Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhde kestää kun toinen reissaa ja toinen ei?

Vierailija
21.03.2015 |

Eli miten tätä suhdetta voi jatkaa, kun toinen on työmatkoilla 3-4 krt kuukaudessa ja toinen (joka myös mielellään reissaisi) ei. Olen valinnut työpaikan Kodin läheltä, jotta saan lasten kanssa arjen rutiinit jotenkin sujuvasti toimimaan. Kuitenkin pistää katkeraksi kun mies viikko toisensa jälkeen täyttää perhekalenteriin olevansa reissussa 2 pvää tällä viikolla, 3 seuraavalla ja sitten iloisena ilmoittaa, että kolmen viikon päästä onkin vain päiväreissu.... Paitsi, että silloin tarvii viikonloppu tehdä töitä.

rupeaa vituttamaan tää jatkuva kotinurkissa pyöriminen, kun perhekin perustettiin ja koti rakennettiin miehen kotipaikkakunnalle. Silloin mies ei tosin reissannut näin paljon, kun päätös tehtiin. Nyt omat ystävät ja sukulaiset on matkan päässä, ei siis yhdessä illassa päästä kyläilemään, ja mies reissussa.

onko tässä mitään tulevaisuutta, vai nappaanko lapst kainalooni ja lähden etsimään uutta elämää? 

T. La-aamun ankeus

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän ap:ta. Tai ainakin uskon niin. Hänhän on muuttanut miehen suvun lähelle ja jättänyt oman tutun paikkakuntansa taakseen. Nyt hänen pitäisi viihtyä uudella paikkakunnalla kulkien kodin, päiväkodin ja työpaikan väliä, hoitaa lapset ja pyörittää arkea, jonka viettää 30-50 % ajasta ihan yksin.

Miehellä on työ, johon kuuluu matkustelua, eikä mies pistä sitä pahakseen. Työ on luultavasti mielekästä, palkkaa tulee ja reissuista saa vielä matkakorvaukset päälle. Samalla mies onnistuu sluibaamaan perheen arjesta, koska hotelliöihin ei kuulu aamupalan laittoa, lasten vaatteiden valintaa, siivousta tai pyykkäystä. Ne yhteisen kodin hommatkin kotona odottaa ja ottaa vaimoa kupoliin, hän kun  näkee aina ne jutut, jotka on kesken ja hoitamatta ja sellaisena pysyykin.

Ymmärrän oikein hyvin, miksi ketuttaa. Pienet ympyrät, samat naamat, sama arki ja samat rutiinit päivästä toiseen. Mutta sen sijaan että kadehtisi miehen matkatyötä, kannattaisi toivoa, ettei hän matkustelisi ihan niin paljoa, ja jos ja kun matkustelee, ottaisi kotiin tultua vastuuta perheestä ihan reippaalla kädellä, jolloin vaimo pääsisi harrastuksiin, koska sellaisia hän selvästi kaipaa. Lomat kandee ajoittaa samaan ajankohtaan keskenään, jos mahdollista ja silloin olisi oiva hetki matkustaa yhdessä. Ei se matkatyö autuaaksi tee, silloinhan lastenhoito olisi kahta vaikeampaa. Ongelmaksi tämän tilanteen tekee se, ettei ap saa lainkaan omaa aikaa ja miehellä on sitä paljon.

Istukaa alas, kalenterit käteen ja suunnittelemaan. Tuohon lomat, tuohon pitkä viikonloppu kahdestaan, tuohon yhteistä aikaa koko perheen kesken, tuossa ap:n oma aika ja harrastukset jne. Tässä on malliesimerkki perheestä, jonka kannattaa suunnitella ajankäyttönsä mahdollisimman tarkkaan kalenterin avulla ja pitää siitä kiinni.

Vierailija
62/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua hyvin vaikka en itse samassa tilanteessa olekaan. Käsitin että käyt itsekin töissä? Vaikeahan viikkoon on mitään saada mahtumaan niiden pakollisten hommien ja töiden lisäksi. Voisitteko yhdessä muuttaa lähelle sinun sukuasi ja perhettäsi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jättäisitkin lapset miehellesi? Miksi luulet, ettei reissuduuni enää onnistuisi?

