä kokeilemaan useita lajeja ja lahjakkuusien pitäisi voida jatkaa vaikka vanhemmilla ei olisi siihen varaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:09"]Mie oon aina sanonu miehellekin, kun on lasten tulevista harrastuksista ollut puhetta, että kaikkea muuta saavat harrastaa, mutta eivät jääkiekkoa eivätkä moottoriurheilua.
Toistaiseksi kumpikaan lapsista ei ole näitä vielä ehdottanu.
[/quote] minä ajattelin, että lapsi unohtaa jääkiekkohaaveet. Kuusi vuotta odotin, ei loppunut kotitreeni. Pelasi 8 vuotta. Oli kivaa aikaa. Vei kaiken aikani ja kaikki rahani, mutta ei kaduta.
Mä ihmettelen myös ajatusta että ei voisi hankkia lapsia jos ei ole varaa kustantaa heille kaikkia harrastuksia mitä vaan keksivät haluta.
Ei meidänkään lapset voi harrastaa mitään kallista mutta en koe että ollaan liian vähävaraisia.
Nro4, kenen pitäisi sitten kustantaa moottoriurheilu tai ratsastus tai vaikka purjehdus naapurin tiinalle jonka molemmat vanhemmat kotona pois työelämästä syystä tai toisesta?
Millä oikeudella sinä määrittelet kenellä saa olla mahdollisuus ja kenellä ei? KAIKILLA pitää olla halutessaan mahdollisuus harrastaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:13"]Nro4, kenen pitäisi sitten kustantaa moottoriurheilu tai ratsastus tai vaikka purjehdus naapurin tiinalle jonka molemmat vanhemmat kotona pois työelämästä syystä tai toisesta?
[/quote]yhteiskunnan kuuluu auttaa heikkoja ja varattomia
Tänä päivänä jääkiekkoa ei voi harrastaa kun hyvätuloinen perhe joilla tila-auto ja toinen auto toisen lapsen harrastusta varten. Osa nk potentiaalisista jää pois koska ei oo varaa. Kukin varojensa mukaan.
Osalla on aika vääristynyt kuva jääkiekkoharrastuksen hinnoista. Esimerkiksi sää menee ihan samoihin hintoihin. Meillä pelataan molempia ja ovat lasten itse valitsemia. Me tosin annamme oman vapaa-ajan vapaaehtoisesti. Ja olemme aivan normaali duunariperhe. Kolme lasta. Ja lisäksi mies harrastaa metsästystä, niin kyllä nämä lasten harrastushinnat ovat vielä ihan halpoja. Mä vaan ihmettelen, että mihin sitten pitäisi satsata, jos ei lasten liikuntaan tänä päivänä, kun lapset liikkuvat liian vähän.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:13"]Nro4, kenen pitäisi sitten kustantaa moottoriurheilu tai ratsastus tai vaikka purjehdus naapurin tiinalle jonka molemmat vanhemmat kotona pois työelämästä syystä tai toisesta?
[/quote]
Ei hemmetti. Yhteiskunta(eli sinä, minä ja me kaikki) ei välttämättä halua kustantaa kenelle tahns mitä tahansa.
Totta kai joka lapsen pitää saada harrastaa, se ehkäisee syrjäytymistäkin. Mutta tiedätkö mitä esim.ratsastus maksaa? Siihen ei ole varaa välttämättä edes keskituloisilla perheillä. MIKSI se pitäisi kustantaa jokaiselle haluavalle?
Se n.50€/kk mitä sossu kustantaa on ihan riittävä, siihen hintaan saa jo tosi monenlaisia harrastuksia.
Sählyssä kyllä on noita varustehankintoja vähemmän. Ihmettelen todella että menisi samoihin hintoihin lätkän kanssa. Hallitkaan eivät ole mitään jäähalleja.
