Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero kotitöiden takia?

Vierailija
21.03.2015 |

Minä ja mieheni, asuimme ennen hyvin pienessä asunnossa, sillä säästimme uutta asuntoa varten. Neljä vuotta minä tein kotityöt yksin, kaikki kotityöt. Pyykit ja siivoukset. Se oli suhteellisen helppoa, kun asunto oli pieni. En jaksanut valittaa asiasta.

Unelmamme toteutui vuodenvaihteessa ja ostimme paritalon puolikkaan, neliöitä onkin nyt 150, 100neliötä enemmän kuin ennen. Ongelmana on se, että asioihin ei ole tullut muutosta. Joudun hoitamaan koko talon siivoukset ja pyykkäämiset. Aivan helvetin uuvuttaa, joka päivä aikaa menee vähintään tunti kaikkeen. Mies on vielä sellainen että jättää tavarat aivan levälleen ja saan kerätä joka huoneesta yhden vaatekappaleen, mukin tms. En vaan jaksa enää.

Nyt kun olen valittanut miehelle, hän sanoi että koska tienaan vain kolmasosan hänen palkastaan, en voi valittaa siitä että teen kotityöt.
Ehdotin kotitöiden tasaista jakoa.
Nyt hän ehdotti, että pistämme kaikki raha asiat yms puoliksi, kerta kotityötkin laitetaan, omilla ylimääräisillä rahoilla hän kuulemma palkkaa omaksi siivousviikoksi siivoojan. Ja ihan tiedoksi tililleni jäisi rehellinen 0 kaikkien maksujen jälkeen.

Eli... Olen ihan äimänä. Miten mies voi sanoa noin? Ehdotin myös, että hän edes hoitaisi joka toinen päivä tiskit. Se ei sovi hänelle. Tunnen oloni niin arvottomasti.. :(

Mitä ehdotatte? Olisiko mitään tasavertaista keinoa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero.

Vierailija
2/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ero, oli syytä tai ei, mutat EROTKAA ihmiset, ennenkuin olette vanhoja katkeria... Näihin voi sanoa vaan, että mitäs läksit...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus erosta tämän takia tuntuisi niin Kohtuuttomalta... Mutta en vain jaksa enää. Olen myös miettinyt onko tässä pohjalla oikeasti jotain sellaista että mies ei arvosta minua ihmisenä? Olenko oikeasti pelkkä kotivaimo? :/ miten tällaisen saisi selvitettyä...

Vierailija
4/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi. Ei nyt kuulosta kovin hyvältä. Yleensä tasavertaista on että molemmat osallistuvat suhteessa yhtä paljon. Jos olette yhtä paljon töissä ajallisesti niin kyllä sitten olisi kohtuullista tehdä myös kotitöitä tasan. Ja rahoista molemmat voi laittaa esim. 50% yhteiselle tilille kuukausittain. Sinuna ehdottaisin miehelle että palkkaatte yhteisesti siivoojan.

Vierailija
5/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 4 siis ap.

Vierailija
6/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ehdottanut siivoojan palkkaamista, olen pitänyt sitä turhana, sillä kyllä minä jaksaisin puolet tästä asunnosta siivota.. Mutta ehkä se voisi pelastaa parisuhteemme.

En voi uskoa.. kuulostaako tilanne tosiaan noin pahalta teistä että eroaisitte? Eikö olisi muuta ratkaisua? :'(

Ap

Vierailija
7/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menot jaetaan suorassa suhteessa tuloihin. Mies maksaa enemmän, koska tienaakin enemmän. Laskemme tulot ja menot tarkkaan ja pidämme huolta siitä, että pakollisten menojen jälkeen molemmille jää saman verran omaa rahaa.

Kotitöistä molemmat huolehtivat suht tasan. Minä siivoan ja tiskaan, mies tekee ostokset ja ruoan, molemmat pyykkää jne. Perussiisteydestä huolehtii joka toinen viikko käyvä siivooja, joka meillä on ollut vuosia, ensin 100 ja nyt 180 neliön kodissa.

Ei ero ole vaihtoehto ennen kuin asioista on yritetty selkeästi sopia.

Isossa kodissa toisen naamaa ei onneksi tarvitse katsella joka hetki :)

Vierailija
8/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kohtuuton. Jos ette puhumalla pääse yhteisymmärrykseen, en jaksaisi jatkaa suhdetta miehen kanssa joka ei ota huomioon minun mielipahaani. Suhteeseen kuuluu se, että tekee asioita toisen eteen, oli ne sitten mitä tahansa.

Vierailija
9/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sen ensimmäisen neljän vuoden aikana jo tajunnut että kuvio ei tule koskaan muuttumaan?

Vierailija
10/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:53"]Mies on ehdottanut siivoojan palkkaamista, olen pitänyt sitä turhana, sillä kyllä minä jaksaisin puolet tästä asunnosta siivota.. Mutta ehkä se voisi pelastaa parisuhteemme.

En voi uskoa.. kuulostaako tilanne tosiaan noin pahalta teistä että eroaisitte? Eikö olisi muuta ratkaisua? :'(

Ap
[/quote]

Tuossa ei mielestäni pahinta ole kotitöiden jakaantuminen vaan miehen asenne sinua ja sinun panostasi kohtaan. Palkkaerosta huolimatta molemmilla on yhtä monta tuntia vuorokaudessa eikä kaikkia ikäviä juttuja voi sysätä toisen niskaan täysin. Sinä et ole miehesi äiti etkä siivooja eikä sinun kuulu kävellä miehesi perässä siivoamassa hänen jälkiään.

