Huokaus, lapsen kaveri 9v kylässä, tarjosin kaakaota "halpispurkista" Kieltäytyi ja sanoi "mä juon vaan oboy-kaakaota"
Meillä sattui olemaan tyhjä oboy-laatikko. Laitoin lasten näkemättä halpisjauhetta sinne ja tarjosin uudestaan. Kyllä kelpasi ja tuli myös kehut "tää oboy on ihan sairaan hyvää verrattuna noihin halpoihin" No, ehkä paljastan totuuden joskus 5 vuoden päästä? :D
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä satu olisi totta, olisin jättänyt kaverin kokonaan ilman kaakaota. Käytöstavat syytä oppia viimeistään 9v iässä.
Oletko alle yhdeksänvuotias? Minun mielestäni on varsin epäkohteliasta jättää vierasta kuivin suin, vaikka kuinka törttö vieras olisi.
Eihän lasta kuivin suin olisi jätetty. Maitoa tai vettä olisin tarjonnut, jos kaakao ei kerran kelvannut. Vieras syö/juo sitä mitä tarjotaan tai on ilman. Se on kohteliaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä satu olisi totta, olisin jättänyt kaverin kokonaan ilman kaakaota. Käytöstavat syytä oppia viimeistään 9v iässä.
Oletko alle yhdeksänvuotias? Minun mielestäni on varsin epäkohteliasta jättää vierasta kuivin suin, vaikka kuinka törttö vieras olisi.
Oikeastiko rupeat pomppimaan 9-vuotiaan nirppanokan pillin mukaan? Minusta se ei ole kohteliaisuutta, vaan hölmöyttä. Aikuisten tehtävä on opettaa lapsille käytöstapoja ja hyviin tapoihin ei kuulu nillittää tarjoiluista. Sitä nautitaan, mitä on tarjolla tai sanotaan kohteliaasti ei kiitos.
Kyllä kaakaoillakin on makueroja. Lapsikin erottaa ne.
Kyllä noita oboy-laatikoita saa ainakin Tampereella citymarketista. Siksi mekin ostamme pussissa kun halvempaa, mutta maussa ei eroa ainakaan omien lasten suuhun. Monet säästävät vanhoja käyttökelpoisia punkkeja yms. Meillä olisi saattanut päätyä askarteluun tms. Ei luulisi olevan niin ihmeellistä.
Jos joka lapsen sanomisiin ja mielipiteisiin aikuinen ihminen jysähtää voi aikuinen miettiä onko omaa elämänkokemusta tarpeeksi tajutakseen, että suurin osa lapsista töräyttelee ihan mitä sattuu. Aikuisen homma on oikaista hölmöt puheet, Kuten on sanottu 75% kasvattajan ajasta menee pelkkään lapsien kieltämiseen ja neuvomiseen.
Näitähän riittää ihan aikuisiässä olevia myös.. tullaan kylään ruinaa eikä mikään tarjottava miellytä, yleensä se syöminen kelpaa kuitenkin vaikka siitä ei sitten mitään hyvää sanottavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Tunnenpa erään henkilön, joka oli lapsena maalla sukuloimassa. Ruoka-ajan koittaessa pöytään kannettiin syötävän lisäksi maitokannu ja emäntä iloisena nyt saatte oikein vastalypsettyä maitoa. Eipä kelvannut tutulle , vaan vaati oikeata kaupan maitoa. Jostakin löytyi tyhjä kaupan maitopullo, ja lypsy maito kaadettiin salaa siihen. Johan kelpasi ja vielä kehui kuinka hyvää on kaupan maito.
Näin siis vuonna 1965?
Olen opettanut lapsille, että ei tarvitse syödä mitään sellaista, mitä ei halua syödä. Lihominen alkaa juuri tuosta eli otetaan pullaa ja kaakaota siksi, että pitää miellyttää kaverin äitiä. Näin syömiseen liittyy tunne hyväksytyksitulemisesta ja siitä se läski sitten saa alkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut lapsille, että ei tarvitse syödä mitään sellaista, mitä ei halua syödä. Lihominen alkaa juuri tuosta eli otetaan pullaa ja kaakaota siksi, että pitää miellyttää kaverin äitiä. Näin syömiseen liittyy tunne hyväksytyksitulemisesta ja siitä se läski sitten saa alkunsa.
Oletko samalla myös opettanut heidät epäkohteliaiksi töksäyttelijöiksi? Vai miten kommenttisi liittyy tähän ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä vaan, että mistä olet löytänyt oboy-laatikon? Olen etsinyt vuosia, kaikista kaupoista löytyy vain täyttöpusseja
Joskus sai kaupasta kilon pussin kylkiäisenä metallipurkin. Meillä oli kolme, yksi lähti lapsen mukana. Tosi näppärä laittaa täyttöpussi sisään ja leikata pussi auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko samalla myös opettanut heidät epäkohteliaiksi töksäyttelijöiksi? Vai miten kommenttisi liittyy tähän ketjuun?
