IL: "Köyhä lapsi ei pääse retkille tai syntymäpäiville"
"Lasten kertomuksista käy ilmi, että köyhien perheiden lapset joutuvat luopumaan harrastuksistaan, eivät pysty osallistumaan kavereiden syntymäpäiville tai pääse matkustamaan. Lähes 40 prosenttia kyselyyn vastanneista vähävaraisista lapsista kertoo jääneensä rahan takia pois muun muassa koulun luokkaretkiltä. Lapsia usein myös kiusataan perheen rahapulan takia.
Järjestön mukaan köyhien perheiden lasten yhdenvertaisuus ei toteudu esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa. Pelastakaa Lapset vaati maanantaina kouluja ja päättäjiä varmistamaan, ettei vähävaraisten perheiden lapsia syrjäytetä."
http://www.iltalehti.fi/perhe/2015032319406513_pr.shtml
Että siinä vähän mietittävää näille, joiden mukaan rakkaus lapsiin riittää eivätkä rahaa tarvitse.
Kommentit (166)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:34"]Luokkaretkiä ja synttäreitä ilman pärjää. Lapsen voi käskeä vaikka lukemaan Wikipediasta asioita luokkaretkikohteesta. Voi antaa sämpylän ja pillimehun, ja tunnelma on ihan kuin luokkaretkellä. Synttärit voi järjestää virtuaalisesti vaikka Sims-pelissä.
[/quote] Ei ole sama asia. Minä olen vaikka kaksi viikkoa syömättä että lapsi pääsee luokkaretkelle. Tai jätän jonkun laskun maksamisen myöhemmäksi.
[/quote]
Se johtuukin siitä, että olet Oikea Äiti, toisin kun ne ruikuttajat joiden on pakko saada tupakkaa aski päivässä mutta "ei ole varaa" lapsen luokkaretkeen.
Mun mielestä kaverisynttäreille voi osallistua viemällä karkkipussin ja tekemällä itse kortin. Maksaa 2euroa. Meillä ainakin lapsille aina painotettu, että lahjat eivät ole tärkeimpiä vaan se, että kavereitten kanssa viettää kivan hetken. Synttärisankarin perheessä on mennyt kasvatus ja arvot pieleen, jos kehtaa arvostella lahjoja.
Meillä poika sai viimeksi Tigerkaupan mikadopelin yhdeltä ystävältään. Ei ole maksanut varmaankaan paria euroa enempää. On ollut suosituin lahja, jolla on pelattu todella paljon,
Surulliselle wasalandia muistolle sanoisin, että olisi varmaan kannattanut kertoa opettajalle ettei ole rahaa. Uskoisin, että ope olisi auttanut asiassa:)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:28"]Mä pääsin luokkaretkelle ala-asteella (90-luvun loppu), menimme Wasalandiaan (liput + matkat maksettu vuoden aikana luokan kanssa tehtyjen myyjäisten tuloista). Mulla ei ollut lainkaan rahaa mukana, koska koululta sai eväät. No en ymmärtänyt että ei se 1leipä 1trippi 1banaani koko päivää pidä nälkää. Jouduin odottamaan ravintolan ulkopuolella kun kaverit kävivät pizzalla. Ei mt-ongelmaiset vanhemmat ymmärtäneet tuota eikä sossu silloin auttanut. Traumat jäi, en ole mennyt sen jälkeen enää koskaan huvipuistoon. [/quote] Mikä on tarinan opetus? Että kaikki luokkaretket pitäisi kieltää koska mt-ongelmaiset vanhempasi eivät osanneet hoitaa tilannetta? Oliko tämä ainoa lapsuutesi trauma, jonka vanhempiesi puutteellinen elämänhallinta aiheutti? Pitäisikö ehkä huvipuistot kieltää kun kaikilla ei ole niihin rahaa, vai olisiko luokkakavereiden pitänyt olla syömättä? [/quote] Hmm. Ei sulla kyllä hyviä kavereitakaan ole. Pizza tuona ainaka euroissa oli about 8-10€ lätty. Luokkakaverisi oisivat hyvin voineet kaikku vähän vipata sulle. Toiseksi, miksi ihmeessä pitää jäädä marttyyriksi ravintolan ulkopuolelle? Olisit mennyt sisään, itse en yläasteikäisenä olisi ikinä jaksanut pitsaa yksin (en kyllä nytkään.) Varmasti ois joku heittänyt pari siivua.