Olet vain alunperin lähtenyt väärälle raiteelle suostumalla mukisematta hoitamaan kaiken. Onko teillä lapsia? Niiden myötä ne vasta ongelmat tulevat jos miehen asenne on se, että parempi palkka kompensoi arjen velvollisuudet. Lastenhoito, oman ajan poistuminen lähes kokonaan ja lasten jatkuva sotkeminen korostaa tilanteen potenssiin miljoona.

Vierailija
11/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen itsenäisyys on sellainen asia mistä kannattaa pitää kiinni. Mies ilmeisesti maksaa suuremman osan laskuista ja odottaa sitten naisesta kodinhoitajaa. Näinhän se usein menee. Harvassa on miehet jotka on valmiita elättämään naisen ja tekemään puolet kotitöistä. Enkä ole varma olisiko se edes reilua.

Vierailija
12/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia vielä... Haaveissa on. Mutta nyt sekin haave alkoi pelottaa

Vierailija
13/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, lähti aikaisin tuo äskeinen. Niin että haaveissa tosiaan olisi lapset... Olen kyllä miettinyt miten helvetissä tulisin kestämään. Tiedän että virhe on tehty alussa jo. Tähän liittyy niin paljon muutakin joita en edes kehtaa kertoa... Kaiken lisäksi mies joka hetki haluaa että tekisin hänelle hierontaa, koska olen hieroja.. En vaan jaksa! Tunnen oloni oikeasti orjaksi. Mies tuo minulle kaikkea hienoa, mutta ei koskaan mitään henkilökohtaista kotiin, joten en tiedä mitä sanoa. Järkytyin nyt ehkä itsekin miten voin elää tässä. Tosin järkyttävämpää on se etten voisi elää muuallakaan enää :'(

Vierailija
14/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos mies ei tee yhtään mitään, en katsoisi enää hetkeäkään. Ja jos vielä puhuu rahoista tuohon sävyyn, etsisin asap itselleni asunnon. Minä on ole mikään kotiorja.

Vierailija
15/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joillakin on tuollaisia ongelmia ? Onko naiset jotenkin heikontuneet ja laiskistuneet ? Toki kotityöt, lastenhoito, armeija, leskeneläkkeet ja rahanansainta ovat ihan perhekohtaisia asioita. Paitsi tietysti leskeneläke ja armeija.

Itselleni ei tulisi mieleenkään asua naisen kanssa joka ei kykene huolehtimaan kodista tai lapsista. Vapaa valintahan kaikilla on. Itse en vain tarvitse mihinkään naista joka jakaa kotityöt toiselle ja etuisuudet itselleen. 

Toki olen rikas ja teen melko paljon töitä, mutta ei se silti siihen liity. Jos makaisin kotona toimettomana, niin silloin kyllä täytyisi miehen jotain tehdä. Vaikka kotitöitä jos ei muuhun pysyty.

Vierailija
16/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero. Miehesi ei näytä arvostavan sinua ollenkaan. Ja tulet olemaan aina kiristyksen ja uhkailun alla rahojen kanssa. Tilanne vielä vaikeutuu, kun lapsia tulee. Saat nekin hoitaa kämpän lisäksi yksin. Ei tuossa näytä miehen puolelta rakkautta olevan ollenkaan.

Vierailija
17/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on aina rahat olleet yhteiset ja kumpikin tehnyt kodin eteen sen minkä on jaksanut. Itse asiassa minä olen ollut koko ajan se enemmän tienaava, enkä voisi kuvitellakaan omistelevani rahoja, kun hynttyyt on lyöty yhteen. Älä tee lapsia tuollaisen miehen kanssa.

Vierailija
18/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaikuttaa siltä että ei se miehesi nyt taida nähdä sua ihmisenä tai tasavertaisena. Olet kotiorja/äiti. Pystyisitkö saamaan omaa taloudellista tilannettasi paremmaksi? Niin että voisit ehkä hankkia oman kodin. Asutko missä päin Suomea, jos et pääkaupunkiseudulla niin sittenhän on hyvätkin mahdollisuudet löytää edullista kämppää itselle. Missä kuosissa välit vanhempiin ovat, pystytkö heiltä saamaan apua/tukea?Ystäviä jotka voi auttaa?

Älä nyt vaan hanki lapsia ellet oikeasti ole valmis siihen että kasvatat ja huolehdit niistä yksin. Miehelläsi on todella inhottava asenne, en itse katsoisi tuollaista päivääkään. Oma mies on niin huolehtiva ja puoliks menee kotityöt, välillä hän tekee enemmänkin jos en itse jaksa. Se että miehesi ei edes kuuntele vaikka sinulla on paha olla on jo hälytysmerkki.

Vierailija
19/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään kotitöiden vuoksi kannata erota. Niihin löytyy aina joku ratkaisu. Esim nyt ilmeisesti asutte melko työläässä ja hankalasti houdettavassa asunnossa, jos tunti ei meinaa riittää päivittäiseen siivoukseen. Siivoojakin on hyvä ratkaisu.

Sulla on ap nyt vissiin se tilanne, että asut itsellesi vähän turhan kalliissa asunnossa. Mieskään ei juuri kunnioita. Kyllä tuossa on keskustelun paikka, että mitä kumpikin siltä parisuhteelta haluaa. Lapsia ei tietty kannata tehdä ennen kuin olette sopineet asiat.

Ja kantapään oppina, taloudellinen riippumattomuus olisi kyllä hyvä olla.

Vierailija
20/31 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menit suurituloisemman miehen kanssa parisuhteeseen? Kuulostaa joltain parisuhdehuoralta, epäsuoraa prostituutiota. Ota se ero ja etsi omatuloinen mies, niin voitte jakaa kotityöt tasapuolisesti kun kummallakin samat tulot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi