Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheeseemme tuli huomattava summa rahaa ja monet kavereistani lopettivat yhteyden pidon

Vierailija
14.12.2021 |

Emme ole millään tavalla leveilleet tai käyttäytyneet muutenkaan eri lailla kuin ennen. Jostain syystä osa kavereistani on lopettanut yhteyden pidon kokonaan. Miksi näin?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sanoa näin, mutta toisen vaurastumisesta kateelliset ihmiset ovat alempia ihmisiä. Koskee sinuakin, joka tämän luet ja olet väärällä tavalla kateellinen toisille ihmisille. Ole vahva ja kehity ihmisenä, sillä kateus on myös valinta ja henkistä voimaa osoittaa kyky päästää siitä irti. Se helpottaa elämää huomattavasti. Kääntäen, on mielen heikkoutta olla kateellinen. Rehellisenä itselleen, kukaan ei voi muuta väittää, vaikka vaatiikin rohkeutta tunnustaa oma vajavaisuutensa. Sairaus voi kuitenkin parantua vasta sitten, kun sen olemassaolo myönnetään ja sitä aletaan hoitaa.

Omana kokemuksena sanon, kuinka yllättävää elämässä on ollut se, että joskus pienikin itselleni tapahtunut hyviä asia on aiheuttanut huonoa fiilistä hyvissäkin kavereissani. Jos on sattunut menemään useita asioita hyvin, vielä enemmän on yllättänyt epäonnen sattuessa, kuinka se on tuottanut mielihyvää. Erään kanssa asiasta olenkin keskustellut ja hän aidosti on halunnut siinä suhteessa muuttua, ei pidä kyseisestä piirteestä itsessään. Onhan se raskasta viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa, joille et voi kertoa mitään iloista asiaa.

Vierailija
22/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni nuoruudestani, oli mm kaasoni, meni naimisiin miljönäärin kanssa.

Heillä on upea koti, jääkaappi täynnä luomua, ajaa teslalla, käyttää merkkituotteita, stockan musta kortti jne.

Eipä tämä muuttanut mitään.

Kun jäin työttömäksi, ei tarjonnut apua. Pyyteli jonnekin mukaansa, ilmoitti bensa maksaa tän verran. Kysyin käykö tesla bensalla.

Vaikka ilmoitin valitettavasti nyt ei ole varaa, ei tarjoutunut maksamaan.

Eipä olla sen jälkeen yhteyttä pidetty. Lukemattomia kertoja oon aikoinaan kuljettanut, majoittanut, syöttänyt. Toisinpäin ei toiminut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette leveilleet? Jostainhan ihmiset ovat tiedon saaneet.

Vierailija
24/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole rikas ainakaan vielä, koska olen melko nuori, mutta jos saisin valita, niin pitäisin kavereinani rikkaita (ja normaaleja) ihmisiä, koska heillä ei ole tarvetta vetää ketään alas, omalla työllään rahat tienanneet ovat yleensä älykkäitä, fiksuja jne. Minua ei häiritse kenenkään vauraus, jos käytös ei ole junttia. Olen itse asiassa joutunut jo ottamaan etäisyyttä katkeriin ja kateellisiin ihmisiin, vaikka elämäni ei ole mitään luksusta. Se on todella vastenmielinen piirre ihmisessä. Sanonta "näytä minulle kaverisi, niin minä kerron, millainen sinä olet" pitää usein paikkaansa.

Vierailija
25/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on upea koti, jääkaappi täynnä luomua, ajaa teslalla, käyttää merkkituotteita, stockan musta kortti jne.

Kun jäin työttömäksi, ei tarjonnut apua. Pyyteli jonnekin mukaansa, ilmoitti bensa maksaa tän verran. Kysyin käykö tesla bensalla.

Eipä olla sen jälkeen yhteyttä pidetty. Lukemattomia kertoja oon aikoinaan kuljettanut, majoittanut, syöttänyt. Toisinpäin ei toiminut.