[/quote]
No niinpä. Kuulostaa keksityltä tarinalta. Tai mistä minä tiedän. Köyhäthän ovat tyhmiä, joten voi olla, ettei viestin kirjoittaja ole oikeasti tajunnut mennä sisään ravintolaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:44"]
Yleensä köyhien lapsiin ei kannata investoida, koska niistä tulee tuottamatonta materiaalia enemmän kuin tuottavaa. Ts. paljon työttömiä, mielenterveyspotilaita ja eläkeläisiä, jotka lisääntyvät hanakasti ja siirtävät huonot ominaisuutensa eteenpäin.
[/quote]
no on se vähän sunkin etu, jos sun lapsia hoitaa päiväkodissa ihminen johon "on investoitu" (sun termejä käyttäen) tai kun sä olet vaipoissa dementtinä hoitokodissa, niin siellä hoitajana olisi ihminen, joka jaksaisi sua sydämellä hoitaa... ja eiköhän se paremmin jaksa, jos hän itsekin on jotain tässä elämässä saanut... YLeensä jo pelkästään oman edun takia kannattaa toivoa toisille lähtökohtaisesti hyvää.
Mä esim. toivon, että mun lapsen pk-hoitajat olisivat onnellisia henk-koht. elämässään, koska silloin ne jaksaa työssäkin olla iloisia ja välittäviä...
ps. köyhistä ei useimmiten kasva mitään katuojan narkkeja, vaan ihan tavallisia duunareita matalapalkka-aloille. Yhteiskunnan perusta, josta kannattaa pitää huolta lapsesta asti. Mutta tätä ei esim. kokoomuslaiset kataisen ja stubbin johdolla pysty ymmärtämään ja siksi maamme on taloudellisessa ja henkisessä lamassa. Sitä johtaa mr. kutosen matikka ja mr. koulukiusaaja-hylätty reaali. Heidän ymmärryksensä ei yo-kirjoitus jälkeenkään ole ikävä kyllä lisääntynyt, vaan jos mahdollista, kaventunut entisestään.
Arjen viisaat "puurtajat" eivät edes odota mainetta ja mammonaa eikä pärstäänsä twitteriin ja tuhansiin selfieihin, lehden kanteen ja sinne tänne maratooneille. ARjen ihmisille riittäisi ihan tavallinen pieni ihmisarvoinen elämä, riittävä toimeentulo jne. mitä nykyinen isänmaamme ei pysty kaikille tarjoamaan!
[/quote]
Näinpä. Ja jos köyhiin lapsiperheisiin (tai lapsiperheisiin yleisestikkin) ei investoida niin Suomessa ei synny tarpeeksi lapsia. Jos ei ole tarpeeksi lapsia niin myöhemmin ei ole tarpeeksi aikuisia jotka mm. vaihtaa näiltä "paremmilta" kansalaisilta vaipat vanhainkodissa. Jos Suomessa ei niitä tarpeeksi ole niin otetaan sitte mamuja Suomi täyteen näiden "parempien" ihmisten sekaan rötöstelemään ja niitä ryöstämään, pahoinpitelemään ja raiskaamaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:28"]Mä pääsin luokkaretkelle ala-asteella (90-luvun loppu), menimme Wasalandiaan (liput + matkat maksettu vuoden aikana luokan kanssa tehtyjen myyjäisten tuloista). Mulla ei ollut lainkaan rahaa mukana, koska koululta sai eväät. No en ymmärtänyt että ei se 1leipä 1trippi 1banaani koko päivää pidä nälkää. Jouduin odottamaan ravintolan ulkopuolella kun kaverit kävivät pizzalla. Ei mt-ongelmaiset vanhemmat ymmärtäneet tuota eikä sossu silloin auttanut. Traumat jäi, en ole mennyt sen jälkeen enää koskaan huvipuistoon. [/quote] Mikä on tarinan opetus? Että kaikki luokkaretket pitäisi kieltää koska mt-ongelmaiset vanhempasi eivät osanneet hoitaa tilannetta? Oliko tämä ainoa lapsuutesi trauma, jonka vanhempiesi puutteellinen elämänhallinta aiheutti? Pitäisikö ehkä huvipuistot kieltää kun kaikilla ei ole niihin rahaa, vai olisiko luokkakavereiden pitänyt olla syömättä? [/quote] Hmm. Ei sulla kyllä hyviä kavereitakaan ole. Pizza tuona ainaka euroissa oli about 8-10€ lätty. Luokkakaverisi oisivat hyvin voineet kaikku vähän vipata sulle. Toiseksi, miksi ihmeessä pitää jäädä marttyyriksi ravintolan ulkopuolelle? Olisit mennyt sisään, itse en yläasteikäisenä olisi ikinä jaksanut pitsaa yksin (en kyllä nytkään.) Varmasti ois joku heittänyt pari siivua.