Harrastuksen hintaan vaikuttaa paljon se, käydäänkö kerran viikossa pelailemassa vai neljä-viisi kertaa ja ollaan hyvin tosissaan. Minusta se käy jo ammatista, eikä ole enää harrastus, jos kaikki arki-illat ja viikonloppukin menee harrastukseen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:15"]Tänä päivänä jääkiekkoa ei voi harrastaa kun hyvätuloinen perhe joilla tila-auto ja toinen auto toisen lapsen harrastusta varten. Osa nk potentiaalisista jää pois koska ei oo varaa. Kukin varojensa mukaan.
[/quote] tai pienituloisen yhäidin ainut lapsi. Kun äiti on valmis käyttämään siihen rahansa.
Ainakin täällä Hgissä lätkä maksaa kymmenen vuotiaille n.300€/kk. Säbä ja futis on edullisempia. Nuorempien lätkä on sit vielä paljon halvempaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:13"]Nro4, kenen pitäisi sitten kustantaa moottoriurheilu tai ratsastus tai vaikka purjehdus naapurin tiinalle jonka molemmat vanhemmat kotona pois työelämästä syystä tai toisesta?
[/quote]
Ei hemmetti. Yhteiskunta(eli sinä, minä ja me kaikki) ei välttämättä halua kustantaa kenelle tahns mitä tahansa.
Totta kai joka lapsen pitää saada harrastaa, se ehkäisee syrjäytymistäkin. Mutta tiedätkö mitä esim.ratsastus maksaa? Siihen ei ole varaa välttämättä edes keskituloisilla perheillä. MIKSI se pitäisi kustantaa jokaiselle haluavalle?
Se n.50€/kk mitä sossu kustantaa on ihan riittävä, siihen hintaan saa jo tosi monenlaisia harrastuksia.
[/quote]Ratsastustunneille näyttää 10 kerran kortti maksavan 120€ mikä on aika halpaa jos estää yhdenkään lapsen syrjäytymisen
Ei harrastukset ole mikään ihmisoikeus.
Meillä eivät saisi rahatilanteesta riippumatta harrastaa esim. moottoriurheilua tai metsästystä, koska sotii perheen arvoja vastaan. Tai en pitäisi reiluna, että yhdellä lapsella neljästä olisi joku valtavasti myös vanhempien aikaa vievä laji, koska myös muiden harrastuksille tulisi jäädä aikaa, rahaa ja jaksamista.
Raha rajoittaa jonkun verran, ja minun tehtäväni on aikuisena ja vanhempana selittää se lapselle ja yrittää löytää joku kompromissiratkaisu.
Minua muuten ärsyttää se, että nykypäivänä lapsen harrastuksesta on tullut koko perheen harrastus.
Kaiken maailman talkoita ja kanttiinivuoroja. Jotaki aurauskeppien vuoleskelemista. Pitäis seisoa aina kentän laidalla vilkuttelemassa lapselle tämän treenien ajan ja keskustella sivistyneesti muiden lasten vanhempien kanssa ja luoda näin hyviä suhteita valmennustiimiin ja muihin seuran "tärkeisiin" henkilöihin.
Niitä lapsia, jotka vanhemmat tuovat harkkoihin ja lhakevat niiden loputtua. Lähtien tunniksi omille asioileen , vaikka ruokakauppaan tai syljeskelemään kattoon. Kutsutaan tässä kentänlaidan vanhempien supinakerhossa orpolapsiksi.
Kyllä jääkiekko ainakin pk- seudulla maksaa paljon enemmän kuin jalkapallo tai säbä. Jääaika on niin kallista. 6-8 vuotiaille se on vielä halpaa, sen jälkeen saa maksaa useita satoja kuukaudessa.
Missä saa ratsstusta hintaan 120€/10 kertaa? Tyttö kiinnostunut ratsastamisesta, mutta ainakin miedän lähimmällä tallilla hinnat tuota korkemmat.
Mie oon aina sanonu miehellekin, kun on lasten tulevista harrastuksista ollut puhetta, että kaikkea muuta saavat harrastaa, mutta eivät jääkiekkoa eivätkä moottoriurheilua.
Toistaiseksi kumpikaan lapsista ei ole näitä vielä ehdottanu.