Ehkä miehen rahoilla eläminen risoi tai mies ei antanut käyttörahaa. Omaisuus miehen nimissä ja avioehto.

Vierailija
26/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli veikkaukselta tilisiirto 2,70 e, kerroin siitä kavereille ja kaikkosivat heti. En ole sen koommin nähnyt heitä.

Vierailija
27/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä miehen rahoilla eläminen risoi tai mies ei antanut käyttörahaa. Omaisuus miehen nimissä ja avioehto.

Hän käy itse töissä. Mies omistaa asunnon, autot, on antanut sivukortin stockalle, maksaa ruokalaskun, siivoojan jne.

Hän pyysi mua mukaan mökille ja pyysi puoliksi bensoja. Auto syö sähköä, kummassakin päässä sähkötöpseli.

Vierailija
28/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä sanoa näin, mutta toisen vaurastumisesta kateelliset ihmiset ovat alempia ihmisiä. Koskee sinuakin, joka tämän luet ja olet väärällä tavalla kateellinen toisille ihmisille. Ole vahva ja kehity ihmisenä, sillä kateus on myös valinta ja henkistä voimaa osoittaa kyky päästää siitä irti. Se helpottaa elämää huomattavasti. Kääntäen, on mielen heikkoutta olla kateellinen. Rehellisenä itselleen, kukaan ei voi muuta väittää, vaikka vaatiikin rohkeutta tunnustaa oma vajavaisuutensa. Sairaus voi kuitenkin parantua vasta sitten, kun sen olemassaolo myönnetään ja sitä aletaan hoitaa.

Omana kokemuksena sanon, kuinka yllättävää elämässä on ollut se, että joskus pienikin itselleni tapahtunut hyviä asia on aiheuttanut huonoa fiilistä hyvissäkin kavereissani. Jos on sattunut menemään useita asioita hyvin, vielä enemmän on yllättänyt epäonnen sattuessa, kuinka se on tuottanut mielihyvää. Erään kanssa asiasta olenkin keskustellut ja hän aidosti on halunnut siinä suhteessa muuttua, ei pidä kyseisestä piirteestä itsessään. Onhan se raskasta viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa, joille et voi kertoa mitään iloista asiaa.

Just, eli oma paras kaverisi ei ole nykyisin miljönääri reittä pitkin. Kunhan itse pääset osalliseksi tuosta ilosta, tule sitten neuvomaan muita.

Oma kokemukseni on, että on paljon helpompaa olla kadehtimatta Elon Muskia kuin sitä Karvosen Maijaa, jonka tuntee.

Vierailija
29/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata välittää. Ihmisillä usein kateus ajaa järjen edelle. On ihan sama jos saat jotain tai keksit jotain mitä kukaan ei ole tajunnut niin loskaa tulee aina nilkoille. Itse keksin miten Suomessa voin asua omakotitalossa, juoda, syödä ilmaiseksi ilman että käytän valtion tukia eli irrottauduin työelämästä 36-vuotiaana. MENETIN noin 80 prosenttia ystävistä kateellisuuden takia.

Vierailija
30/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä vaan luulet ettet ole muuttunut vaikka olet. Me on vaurastuttu pikkuhiljaa ja yksikään ystävä ei ole kaikonnut materian lisääntyessä, talon kasvaessa tai fasiliteettien parantuessa, koska ihan samanlaisia ystäviä ja ihmisiä ollaan. Miten raha vaikuttaa ystävyyteen mitenkään?

Vierailija
31/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä vaan luulet ettet ole muuttunut vaikka olet. Me on vaurastuttu pikkuhiljaa ja yksikään ystävä ei ole kaikonnut materian lisääntyessä, talon kasvaessa tai fasiliteettien parantuessa, koska ihan samanlaisia ystäviä ja ihmisiä ollaan. Miten raha vaikuttaa ystävyyteen mitenkään?

