Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aina kun palkkani suuruus tulee ilmi, ihmisten suhtautuminen muuttuu

Vierailija
14.12.2021 |

Työskentelen toimihenkilötehtävissä eräässä valtion yhtiössä ja palkkani on melko hyvä. Monille tulee yllätyksenä, että tästä työstä maksetaan niin hyvin. Minulla ei ole mitään tarvetta tuoda palkkaani esille, mutta joskus se on pakko kertoa, esim. vakuutusyhtiössä. Ainakin kahdesti on käynyt niin, että miesvirkailija on kysynyt palkkani suuruutta ja naama venähtänyt ja koko olemus muuttunut nyrpeäksi kun olen ilmoittanut kuukausipalkkani.

En ole tähän tietoisesti kiinnittänyt huomiota, mutta hätkähdin ihan, kun ensimmäisiä kertoja tähän törmäsin. Onko näille keski-ikäisille miehille kova paikka, että nuori 30 v nainen tienaa enemmän? Kerran olen myös erehtynyt hyvälle ystävälleni kertomaan palkkani, mikä oli virhe.. Oikeastiko palkka määrittää ihmisen elämää muiden silmissä noin paljon? Mulla ei ole tapana pröystäillä, kuljen tavallisissa vaatteissa ja asun melko vaatimattomasti. Panostan tosin design huonekaluihin ja ostin uudehkon auton, mutta muuten en tuo mitenkään palkkatasoani esille.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton itsekehumiskeskustelu tämä on? Ihan niinkuin minä (tai kukaan tuntemistani ihmisistä) jotenkin olisimme ihmeissämme jonkun muun palkasta….

Vierailija
22/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köpien työt tiedetään.

Palkat voisi puolittaa ja väkimäärä puoleen!!!!

Pakko myöntää, että samaa mieltä olen

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, tähän on aika hankala vastata. Voihan olla, ettet itse huomaa miten paljon puhut rahasta tai rahaan liittyvästä. En nyt viitsi tarkemmin sanoa, mutta itselläni kokemus hyvätuloisesta perheestä. Mukavia ihmisiä, ei siinä mitään. Eivät pröystäile (omien sanojensa mukaan) rahalla. Kuitenkin 99 % keskustelusta on työtä, uutta autoa, matkoja, uuden talon katsomista jne. Ei, en ole kateellinen mutta näin pienituloisena lapsiperheensä vaan huomasin yhtäkkiä, että meillä ei vaan oikein ole mitään yhteistä. Ja olen varma, että hän ei tee tätä tietoisesti, joten ei varmaan tiedostakaan miten puhuu, kun se on hänelle niin luontaista. 

Sinulle tuo on rahapuhetta, hänelle ei. Hän siis vain puhuu hänelle normaaleista elämän osa-alueista ja sinä lasket paljonko maksaa. Ymmärrettävää tietenkin koska kun rahasta on puutetta, se on myös enemmän mielessä.

Vierailija
24/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on köpi?

Vierailija
25/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin en jaksa näitä raha-asioilla tai palkalla kerskumisia.

Muistan lapsuudesta kun puhuttiin aina rahasta, palkasta ja perinnöistä.

Aina puhuttiin mitä maksaa yms.

Jotkut varmasti luontaisesti laskevat menoja ja tuloja, mutta itse en kuulu heihin.

Onnea vaan hyvästä palkasta!

Vierailija
26/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, tähän on aika hankala vastata. Voihan olla, ettet itse huomaa miten paljon puhut rahasta tai rahaan liittyvästä. En nyt viitsi tarkemmin sanoa, mutta itselläni kokemus hyvätuloisesta perheestä. Mukavia ihmisiä, ei siinä mitään. Eivät pröystäile (omien sanojensa mukaan) rahalla. Kuitenkin 99 % keskustelusta on työtä, uutta autoa, matkoja, uuden talon katsomista jne. Ei, en ole kateellinen mutta näin pienituloisena lapsiperheensä vaan huomasin yhtäkkiä, että meillä ei vaan oikein ole mitään yhteistä. Ja olen varma, että hän ei tee tätä tietoisesti, joten ei varmaan tiedostakaan miten puhuu, kun se on hänelle niin luontaista. 

Olen minäkin vuosikausia elänyt pelkällä opintotuella ja ollut työttömänä ja minullakin on perhe elätettävänä ja mies pienipalkkaisessa työssä. Ei kuitenkaan asuta pääkaupunkiseudulla, niin pärjätään rahallisesti hyvin ja jää ylimääräistäkin. 

Suuri osa kavereistani on duunariammateissa, osa on taas korkeammin koulutettuja ja hyväpalkkaisissa töissä. Puheenaiheet on monesti erilaisia näiden hyväpalkkaisten kanssa, nyt kun mietin, mutta ei tule mieleenkään samoista asoista puhua jos tiedän että rahan kanssa jollakin tiukkaa. Olen keskituloisesta perheestä ja mut on kasvatettu siihen että ulospäin ei näytetä omaa varakkuutta. 

