Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkija: "Tyttöjen välinen ystävyys on raakaa vallankäyttöä"

Vierailija
22.03.2015 |

http://yle.fi/uutiset/tyttojen_valinen_ystavyys_on_raakaa_vallankayttoa_joka_voi_jatkua_aikuisiallakin/7877921

Mikä tekee meistä tytöistä/naisista tällaisia? Onko olemassa ketään, joka ei tunnista tästä itseään joko uhrina tai kiusaajana?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista itseäni

Vierailija
2/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan jaksa käsittää akkojen parkumista tästä aiheesta. 

Luuleeko joku nainen, ettei miesten ryhmissä vallitse mitään ryhmädynamiikkaa? Kukaan ei ole johtaja? Allllright.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen "kaveruus" on raaempaa kuin poikien, 3 tyttöä ei voi yhdessä olla kavereita keskenään.

Vierailija
4/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tunnistettavissa myös aikuisten naisten välisissä suhteissa. Jopa työpaikoilla. Valitettavasti

Vierailija
5/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:04"]

En tunnista itseäni

[/quote]

En minäkään.

Vierailija
6/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin oudosti kiihottavaa, että naiset ovat tuollaisia :D

Vierailija
7/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on, valitettavasti. Annoin periksi vuosia sitten, yksin on ehkä ajoittain surullista, mutta myös helpompaa. Olen 17 enkä matikanopettajaa lukuun ottamatta ole koskaan saanut kavereita, vaikka olen ollut 8 koulussa. Aina on ollut joku puhumassa paskaa ja eristämässä. Noh, lukioon tullessa mietin että ei väkisin, enkä enää jaksanut välittää. Olen tyytyväinen.

Vierailija
8/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:08"]

Jotenkin oudosti kiihottavaa, että naiset ovat tuollaisia :D

[/quote]

Jotkut on, ei läheskään kaikki. Turha siis puhua yleistävästi.

Vierailija
9/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen omat kiusaajani olivat poikia. Muutama tyttö meni mukaa todistaakseen lähinnä pojille olevansa kovia mimmejä. Tytöt olivat myös niitä jotka osasivat puuttua kiusaamiseen ja puolustaa.

Vierailija
10/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:06"]

Tyttöjen "kaveruus" on raaempaa kuin poikien, 3 tyttöä ei voi yhdessä olla kavereita keskenään.

[/quote]

Hohhoijaa. Mun äitini sanoi mulle noin usein kun mulla oli kaksi bestistä ja halusin molemmat yökylään tms. Paskapuhetta se oli silloinkin, mutta ehkä sun tyttösi uskovat kun tarpeeksi toistat tätä "totuutta" heille. Vanhemmilta ne asenteet opitaan. 

Vierailija
11/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:05"]Mä en vaan jaksa käsittää akkojen parkumista tästä aiheesta. 

Luuleeko joku nainen, ettei miesten ryhmissä vallitse mitään ryhmädynamiikkaa? Kukaan ei ole johtaja? Allllright.
[/quote]

Jaaha, kolahtiko?

Miehillä se kiusaaminen on erilaista, ei ole tällaista ulossulkemista samalla tavalla kuin tytöillä. Ihmettelen sitä, mikä tekee joistakin tytöistä niin julmia? Onko tässäkin taustalla keittiöpsykologien suosikkidiagnoosi, narsismi? -ap

Vierailija
12/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:10"]

Enimmäkseen omat kiusaajani olivat poikia. Muutama tyttö meni mukaa todistaakseen lähinnä pojille olevansa kovia mimmejä. Tytöt olivat myös niitä jotka osasivat puuttua kiusaamiseen ja puolustaa.

[/quote]

Tytöt kyllä myös käyttävät poikia kiusataakseen jotakuta. 

Muistan kun pieninä jossain "bileissä" kaksi tyttöä hihitellen kysyivät meiltä jonkin pullonpyörityksen yhteydessä kumpaa tekisimme mieluummin; pussaisimme "Tiinaa" (ryhmän 'narri' ja vähän lihava tyttö) vai toista poikaa. No, tietysti kaikki pojat yökötteli ja nauroi. Itsekin kyllä :(     Tiesivät tasan tarkkaan mikä reaktio olisi. 

