Lapsihaave ja neulafobia
Hei! Haaveilen siitä, että minusta tulisi äiti. Tahtoisin lapsia. Minulla on myös järkyttävä fobia hemoglobiinin ottoon. Pelkään aivan jumalattomasti sitä, että neulalla pistetään sormenpäähän. Ja tietenkin sitä heglobiinia pitäisi mittailla raskaana ollessa.
Tässä on sellainen kummallinen juttu, että en pelkää ollenkaan verikokeen ottoa tai rokotusta. Hysteeristä pelkoa ja pelkoa kivusta aiheuttaa ainoastaan sormenpäähän pistäminen.
Mikä neuvoksi? Voiko hemoglobiinin mitata jotenkin muuten kuin sormenpäähän pistämällä? Onko kohtalotovereita?
Miten selviän? Hävettää, nolottaa ja itkettää tälläinen pelko, mutta yrityksistä huolimatta se ei ole lieventynyt yhtään. Lääkäri ja hoitajakin ovat olleet ihmeissään juuri tähän somrenpäähän kohdistuvan piston pelkäämisestä, koska kaikki sanojen mukaan sen pitäisi olla paljon pienempi juttu kuin esim. verikoe. Verikokeen ottoa varten tehtävää pistoa en edes tunne...
Kommentit (38)
Yleensä se kyllä nimenomaan mitataan sormenpäästä. Mutta voi kai siitä esittää toiveen, että voisi käydä sen sijaan labrassa. luulisin onnistuvan.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:40"]Yleensä se kyllä nimenomaan mitataan sormenpäästä. Mutta voi kai siitä esittää toiveen, että voisi käydä sen sijaan labrassa. luulisin onnistuvan.
[/quote]
Hemoglobiini katsotaan samalla, kun otetaan muitakin verikokeita eli tuskinpa ap joutuu sormenpäätään pistättämään. Varsinkaan, kun nykyisin neuvoloissa ei saa ottaa sormenpäästä näytettä
Mulla otettiin ihan labrassa suonesta sen enempiä kyselemättä. (turku)
Minulla auttoi verikokeissa, kun pyysin vaihtaa ottokädekseni vahvemman käteni. Ja toki jätin neulaan tuijottamisen minimiin.
^ Ihanaa, jos se onnistuisi! Olisi kivutonta ja helppoa kaikille: niin minulle kuin myös hoitajaparalle, jonka ei tarvitse hoitaa oksentelevaa ja pyörtyilevää pelkuria..
En tahtoisi nimittäin kokonaan kieltäytyä hempparin mittaamisesta, koska minun ja sikiön parastahan siinä ajatellaan.
Mikä ihmeen provottaja täällä väittää, että raskaana ei oteta verikoetta sormenpäästä. Tietenkin otetaan ainakin täällä Helsingissä ja vaikea uskoa, ettei joka perähikiässä otettaisi. Kolme lasta oon synnyttänyt ja joka raskausaikana otettiin verikoe sormenpäästä useimmilla neuvolakerroilla. Nuorin on 1kk eli eipä oo ainakaan vanhaa tietoa.
7 oli siis ap :)
Neulaa pystyn ja pistoa pystyn hyvin katsomaan esim verikokeen ja rokotuksen aikana, eli se ei ole se ongelma.
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:47"]Mikä ihmeen provottaja täällä väittää, että raskaana ei oteta verikoetta sormenpäästä. Tietenkin otetaan ainakin täällä Helsingissä ja vaikea uskoa, ettei joka perähikiässä otettaisi. Kolme lasta oon synnyttänyt ja joka raskausaikana otettiin verikoe sormenpäästä useimmilla neuvolakerroilla. Nuorin on 1kk eli eipä oo ainakaan vanhaa tietoa.