[/quote]
No niinpä. Kuulostaa keksityltä tarinalta. Tai mistä minä tiedän. Köyhäthän ovat tyhmiä, joten voi olla, ettei viestin kirjoittaja ole oikeasti tajunnut mennä sisään ravintolaan.
[/quote]
Joo, mä olin tyhmä ja ujo 8v. :)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:44"] Yleensä köyhien lapsiin ei kannata investoida, koska niistä tulee tuottamatonta materiaalia enemmän kuin tuottavaa. Ts. paljon työttömiä, mielenterveyspotilaita ja eläkeläisiä, jotka lisääntyvät hanakasti ja siirtävät huonot ominaisuutensa eteenpäin. [/quote] no on se vähän sunkin etu, jos sun lapsia hoitaa päiväkodissa ihminen johon "on investoitu" (sun termejä käyttäen) tai kun sä olet vaipoissa dementtinä hoitokodissa, niin siellä hoitajana olisi ihminen, joka jaksaisi sua sydämellä hoitaa... ja eiköhän se paremmin jaksa, jos hän itsekin on jotain tässä elämässä saanut... YLeensä jo pelkästään oman edun takia kannattaa toivoa toisille lähtökohtaisesti hyvää. Mä esim. toivon, että mun lapsen pk-hoitajat olisivat onnellisia henk-koht. elämässään, koska silloin ne jaksaa työssäkin olla iloisia ja välittäviä... ps. köyhistä ei useimmiten kasva mitään katuojan narkkeja, vaan ihan tavallisia duunareita matalapalkka-aloille. Yhteiskunnan perusta, josta kannattaa pitää huolta lapsesta asti. Mutta tätä ei esim. kokoomuslaiset kataisen ja stubbin johdolla pysty ymmärtämään ja siksi maamme on taloudellisessa ja henkisessä lamassa. Sitä johtaa mr. kutosen matikka ja mr. koulukiusaaja-hylätty reaali. Heidän ymmärryksensä ei yo-kirjoitus jälkeenkään ole ikävä kyllä lisääntynyt, vaan jos mahdollista, kaventunut entisestään. Arjen viisaat "puurtajat" eivät edes odota mainetta ja mammonaa eikä pärstäänsä twitteriin ja tuhansiin selfieihin, lehden kanteen ja sinne tänne maratooneille. ARjen ihmisille riittäisi ihan tavallinen pieni ihmisarvoinen elämä, riittävä toimeentulo jne. mitä nykyinen isänmaamme ei pysty kaikille tarjoamaan! [/quote] Näinpä. Ja jos köyhiin lapsiperheisiin (tai lapsiperheisiin yleisestikkin) ei investoida niin Suomessa ei synny tarpeeksi lapsia. Jos ei ole tarpeeksi lapsia niin myöhemmin ei ole tarpeeksi aikuisia jotka mm. vaihtaa näiltä "paremmilta" kansalaisilta vaipat vanhainkodissa. Jos Suomessa ei niitä tarpeeksi ole niin otetaan sitte mamuja Suomi täyteen näiden "parempien" ihmisten sekaan rötöstelemään ja niitä ryöstämään, pahoinpitelemään ja raiskaamaan.
[/quote]
argumentaatiosi taso paljastaa koulutustasosi. Ne lähihoitajatko ryöstelesivät ja raiskaisivat? Hohhoijaa, taas persulla mielikuvitus laukkaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:44"]
Yleensä köyhien lapsiin ei kannata investoida, koska niistä tulee tuottamatonta materiaalia enemmän kuin tuottavaa. Ts. paljon työttömiä, mielenterveyspotilaita ja eläkeläisiä, jotka lisääntyvät hanakasti ja siirtävät huonot ominaisuutensa eteenpäin.
[/quote]
no on se vähän sunkin etu, jos sun lapsia hoitaa päiväkodissa ihminen johon "on investoitu" (sun termejä käyttäen) tai kun sä olet vaipoissa dementtinä hoitokodissa, niin siellä hoitajana olisi ihminen, joka jaksaisi sua sydämellä hoitaa... ja eiköhän se paremmin jaksa, jos hän itsekin on jotain tässä elämässä saanut... YLeensä jo pelkästään oman edun takia kannattaa toivoa toisille lähtökohtaisesti hyvää.
Mä esim. toivon, että mun lapsen pk-hoitajat olisivat onnellisia henk-koht. elämässään, koska silloin ne jaksaa työssäkin olla iloisia ja välittäviä...
ps. köyhistä ei useimmiten kasva mitään katuojan narkkeja, vaan ihan tavallisia duunareita matalapalkka-aloille. Yhteiskunnan perusta, josta kannattaa pitää huolta lapsesta asti. Mutta tätä ei esim. kokoomuslaiset kataisen ja stubbin johdolla pysty ymmärtämään ja siksi maamme on taloudellisessa ja henkisessä lamassa. Sitä johtaa mr. kutosen matikka ja mr. koulukiusaaja-hylätty reaali. Heidän ymmärryksensä ei yo-kirjoitus jälkeenkään ole ikävä kyllä lisääntynyt, vaan jos mahdollista, kaventunut entisestään.
Arjen viisaat "puurtajat" eivät edes odota mainetta ja mammonaa eikä pärstäänsä twitteriin ja tuhansiin selfieihin, lehden kanteen ja sinne tänne maratooneille. ARjen ihmisille riittäisi ihan tavallinen pieni ihmisarvoinen elämä, riittävä toimeentulo jne. mitä nykyinen isänmaamme ei pysty kaikille tarjoamaan!
[/quote]
Näinpä. Ja jos köyhiin lapsiperheisiin (tai lapsiperheisiin yleisestikkin) ei investoida niin Suomessa ei synny tarpeeksi lapsia. Jos ei ole tarpeeksi lapsia niin myöhemmin ei ole tarpeeksi aikuisia jotka mm. vaihtaa näiltä "paremmilta" kansalaisilta vaipat vanhainkodissa. Jos Suomessa ei niitä tarpeeksi ole niin otetaan sitte mamuja Suomi täyteen näiden "parempien" ihmisten sekaan rötöstelemään ja niitä ryöstämään, pahoinpitelemään ja raiskaamaan.
[/quote]
Ja jos vielä hieman pidemmälle mietitään niin nämä mamut sitten lisääntyvät kuin kanit. "Paremmat" kansalaiset tekee vain yhden max. kaksi lasta (enempään ei ole varaa koska kulissit on pidettävä pystyssä ja se on kallista) ja kuinkas sitten kävikään.. Suomessa ei ole enää yhden yhtä suomalaista vaan mamut on kansoittaneet koko Suomen!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:44"]
[/quote]
Järkevin tapa saada ihmiset tuottavammiksi on investoida niihin, eikä suinkaan toivoa että jos niitten asiat tekee mahdollisimman huonoksi, niin ne kuolee hiljaa jonnekin nurkkaan ja ongelma on sillä ratkaistu.
Toivon (vaikka toiselle ei pahaa saisi toivoakaan) että nämä harhaiset "kaikki on elämässä itse tehtyä sairausiin on vain tyhmyyttä minä ainakin olen kaiken ansainnut itse eikä onnella ole osaa ei arpaa elämääni" -ihmiset vielä näkevät karman kasvot. Vai pelostako tuossa pätemisessä on kyse, että pitää itselleen hokea kaikkivoipuutta kun elämä on kuitenkin arvaamaton ja valikoimattomasti joillekin julma? Mulla on tillillä säästöt isoja ja pieniä harmeja varten ja ennakoin tekojani sen, minkä pystyn. En silti luule olevani jumala. Lapsi on lapsi, onpa rikas tai köyhä. Surulliseksi tekee ihmisten kylmät kommentit.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:09"]
[/quote]
[/quote]
Joo, mä olin tyhmä ja ujo 8v. :)
[/quote]
hmmm.... jotenkin vaikea uskoa, että 8-vuotiaat kävisivät ilman opettajaa ravintolassa pizzalla. Busted, valehtelija! Juotko nyt sossun kaljaa ruudun äärellä?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:13"]Mielestäni Suomeen pitäisi saada osittain yksityisrahoitteiset koulut, joissa esim. olisi. 2000€/lukukausi maksu. Vastineeksi opetukseen olisi käytettävissä enemmän resursseja "paremman väen" koulussa. Tämä eliminoimisi köyhät lapset pois. Samalla poistuisi tämä kiusallinen ongelma. Köyhät voisivat olla keskenään ja kunnon ihmiset omissa joukoissaan.
[/quote]
Oksettava kirjoitus vaikka onkin provo. Todella vastenmielistä.
Ja mikä toi helvetin yleistys on, että köyhien perheistä tulee automaattisesti duunareita? Miten vanhempien tulotaso määrää tulevaisuuden?
Itse olen 22v, ja KAIKKI ikäluokkani köyhie/vähävaraisten perheiden lapset pääsivät opiskelemaan ensimmäisten joukossa. Pari ihan kovillekin aloille.
Löytyy draivia kun ei ole pehmustettu polkua isin euroilla.
Kantsii muuten miettiä tuon ehdotuksesi vaikutusta Suomen kansantalouteen. Tuhannet älykkäät päät jäisi heikommalle tasolle ja miljoonat veroeurot saamatta. Vai onko se niin, että isäni yli 50% veroprosentti ei kelpaakaan, kun hän on lähtöisin rutiköyhästä perheestä? Kahden maisterintutkinnon jälkeen ja 13 tunnin työpäivien tuloksen takia hänen jälkeläisensä, minä ja siskoni, ollaan jotenkin "parempaa ainesta" koska satuttii syntymään kun sitä rahaa jo oli?
Olet vastenmielinen, kuvottava. Jo pelkästään tuollaisella provoilu kertoo sinusta tarpeeksi. Kaiken huipuksi on idiootteja, jotka kannattaisivat ajatuksiasi. Toi pitäis luokitella vihapuheeksi, sen verran vaarallista on luokittaa ihmisiä rahan mukaan. Hyi.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:18"]
hmmm.... jotenkin vaikea uskoa, että 8-vuotiaat kävisivät ilman opettajaa ravintolassa pizzalla. Busted, valehtelija! Juotko nyt sossun kaljaa ruudun äärellä?
[/quote]
Ei holhousyhteiskunta tarkoittanut samaa kuin nyt? Daa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:53"]
Saisi lopettaa tuollaisen Pelastakaa lapset- järjestön, köyhiä lapsia paapotaan se ei ole tasa-arvoista keskituloisia ja varakkaampia kohtaan. Muutenkin näistä köyhistä lapsista tulee ihan luusereita ja tatuoituja juoppoja ja elämämkoululaisia.
[/quote]
ota selvää asioista ja lopeta tuollainen urputus.
mä olen ihan tyytyväinen, että mulla on työ ja maksan siitä veroja. Mä olen tyytyväinen, kun heikompiosaisia autetaan. Onneks joku taho auttaa, kun mun omat rahkeet ei siihen riitä.
Mihin se keskituloinen ta varaks sitä paapomisen tarvitsisi? Se pärjää ite. Heikompia on hyvä auttaa. Sitten voi paremmin muutkin. Kyllä se hyvinvointi heijastuu kaikiin ...ja samoin käy pahoinvoinnin.
miwluusti suon hyvää toisellekin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:44"] Yleensä köyhien lapsiin ei kannata investoida, koska niistä tulee tuottamatonta materiaalia enemmän kuin tuottavaa. Ts. paljon työttömiä, mielenterveyspotilaita ja eläkeläisiä, jotka lisääntyvät hanakasti ja siirtävät huonot ominaisuutensa eteenpäin. [/quote] no on se vähän sunkin etu, jos sun lapsia hoitaa päiväkodissa ihminen johon "on investoitu" (sun termejä käyttäen) tai kun sä olet vaipoissa dementtinä hoitokodissa, niin siellä hoitajana olisi ihminen, joka jaksaisi sua sydämellä hoitaa... ja eiköhän se paremmin jaksa, jos hän itsekin on jotain tässä elämässä saanut... YLeensä jo pelkästään oman edun takia kannattaa toivoa toisille lähtökohtaisesti hyvää. Mä esim. toivon, että mun lapsen pk-hoitajat olisivat onnellisia henk-koht. elämässään, koska silloin ne jaksaa työssäkin olla iloisia ja välittäviä... ps. köyhistä ei useimmiten kasva mitään katuojan narkkeja, vaan ihan tavallisia duunareita matalapalkka-aloille. Yhteiskunnan perusta, josta kannattaa pitää huolta lapsesta asti. Mutta tätä ei esim. kokoomuslaiset kataisen ja stubbin johdolla pysty ymmärtämään ja siksi maamme on taloudellisessa ja henkisessä lamassa. Sitä johtaa mr. kutosen matikka ja mr. koulukiusaaja-hylätty reaali. Heidän ymmärryksensä ei yo-kirjoitus jälkeenkään ole ikävä kyllä lisääntynyt, vaan jos mahdollista, kaventunut entisestään. Arjen viisaat "puurtajat" eivät edes odota mainetta ja mammonaa eikä pärstäänsä twitteriin ja tuhansiin selfieihin, lehden kanteen ja sinne tänne maratooneille. ARjen ihmisille riittäisi ihan tavallinen pieni ihmisarvoinen elämä, riittävä toimeentulo jne. mitä nykyinen isänmaamme ei pysty kaikille tarjoamaan! [/quote] Näinpä. Ja jos köyhiin lapsiperheisiin (tai lapsiperheisiin yleisestikkin) ei investoida niin Suomessa ei synny tarpeeksi lapsia. Jos ei ole tarpeeksi lapsia niin myöhemmin ei ole tarpeeksi aikuisia jotka mm. vaihtaa näiltä "paremmilta" kansalaisilta vaipat vanhainkodissa. Jos Suomessa ei niitä tarpeeksi ole niin otetaan sitte mamuja Suomi täyteen näiden "parempien" ihmisten sekaan rötöstelemään ja niitä ryöstämään, pahoinpitelemään ja raiskaamaan.
[/quote]
argumentaatiosi taso paljastaa koulutustasosi. Ne lähihoitajatko ryöstelesivät ja raiskaisivat? Hohhoijaa, taas persulla mielikuvitus laukkaa.
[/quote]
Niitä otetaan tänne paljon ja ei kaikki suinkaan käy töissä, pieni murto-osa vain. Ei voi etukäteen tietää ketkä alkaa töitä tekemään ja niitä on otettava niin kauan lisää kunnes työvoimapula on kuitattu.
Toivon (vaikka toiselle ei pahaa saisi toivoakaan) että nämä harhaiset "kaikki on elämässä itse tehtyä sairausiin on vain tyhmyyttä minä ainakin olen kaiken ansainnut itse eikä onnella ole osaa ei arpaa elämääni" -ihmiset vielä näkevät karman kasvot. Vai pelostako tuossa pätemisessä on kyse, että pitää itselleen hokea kaikkivoipuutta kun elämä on kuitenkin arvaamaton ja valikoimattomasti joillekin julma? Mulla on tillillä säästöt isoja ja pieniä harmeja varten ja ennakoin tekojani sen, minkä pystyn. En silti luule olevani jumala. Lapsi on lapsi, onpa rikas tai köyhä. Surulliseksi tekee ihmisten kylmät kommentit.
[/quote]
Olet varmasti aika alhaisesti koulutettu, kun höpiset jostakin karmasta. Jumala kirjoitetaan muuten isolla alkukirjaimella.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:21"]
[/quote]
Olet varmasti aika alhaisesti koulutettu, kun höpiset jostakin karmasta. Jumala kirjoitetaan muuten isolla alkukirjaimella.
[/quote]
En ole kirjoittaja, mutten ateistina kirjoita jumalaa isolla.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:05"]
[/quote]
[/quote]
Joo oletpa nokkela. Mua vihlaisee edes lukea tuollaista. Ihan hyvib saattoi olla arka tai kiusattukin. En tiedä tarinan totuudesta, mutta onhan toi surullinen. Ikävää, että näin kävi.
Pointtini oli vain huomauttaa, että jos tiedetään (kuten yleensä tiedetään luokissa) jonkun olevan varaton ostamaan pizzaa, eikö häntä voisi ottaa erityisesti huomioon?
Meillä oli muuten luokilta 1-9 joka ainut luokkaretki ilmainen. Ja eväät sai koululta.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Uskonnollinen vakaumus ei ole relevantti oikeinkirjoitusasiassa. Kirjoitustapa pohjautuu kielilautakunnan suosituksiin. En pidä banaaneista, kirjoitanko sen siis panaani?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Uskonnollinen vakaumus ei ole relevantti oikeinkirjoitusasiassa. Kirjoitustapa pohjautuu kielilautakunnan suosituksiin. En pidä banaaneista, kirjoitanko sen siis panaani?
[/quote]
Idiootti.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:28"]Mä pääsin luokkaretkelle ala-asteella (90-luvun loppu), menimme Wasalandiaan (liput + matkat maksettu vuoden aikana luokan kanssa tehtyjen myyjäisten tuloista). Mulla ei ollut lainkaan rahaa mukana, koska koululta sai eväät. No en ymmärtänyt että ei se 1leipä 1trippi 1banaani koko päivää pidä nälkää. Jouduin odottamaan ravintolan ulkopuolella kun kaverit kävivät pizzalla. Ei mt-ongelmaiset vanhemmat ymmärtäneet tuota eikä sossu silloin auttanut. Traumat jäi, en ole mennyt sen jälkeen enää koskaan huvipuistoon.
[/quote]
Mikä on tarinan opetus?
Että kaikki luokkaretket pitäisi kieltää koska mt-ongelmaiset vanhempasi eivät osanneet hoitaa tilannetta? Oliko tämä ainoa lapsuutesi trauma, jonka vanhempiesi puutteellinen elämänhallinta aiheutti? Pitäisikö ehkä huvipuistot kieltää kun kaikilla ei ole niihin rahaa, vai olisiko luokkakavereiden pitänyt olla syömättä?
[/quote]
Hmm. Ei sulla kyllä hyviä kavereitakaan ole. Pizza tuona ainaka euroissa oli about 8-10€ lätty. Luokkakaverisi oisivat hyvin voineet kaikku vähän vipata sulle.
Toiseksi, miksi ihmeessä pitää jäädä marttyyriksi ravintolan ulkopuolelle? Olisit mennyt sisään, itse en yläasteikäisenä olisi ikinä jaksanut pitsaa yksin (en kyllä nytkään.) Varmasti ois joku heittänyt pari siivua.