Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkija: "Tyttöjen välinen ystävyys on raakaa vallankäyttöä"

Vierailija
22.03.2015 |

http://yle.fi/uutiset/tyttojen_valinen_ystavyys_on_raakaa_vallankayttoa_joka_voi_jatkua_aikuisiallakin/7877921

Mikä tekee meistä tytöistä/naisista tällaisia? Onko olemassa ketään, joka ei tunnista tästä itseään joko uhrina tai kiusaajana?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:06"]

Tyttöjen "kaveruus" on raaempaa kuin poikien, 3 tyttöä ei voi yhdessä olla kavereita keskenään.

[/quote]

Olen niin vahvasti erimieltä tästä. Tämä väite on ärsyttänyt minua paikkansapitämättömyydellään jo siitä 7-vuotiaasta pikkutytöstä asti. 

Ensin kuulin tämän ala-asteella opettajan suusta, ei kolme tyttöä voi olla kavereita keskenään, no oltiin ja vuosikausia. Yhtäkään ei kiusattu tai syrjitty, oltiin sydänystäviä koko ala-asteen ajan.

Sama toistui sitten yläasteella,"ei voi tuollainen tyttökaveriporukka olla ystäviä keskenään, aina on jotain eripuraa, kerro vain rohkeasti!" sanoi silloinen auktoriteetti. No oltiin ystäviä, koko yläaste, ei kiusaamista, "bestiksiä ikuisesti", kuten silloin sanottiin.

Ja sama harhainen väite näköjään vaan toistuu, n. 25-vuotta ensikuuleman jälkeen. :D

Vierailija
22/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin tullut huomattua. olen itse ollut aina uhri. en tosin aikuisena ole ikinä törmännyt tähän.. luulin että tuosta kuviosta kasvetaan ulos 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:06"]Tyttöjen "kaveruus" on raaempaa kuin poikien, 3 tyttöä ei voi yhdessä olla kavereita keskenään.
[/quote] hmmm... ok?
-tyttö 15v.

Vierailija
24/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:06"]

Tyttöjen "kaveruus" on raaempaa kuin poikien, 3 tyttöä ei voi yhdessä olla kavereita keskenään.

[/quote]

Hohhoijaa. Mun äitini sanoi mulle noin usein kun mulla oli kaksi bestistä ja halusin molemmat yökylään tms. Paskapuhetta se oli silloinkin, mutta ehkä sun tyttösi uskovat kun tarpeeksi toistat tätä "totuutta" heille. Vanhemmilta ne asenteet opitaan. 
[/quote]

Niinpä. Sama kuin tyttöjen matikan pelko opitaan äideiltä ja opettajilta.

Vierailija
25/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat sitten kummallisia, heh. Onneksi olen rationaalinen ja järjellä ajatteleva mies niin ei tarvitse vaivata päätä tälläisillä. ;)

Meidän miesten keskuudessa sanotaan asiat suoraan, jos on jotain sanottavaa.

Vierailija
26/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:09"]Kokemusta on, valitettavasti. Annoin periksi vuosia sitten, yksin on ehkä ajoittain surullista, mutta myös helpompaa. Olen 17 enkä matikanopettajaa lukuun ottamatta ole koskaan saanut kavereita, vaikka olen ollut 8 koulussa. Aina on ollut joku puhumassa paskaa ja eristämässä. Noh, lukioon tullessa mietin että ei väkisin, enkä enää jaksanut välittää. Olen tyytyväinen.
[/quote]

8 koulussa ja sinussa itsessäsi ei tosiaan ole mitään vikaa? Muut vain yltyvät puhumaan paskaa ja kiusaamaan heti kun näkevät naamasi? Aika erikoista.

Vierailija
27/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:26"]Naiset ovat sitten kummallisia, heh. Onneksi olen rationaalinen ja järjellä ajatteleva mies niin ei tarvitse vaivata päätä tälläisillä. ;)

Meidän miesten keskuudessa sanotaan asiat suoraan, jos on jotain sanottavaa.
[/quote]

Juu, olet varmasti mies. Ei mekään nyt ihan kaikkein paskimpiin provoihin mennä :D

Vierailija
28/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:05"]Mä en vaan jaksa käsittää akkojen parkumista tästä aiheesta. 

Luuleeko joku nainen, ettei miesten ryhmissä vallitse mitään ryhmädynamiikkaa? Kukaan ei ole johtaja? Allllright.
[/quote]

Jaaha, kolahtiko?

Miehillä se kiusaaminen on erilaista, ei ole tällaista ulossulkemista samalla tavalla kuin tytöillä. Ihmettelen sitä, mikä tekee joistakin tytöistä niin julmia? Onko tässäkin taustalla keittiöpsykologien suosikkidiagnoosi, narsismi? -ap
[/quote]

Olet epälooginen. Väität, ettei miehillä ole ryhmädynamiikkaa ja riitoja, ja kun sinun huomautetaan olevan väärässä alat vinkua, että kyllä seläntakana paskanpuhuminen on ihan varmana vakavampaa kuin esimerkiksi väkivalta tai sillä uhkailu. Mihin perustat tämän erikoisen väitteesi?

Vierailija
29/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla positiivisia kokemuksia tyttöjen porukoista. Itse olen todistanut ala- ja yläkouluikäisten sekä jopa lukioikäisten tyttöjen "me ei leikitä sun kaa" -tyylistä käyttäytymistä. Onko jollakin kokemusta sellaisesta korkeakouluissa? Kerran tuli ihan ala-kouluajat mieleen, kun yliopiston ekskursiolla joku 20+ nainen vauhkosi bussissa: "Armi, sä istut sit MUN vieressä!"

Vierailija
30/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannu, että kolmen tytön porukassa mä oon enemmän johtaja, päätän yleensä mitä tehdään ja mun ootetaan keksivän luovat jutut.
Se vaan siinä, ku mie oon koko aja huolissani, etten loukkaa jompaa kumpaa :D
kaikilla on bestikset tän "porukan" ulkopuolella. Besujen kanssa vietetään lähes kaikki vapaa-aika ja "porukka" tapailee yleensä välitunneilla ja muualla koulussa.
Nää on ihan mahtavia kamuja, pakko sanoa :)
Terv. 12 w. tyttö

Vierailija
31/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 siis ap.

Vierailija
32/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:35"]

Oon huomannu, että kolmen tytön porukassa mä oon enemmän johtaja, päätän yleensä mitä tehdään ja mun ootetaan keksivän luovat jutut. Se vaan siinä, ku mie oon koko aja huolissani, etten loukkaa jompaa kumpaa :D kaikilla on bestikset tän "porukan" ulkopuolella. Besujen kanssa vietetään lähes kaikki vapaa-aika ja "porukka" tapailee yleensä välitunneilla ja muualla koulussa. Nää on ihan mahtavia kamuja, pakko sanoa :) Terv. 12 w. tyttö

[/quote]

Voin luvata, että ne 2 muuta puhuvat susta ilkeästi selkäsi takana :/

Vierailija
33/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:05"]Mä en vaan jaksa käsittää akkojen parkumista tästä aiheesta. 

Luuleeko joku nainen, ettei miesten ryhmissä vallitse mitään ryhmädynamiikkaa? Kukaan ei ole johtaja? Allllright.
[/quote]

Jaaha, kolahtiko?

Miehillä se kiusaaminen on erilaista, ei ole tällaista ulossulkemista samalla tavalla kuin tytöillä. Ihmettelen sitä, mikä tekee joistakin tytöistä niin julmia? Onko tässäkin taustalla keittiöpsykologien suosikkidiagnoosi, narsismi? -ap
[/quote]

Ai tässä oli tarkoitus vertailla erilaisia kiusaamisen muotoja ja laittaa niitä vakavuusjärjestykseen? Ok. Uskotko nyt ihan tosissasi muka, etteivät pojat sulje ketään porukan ulkopuolelle? Pojat eivät siis mielestäsi millään tavalla valikoi seuraansa? Älä nyt viitsi. Tämä on monimutkainen ilmiö, joka ei selity pelkästään sillä että "tytöt on vaan ilkeämpiä ja kiusaa" vaan liittyy esimerkiksi kiusaamisen kokemiseen. Pojat eivät ole sosiaalisesti yhtä herkkiä kuin tytöt eivätkä välttämättä tajua, että heitä syrjitään kiusaamismielessä. Lisäksi pojat kääntyvät sisäänpäin eivätkä puhu kiusaamisesta, ellei siihen liity fyysistä väkivaltaa. Muutenhan poika saisi nössön maineen ja kiusaaminen pahenisi. Teroitetaan nyt vielä että tämä ei todellakaan ole mielestäni hyvä asia vaan vakava ongelma. Pojilla ei ole työkaluja eikä luottamusta siihen, että aikuiset hoitaisivat syrjimistilanteet - he pelkäävät aikuisten sanovan"ole mies äläkä valita turhasta" niinkuin ikävä kyllä usein on. Tyttöjä taas lohdutetaan ja heidän on ok pahoittaa mielensä kiusaamisesta. Pojan taas pitäisi vain kestää syrjintä, siksi he eivät tuo sitä esille. T. entinen yläkoulun ope

Vierailija
34/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:35"]

Oon huomannu, että kolmen tytön porukassa mä oon enemmän johtaja, päätän yleensä mitä tehdään ja mun ootetaan keksivän luovat jutut. Se vaan siinä, ku mie oon koko aja huolissani, etten loukkaa jompaa kumpaa :D kaikilla on bestikset tän "porukan" ulkopuolella. Besujen kanssa vietetään lähes kaikki vapaa-aika ja "porukka" tapailee yleensä välitunneilla ja muualla koulussa. Nää on ihan mahtavia kamuja, pakko sanoa :) Terv. 12 w. tyttö

[/quote]

Voin luvata, että ne 2 muuta puhuvat susta ilkeästi selkäsi takana :/
[/quote]

Höpö höpö. :) ei kannata uskoa kaikkia kommentteja netistä, joillakin ihmisillä on tosi pahoja traumoja sosiaalisista suhteista eivätkä he usko, että kenelläkään muullakaan voisi olla kivoja kavereita. Hienoa, että sinulla on hyviä ystäviä! :)

Vierailija
35/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:05"]Mä en vaan jaksa käsittää akkojen parkumista tästä aiheesta. 

[/quote]

Jaaha, kolahtiko?

[/quote]

Olet epälooginen. Väität, ettei miehillä ole ryhmädynamiikkaa ja riitoja, ja kun sinun huomautetaan olevan väärässä alat vinkua, että kyllä seläntakana paskanpuhuminen on ihan varmana vakavampaa kuin esimerkiksi väkivalta tai sillä uhkailu. Mihin perustat tämän erikoisen väitteesi?
[/quote]

Älä laita sanoja suuhuni. En ole missään vinkunut, että poikien kokema väkivalta olisi vähemmän vakavaa kuin tyttöjen. Mutta tässä ketjussa puhutaan nimenomaan tyttöjen ystävyyssuhteiden vallankäytöstä, jolla on omat erityispiirteensä. Perusta oma ketju, puhutaan siellä sinusta <3 -Ap

Vierailija
36/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:05"]Mä en vaan jaksa käsittää akkojen parkumista tästä aiheesta. 

[/quote]

Jaaha, kolahtiko?

[/quote]

[/quote]

Älä laita sanoja suuhuni. En ole missään vinkunut, että poikien kokema väkivalta olisi vähemmän vakavaa kuin tyttöjen. Mutta tässä ketjussa puhutaan nimenomaan tyttöjen ystävyyssuhteiden vallankäytöstä, jolla on omat erityispiirteensä. Perusta oma ketju, puhutaan siellä sinusta <3 -Ap
[/quote]

Tämä liittyy aiheeseen niin olennaisesti, ettei sitä voi sivuuttaa. Edelleenkin elää sitkeästi sellainen uskomus, että miehet eivät syrjisi ja se on nimenomaan tyttöjen juttu. Ei pidä paikkaansa, ja tällaiset uskomukset ovat haitallisia varsinkin pojille.

Vierailija
37/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:08"]Jotenkin oudosti kiihottavaa, että naiset ovat tuollaisia :D
[/quote]

Tunnistan. Miksi ilkeä ja julma nainen kiihottaa, sitä en tiedä. Jo lapsena kaikki pahat naishahmot (noidat yms. ellei niitä kuvattu syyläneninä) tuntuivat jännän kutkuttavilta.

Näin siis mielikuvatasolla! En mä muijaksi sellasta haluaisi

Vierailija
38/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:05"]Mä en vaan jaksa käsittää akkojen parkumista tästä aiheesta. 

[/quote]

Jaaha, kolahtiko?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tämä liittyy aiheeseen niin olennaisesti, ettei sitä voi sivuuttaa. Edelleenkin elää sitkeästi sellainen uskomus, että miehet eivät syrjisi ja se on nimenomaan tyttöjen juttu. Ei pidä paikkaansa, ja tällaiset uskomukset ovat haitallisia varsinkin pojille.
[/quote]

Ok, ymmärrän pointtisi, pahoittelut aiemasta. Ihan mielenkiinnosta, onko sinulla linkittää jotain tutkimusta väitteesi tueksi vai puhutko omista kokemuksista? Ylen artikkelin tutkimuksessa puhutaan vain tyttöjen ystävyydestä, käyn keskustelua sen pohjalta. - Ap

Vierailija
39/82 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:06"]Tyttöjen "kaveruus" on raaempaa kuin poikien, 3 tyttöä ei voi yhdessä olla kavereita keskenään.
[/quote]

Tällaisten uskomusten levittämisellä miehet nollaavat tehokkaasti kaikki mahdolliset naisten "hyvä sisar"-verkostot. Miksi ei voisi? Mutta onhan se miehille edullisempaa, jos naiset vain riitelevät keskenään! Senkun lopetatte tällaiseen paskaan uskomisen.

Vierailija
40/82 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:05"]Mä en vaan jaksa käsittää akkojen parkumista tästä aiheesta. 

[/quote]

Jaaha, kolahtiko?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ok, ymmärrän pointtisi, pahoittelut aiemasta. Ihan mielenkiinnosta, onko sinulla linkittää jotain tutkimusta väitteesi tueksi vai puhutko omista kokemuksista? Ylen artikkelin tutkimuksessa puhutaan vain tyttöjen ystävyydestä, käyn keskustelua sen pohjalta. - Ap
[/quote]
Minusta olisi kiintoisampaa nähdä sellainen tutkimus, jossa kerrotaan ettei jossain ihmisten muodostamassa ryhmässä olisi hierarkisia suhteita. Kun nyt tulit maininneeksi ettei miehillä ole valtasuhteita omissa ryhmissään, tuntuu melko erikoiselta