Ero kotitöiden takia?
Minä ja mieheni, asuimme ennen hyvin pienessä asunnossa, sillä säästimme uutta asuntoa varten. Neljä vuotta minä tein kotityöt yksin, kaikki kotityöt. Pyykit ja siivoukset. Se oli suhteellisen helppoa, kun asunto oli pieni. En jaksanut valittaa asiasta.
Unelmamme toteutui vuodenvaihteessa ja ostimme paritalon puolikkaan, neliöitä onkin nyt 150, 100neliötä enemmän kuin ennen. Ongelmana on se, että asioihin ei ole tullut muutosta. Joudun hoitamaan koko talon siivoukset ja pyykkäämiset. Aivan helvetin uuvuttaa, joka päivä aikaa menee vähintään tunti kaikkeen. Mies on vielä sellainen että jättää tavarat aivan levälleen ja saan kerätä joka huoneesta yhden vaatekappaleen, mukin tms. En vaan jaksa enää.
Nyt kun olen valittanut miehelle, hän sanoi että koska tienaan vain kolmasosan hänen palkastaan, en voi valittaa siitä että teen kotityöt.
Ehdotin kotitöiden tasaista jakoa.
Nyt hän ehdotti, että pistämme kaikki raha asiat yms puoliksi, kerta kotityötkin laitetaan, omilla ylimääräisillä rahoilla hän kuulemma palkkaa omaksi siivousviikoksi siivoojan. Ja ihan tiedoksi tililleni jäisi rehellinen 0 kaikkien maksujen jälkeen.
Eli... Olen ihan äimänä. Miten mies voi sanoa noin? Ehdotin myös, että hän edes hoitaisi joka toinen päivä tiskit. Se ei sovi hänelle. Tunnen oloni niin arvottomasti.. :(
Mitä ehdotatte? Olisiko mitään tasavertaista keinoa?
Kommentit (31)
Laskuta sitä nyt ainakin siitä hieronnasta! Muista myös kotikäyntilisä!
Valivali. Mitä sää tänne avaudut?
Kyllähän sitä vissiin jokainen suhteen alussa on toiselle mukava ja hyysää mennentullen. Ei se ole ongelma, se on ongelma että kun tulee muutos ja toinen ei enää tahdo jotain niin ei osaa sitä joko sanoa tai jos sanoo niin loukkaa ja homma ajautuu syyttelyksi/nipottamiseksi.
Parisuhde ei ole joku tietty vakiotoiminta, eli se mitä te suhteen alussa olitte muuttuu ja asiat vaihtaa merkitystään. Jos ette pysty olemaan onnellisia niin erohan on se juttu jos muutosta ei saa tehtyä. Mutta molemmilla on oikeus olla mitä on, ihan suotta haetaan miehestä jotain syyllistä kun ei tiedetä hänen kantaa. Pyydäppä mies tänne linjoille.. ;)
Mutta mun vinkkini on että ihan kunnolla kerrot ettet voi hyvin näin ja mitä sinä tahdot. Sitten vaan suunniteltava molemmille toimivat tavat tai erottava.
Mutta mies saa olla mitä on, en tiedä miten pedantti ihminen sinä olet niin en lähde sanomaan että "vika on vaan toisen". Koska oikeasti syy voi olla myös sinun. Minä en vaan käsitä miten parisuhteessa te onnistutte olemaan ilman että sopisitte että toinen tiskaa ja toinen imuroi. Tai jos söisitte vaan keittiössä ja astiat suoraan koneeseen eikä toinen niitä sinne vain yksin laita. Tai oletko koskaan pyytänyt miestä laittamaan? Ja jos niin kieltäytyykö? Koska minusta pitää ymmärtää että toista ei sukka lattialla haittaa kun toisesta se on erittäin inhottavaa. Sitten sinä hetken odotat että mies siivoaa sen ylös ja kun ei niin tee niin sinä otat hepulin ja marttyyrinä ajattelet miten mies kaikki sinulle jättää. ELI OLETTEKO PUHUNEET? En usko.
TOTTAKAI EROAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eroaminen on aina ainoa ratkaisu palstalla! Ja mies on se sika!
MITÄÄN MUUTA VAIHTOEHTOA EI OLE!
Ja naisissa ei ole sitten niin ikinä koskaan niin mitään vikaa, saatana!
Tuliko nyt kaikille selväksi, tä?
Ketju taas täynnä maksullisia ja miehen lompakolla loisijoita, jotka kuitenkin odottavat miehen tekevän kaikki kotityöt.
Miehesi on laiska ja se ei tule muuttumaan. Mutta jos miehesi maksaa paljonkin enemmän etkö silloin elä hänen rahoillaan ja yli omien tulojesi? Joten kyllä hänellä selvää sanavaltaa on. Tasavertaisessa suhteessa menot ja kodinhoito menee puoliksi, joten teidän ei selvästi sellaista ole nähnykkään. Ja älä nyt käsitä väärin en tuomitse sitä, että miehesi sinua elättää vaikka siihen en itse suostuisikaan :). Mutta miehesi ei kyllä arvosta sinua kumppaninaan ja koska et ole hänen piikansa suosittelen eroa
Lisään vielä että vaikka sinä ap olet tyytymätön tilanteeseen niin mies saattaa siitä olla tietämätön. Vai väitätkö että mies on siis päinvastoin piittaamaton? Kummin?
Jos alat nyt äärimmilleen venytettynä avautumaan miehelle niin mahtaakohan suhteeseen tyytyväinen mies ihmetellä? Miten on? Onkohan monella tälläinen suhde jossa esi. mies on täysin tyytymätön ja naiselle tulee sitten suurena yllätyksenä ero? Ei se ole kovin harvinaista että se jätetty ihmettelee miksi suhde kaatui koska itse on ollut tyytyväinen. Ja miksikä se ap.n mies olisi tyytymätön, ap on tarjonnut täyden palvelun! Mutta kukapa sitä väsyy ja kyllästyy?
Mutta muutettavissa oleva tilanne. Pitää kertoa miten tuo vaikuttaa itseen, eikä hyökätä toisen kimppuun ja arvioida toista huonoksi koska miettikääpä tilanne niin että se mies sieltä tulisi puskasta vihaisesti arvostelemaan? Voisi vähän suojakilpi nousta.
24
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:46"]Nyt hän ehdotti, että pistämme kaikki raha asiat yms puoliksi, kerta kotityötkin laitetaan, omilla ylimääräisillä rahoilla hän kuulemma palkkaa omaksi siivousviikoksi siivoojan.
[/quote]
Miten tällainen edes toimisi? Oletan, että ap siivoaa ja järjestelee päivittäin. Asuisiko se palkattu siivooja siellä kotona ja laittaisi vähän väliä roskiin/kompostiin miehen ruuan tähteitä, siirtäisi lattialta vaatteet pyykkikoneeseen ja sieltä puhtaat kuivumaan jne.? Vai olisko kotona aina joka toinen viikko miehen roskia ympäriinsä kunnes siivooja lauantaina saapuu?
Mies maksaa, mies maksaa , mies maksaa. Pesukoneen päälle laittaminen on loisille liikaa?
Tuskin aloittaja omilla rahoillaan asuisi 150 neliön talossa?
Mies voi vaatia kulujen jakamista puoliksi, jos kotityötkin jaetaan puoliksi.
Mutta mies maksaa, mies maksaa , mies maksaa......................
Siis.. miehen pitäisi maksaa valtaosa menoista, eikä käy, että ne laitetaan puoliksi.
Kotityöt pitäisi kuitenkin laittaa puoliksi.
Missä tässä on logiikka? Olen itsekin nainen enkä voi sietää tuollaista "rusinat pullasta" -menoa. Joko kaikki laitetaan puoliksi, tai mitään ei laiteta puoliksi. Et sinä ap voi valita että raha-asioiden suhteen menette 50-lukumeiningillä jossa mies maksaa, mutta kotitöissä ollaankin modernisti 2015-luvulla. Ei kuulosta reilulta.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:08"]Taloudellinen itsenäisyys on sellainen asia mistä kannattaa pitää kiinni. Mies ilmeisesti maksaa suuremman osan laskuista ja odottaa sitten naisesta kodinhoitajaa. Näinhän se usein menee. Harvassa on miehet jotka on valmiita elättämään naisen ja tekemään puolet kotitöistä. Enkä ole varma olisiko se edes reilua.
[/quote]
Alapeukuttajat ilmeisesti ajattelee että ihanne tilanne jos mies elättää? Ei kuulkaa ole. Jos olet taloudellisesti riippuvainen toisesta, niin olet laittanut itsesi tietoisesti hankalaan asemaan ja ottanut riskin. Silloinhan olet täysin toisen armeliaisuuden varassa. Kun yhtälöön vielä lisätään pari tenavaa, niin loukku on valmis. Tai entä jos elättäjä sairastuu, joutuu onnettomuuteen ja kuolee? Sitten saa setviä surun lisäksi miten pärjää taloudellisesti, kun toinen on maksanut kaiken. Jonkinlainen varasuunitelma tai pesämuna vähintään tulisi joka naisella olla.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:46"]
Minä ja mieheni, asuimme ennen hyvin pienessä asunnossa, sillä säästimme uutta asuntoa varten. Neljä vuotta minä tein kotityöt yksin, kaikki kotityöt. Pyykit ja siivoukset. Se oli suhteellisen helppoa, kun asunto oli pieni. En jaksanut valittaa asiasta. Unelmamme toteutui vuodenvaihteessa ja ostimme paritalon puolikkaan, neliöitä onkin nyt 150, 100neliötä enemmän kuin ennen. Ongelmana on se, että asioihin ei ole tullut muutosta. Joudun hoitamaan koko talon siivoukset ja pyykkäämiset. Aivan helvetin uuvuttaa, joka päivä aikaa menee vähintään tunti kaikkeen. Mies on vielä sellainen että jättää tavarat aivan levälleen ja saan kerätä joka huoneesta yhden vaatekappaleen, mukin tms. En vaan jaksa enää. Nyt kun olen valittanut miehelle, hän sanoi että koska tienaan vain kolmasosan hänen palkastaan, en voi valittaa siitä että teen kotityöt. Ehdotin kotitöiden tasaista jakoa. Nyt hän ehdotti, että pistämme kaikki raha asiat yms puoliksi, kerta kotityötkin laitetaan, omilla ylimääräisillä rahoilla hän kuulemma palkkaa omaksi siivousviikoksi siivoojan. Ja ihan tiedoksi tililleni jäisi rehellinen 0 kaikkien maksujen jälkeen. Eli... Olen ihan äimänä. Miten mies voi sanoa noin? Ehdotin myös, että hän edes hoitaisi joka toinen päivä tiskit. Se ei sovi hänelle. Tunnen oloni niin arvottomasti.. :( Mitä ehdotatte? Olisiko mitään tasavertaista keinoa?
[/quote]
Jos teillä ei ole vielä lapsia (toivottavasti!) niin onneksi olkoon sinulle ja soromnoo miehelle.
Parisuhteessa ei onnistu (tai hyvin harvoin onnistuu) erilaiset elintasot, eli jos enemmän tienaava haluaa olla suhteessa vähemmän tienaavan kanssa niin hänen täytyy maksaa enemmän yhteisistä menoista.
Ja vaikka toinen tienaisi kaikki rahat, niin ei ole reilua, että toinen tekee kaikki kotityöt. Koska hyvin harva sellaista jaksaa. Lasten kanssa tuosta tulisi sinulle ihan hirveää. Olet onnekas, kun sait tämän selville ennen lapsia.