Vierailija
27/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin vuosikausia elänyt pelkällä opintotuella ja ollut työttömänä ja minullakin on perhe elätettävänä ja mies pienipalkkaisessa työssä. Ei kuitenkaan asuta pääkaupunkiseudulla, niin pärjätään rahallisesti hyvin ja jää ylimääräistäkin. 

Suuri osa kavereistani on duunariammateissa, osa on taas korkeammin koulutettuja ja hyväpalkkaisissa töissä. Puheenaiheet on monesti erilaisia näiden hyväpalkkaisten kanssa, nyt kun mietin, mutta ei tule mieleenkään samoista asoista puhua jos tiedän että rahan kanssa jollakin tiukkaa. Olen keskituloisesta perheestä ja mut on kasvatettu siihen että ulospäin ei näytetä omaa varakkuutta. 

Olen siis ap 

Vierailija
28/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään neljä tuntia töissä. Sain ruokaa ja kahvia.

Vierailija
29/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle tuo on rahapuhetta, hänelle ei. Hän siis vain puhuu hänelle normaaleista elämän osa-alueista ja sinä lasket paljonko maksaa. Ymmärrettävää tietenkin koska kun rahasta on puutetta, se on myös enemmän mielessä.

No sen verran pitää ymmärtää oman kuplan ulkopuolelle katsoa, että missä seurassa tuollaisia puhuu. Minusta on sivistymätöntä ylipäänsä puhua jatkuvista hankinnoista, tässä on kuitenkin aikamoinen ekokatastrofikin meneillään. Mutta ehkä mulla on vaan eri arvot. Ja vähän tuloja.

Vierailija
30/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiössä ei ole koskaan kysytty palkkaani, joten mitä ihmettä ap mahtaa tehdä, kun raha nousee tuolla tavalla esille. Pankissa on kysytty, kun hain lainaa ensiasuntoon ja lainaa sainkin sitten 26v korkeassa iässä vähän yli 400 000 e. Lisäksi tarjosivat sijoitusmahdollisuuksia, mutta totesin, että hoidan sijoitusasiat itse.

Vierailija
31/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hiton itsekehumiskeskustelu tämä on? Ihan niinkuin minä (tai kukaan tuntemistani ihmisistä) jotenkin olisimme ihmeissämme jonkun muun palkasta….

Sepä se. Luullaan olevansa jotenkin hurrrjan erikoisia ja erilaisia tässä maailmassa.

Vierailija
32/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta kuten sanoin, koen ettei meillä ole oikein yhteistä. Se ei liity pelkästään rahaan vaan kaikkeen materiaaliin ja siihen, että ihmisellä on työ, työ ja työ. Keskustelunaiheet on aika vähissä. Eikä tämä tarkoita, ettenkö tekisi itse töitä. Rehellisesti sanottuna ajattelen kyllä myös, että on aika junttia puhua jatkuvasti suurista hankinnoista sellaiselle, jolla tulot on pienet. 

Vierailija
33/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset sadut tällä kertaa. Ihan oikeasti ketään ei kiinnosta sinun palkkasi tai muutkaan asiasi.

Vierailija
34/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis lisään vielä, että en minä heidän menojaan laske. He kertovat tarkat summat ihan itse. Tiedän auton arvon, remontteihin menneet rahat, matkojen hinnat ja tarkat palkat. Toki tämä voi heille olla aivan normaali puhetapa ja varmaan onkin, mutta itsestäni se tuntuu aika hassulta. Varsinkin sellaisen seurassa, joiden pienituloisuuden he tietävät ja näkevät. 

Vierailija
35/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut palkkani vain miehelleni, pankkivirkailijalle ja kahdelle hyvälle ystävälle, jotka ovat samalla alalla ja kaipasivat vertailukohtaa.

Joskus on kaverien kanssa tullut palkka puheeksi ja silloin olen kokenut parhaaksi vaihtaa puheenaihetta ennen kuin kukaan kysyy minun palkkaani. Toisen palkka oli alle 3000€ ja toisen 3500€. Minun palkkani on yli 5000€. Nämä kaverit ovat molemmat pidemmälle kouluttautuneita ja uransa huipulla, mutta töissä valtiolla. Itse olen yksityissektorilla.

Itsekin olen töissä valtiolla (esihenkilönä) ja bruttopalkkani on 7600 euroa kk. Ei kaikilla valtion työntekijöillä ole huono palkka. Lisäksi on 42 lomapäivää vuodessa, käytännössä 50-60 kun on pidettävä tasoitusvapaitakin pois. 

Minäkään en tuo julki omaa ansiotasoani keskusteluissa ystävien kanssa, koska suurimmalla osalla heistä on selvästi pienempi ansiotaso. Väistän tuollaisia keskusteluja eri tavoin. 

