Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin perhelääkärikulttuuri on hävinnyt Suomesta?

Vierailija
14.12.2021 |

Esim. tossa Lupaus-elokuvassa tolla Moision perheellä on oma perhelääkäri. Onko tuohon aikaan toi perhelääkärikulttuuri ollut kuinkakin yleinen juttu Suomessa vai vain rikkaiden hupia? Itse oon syntynyt 90-luvulla jolloin toi kulttuuri on ollut jo ihan hävinnyt Suomesta.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla kävi lääkäri muistaakseni kotona. Olin enintään 3 vuotias ja minulla on mielikuva, että lääkäri hoiti jalkaani, kun olin astunut lasinsiruihin rannalla ja makasin tuolloin vanhempieni sängyllä. En tiedä oliko perhelääkäri vai mikä.

Vierailija
2/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elinaikanani ei ole ollut sellaista systeemiä siellä, missä olen asunut ja olen syntynyt 1966. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla kävi lääkäri muistaakseni kotona. Olin enintään 3 vuotias ja minulla on mielikuva, että lääkäri hoiti jalkaani, kun olin astunut lasinsiruihin rannalla ja makasin tuolloin vanhempieni sängyllä. En tiedä oliko perhelääkäri vai mikä.

Niin ja muutamaa vuotta myöhimmin  käytiin lääkärissä, kun sairastin elämäni ensimmäisen angiinan. Silloin ei lääkäri enää tullut kotiin.

Vierailija
4/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista ole koskaan ollut. Oli kunnan- ja kaupungin lääkärit. Olivat jumalista seuraavia. Tuskin kenenkään kotona kävivät. Kunnan kätilöt hoisi synnytyksetkin.

Vierailija
5/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut sama lääkäri paikallisella terveysasemalla pian 20 vuotta. Nyt surukseni kuulin, että hän on jäänyt eläkkeelle.

Vierailija
6/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista ole koskaan ollut. Oli kunnan- ja kaupungin lääkärit. Olivat jumalista seuraavia. Tuskin kenenkään kotona kävivät. Kunnan kätilöt hoisi synnytyksetkin.

Totta kai kävivät tarvittaessa kotona.

Vierailija
7/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä lääkäreitä välttämättä ollut kuin yksi paikkakunnalla, joten hänellä sitten käytiin vauvasta vaariin koko perhe.

Vierailija
8/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Jos nykyäänkin esim. lääkärin päihdeongelmaa saatetaan salailla hoitajien ja kollegojen taholta, niin menneinä vuosikymmeninä oli kuulemma vielä pahempi meninki sen suhteen.

Eräänkin juopon kunnanlääkärin hommia joutui hoitelemaan välillä hänen vaimonsa, jolla ilmeisesti oli auttavasti tietoa lääketieteestä.

Vierailija
9/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen olis kiva. Yleensäkin lääkärien kotikäyntejä pitäisi lisätä.

Vierailija
10/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä kotikäynneissä olisi ellei sulla sitten satu olemaan siellä kotona labra, röntgen, ym tarvittavia laitteita ja oheispalveluja.

Vierailija
11/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkäri voi tehdä kotikäynnillä muuta kuin tunnustella käsin elimiä ja imusolmukkeita, kuunnella keuhkot ja sydämen ja tutkia ja ihmetellä patteja ja ihomuutoksia. Suuri osa asiakkaista pitää kuitenkin patistaa jonnekin kokeisiin. Kallista lääkärin aikaa menisi reissaamiseen ja missä se sanelu ja kirjaaminen tapahtuu.

Vierailija
12/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu mies on tuurijuoppo ja ainakin 80-luvulla yksityinen lääkäri kävi kotona antamassa B-vitamiinia piikkinä persiiseen putken jälkeen.

Vierailija
13/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä, jos ylipäätään pääsisi lääkäriin. Soitin eilen terveyskeskukseen (Espoo) enkä saanut ollenkaan aikaa, kun aikoja ei ole. Kysyin kolmen kuukajden hoitotakuusta. Sellainen kuulemma on, mutta aikoja ei silti ole eli sitä ei vain voida noudattaa. Neuvoi soittamaan joulukuun lopussa uudelleen, josko löytyisi aika huhtikuulle. Uskomaton tilanne. Vaivani ei vielä ole akuutti, mutta pahenee varmasti ilman hoitoa. Mihin verorahat kuluvat?

Vierailija
14/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu mies on tuurijuoppo ja ainakin 80-luvulla yksityinen lääkäri kävi kotona antamassa B-vitamiinia piikkinä persiiseen putken jälkeen.

Verorahojen tuhlausta.

Vierailija
15/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä kotikäynneissä olisi ellei sulla sitten satu olemaan siellä kotona labra, röntgen, ym tarvittavia laitteita ja oheispalveluja.

Se järki, ettei tarvitse oksentavaa lasta viedä lääkäriin.

Vierailija
16/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä, jos ylipäätään pääsisi lääkäriin. Soitin eilen terveyskeskukseen (Espoo) enkä saanut ollenkaan aikaa, kun aikoja ei ole. Kysyin kolmen kuukajden hoitotakuusta. Sellainen kuulemma on, mutta aikoja ei silti ole eli sitä ei vain voida noudattaa. Neuvoi soittamaan joulukuun lopussa uudelleen, josko löytyisi aika huhtikuulle. Uskomaton tilanne. Vaivani ei vielä ole akuutti, mutta pahenee varmasti ilman hoitoa. Mihin verorahat kuluvat?

Ulkomaanapuun.

Vierailija
17/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se järki, ettei tarvitse oksentavaa lasta viedä lääkäriin.

Etävastaanottoja nykyisin toki voisi kehittää, mutta ei niiden takia kannata lääkärin kotiin lähteä.

Vierailija
18/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin olisi,varsinkin vanhuksille korvaamaton systeemi.Säästyisi rasittavalta matkustamiselta sekä jonottamiselta.

Vierailija
19/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän rahaa ja ehkä myös enemmän epäluottamusta lääkäreitä kohtaan.

Vierailija
20/69 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Skotlannissa. Siellä tosiaan lääkäri tuli kotiin tarvittaessa. Näin hoitui korvatulehdukset, keuhkoputken tulehdukset, rokot ja pienet tapaturmat. Kaikki tällaiset pienet vaivat. Hän diagnosoi, määräsi lääkkeet ja antoi ensimmäiset annokset lääkkeistä. Tarvittaessa sitten täytyi mennä esim keuhkokuville sairaalaan. Tämä oli ja on vieläkin erinomainen käytäntö. Kenenkään ei tarvitse mennä sairaana jonottelemaan ja tartuttamaan.