Kyllä se vaan vaikuttaa. Eikä se ole mitenkään välttämättä kateutta: ihmisten elämänpiirit vaan eriytyvät ihan luonnostaan. Ei köyhää kaveria välttämättä jaksa vuodesta toiseen kiinnostaa varakkaiden harrastukset, joihin itsellä ei ole varaa, tai edes heidän ongelmansa, koska nekin ovat hyvin erilaisia kuin köyhällä tai pienituloisella ystävällä. Ja tuskin rikaskaan saa mitään kuunnellessaan kaverinsa valituksia vaikkapa vuokrankorotuksista, ihmissuhdeongelmista tai kodin homeongelmista yms. Eikä rikaskaan varmaan pidä itseään pinnallisena urpona tässä tapauksessa. Lika barn leka bäst.

Vierailija
32/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata välittää. Ihmisillä usein kateus ajaa järjen edelle. On ihan sama jos saat jotain tai keksit jotain mitä kukaan ei ole tajunnut niin loskaa tulee aina nilkoille. Itse keksin miten Suomessa voin asua omakotitalossa, juoda, syödä ilmaiseksi ilman että käytän valtion tukia eli irrottauduin työelämästä 36-vuotiaana. MENETIN noin 80 prosenttia ystävistä kateellisuuden takia.

Kerro meillekin tuo "niksisi".

Että ihan ilmaiseksi 🤣

Vierailija
33/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sammakko joka laitetaan hitaasti lämpenevään veteen ei huomaa mitään mutta jos se heitetään kiehuvaan veteen niin se hyppää heti pois.

Vierailija
34/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro meillekin tuo "niksisi".

Että ihan ilmaiseksi 🤣

En mä valitettavasti voi..jos yhteiskunnassa huomataan et näin voi tehdä niin tää porsaanreikä estetään. Mut älä harmistui. Nyt sä ainakin tiedät et se on oikeasti mahdollista. Löydä keino.

Vierailija
35/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan vaikuttaa. Eikä se ole mitenkään välttämättä kateutta: ihmisten elämänpiirit vaan eriytyvät ihan luonnostaan. Ei köyhää kaveria välttämättä jaksa vuodesta toiseen kiinnostaa varakkaiden harrastukset, joihin itsellä ei ole varaa, tai edes heidän ongelmansa, koska nekin ovat hyvin erilaisia kuin köyhällä tai pienituloisella ystävällä. Ja tuskin rikaskaan saa mitään kuunnellessaan kaverinsa valituksia vaikkapa vuokrankorotuksista, ihmissuhdeongelmista tai kodin homeongelmista yms. Eikä rikaskaan varmaan pidä itseään pinnallisena urpona tässä tapauksessa. Lika barn leka bäst.

Miten niin ei saa mitään? Millainen ystävyys perustuu toisen asioiden tai ongelmien arvottamiseen? Aika tyhjää ja turhaa on ystävyyssuhde, jos se ei perustu toisen arvostamiseen ja kuunteluun. Tuon harrastus asian ymmärrän paremmin, vaikka ei se, että on erilaiset harrastukset tarkoita sitä etteikö niiden lisäksi voisi olla yhteistä tekemistä myös.

Vierailija
36/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sammakko joka laitetaan hitaasti lämpenevään veteen ei huomaa mitään mutta jos se heitetään kiehuvaan veteen niin se hyppää heti pois.

Kyllä mä väitän, että suurempi tekijä on ihmisen käytös ystäviä kohtaan kuin se miten nopeasti ja yllättäen se raha tulee. Ylimielinen ja itsensä ylentävä voi ihmisestä tulla molemmilla tavoilla.

Vierailija
37/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just, eli oma paras kaverisi ei ole nykyisin miljönääri reittä pitkin. Kunhan itse pääset osalliseksi tuosta ilosta, tule sitten neuvomaan muita.

Oma kokemukseni on, että on paljon helpompaa olla kadehtimatta Elon Muskia kuin sitä Karvosen Maijaa, jonka tuntee.

Suvussani sekä kavereissani on useita miljonäärejä, laajentaen tuttaviin, niitä on jo paljon. Itse en ole, mutta tulen kyllä hyvin toimeen. En ole lainkaan kateellinen heistä kenellekään, enkä kyllä muistakaan asioista. Ehkäpä kateuden puuttumisen syy on, etteivät vanhempani puhuneet rahasta tai muutenkaan negatiivisia asioita muista ihmisistä. Kaikista rikkaista en pidä, mutta syy ei ole heidän omaisuutensa vaan ominaisuutensa. Ovat samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muutkin, elävät arkea siinä kuin muutkin.

Ymmärrän, etteivät ihmiset pidä leijumisesta, en pidä itsekään. Joillakin on harhaluuloja, että menestyminen taloudellisesti tai muutenkin, nostaa heidän ihmisarvonsa toisten yläpuolelle. Vastaavasti on hyvinkin menestyneitä ihmisiä, jotka ovat aidosti vaatimattomia ja rakentavat minäkuvansa muiden asioiden varaan ja kohtelevat ihmisiä hyvin. Sääli, että hekin joutuvat usein kohtamaan kateudesta johtuvaa huonoa käytöstä kanssaihmisiltä. Mielen heikkous aiheuttaa kateuden, kuitenkin on eri asia jos ihminen käytöksellään antaa syyn vierastaa kanssakäymistä.

Vierailija
38/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kitkerän kateellisia, kuten enemmistö tähänkin ketjuun vastanneista.

Vierailija
39/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oma kaverini puksautti pari muksua rikkaalle miehelle ja asuvat nyt yli puolen miljoonan linnassa. Tuo kaveri lähetti sitten viestiä että halusi tulla luokseni käymään uudessa asunnossani kun muutin uuteen kaupunkiin. En ikinä vastannut viestiin koska oma sinkkutuloilla makselemani vanha vähän kämäinen kerrostalokämppä tuntuu kaverin miljoonalinnaan verrattuna niin köyhältä ja rupuiselta.

Viime kerralla sama kaveri kävi käymässä kun asuin kaupungin vuokrakämpässäni. Kaverin kiiltävä uusi Tesla ja kalliit lastenvaunut pistivät niin pahasti silmään meidän rupukaupunginosassa että elämäni ja asuntoni alkoi spontaanisti hävettää.

Olen kai kamala ihminen, enkä olisi ikinä uskonut että kaverin rikkaus voisi saada minut lopettamaan yhteydenpidon. Taustalla on omalla kohdalla ihan vain häpeä. Tuntuu kamalalta miten oma köyhyys oikein korostuu hyvinpärjäävän kaverin rinnalla. Kärjistettynä kaverin vierailun jälkeen minä jään istumaan sinne ruputodellisuuteen halpaan kerrostalokämppääni, ja kaveri ajaa uudella kiiltävällä Teslallaan puolen miljoonan linnaansa, kauas pois rupualueelta.

Kuulostaa tosi pikkumaiselta näin auki kirjoitettuna.

Vierailija
40/47 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia raha-asioita pidä kertoa edes ystävilleen.

Esim. minä ja puolisoni löysimme tarpeisiimme erittäin hyvin sopivan talon. Siinä vaan on sellaisia ominaisuuksia, jotka eivät tee tästä mitään "unelmataloa" sellaiselle, joka ei niitä ominaisuuksia oikeasti tarvitse. Lisäksi omistaja halusi päästä talosta mahdollisimman pian eroon, koska oma kunto ei enää riitä sen ylläpitämiseen. Siitä johtuen hinta oli kuntoonsa ja sijaintiinsa nähden erittäin edullinen. Olemme kyllä maininneet, että saimme talon edullisesti, mutta silti moni olettaa talon maksaneet vähintään 50%, jopa 100% enemmän kuin se todellisuudessa maksoi.

Mutta emme tosiaan kerro koko totuutta monellekaan, koska meitä rikkaammat sukulaiset ovat alkaneet pitämään meitä "oikeina ihmisinä", kun kuvittelevat meidän olevan rikkaampia kuin oikeasti ollaankaan.