Vierailija
36/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se. Luullaan olevansa jotenkin hurrrjan erikoisia ja erilaisia tässä maailmassa.

En mie saanut ap :n avauksesta mitenkään kehuskelufiilistä... Toki vähän ehkä osan kommentista kateellisen kuvan sain kyllä taas vastaavasti ;)

Itselläni on vähän päinvastoin, eli brutto on alle 2500 euroa kuussa. Pärjään sillä hyvin ja olen säästäväinen, mutten ole niin Pihi, että unohdan elää. Olen saanut vaikuttaa työni sisältöön, minulla on liukuva työaika, harrastan päivisin ja elämäni on aika helppoa.

En siis osaa olla kateellinen ihmisille, jotka elävät kerätäkseen omaisuutta ja ylläpitääkseen sen kustannukset väsyttämällä itsensä loppuun...

En siis sano, että ap näin tekee. Olen vain tullut ajatelleeksi, että raha ei ole kaiken väärti ja en automaattisesti ole itse kateellinen heille, jotka tienaavat enemmän.

Osa heistä todella uupuu myös työhönsä tai käyvät vain töissä.

Itse olen onnekas, että pidän työstäni, joka tulee vapaa-aikaani.

Raha ei ole kaikkea kuin heille, jotka jostain syystä ajattelevat sen määrittävän elämänsä ja arvostuksensa (ml. tittelit). Ehkä viimeinen kappale vastasi sivumennen myös osittain ap:een kysymykseen.

Toiset elää, ja loput puhuu siitä, miten muut elää. Kumpaan haluat kuulua?

Vierailija
37/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mie saanut ap :n avauksesta mitenkään kehuskelufiilistä... Toki vähän ehkä osan kommentista kateellisen kuvan sain kyllä taas vastaavasti ;)

Itselläni on vähän päinvastoin, eli brutto on alle 2500 euroa kuussa. Pärjään sillä hyvin ja olen säästäväinen, mutten ole niin Pihi, että unohdan elää. Olen saanut vaikuttaa työni sisältöön, minulla on liukuva työaika, harrastan päivisin ja elämäni on aika helppoa.

En siis osaa olla kateellinen ihmisille, jotka elävät kerätäkseen omaisuutta ja ylläpitääkseen sen kustannukset väsyttämällä itsensä loppuun...

En siis sano, että ap näin tekee. Olen vain tullut ajatelleeksi, että raha ei ole kaiken väärti ja en automaattisesti ole itse kateellinen heille, jotka tienaavat enemmän.

Osa heistä todella uupuu myös työhönsä tai käyvät vain töissä.

Raha ei ole kaikkea kuin heille, jotka jostain syystä ajattelevat sen määrittävän elämänsä ja arvostuksensa (ml. tittelit). Ehkä viimeinen kappale vastasi sivumennen myös osittain ap:een kysymykseen.

Toiset elää, ja loput puhuu siitä, miten muut elää. Kumpaan haluat kuulua?

Itse olen onnekas, että pidän työstäni, joka TUKEE vapaa-aikaani.

>> liukuva työaika mahdollistaa vapaa-ajan viettämisen keskellä työpäivää.

Vierailija
38/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt ihmeessä mikä tämä häkellyttävä palkan määrä on euroina?

Olen eri, mutta nuoren naisen kohdalla ei tarvitse olla edes paljoa, kun ei uskota. Aikoinaan Kelassa äitiysrahaa hakiessani (silloin piti vielä asioida ihmisen kanssa) virkailija yritti väittää, ettei äitiysraha voi olla niin suuri kuin väitin. No hän laski ja oli se. Ja olin akateeminen aloitteleva valtion virkamies. Mutta jotkut vain jostain syystä ajattelevat, että naisilla on huonot palkat. Vaikka on meillä monilla korkeampi koulutus kuin miehillä.

Vierailija
39/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 v ei ole nuori.

Arvasin että joku sanoo näin :D  45 v on varmaan jo ikäloppu 

Jotenkin typerää tämä nykyaika. Nuoruus kestää muka vain pienen hetken. Itse olen aina lapsesta asti pitänyt 3-kymppisiä nuorina ihmisinä, mut ehkä se on antanut perspektiiviä kun ikäeroa esim. omaan isään on 40 vuotta. Olen nyt 32 ja pappanikin on yli 90v. Moni ihminen kuvittelee yli 60-vuotiaatkin vanhuksiksi vaikka he eivät sitä ole. Mulle vanhus on yli 80v, raihnaisena ehkä jo 75m, mutta ei todellakaan sitä nuorempi.

Mulle "nuoria" ovat kaikki alle 50v. Riippuu toki aina mistä perspektiivistä kahtoo. Jos katotaan työelämäperspektiivistä nykyaikana niin aika moni 30v on työuransa alussa.

Onnea ap:lle, itse olen ollyt lähinnä työttömänä ja pätkätöissä, nyt opiskelemassa.

Vierailija
40/43 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 75v :D