Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämät virhe cv:ssä

Vierailija
21.03.2015 |

Tein sijaisuuksia yhden kevään aikana, ensin 2 kk, sitten 2 kuukauden päästä 2 viikon jaksoa. Voinko laittaa alkupäivämäärästä loppupäivämäärään, vai pitääkö eritellä viikot. Esim 12.1.-14.3. ja 3.-7.4. ja 5.-18.5.?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 17:54"]

Lääkärin työtodistukset kyllä tarkistetaan. Halutaan nähdä ja otetaan kopiot. Julkisella niiden perusteella lasketaan lomaoikeus ja kokemuslisät. Erikoistuessa tarkistetaan opintojen vaihe. Nykyaikaa. Fiksua. Koulutodistuksetkin ovat toki itsestäänselvyys näin valelääkärien aikakautena.

[/quote]

Lääkäri on vähän eri asia kuin normityönhakija.

[/quote]

Sitäpaitsi, tuskin niitä haastattelussa selataan?

Vierailija
42/47 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

31:lle

Eivät suosittelijat ja työtodistukset ole joko/tai asioita, ihan hyvin voi laittaa molemmat.

Minulla on CV johon olen kirjoittanut työpaikkani, siitä on helppo silmäillä läpi missä/miten pitkään olen ollut töissä, tyyliin: "kesätöissä Linnanmäellä toukokuusta elokuun loppuun 2005" (ei siis tarkkoja päivämääräiä 1.5.2005-30.8.2005) koska noin on minusta helpompi lukea.

Työtodistuksissa on tarkemmin eritelty ne työt joita olen tehnyt, mutta joitakin tehtäviä avaan CV:ssäkin parilla sanalla tyyliin: "asiantuntijana X:ssä tammikuusta 2008 joulukuulle 2010, vastuualueina X ja X sekä koulutus". Mutta jos työnantaja haluaa ns. tarkemman tiedon, sen hän näkee työtodistuksista.

Joillakin aloilla voi ehkä olla helppoa väärentää työtodistuksia, mutta iso riski on jäädä kiinni, on helppoa soittaa paikkaan X ja kysyä on henkilö X työskennellyt siellä.

Lisäksi (toki alasta riippuen) on usein aika pienet piirit, jos henkilö sanoo että on työskennellyt paikassa X, niin haastattelija todennäköisesti tietää/tuntee jonkun keneltä voi kysyä "Maijasta", jos ei ennen palkkaamista niin joskus myöhemmin, olisi äärettömän noloa jäädä kiinni tuollaisesta.

Samoin vaikka olisi ihan eri alaa väärentänyt sen todistuksen, niin saattaa jäädä kiinni, tyyliin hakee töihin pk-seudulla vapaa-ajattelijoille, ja on laittanut todistuksen jossa on muka ollut isosena riparilla Lapissa jossain pikkukunnassa, kappas vaan, haastattelijan setä onkin siellä rippipappina tmv. eikä osaakaan sanoa mitään "tutusta" papista.

Lisäksi vaikka nykyään se CV (+työtodistuset) yleensä netissä laitetaan eteenpäin, niin ainakin minulla on pieni kansio jossa CV:ni on, ja siellä samassa kansiossa on työtodistukset, ei todellakaan ole yhtään sen enempää vaivaa ottaa koko pakettia mukaan (itse asiassa enemmän vaivaa olisi siitä että irrottaisin sen CV:n irti ja kuskaisin jossain kirjekuoressa mukanani...) koko kansio mukaan =kaikki mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen kysymykseen. Kirjoittaisin "pääriville" aikavälin, jolla pätkät ovat olleet ja sen alle täsmentävän rivin, jossa mainitaan tarkemmat päivämäärät. Lisäksi tai sen asemesta voi mainita jommalla kummalla rivillä myös sanan "useita sijaisuuksia" "eri pituisia sijaisuuksia" tms.

