IL: "Köyhä lapsi ei pääse retkille tai syntymäpäiville"
"Lasten kertomuksista käy ilmi, että köyhien perheiden lapset joutuvat luopumaan harrastuksistaan, eivät pysty osallistumaan kavereiden syntymäpäiville tai pääse matkustamaan. Lähes 40 prosenttia kyselyyn vastanneista vähävaraisista lapsista kertoo jääneensä rahan takia pois muun muassa koulun luokkaretkiltä. Lapsia usein myös kiusataan perheen rahapulan takia.
Järjestön mukaan köyhien perheiden lasten yhdenvertaisuus ei toteudu esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa. Pelastakaa Lapset vaati maanantaina kouluja ja päättäjiä varmistamaan, ettei vähävaraisten perheiden lapsia syrjäytetä."
http://www.iltalehti.fi/perhe/2015032319406513_pr.shtml
Että siinä vähän mietittävää näille, joiden mukaan rakkaus lapsiin riittää eivätkä rahaa tarvitse.
Kommentit (166)
Toisaalta onko lapsen ollenkaan hyvä asua perheessä, jossa vanhemmat ovat niin mt-ongelmaisia etteivät osaa hoitaa raha-asioitaan?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:20"]
Minua ei ainakaan naurattanut kun 9v lapseni tuli koulusta yksi päivä ja tohkeissaan selitti, että nyt täytyy käydä Subilla, koska koulusta oli jaettu alekuponki (kolme Subia kahden hinnalla). Kuponki oli jossain liikuntavihkosessa, en sitäkään ymmärrä miten pikaruoan mainostaminen siihen sopii.
Minä olin juuri aiemmin sinä päivänä laskenut eurojani ja suunnitellut, kuinka saan rahat riittämään lapsilisäpäivään, joten en tervehdi ilolla sitä että KOULUSTA luodaan lapselle paineita ostaa kallista roskaruokaa. Tyttö ei ole vielä tähän päivään mennessä Subwayssa käynyt, koska omassa kaupungissa ei sellaista ole eikä meillä muutenkaan ole varaa kovin usein pikaruokaa syödä. Siksi minua kirveli kahta pahemmin lannistaa toisen innostus, mutta rahaa ei vain ollut.
Minä en myöskään haluaisi enää kertaakaan vastailla lapselleni, joka ennen lomaa tulee kysymään "koska me voidaan matkustaa ulkomaille". Koulussa kun on aina se ihana rutiinikierros "mitä aiot tehdä lomalla" ja lapset saavat kertoa ulkomaanreissuistaan, omani sitten kertoo että ulkoillaan paljon tai että ehkä käydään kylpylässä uimassa. Ihanaa kun eriarvoisuutta korostetaan oikein oppitunnilla. Missä on opettajien tunneäly?
[/quote]
Mites sitten ratkaisisit tämän ongelman? Kieltäisit lailla lasten keskustelut kesälomista? Pitäisikö samantien tehdä kokonainen uusi lakipykälä kielletyistä lasten keskusteluaiheista? Jos oma muksusi sitten menisi puhelemaan kavereillensa kesälomastaan, mikä olisi tuntuva sanktio? Vai olisiko vain rikkaiden lasten kiellettyä jutella omista asioistaan? Tuskinpa se opettaja on sitäpaitsi erityisesti sitä subimainosta alleviivannut, vaan ne jutut ovat olleet ihan oman muksusi ja hänen kavereidensa juttuja.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:43"]Onpa yököttävä ketju. Vaikka todennäköisesti yli puolet on provoilua, saa tämä kyllä uskon ihmiseen hiipumaan. Tällaisena aikana, kun olemme yhteiskuntana rikkaampia kuin koskaan, heikoimmat ollaan valmiit syöttämään susille. Aivan hirveitä olette.