Vierailija
13/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ainakin työyhteisössä yleensä on nimenomaan nainen joka aiheuttaa sen huonon ilmapiirin... Puhutaan selän takana ja vittuillaan päin naamaa, kissatappelua kissatappelun perään. Jos miehet ei tule jostain syystä toimeen niin ne yleensä jättää toisensa rauhaan...

Vierailija
14/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä tämä alkaa?

t. Ekaluokkalaiset Helsingissä leikkii yhdessä niin pojat kuin tytöt eli ei siinä mitään kahden tytön liigaa pääse syntymään

Vierailija
15/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:06"]

[/quote]

Hohhoijaa. Mun äitini sanoi mulle noin usein kun mulla oli kaksi bestistä ja halusin molemmat yökylään tms. Paskapuhetta se oli silloinkin, mutta ehkä sun tyttösi uskovat kun tarpeeksi toistat tätä "totuutta" heille. Vanhemmilta ne asenteet opitaan. 

[/quote]

Samaa mieltä. Kolme tyttöä voi hyvin olla kavereita keskenään, mutta tietysti on totta että tyttöjen/naisten välisissä suhteissa esiintyy noita tuossakin artikkelissa mainittuja ongelmia. Toisaalta (omaakin kokemusta kun valitettavasti tästä aihepiiristä runsaasti löytyy) usein ne ongelmien alkusyyt ovat aika pieniä ja vähäpätöisiä, joihin voitaisiin puuttua jos vaan jollakulla olisi tarpeeksi munaa tehdä muutakin kuin katsella vierestä. Lapsille tulisi vanhempien ja muiden kasvattajien (ts. opettajien) toimesta opettaa sosiaalisia taitoja ja toisten huomioonottamista, ei vaan hokea näitä iänikuisia "kolme tyttöä ei voi olla keskenään...."

Vierailija
16/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:10"]

[/quote]

Tytöt kyllä myös käyttävät poikia kiusataakseen jotakuta. 

Muistan kun pieninä jossain "bileissä" kaksi tyttöä hihitellen kysyivät meiltä jonkin pullonpyörityksen yhteydessä kumpaa tekisimme mieluummin; pussaisimme "Tiinaa" (ryhmän 'narri' ja vähän lihava tyttö) vai toista poikaa. No, tietysti kaikki pojat yökötteli ja nauroi. Itsekin kyllä :(     Tiesivät tasan tarkkaan mikä reaktio olisi. 
[/quote]
Omalla kohdalla ei silti ollut kyse siitäkään. Poikia oli ehkä pari jotka käyttivät muita kiusaajina tai paremminkin omien suunnitelmiensa toteuttajina.

Vierailija
17/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella tuollainen oli ihan normi settiä, ei vain voinut ollaa kolme tyttöä yhdessä ilman että jotakuta sorsittiin. Yläasteella se jo selkeästi väheni ja aikuisiällä en ole onneksi tuollaiseen enää törmännyt, vaikka varmasti sitä tapahtuukin. Minkäköhänlaisista piireistä tuollaisia naisia löytyy eniten, kokemuksia?

Vierailija
18/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää :O

– Yhdessä tapauksessa alakoulussa tyttöporukan johtaja laittoi kaverinsa riviin ja arvioi heidän rinnat. Joka ei täytä asetettuja kriteereitä, on hirmuisessa paineessa ja siitä selviämiseen vaikuttaa psyykkinen kestävyys, luonteenlaatu ja itsetunto, sanoo Aikku Eskelinen.

Vierailija
19/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 jatkaa: itsellä ainakin ala-asteella kiusatuksi joutuminen ja oma epävarmuus aiheuttivat sen, että käyttäydyin teini-iässä kaverisuhteissa ilkeästi. Vaikka siihen ei mitään ns. oikeaa syytä ollutkaan. Jos tuossa välissä joku olisi kyennyt puutumaan asiaan ja opettanut toisten huomioonottamista ja vahvistanut itsetuntoa, niin voi olla että monelta ongelmtalta oltaisiin vältytty...

Vierailija
20/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:07"]Tuo on tunnistettavissa myös aikuisten naisten välisissä suhteissa. Jopa työpaikoilla. Valitettavasti
[/quote]

Jotkut eivät kai koskaan aikuistu. Minulla on ollut 12-vuotiaasta asti aivan ihana 4 henkilön tyttöporukka :) ja yliopistoajoilta meitä on kolme hyvää kaverista, näemme porukalla ja myös kaikki kahdestaan toisiamme :)