Vierailija
44/47 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 18:02"]Hah, ja nyt joku oikeasti vetää ton "oon oikeessa koska mulla onki parempi työpaikka vitun amis :D" - kortin pöytään. Työtodistukset eivät liity mitenkään haettavaan paikkaan, koulutukseen tai palkkaan, vaan niiden selaaminen on lähinnä haastattelijan oma preferenssi. Mutta tottakai ne kannattaa ottaa mukaan, mitä haittaa niistä olisi?
[/quote]

Niinpä. Itselläkin työtodistukset ovat mukana haastattelussa. Asiantuntijatöistä on kyse, kun koulutusvaatimukseksi on mainittu ylempi korkeakoulututkknto. Eräs yksityinen it-alan firmakin on todistukset pyytänyt toiselle haastattelukierrokselle. Kun kerran joku muuten saattaisi olettaa, että vain julkista puolta työtodistukset kiinnostaisivat.

Luonnollisesti CV ja hakemus on täytetty netin kautta sekä suosittelijoiden tiedot mainittu siinä.

Eipä silti. Jonkun kerran olen törmännyt hieman väritettyihin LinkedIn-profiileihin. Esimerkiksi joku on merkinnyt itselleen yliopistotutkinnon, vaikkei koskaan valmistunut. Jollekin taas oli unohtunut merkitä, että jokin työsuhde on jo päättynyt pidemmän aikaa sitten.

Vierailija
45/47 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 18:02"]Hah, ja nyt joku oikeasti vetää ton "oon oikeessa koska mulla onki parempi työpaikka vitun amis :D" - kortin pöytään. Työtodistukset eivät liity mitenkään haettavaan paikkaan, koulutukseen tai palkkaan, vaan niiden selaaminen on lähinnä haastattelijan oma preferenssi. Mutta tottakai ne kannattaa ottaa mukaan, mitä haittaa niistä olisi? [/quote] Niinpä. Itselläkin työtodistukset ovat mukana haastattelussa. Asiantuntijatöistä on kyse, kun koulutusvaatimukseksi on mainittu ylempi korkeakoulututkknto. Eräs yksityinen it-alan firmakin on todistukset pyytänyt toiselle haastattelukierrokselle. Kun kerran joku muuten saattaisi olettaa, että vain julkista puolta työtodistukset kiinnostaisivat. Luonnollisesti CV ja hakemus on täytetty netin kautta sekä suosittelijoiden tiedot mainittu siinä. Eipä silti. Jonkun kerran olen törmännyt hieman väritettyihin LinkedIn-profiileihin. Esimerkiksi joku on merkinnyt itselleen yliopistotutkinnon, vaikkei koskaan valmistunut. Jollekin taas oli unohtunut merkitä, että jokin työsuhde on jo päättynyt pidemmän aikaa sitten.

[/quote]

Nimenomaan, "pyytänyt toiselle" kierrokselle.

Vierailija
46/47 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin otan todistukset mukaan. Työskentelen asiantuntijatehtävissä ja mulla ainakin työtodistuksissa on kuvattu tehtäviä aika tarkasti ja niissä on myös arviointi. Jos työnantajaa kiinnostaa, on myös usein ottanut tärkeimmistä kopiot sen haastattelun yhteydessä. Ei tulisi mieleenkään mennä ilman todistuksia haastatteluun!

Vierailija
47/47 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on ainoastaan yhdessä työhaastattelussa jätetty työtodistukset katsomatta. Ja työnteon aloitin 2000-luvun alussa.

CV:n olen kirjoittanut vain kk/vv-kk/vv ajan, koska muuten ansioluettelosta tulee tympeää luettavaa. Oma CV:ni on vain yhden A4 pituinen. En halua rasittaa rekrytoijaa turhalla paperin kääntämisellä. Eli lyhyt ja ytimekäs, jossa on työpaikan hakemisen suhteen olennaisimmat asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän