Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huokaus, lapsen kaveri 9v kylässä, tarjosin kaakaota "halpispurkista" Kieltäytyi ja sanoi "mä juon vaan oboy-kaakaota"

Vierailija
14.12.2021 |

Meillä sattui olemaan tyhjä oboy-laatikko. Laitoin lasten näkemättä halpisjauhetta sinne ja tarjosin uudestaan. Kyllä kelpasi ja tuli myös kehut "tää oboy on ihan sairaan hyvää verrattuna noihin halpoihin" No, ehkä paljastan totuuden joskus 5 vuoden päästä? :D

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi olisi pitänyt ottaa, jos ei tietää ettei tykkää?

Ei kaikki tykkää niistä halvimmista kaupan omien merkkien parin kilon karkkisäkeistäkään, vaikka jotkut toki niitä raahaa kotiin viikottain.

Vierailija
42/48 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhden pojan kaverina oli 6-vuotiaana romanipoika. Hän söi meillä välipalan ja päivällisen ensimmäistä kertaa.

Häntä jännitti vähän valkolaiset ja poikaa oli selvästi ohjeistettu kotona; välipalalla oli sitruuna-ja suklaamuffinsseja, johon hän totesi, että "otan vaan monta suklaamuffinssia kun olen sitruunamuffinsseille allerginen" Sama päivällisellä: mä otan vaan lihapullia kun olen perunoille allerginen.                                            Mua nauratti kovasti ja se oli kauhean suloista mun mielestä. Ei joudu sitten sanomaan, että on pahaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi olisi pitänyt ottaa, jos ei tietää ettei tykkää?

Ei kaikki tykkää niistä halvimmista kaupan omien merkkien parin kilon karkkisäkeistäkään, vaikka jotkut toki niitä raahaa kotiin viikottain.

Just näin. Kohteliaisuudesta jonkun ikävän syöminen/juominen on kyllä isoa typeryyttä. Toivottavasti ei enää opeteta lapsille semmoista.

Kohteliasta tai ainakin neutraalia kieltäytymistä voisi opettaa. Ja sitä, että ei ole pakko syödä kylässä outoa pullaa, jos ei halua.

Ei ole vielä yksikään lapsi vapaaehtoisesti kuollut nälkään, ei siis huolta jos ei pirkka kaakao uppoa.

Vierailija
44/48 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset (ja joskus aikuisetkin) nyt sanoo mitä sattuu. Minä olisin ystävällisesti vastannut: ”Meillä on nyt vaan tätä. Haluatko maistaa tätä, vai juotko mielummin vain maitoa?”

Ehkä olisin jopa ystävällisellä äänellä hieman kasvattanut häntä ja sanonut että yleensä kylässä ei ole hyvien tapojen mukaista arvostella tarjottuja ruokia ja juomia. Jos ei halua ottaa, niin silloin kuuluu vain sanoa ”Ei kiitos.”

Kunhan nätisti ja ystävällisesti sanoo, niin kyllä minusta muidenkin lapsia saa kasvattaa, varsinkin noin pieniä. Itse olen kyllä esim. muistuttanut ruuasta kiittämisestä, kun nousee pöydästä. Ei lapset aina muista eikä tiedä kaikkea.

Kasvattaja-tädit voisi passittaa 80-luvulle. Pikkuisen voisi havahtua jo tähän päivään, 2020-luvulla erilaiset arvomaailmat on normi ja yleisesti tiedossa. Jos yritettäisiin elää sen tiedon valossa ja jättää "kasvattaminen" vähän vähemmälle

Vierailija
45/48 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut lapsille, että ei tarvitse syödä mitään sellaista, mitä ei halua syödä. Lihominen alkaa juuri tuosta eli otetaan pullaa ja kaakaota siksi, että pitää miellyttää kaverin äitiä. Näin syömiseen liittyy tunne hyväksytyksitulemisesta ja siitä se läski sitten saa alkunsa.

Oletko samalla myös opettanut heidät epäkohteliaiksi töksäyttelijöiksi? Vai miten kommenttisi liittyy tähän ketjuun?

Olen opettanut, että on lupa sanoa, miksi ei jotain halua. Ihan samalla tavalla kuin minä en syö halpissuklaata, on lapsella lupa sanoa, että hän juo vain tiettyä kaakaota. Ei siinä ole mitään pahaa. Ikäväksi huomautus muuttuu vasta sitten, kun vaatii tätä tiettyä kaakaota ja ryhtyy syyttelemään pahanmakuisen kaakaon tarjoajaa. Ja kyllä ainakin meillä lapsi tietää, että tietyt asiat ovat sen verran kalliita, että niitä saa harvoin eli varmasti hän toteaisi, että ei juo halpiskaakaoita, mutta ei se tarkoita mitään muuta kuin tietoisuuden suosikkikaakaon hinnasta.

Eli olet opettanut lapsesi huonokäytöksisiksi nirppanokiksi. Niin vähän arvelinkin. Normaaliälyinen vanhempi ei opeta lapselleen, että maun ratkaisee hinta. 

Olen opettanut lapselle, että itseään koskevissa asioissa hän on oikeassa. Jos joku tietty kaakao maistuu hyvältä, niin sitten juo sitä mukillisen eikä siedettävää kaakaota 3 mukillista. Aikuisillako muka vain on lupa sanoa, että juo ainoastaa artesaaniolutta/vihreää teetä/kauramaitoa, lapsen pitää tyytyä siihen, mitä kylässä tyrkytetään? Ehei, olkoot sinusta nirppanokka, hän tietää mitä haluaa, mutta ei vaadi sitä. Kylässä hän yksinkertaisesti kieltäytyy jostain tarjotusta, jos se ei ole mieluista ja jos kysellään syytä, niin vastaa rehellisesti. Harmi, että sinulle rehellisyys on nirppanokkaisuutta.

Vierailija
46/48 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset (ja joskus aikuisetkin) nyt sanoo mitä sattuu. Minä olisin ystävällisesti vastannut: ”Meillä on nyt vaan tätä. Haluatko maistaa tätä, vai juotko mielummin vain maitoa?”

Ehkä olisin jopa ystävällisellä äänellä hieman kasvattanut häntä ja sanonut että yleensä kylässä ei ole hyvien tapojen mukaista arvostella tarjottuja ruokia ja juomia. Jos ei halua ottaa, niin silloin kuuluu vain sanoa ”Ei kiitos.”

Kunhan nätisti ja ystävällisesti sanoo, niin kyllä minusta muidenkin lapsia saa kasvattaa, varsinkin noin pieniä. Itse olen kyllä esim. muistuttanut ruuasta kiittämisestä, kun nousee pöydästä. Ei lapset aina muista eikä tiedä kaikkea.

Kasvattaja-tädit voisi passittaa 80-luvulle. Pikkuisen voisi havahtua jo tähän päivään, 2020-luvulla erilaiset arvomaailmat on normi ja yleisesti tiedossa. Jos yritettäisiin elää sen tiedon valossa ja jättää "kasvattaminen" vähän vähemmälle

Siis mitä?

Vierailija
47/48 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi yök noita kaakaonkaltaisia korvikkeita.

Kunnon kaakao tehdään tummasta kaakaojauheesta, sokerista, vaniljatangosta ja punaisesta maidosta hauduttmalla.

Vierailija
48/48 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaus valita. YouTube armon virta Asko Toivola .