Lapsihaave ja neulafobia
Hei! Haaveilen siitä, että minusta tulisi äiti. Tahtoisin lapsia. Minulla on myös järkyttävä fobia hemoglobiinin ottoon. Pelkään aivan jumalattomasti sitä, että neulalla pistetään sormenpäähän. Ja tietenkin sitä heglobiinia pitäisi mittailla raskaana ollessa.
Tässä on sellainen kummallinen juttu, että en pelkää ollenkaan verikokeen ottoa tai rokotusta. Hysteeristä pelkoa ja pelkoa kivusta aiheuttaa ainoastaan sormenpäähän pistäminen.
Mikä neuvoksi? Voiko hemoglobiinin mitata jotenkin muuten kuin sormenpäähän pistämällä? Onko kohtalotovereita?
Miten selviän? Hävettää, nolottaa ja itkettää tälläinen pelko, mutta yrityksistä huolimatta se ei ole lieventynyt yhtään. Lääkäri ja hoitajakin ovat olleet ihmeissään juuri tähän somrenpäähän kohdistuvan piston pelkäämisestä, koska kaikki sanojen mukaan sen pitäisi olla paljon pienempi juttu kuin esim. verikoe. Verikokeen ottoa varten tehtävää pistoa en edes tunne...
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:33"]
Miksi jonotatte muuten labraan? Ajan voi varata netistäkin helposti, www.fimlab.fi. Ei tarvitse jonottaa sekuntiakaan.
[/quote]
"Jonottaminen labraan" on käsittääkseni sanonta. Ajan voi tosiaan itselleen varata, mutta pitää sinne silti mennä ajoissa ja odottaa vuoroaan. Joskus ajat ovat myös myöhässä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:33"]
Miksi jonotatte muuten labraan? Ajan voi varata netistäkin helposti, www.fimlab.fi. Ei tarvitse jonottaa sekuntiakaan.
[/quote]
"Jonottaminen labraan" on käsittääkseni sanonta. Ajan voi tosiaan itselleen varata, mutta pitää sinne silti mennä ajoissa ja odottaa vuoroaan. Joskus ajat ovat myös myöhässä.
[/quote]
Tosi rankkaa.
Mitäs sit jos sulle tulee raskausajan diabetes? Sit saat ihan itse pistellä sormenpäihin ja mittailla sokereita useita kertoja. Ja useamman kerran päivässä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:33"] Miksi jonotatte muuten labraan? Ajan voi varata netistäkin helposti, www.fimlab.fi. Ei tarvitse jonottaa sekuntiakaan. [/quote] "Jonottaminen labraan" on käsittääkseni sanonta. Ajan voi tosiaan itselleen varata, mutta pitää sinne silti mennä ajoissa ja odottaa vuoroaan. Joskus ajat ovat myös myöhässä. [/quote] Tosi rankkaa.
[/quote]
Ilmaisin itseni väärin, pahoittelut. Minusta labraan meneminen ei siis ole ollenkaan rankkaa. On hyvä, että sinne voi varata itselleen ajan. Joskus ajat voivat olla myöhässä, mutta ei se odottelu rankkaa silloinkaan ole :)
Uskoisin, että neuvola voi laittaa labraan lähetteen, jos pyydät. Ajan labraan voit Itä-Suomessa varata osoitteesta: www.islab.fi/ajanvaraus
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:44"]
Mitäs sit jos sulle tulee raskausajan diabetes? Sit saat ihan itse pistellä sormenpäihin ja mittailla sokereita useita kertoja. Ja useamman kerran päivässä.
[/quote]
Jos sellainen tilanne tulee, niin se selvitetään sitten ja asia hoidetaan. Niin täytyy tehdä, jotta minä ja tuleva lapsi pysymme terveinä. Etukäteen en ala kuitenkaan pelkäämään.
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:44"]Mitäs sit jos sulle tulee raskausajan diabetes? Sit saat ihan itse pistellä sormenpäihin ja mittailla sokereita useita kertoja. Ja useamman kerran päivässä.
[/quote]
Olin tulossa sanomaan samaa. Ite mittasin just ensin 6 päivää, neljä kertaa päivässä ja kun yks arvo ylitti raja-arvon niin mittasin vielä toisetkin 6 päivää neljästi päivässä. Jos arvot ei ois ollu raameissaan ja lääkitys olisi aloitettu, niin todennäköisesti olisi päivittäinen mittaaminenkin jatkunut? Ja kyllä, nuo sokerit mitataan sormen päistä. Joinakin mittauskertoina jouduin pistämään useamman reiän, kun verta ei tullutkaan tarpeeksi... Onnea vaan raskauteen fobian kanssa :/.