Olen opettanut, että on lupa sanoa, miksi ei jotain halua. Ihan samalla tavalla kuin minä en syö halpissuklaata, on lapsella lupa sanoa, että hän juo vain tiettyä kaakaota. Ei siinä ole mitään pahaa. Ikäväksi huomautus muuttuu vasta sitten, kun vaatii tätä tiettyä kaakaota ja ryhtyy syyttelemään pahanmakuisen kaakaon tarjoajaa. Ja kyllä ainakin meillä lapsi tietää, että tietyt asiat ovat sen verran kalliita, että niitä saa harvoin eli varmasti hän toteaisi, että ei juo halpiskaakaoita, mutta ei se tarkoita mitään muuta kuin tietoisuuden suosikkikaakaon hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut, että on lupa sanoa, miksi ei jotain halua. Ihan samalla tavalla kuin minä en syö halpissuklaata, on lapsella lupa sanoa, että hän juo vain tiettyä kaakaota. Ei siinä ole mitään pahaa. Ikäväksi huomautus muuttuu vasta sitten, kun vaatii tätä tiettyä kaakaota ja ryhtyy syyttelemään pahanmakuisen kaakaon tarjoajaa. Ja kyllä ainakin meillä lapsi tietää, että tietyt asiat ovat sen verran kalliita, että niitä saa harvoin eli varmasti hän toteaisi, että ei juo halpiskaakaoita, mutta ei se tarkoita mitään muuta kuin tietoisuuden suosikkikaakaon hinnasta.
Eli olet opettanut lapsesi huonokäytöksisiksi nirppanokiksi. Niin vähän arvelinkin. Normaaliälyinen vanhempi ei opeta lapselleen, että maun ratkaisee hinta.
Ah, mieheni niiiin rakkaat lapsoset tulee tästä mieleen, ja ne moninaiset kerrat kun olemme lapsia mieheni kanssa vedättäneet :D Jauhelihakastikkeeseen ei saa laittaa porkkana tai kesäkurpitsaa höysteeksi koska se on pahaa. Paitsi että on parasta mahdollista kun laitetaankin noita samoja niin hieinona raasteena etteivät tajua. Halpiskaakaopurkissa on ollut koko ajan oboytä, mutta lapset eivät ole halunneet juoda koska halpis on pahaa. Miehen kanssa olemme juoneet iltakaakaoita ja lapset märisseet että milloin ostetaan uutta kaakaota. Kerran sitten toinen lapsista oli ollut niin kaakaonhimoissaan että oli ottanut halpiskaakaota, ja se olikin ollut todella hyvää hänen mielestään. Sanoin sitten että kai se nyt on kun se on oboytä ollut koko ajan. :D :D Nämä lapset on jo aikuisia ja nykyään syövät ihan laidasta laitaan eivätkä napise ;)
Vierailija kirjoitti:
Ei ala, vaan siitä että kotona syödään vain happamia marjoja herkkuina, ja demonisoidaan kaikki muu, jolloin lapsi vetää kaksin käsin kaverin luona pullaa ja karkkia.
Voi luoja näitä "huijareita". Mitä hyötyä tuostakaan taas oli kellekään? Ap ehkä pääsi "näpäyttämään" vähän, senkin salaa. LOL
Lapsissa ja aikuisissa nyt sattuu olemaan tuollaisis, olkoon. Jos ei kelpaa joku tietty merkki/ruoka/juoma, niin hyvin voi olla ilman. Ei siitä numeroa tarvitse tehdä. Tuonkin tilanteen olisi ap voinut kuitata neutraalilla okeilla ja laittaa kaakaon kaappiin.
Siinäkin molemmat lapset oppisivat 1. On ok tykätä eriasioista 2. On ok sanoa ei 3. Aina ei ole tarjolla niitä omia suosikkeja, jos ei kelpaa tarjottava, täytyy olla ilman. Ja sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnenpa erään henkilön, joka oli lapsena maalla sukuloimassa. Ruoka-ajan koittaessa pöytään kannettiin syötävän lisäksi maitokannu ja emäntä iloisena nyt saatte oikein vastalypsettyä maitoa. Eipä kelvannut tutulle , vaan vaati oikeata kaupan maitoa. Jostakin löytyi tyhjä kaupan maitopullo, ja lypsy maito kaadettiin salaa siihen. Johan kelpasi ja vielä kehui kuinka hyvää on kaupan maito.
Näin siis vuonna 1965?
Osuit aikalailla oikeaan se oli 60- luvulla joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noita oboy-laatikoita saa ainakin Tampereella citymarketista. Siksi mekin ostamme pussissa kun halvempaa, mutta maussa ei eroa ainakaan omien lasten suuhun. Monet säästävät vanhoja käyttökelpoisia punkkeja yms. Meillä olisi saattanut päätyä askarteluun tms. Ei luulisi olevan niin ihmeellistä.
No ihmeitä kuuluu täältä Länsi-Espoosta. Olen etsinyt S-marketeista, Citymarketista, kahdesta eri Prismasta, useasta K - KKK marketista, Alepasta ja jopa Lidlistä, kun sielläkin on nyt mainoksen mukaan OBoyta. Mutta vain ja ainoastaan isommassa tai pienemmässä pussissa, laatikkoa ei ole näkynyt vuosiin.
Ja joo, meillä on joku random-peltirasia, mutta pussi ei mahdu sisälle kun vasta vähän vajaana.
Muistan aina, kun lapsena sain kaverilla omenapiirakkaa. Oli paljon kuivempaa ja jauhoisempaa verrattuna siihen mitä kotona oli tehty, mutta kiittelin ja kehuin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa kirjoitat, koska O'boyn kyllä erottaa. Muut on pahaa ja sen tietää tosiaan lapsikin.
Tämä on muuten mielenkiintoista, miten nuo makumieltymykset menee. Meillä lapsille paras vaihtoehto on Oboy, halpiksetkin käy, mutta Nesquick ei kelpaa. En tiedä miksi.
Fiksut lapset boikotoivat Nestlen tuotteita 👍
Tämä on muuten mielenkiintoista, miten nuo makumieltymykset menee. Meillä lapsille paras vaihtoehto on Oboy, halpiksetkin käy, mutta Nesquick ei kelpaa. En tiedä miksi.