[/quote]
Haluatko nyt jotenkin määritellä, miten tässä ollaan syöttämässä heikoimpia susille? Minua puolestaan turhauttaa tällainen ihme tunteellinen vinkuminen, joka ei perustu millään tavalla tosiasioihin. Asiat tulee ratkaista järjellä kaikkien eduiksi eikä nyyhkien syöksyä siihen mukaan, mitä joku karismaattinen henkilö keksii ehdottaa omasta päästään. Suomessa työttömät ja sairaat saavat ruhtinaallisesti rahaa - mikä tässä on heikoimpien lyttäämistä? Otetaan heiltä rahat pois ja pistetään pakkaseen pärjäilemään, se olisi heikompien sortamista. Ilmaisen rahan antaminen ja 50% verojen maksaminen ei ole heikkojen sortamista.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:40"]Ennen ihmiset sentään yritti edistää kaikkien yhtäläistä tasa-arvoisuutta. Nykyään rikkaammat pitävät sitä itsestään selvänä, että heillä on kaikki hyvin ja muilla ei ole. Arvomaailma on mennyt ihan vinksalleen. [/quote] Höpön höpön. Tosiasia on nimittäin se, että köyhät saavat täällä enemmän kuin missään muualla, ja jos ei niistä ei pysty pistämään syrjään sen verran kuussa että lapsi pääsisi luokkaretkelle on elämänhallinnassa vikaa ja pahasti. Kannattaa jättää ne jättitv:t ja uusi auto ostamatta ja pistää hyvä lapsuus etusijalle. Tässä puhutaan nyt kuitenkin normaaleista alakouluista, joissa käydään luokkaretkellä tyyliin Heurekassa eikä missään Balilla.
[/quote] leirikoulu vaatii jo enemmän rahaa, kerättiin joulumyyjäisillä, kevätmyyjaisillä, rahaa kerättiin 5 eu kuukausi ja sitten siellä erikseen maksoi mikroautoilu tai jotain sinnepäin, ratsastus ja annoin lapselle rahat että voi osallistua, yks lapsi ei osallistunut jostain syystä, tuskin sen takia että ei oo rahaa koska kaikki pääsi leirikouluun. Asutaan Hgissä.
[/quote]
Noniin, eli rahaa voi kerätä yhdessä. Mikä on ongelma? Jos Helsingissä on teille liian kallista, kannattaisi muuttaa pienemmälle paikkakunnalle, jossa käydään "leirikoulussa" esimerkiksi telttaretkellä tai siellä Heurekassa.
Itse olen tyypillisestä lama-ajan vähävaraisesta perheestä, mutta pennin venytyksestä huolimatta ei jäänyt luokkaretket tai syntymäpäivät koskaan väliin. Ei sinne synttäreille tarvitse mitään miljoonalahjoja ostaa, joku pikku juttu riittää (ei se lahjan arvo, vaan ajatus ja läsnäolo). Luokkaretkiin meidän aikana tosin oli vielä tapana kerätä rahaa kaiken maailman myyjäisillä ja vessapaperien ovelta ovelle myymisellä. (Tiedän kyllä, että joillain perheillä oli tapana lunastaa tietyn summan edestä myytäviä tarvikkeitä, jottei lapsen itse tarvitsisi kaupata. Itsehän taas kiersin tunnollisesti pyörän kanssa kilometrikaupalla ovia kolkuttelemassa.)
Jotenkin kun miettii, niin usein tuntuu hyvin monilla olevan pienituloisuuden sijasta suurempi ongelma se rahankäyttö. Miten oikeasti säästetään, tehdään halvat mutta ravitsevat ruoat, hyödynnetään sopivassa suhteessa alennusmyyntejä ostamatta silti turhaa krääsää jne. Ei meillä esimerkiksi mitään sen suurempia rahan puutteen vuoksi harrastettu, ei puhettakaan mistään ratsastustunneista, jääkiekiekosta tms. Itselläni oli kirjasto ahkerassa käytössä, sisko harrasti juoksua (uudet kengät kustannettiin saamallaan urheilustipendillä). Ulkomailla ei käyty, lomareissut sijoittuivat mummolaan tai serkuille. Kyllä sitä touhuamista silti riitti lapsella, vaikka rahalla ei mällättykään.
Tosin siinä mielessä olen samaa mieltä erään aiemman kirjoittajan (104) kanssa, että koulun reissujen tulisi olla sen vuoksi maksuttomia, jotta niidenkin perheiden lapset pystyisivät olemaan osana sosiaalista tapahtumaa, joilla vanhemmat eivät kykene hoitamaan asioita tai jotka eivät vain välitä. Syytön se lapsi siihen on, että on syntynyt huonompaan perheeseen. Tarkoituksena on kuitenkin yleensä katkaista mahdollinen syrjäytymisen kierre, eikä lytätä huonommilla eväillä varustettua "Ei sinusta mihinkään ole niinku ei äidistäsikään/isästäsikään, älä turhaa edes haaveile tai yritä mitään".
Olisiko sitä kannattanut miettiä ENNEN kuin tekee lapsia.