Hyvin harvoin otan hemoglobiinin sormenpäästä. Tulos on niin suuntaa antava. Labrassa otetaan alkuraskaudessa ja sokerirasituksen yhteydessä ja kerran tarvittaessa loppuraskaudessa. Se riittää normaaliraskaudessa hyvin. Ei ole mitään syytä katsoa joka käynnillä. Ja jos äiti haluaa, niin en ota edes sitä satunnaistä kertaa sormenpäästä. Eli tuota on turha jännittää. Ainoa milloin noita pitää ottaa on raskausajan diabeteksen seurannassa. Terveisin terkka
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:53"]
Hyvin harvoin otan hemoglobiinin sormenpäästä. Tulos on niin suuntaa antava. Labrassa otetaan alkuraskaudessa ja sokerirasituksen yhteydessä ja kerran tarvittaessa loppuraskaudessa. Se riittää normaaliraskaudessa hyvin. Ei ole mitään syytä katsoa joka käynnillä. Ja jos äiti haluaa, niin en ota edes sitä satunnaistä kertaa sormenpäästä. Eli tuota on turha jännittää. Ainoa milloin noita pitää ottaa on raskausajan diabeteksen seurannassa. Terveisin terkka
[/quote]
Kiitos kommentista! Mukava kuulla jonkun ammattilaisen sanoja.
Ja kuten ylle kirjoitinkin, jos minulla todetaan raskausajan diabetes, niin sitten vaikka itkua vääntäen ja hammasta purren pistän itseäni (tai pakotan mieheni pistämään).
Eräs tuttavani muuten mittaa itseltään verensokerin sormen sivuun pistämällä. Tämäkin vissiin mahdollista?
-ap
Ja se labraan menon hankaluuskin riippuu monesta asiasta. Ei varmaan oo mitenkään ylivoimaista, mutta kyllä asiaa hankaloittaa, jos esim. on useita lapsia kotihoidossa tai kulkuyhteydet labraan hankalat.
Kyllä mulla terkka otti verikokeita sormenpäästä ainakin 5 kertaa raskausaikana hemoglobiinin laskun takia, eikä ollut puhettakaan mistään labralähetteestä. Tosin en olisi halunnutkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:00"]Ja se labraan menon hankaluuskin riippuu monesta asiasta. Ei varmaan oo mitenkään ylivoimaista, mutta kyllä asiaa hankaloittaa, jos esim. on useita lapsia kotihoidossa tai kulkuyhteydet labraan hankalat.
[/quote] Kotona ollessa olisin ennättänyt istua siellä labrassa vaikka päivittäin. Tuonhan voi ottaa mihin aikaan päivästä vaan. Ei tarvitse aamusta jonottaa. Tämä tuskin on aloittajalle ongelma. Turhaa vänkäämistä. Ilman raskausdiabetesta sulta ei ole tarvis ottaa kertaakaan verikoetta sormesta!
Joo, ennättää varmasti, mutta näkee, ettet ole monen kotihoidetun lapsen äiti. Jos kolme tai neljä pikkulasta jonottaa siellä mukana, niin se ei varmasti ole hauskaa kenellekään. Ja meillä lapset ovat iltapäivisin nukkuneet päiväunet...
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:09"]Joo, ennättää varmasti, mutta näkee, ettet ole monen kotihoidetun lapsen äiti. Jos kolme tai neljä pikkulasta jonottaa siellä mukana, niin se ei varmasti ole hauskaa kenellekään. Ja meillä lapset ovat iltapäivisin nukkuneet päiväunet...
[/quote] Ajan saa varattua netistä. Asioista saa halutessaan vaikeaa. Edelleenkin tämä ei koske aloittajaa, joten turhaa spekulointia.
Mikä ongelma keskustelun rajoittajalla on? Ymmärrän, jos puhuttaisiin aiheen sivusta, mutta aloittaja on saanut ihan selvän vinkin, mitä tehdä ja keskustelua voi laajentaa ihan vapaasti muutenkin aiheeseen ja siihen, miten asiassa toimitaan eri puolilla ja eri tilanteissa. Onko se sulta jotenkin pois?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:09"]Joo, ennättää varmasti, mutta näkee, ettet ole monen kotihoidetun lapsen äiti. Jos kolme tai neljä pikkulasta jonottaa siellä mukana, niin se ei varmasti ole hauskaa kenellekään. Ja meillä lapset ovat iltapäivisin nukkuneet päiväunet...
[/quote] Itse asiassa olen ollut aikanani 5vuotta putkeen kotona. Se oli arkea, eikä lainkaan niin hankalaa ja monimutkaista.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:16"]Mikä ongelma keskustelun rajoittajalla on? Ymmärrän, jos puhuttaisiin aiheen sivusta, mutta aloittaja on saanut ihan selvän vinkin, mitä tehdä ja keskustelua voi laajentaa ihan vapaasti muutenkin aiheeseen ja siihen, miten asiassa toimitaan eri puolilla ja eri tilanteissa. Onko se sulta jotenkin pois?
[/quote]
Hullu
Alkuraskauden verikokeisiin ei rutiinisti kuulu hemoglobiini.