Mitäs sitten, kun ei riitä enää empatiaa koronan hankkineelle ystävälle?
Kaveri lähti reissuun, sai sieltä koronan, ja tuli tartuttavana paluulennolla takaisin. Nyt vointi on huono, ja minun pitäisi tietenkin ystävänä suhtautua asiaan empaattisesti. En kuitenkaan löydä nyt itsestäni yhtään empaattista solua. Tekisi mieli lähinnä kysyä, että mitäpä kuvittelit tapahtuvan. Tekisi mieli sanoa suoraan, että oli todella typerää ja vastuutonta lähteä, ja että hän on nyt osaltaan pitänyt huolen, että tilanne huononee huononemistaan. En sano, olen hiljaa. Mutta kylläpä hatuttaa.
Kommentit (129)
Todellisuudessa sinua kiukuttaa kun hän uskaltaa elää ja sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Kasva pikkuisen!
Vai pitäiskö huvikseen matkustelevien nyt kasvaa pikkuisen?
Jos joku omalla tyhmyydellään aiheuttaa itselleen haittaa, ehkä sitä vielä jaksaa olla jotenkin empaattinen, mutta kun vaarantaa kaikkien muidenkin elämän, ei varmaan tarvitse päätä paijata.
Miksi sinun täytyy mitään sen kummempaa sanoa tai tehdä? Jos tuntuu että on pakko niin toivota vaan "pikaista paranenista". Ei meillä ainakaan ole tapana silitellä sairastuneiden kavereiden päitä koska kaikilla nyt välillä on flunssia ym. Hieman eri asia jos olisi jokin pitkäkestoinen vakava sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Juu, toivotaan että hän uskaltaa elää riskiryhmään kuuluvana vielä joulun jälkeenkin, ettei tauti vie hautaan. Ap
Ei tarvi empatioida yhtään. Anna muhia siellä koronassaan, ehkä se oppii jotain elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätön näkökulma asiaan.
Ihan turhaa jeesustelua. Useimmat altistumiset ja tartunnat tapahtuvat kotimaassa ja kodin piirissä. Hyvä sinulle tietysti, jos tämän vuoksi koet olevasi parempi ihminen ja voit paremmin. Kerrothan mielipiteesi rehellisesti ystävällesi, jotta voi itse päättää, haluaako tuollaista ystävää lähelleen.
Olisin hiljaa. Ei riitä minultakaan empatiaa sellaiselle joka tietentahtoen tekee juuri niinkuin ei pitäisi ja sitten kitisee seurauksista. Minäkin haluun reissuun ja elää kuten ennenkin.
Sanot lakonisesti pikaista paranemista ja annat hänen sairastaa rauhassa. Et ota mitään yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa jeesustelua. Useimmat altistumiset ja tartunnat tapahtuvat kotimaassa ja kodin piirissä. Hyvä sinulle tietysti, jos tämän vuoksi koet olevasi parempi ihminen ja voit paremmin. Kerrothan mielipiteesi rehellisesti ystävällesi, jotta voi itse päättää, haluaako tuollaista ystävää lähelleen.
Nyt taas vähän logiikka sakkaa. Tottakai ne tapahtuvat kotona ja kodin piirissä, kun se on se paikka, missä eniten aikaa vietetään. Ei se ole todiste siitä, että ulkomaille kannattaa nyt matkustella huvikseen. Se on varmin tapa saada tartunta ja varmin tapa myös varmistaa, että niissä kodeissa ja kotien piireissä riittää virusta tartuttamaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Rellestetään vaan vapaasti maailmalla ilman rokotuksia, koska kotonakin tarttuu ja rokotettukin tartuttaa. Mitä sitä välttelemään millään lailla, kun saattaa se tarttua vaikka vältteliskin.
Ihan kuin hän ei olisi voinut sairastua Suomessa. Jos et koe sympatiaa ystäväsi sairastumisesta, niin älä sit. Älä odota, että sitä löytyisi sulle sit samassa tilanteessa. Matkustaminen on ihan turhaan parjattua, koronan saat maasta huolimatta, jos et suojaa itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt taas vähän logiikka sakkaa. Tottakai ne tapahtuvat kotona ja kodin piirissä, kun se on se paikka, missä eniten aikaa vietetään. Ei se ole todiste siitä, että ulkomaille kannattaa nyt matkustella huvikseen. Se on varmin tapa saada tartunta ja varmin tapa myös varmistaa, että niissä kodeissa ja kotien piireissä riittää virusta tartuttamaan ihmisiä.
Hyvin heikko on varminkin tapa sitten, kun en kuudelta pandemia-aikana tehdyltä matkalta ole onnistunut koronaa saamaan. Reissujen jälkeen olen ollut kotona omaehtoisessa karanteenissa. Altistumisia ja karanteeneja on kotimaassa ollut neljästi, ihan arkisten tapaamisten vuoksi. Tartuntaa ei, ainakaan oireisena, ole tullut kertaakaan.
Onko uutisoitu viime aikoina, että koronaa on tullut nyt ulkomailta nimenomaan huvikseen matkustavien mukana? Väitöksilläsi ei ole yhtään sen enemmän painoarvoa kuin minun kokemuksellani. Todennäköisemmin olisin itse saanut tartunnan kotimaassa. Ehkä sen olisi tuonut alun perin Suomeen joku työmatkaaja. Jos jollekin huvimatkaajalle käy huono tuuri ja saa reissussa koronan, se ei tarkoita, että hänet voisi sen perusteella tuomita. Yhtä lailla voidaan tuomita sitten kuka vaan sairastunut, koska lähes aina on vaihtoehtoja toimia toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on varmin tapa? Kerro ihmeessä, kun noin faktana esität.
Vierailija kirjoitti:
Olisin hiljaa. Ei riitä minultakaan empatiaa sellaiselle joka tietentahtoen tekee juuri niinkuin ei pitäisi ja sitten kitisee seurauksista. Minäkin haluun reissuun ja elää kuten ennenkin.
Mikä sua estää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on varmin tapa? Kerro ihmeessä, kun noin faktana esität.
Sen näkee kun vertailee eri maiden tartuntamääriä. Ihan yksinkertaista.
Pitääkö kavereiden flunssaankin suhtautua empaattisesti? Ei se mikään syöpä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasva pikkuisen!
Vai pitäiskö huvikseen matkustelevien nyt kasvaa pikkuisen?
Jos joku omalla tyhmyydellään aiheuttaa itselleen haittaa, ehkä sitä vielä jaksaa olla jotenkin empaattinen, mutta kun vaarantaa kaikkien muidenkin elämän, ei varmaan tarvitse päätä paijata.
Sinäkin vaarannat tolla logiikalla kaikki vain kotoa poistumalla. Mitäs hän nyt muka teki niin väärin?
Minusta sinulla olisi nyt hyvä tilaisuus olla muuta kuin seläntakana jurputtaja. Joko sanot mitä ajattelet, tai olet sitten kokonaan asiasta hiljaa. Reilua? Ei kyllä minultakaan empatiaa erityisemmin heruisi.