Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: "Köyhä lapsi ei pääse retkille tai syntymäpäiville"

Vierailija
23.03.2015 |

"Lasten kertomuksista käy ilmi, että köyhien perheiden lapset joutuvat luopumaan harrastuksistaan, eivät pysty osallistumaan kavereiden syntymäpäiville tai pääse matkustamaan. Lähes 40 prosenttia kyselyyn vastanneista vähävaraisista lapsista kertoo jääneensä rahan takia pois muun muassa koulun luokkaretkiltä. Lapsia usein myös kiusataan perheen rahapulan takia.

Järjestön mukaan köyhien perheiden lasten yhdenvertaisuus ei toteudu esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa. Pelastakaa Lapset vaati maanantaina kouluja ja päättäjiä varmistamaan, ettei vähävaraisten perheiden lapsia syrjäytetä."

http://www.iltalehti.fi/perhe/2015032319406513_pr.shtml

Että siinä vähän mietittävää näille, joiden mukaan rakkaus lapsiin riittää eivätkä rahaa tarvitse.

Kommentit (166)

Vierailija
21/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ovat yksinkertaisesti huonoja rahan kanssa. Voin lyödä vetoa, että näiden "köyhien" perheiden lapsilla on kaikilla uudet älypuhelimet, tv:t omassa huoneessa jne. Sitten ihmettelevät vielä, miksi ei riitä rahaa harrastuksiin.

Köyhä = tyhmä.

Vierailija
22/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulle ja mun pennuille vaan, köyhät olkoon ilman, onhan niille jo asunnot ja ruuat annettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyön vaikka vetoa, että kaikki noiden "köyhien" perheiden lapset ovat lihavia kuin syöttisiat. Yhtä lihavat vanhemmat polttavat röökiä ja juovat kaljaa.

Vierailija
24/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:03"]Joo, mulle ja mun pennuille vaan, köyhät olkoon ilman, onhan niille jo asunnot ja ruuat annettu.
[/quote]

No jos teen itse töitä 45 tuntia viikossa jotta lapset voivat harrastaa ja käydä retkillä niin tulisiko parempi mieli jos verotustani nostettaisiin vielä korkeammaksi, että niiden köyhempienkin lapset saisivat just samat harrastukset ja lomat?
Soisin toki kaikille lapsille samat mahdollisuudet, mutta vastuu lapsista on vanhemmilla, ei yhteiskunnalla.

Vierailija
25/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu tai esim. vanhempain yhdistys kustantaa retken mutta useimmat antaa lapselle omaa rahaa mukaan ostoksiin tai herkkuihin, pitääkö retkistä luopua koska kaikilla niihin omiin ylimääräisiin menoihin ei ole varaa?

Vierailija
26/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 15:48"]Lähes 40 prosenttia kyselyyn vastanneista vähävaraisista lapsista kertoo jääneensä rahan takia pois muun muassa koulun luokkaretkiltä.

[/quote]

Miten tämä on mahdollista? Koulunhan on jo monta vuotta kuulunut olla täysin maksuton, eli luokkaretkistä ym. ei saa vaatia senttiäkään maksua. Onko lain rikkominen niin yleistä eikä kenenkään vanhemmat tajua protestoida sitä vastaan?

Vierailija
27/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:03"]Joo, mulle ja mun pennuille vaan, köyhät olkoon ilman, onhan niille jo asunnot ja ruuat annettu.
[/quote]

Miksi pitää tehdä niitä lapsia jos ei ole varaa? (Erikseen tapaukset sairauden ym. vuoksi)

Miksi muiden pitäisi elättää teidän perhe näin karusti ilmaistuna?

Jos ei ole muutamaa euroa laittaa lapsen harrastuksiin jne on silloin taloudenhallinta pahasti retuperällä..

Vierailija
28/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:03"]Joo, mulle ja mun pennuille vaan, köyhät olkoon ilman, onhan niille jo asunnot ja ruuat annettu. [/quote] Miksi pitää tehdä niitä lapsia jos ei ole varaa? (Erikseen tapaukset sairauden ym. vuoksi) Miksi muiden pitäisi elättää teidän perhe näin karusti ilmaistuna? Jos ei ole muutamaa euroa laittaa lapsen harrastuksiin jne on silloin taloudenhallinta pahasti retuperällä..

[/quote]

Ei niitä lapsia voi tappaakaan jos ne kerran on jo syntyneet. Lapsista kun pitää huolehtia sen 20 vuotta niin kyllähän siihen aikaan mahtuu konkurssi ja työttömyys poikineen. Moni ei millään tajua, että lapset on voitu hankkia hyvien tulojen aikana ja sitten tapahtuu sairastuminen, työttömyys, konkurssi , avioero tms.

Vierailija
29/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Suomeen pitäisi saada osittain yksityisrahoitteiset koulut, joissa esim. olisi. 2000€/lukukausi maksu. Vastineeksi opetukseen olisi käytettävissä enemmän resursseja "paremman väen" koulussa. Tämä eliminoimisi köyhät lapset pois. Samalla poistuisi tämä kiusallinen ongelma. Köyhät voisivat olla keskenään ja kunnon ihmiset omissa joukoissaan.

Vierailija
30/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:03"]Joo, mulle ja mun pennuille vaan, köyhät olkoon ilman, onhan niille jo asunnot ja ruuat annettu. [/quote] Miksi pitää tehdä niitä lapsia jos ei ole varaa? (Erikseen tapaukset sairauden ym. vuoksi) Miksi muiden pitäisi elättää teidän perhe näin karusti ilmaistuna? Jos ei ole muutamaa euroa laittaa lapsen harrastuksiin jne on silloin taloudenhallinta pahasti retuperällä..

[/quote]

Ei niitä lapsia voi tappaakaan jos ne kerran on jo syntyneet. Lapsista kun pitää huolehtia sen 20 vuotta niin kyllähän siihen aikaan mahtuu konkurssi ja työttömyys poikineen. Moni ei millään tajua, että lapset on voitu hankkia hyvien tulojen aikana ja sitten tapahtuu sairastuminen, työttömyys, konkurssi , avioero tms.
[/quote]

Eipä niitä edes 20v. tarvitse elättää ja kuten ehkä huomasit kirjoitin sairaudet ym. Asia erikseen..

Vierailija
31/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:13"]

Mielestäni Suomeen pitäisi saada osittain yksityisrahoitteiset koulut, joissa esim. olisi. 2000€/lukukausi maksu. Vastineeksi opetukseen olisi käytettävissä enemmän resursseja "paremman väen" koulussa. Tämä eliminoimisi köyhät lapset pois. Samalla poistuisi tämä kiusallinen ongelma. Köyhät voisivat olla keskenään ja kunnon ihmiset omissa joukoissaan.

[/quote]

Köyhyys ei ole synonyymi millekään roskasakille. Myöskään varakkuus ei tarkoita automaattisesti paremmuutta.

Vierailija
32/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:15"]

[/quote]

Köyhyys ei ole synonyymi millekään roskasakille. Myöskään varakkuus ei tarkoita automaattisesti paremmuutta.

[/quote]

aha, polta sinä kuule sitä röökiäsi. Minä teen smoothien hedelmistä ja marjoista. 

Vierailija
33/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 15:48"]

"Lasten kertomuksista käy ilmi, että köyhien perheiden lapset joutuvat luopumaan harrastuksistaan, eivät pysty osallistumaan kavereiden syntymäpäiville tai pääse matkustamaan. Lähes 40 prosenttia kyselyyn vastanneista vähävaraisista lapsista kertoo jääneensä rahan takia pois muun muassa koulun luokkaretkiltä. Lapsia usein myös kiusataan perheen rahapulan takia.

Järjestön mukaan köyhien perheiden lasten yhdenvertaisuus ei toteudu esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa. Pelastakaa Lapset vaati maanantaina kouluja ja päättäjiä varmistamaan, ettei vähävaraisten perheiden lapsia syrjäytetä."

http://www.iltalehti.fi/perhe/2015032319406513_pr.shtml

Että siinä vähän mietittävää näille, joiden mukaan rakkaus lapsiin riittää eivätkä rahaa tarvitse.

[/quote]

Voihan kyynel.

On hirveä vääryys, ettei köyhien perheiden lapsilla ole varaa harrastaa ratsatusta, jääkiekkoa ja monia muita asioita. Yhteiskunnalla ei ole varaa kustantaa kalliita harrastuksia kaikille, joten pitäisikö kalliit harrastukset kieltää tasa-arvon nimissä kaikilta?

Ja kenen vika se on, jos lapsi ei "voi" mennä kaverin synttäreille ilman kallista lahjaa? Jos köyhällä lapsella ja synttärisankarilla on kunnolliset vanhemmat, ne osaa kyllä hoitaa tilanteen niin ettei synttäreitä tarvitse jättää väliin rahapulan takia.

Vierailija
34/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:15"]

[/quote]

[/quote]

aha, polta sinä kuule sitä röökiäsi. Minä teen smoothien hedelmistä ja marjoista. 

[/quote]

Sori nyt vain mutta en polta. Ja ajattelin mennä kuule tekemään ruokaa itse kalastetusta taimenesta.

Joskin voisin kyllä olla tuon yksityiskoulun kannalla. Ehkä poikani luokka rauhoittuisi kun se rikkaan perheen lellipentu painuisi kiusaamaan muita yksityiskouluun.

Vierailija
35/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:12"]

[/quote]

[/quote]

Avioero - oma syy

Konkurssi - oma syy

Työttömyys - oma syy

Sairastuminen - useimmiten oma syy (olisi varmaan kannattanut ottaa sairaskuluvakuutus, henkivakuutus ja vapaaehtoinen eläketurva!)

Vierailija
36/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:12"]

[/quote]

[/quote]

Avioero - oma syy

Konkurssi - oma syy

Työttömyys - oma syy

Sairastuminen - useimmiten oma syy (olisi varmaan kannattanut ottaa sairaskuluvakuutus, henkivakuutus ja vapaaehtoinen eläketurva!)
[/quote]

Katkera ainakin olet.

Vierailija
37/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin juuri molempien lasteni luokan tileille 100€ tulevia leirikouluja varten. Eikö tämä ole ihan tavallista? Tileille keräämme muutaman satasen per perhe ja muut rahat yritämme kerätä myyjäisillä jne. Olemme kaikessa hiljaisuudessa myös sopineet, että jos joillain perheillä tuntuu olevan vaikeuksia maksaa sovittuja summia, niin keksimme sitten yhdessä jotain ( ?)  - yksikään lapsi ei saa rahan takia joutua jäämään pois leiriltä. 

Vierailija
38/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin luokkaretkelle ala-asteella (90-luvun loppu), menimme Wasalandiaan (liput + matkat maksettu vuoden aikana luokan kanssa tehtyjen myyjäisten tuloista). Mulla ei ollut lainkaan rahaa mukana, koska koululta sai eväät. No en ymmärtänyt että ei se 1leipä 1trippi 1banaani koko päivää pidä nälkää. Jouduin odottamaan ravintolan ulkopuolella kun kaverit kävivät pizzalla. Ei mt-ongelmaiset vanhemmat ymmärtäneet tuota eikä sossu silloin auttanut. Traumat jäi, en ole mennyt sen jälkeen enää koskaan huvipuistoon. 

Vierailija
39/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:09"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:03"]Joo, mulle ja mun pennuille vaan, köyhät olkoon ilman, onhan niille jo asunnot ja ruuat annettu. [/quote] Miksi pitää tehdä niitä lapsia jos ei ole varaa? (Erikseen tapaukset sairauden ym. vuoksi) Miksi muiden pitäisi elättää teidän perhe näin karusti ilmaistuna? Jos ei ole muutamaa euroa laittaa lapsen harrastuksiin jne on silloin taloudenhallinta pahasti retuperällä.. [/quote] Ei niitä lapsia voi tappaakaan jos ne kerran on jo syntyneet. Lapsista kun pitää huolehtia sen 20 vuotta niin kyllähän siihen aikaan mahtuu konkurssi ja työttömyys poikineen. Moni ei millään tajua, että lapset on voitu hankkia hyvien tulojen aikana ja sitten tapahtuu sairastuminen, työttömyys, konkurssi , avioero tms. [/quote] Avioero - oma syy Konkurssi - oma syy Työttömyys - oma syy Sairastuminen - useimmiten oma syy (olisi varmaan kannattanut ottaa sairaskuluvakuutus, henkivakuutus ja vapaaehtoinen eläketurva!) [/quote] Katkera ainakin olet.

[/quote]

Olen korkeintaan pettynyt. Siihen, kuinka paljon veroja joudun maksamaan loisten elättämiseksi. Pitää varmaan eläkkeelle päästyä muuttaa Ruotsiin, jotta omat lapseni voisivat edes periä minut ilman loisveroja.

Vierailija
40/166 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:40"]

Ennen ihmiset sentään yritti edistää kaikkien yhtäläistä tasa-arvoisuutta. Nykyään rikkaammat pitävät sitä itsestään selvänä, että heillä on kaikki hyvin ja muilla ei ole. Arvomaailma on mennyt ihan vinksalleen.

[/quote]

Tai päinvastoin: ennen köyhät yrittivät kaikkensa, että heidän lapsillaan asiat ovat hyvin. Nyt sossutapaukset vaatii töissäkäyviä maksamaan 6 eri miehen kanssa tehtyjen 6 lapsen kulut, koska heistä se on tasa-arvoa.