[/quote]
No Turussa sitten ollaan hiukan asioiden edellä. Ja minulla on 2v ja 3kk muksut eli tuoretta kokemusta minullakin. Turussa neuvoloissa ei enää saa ottaa sormenpäästä vaan hemoglobiini katsotaan verikokeista, jotka otetaan taipeesta.
No enpä tosiaan ois halunnut joka neuvolakäynnin yhteydessä jonottaa erikseen labrassa. Eli mikä Turussa nyt siis on paremmin? Tiedän kyllä, että lukema tarkempi taipeesta otettaessa, mutta sormenpäästä tarkkuus riittää seurantaan oikein hyvin.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:55"]No enpä tosiaan ois halunnut joka neuvolakäynnin yhteydessä jonottaa erikseen labrassa. Eli mikä Turussa nyt siis on paremmin? Tiedän kyllä, että lukema tarkempi taipeesta otettaessa, mutta sormenpäästä tarkkuus riittää seurantaan oikein hyvin.
[/quote]
Hienoa, jos sä tiedät paremmin tuon tarkkuuden kuin hoitohenkilökunta :) jyllääkö sulla nyt vähän vielä hormonit, kun noin hyökkäävästi aloit käyttäytymään? Otahan nokoset ja vaikka vähän suklaata, niin jaksat paremmin.
Huvittavaa. Eiköhän sulla se nuppi nyt käy liian kuumana, kun et osaa kertoa, mikä nyt on paremmin. Oliko jotenkin vaikea ymmärtää viestiäni. Vai että mä nyt oikein hyökkäsin Turun hoitohenkilökunnan päälle. Heh! On se hyvä, kun sä noin urheasti olet puolustamassa. Normaalijärkinen ei näe viestissäni mitään hyökkäystä.
Minua ei haittaisi istua jonottamassa labraan, jos sillä välttyisin sormenpäähän pistämiseltä. Mukava tietää, että ainakin jossain tällainen keino onnistuu!
-ap
Sinulle se labraan meno olisi varmasti hyvä juttu ja minä juuri sitä olin sinulle ekana ehdottamassakin. T: Se helsinkiläinen, joka itse ei tykkäisi jonottaa
Ei täällä Oulussakaan enään meidän neuvolassa oteta sormen päästä hemoglobiinia. Viime viikolla jouduin labraan jossa otettiin muutkin näytteet
Tietysti Helsingissäkin otetaan labrassa taipeesta ne alkuraskauden verinäytteet ja siinä myös hemoglobiini. Mutta, ihan oikeastiko te, joilla hemoglobiini vaatii seurantaa joka neuvolakäynnillä menette joka kerta labraan? Ois aika rasittavaa. Monilla odottajilla hemoglobiini on sen laskun vuoksi tarkistettava ainakin lähes joka käynnillä.
Itä-Suomessa vielä otetaan sormenpäästä. Mutta ei sitä edes joka käynnillä kontrolloitu, olisiko 3-4x koko aikana (+toki oli samassa otettu kun labrassa kävin alussa verikokeessa)
Miksi jonotatte muuten labraan? Ajan voi varata netistäkin helposti, www.fimlab.fi. Ei tarvitse jonottaa sekuntiakaan.
^ Minä asun juurikin Itä-Suomessa. Olisi hauska tietää jonkun terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan ajatuksia tästä. "Suostutaanko" hoitamaan juttu labrassa?
-ap
Joo, no tuota, kyllä raskaana joutuu niin moneen otteeseen kupattavaksi että fobia melkein unohtuu. Lapsen takia on vain parempi sietää. Vihasin ja pelkäsin neuloja, mutta tässä vaiheessa joudun pistelemään itse itseänikin neulalla sormiin monta kertaa päivässä. Verikokeita otetaan todella monet alkuun, makoilin vuoteella pitkälläni ja hb mitattiin aika usein kun se romahti jossain vaiheessa.
Ei multa ole kahden raskauden aikana kertaakaan mitattu sormenpäästä hemppaa