Vierailija
64/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homman omgelma minusta on, että ap yrittää erolla ratkaista sitä, että hän haluaisi matkustaa ja nähdä ystäviä, ja syllistää asiasta miestään (ainainomassa päässään). Eron sijasta hänen pitäisi otta astuutelmästään. Miksi perhen on pako äädä miehen ktipaikkakunnalle, miksi koko perhe, ihan eroamatta, ei voi muuttaa jonnekin lähemmäsao:n ystäviä? Miksi ap:n onpakko jäädä "perheen takia" otamaansa 8-16-duuniin, jos hän ei siiä tykkää, miksi hän ei hanki enemmän toiveitaan vastaavaa duunia? Miksi ap jättää harrastkset harrastamatta siksi, että ies ei ole samalla paikkakunnalla, miksi hön ei palkkaa lapsenvahtia? Miksi hän ei tee yökyläretkiä lasten kansa ystäviensä luo? Miksi hän marisee ja vinkuu ja uhoaa eroavansa, vaikka ero sinänsä ei muuta näistä asioista yhtäkään?

Vierailija
65/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 12:28"]

Joo, ketuttaa että se reissuillaan pääsee keskittymään töihinsä, ei tarvii osallistua kodinhuoltoon, lasten kuskaamiseen, ruuanlaittoon, kauppareissuihin jne mitä minä hoidan päivittäin työni lisäksi. Olen niin kiinni näissä rutiineissa, ettei ole edes mahdollisuutta hankkia ystäviä lähiseudulta tai muuta omaa elämää. Reissupäivät myös vaihtelee, eli mitään säännöllistä harrastusta on mahdoton aloittaa.

ilahtuisin valtavasti, kun voisin maanantai-iltana sulkea oven takanani ja huutaa, että pärjäilkää ja pitäkää hauskaa, tulen torstaina, kun muut jo nukkuu. Ja lähteä toteuttamaan itseäni ja tekemään kunnolla töitä!

ap

[/quote]

Aina voi harrastaa. Sä tarttet lapsille jonkun hoitoringin. Minkä ikäisiä lapset on? Ehkä joku harrastus lapsille (sen aikana voi itsekin harrastaa) tai pyytää lapsen vanhempia ottamaan lapsen kaverikylään?

Teillä on rahaa remonttiin niin mitä maksaa jos remonttireiska tapetoi? (huom. verotuksessa työn saa osittain takaisin). Tai entä jos itse tekisi? Tai teette kavereitten kanssa? Pyydät porukkaa illanistumiseen: Viet lapset hoitoon, otat samalla kyydillä kaverit autoon ja menette tekeen jonkun kohteen ja sitten saunaa ja pizzaa!

Kuntosaleilla on lapsiparkkeja, on olemassa nuoria joille voi maksaa hoitamisesta palkkaa. Vaihtoehtoja löytyy jos niitä haluaa vaan miettiä. SINUN ongelma on se että mies lähtee välillä kotoa ja sinulle jää se arjenpyöritys: mikä nyt vanhemmalle kuuluu kun lapsia tekee. En mitenkään käsitä asennettasi. Koska tuo on vaan sinun ongelma. Tee muutos elämässä! Tai sitten keksi joku tapa jolla purat ahdistusta. Muttei miehen kuulu elää sinun pillin mukaan tai ei: soita sen pomolle. Valita sille!

Vierailija
66/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 12:39"]

Muuttakaa lähemmäs sinun sukuasi.

[/quote]

ei onnistu miehen työn takia. Lapsillakin on täällä omat kuvionsa. Mä taidan olla ainoa, joka täällä ei viihdy. Eli ehkä mä lähden. Jos mies jää yksin lasten kanssa, ei reissutyö onnistu ( ja siis osa ongelmasta ratkeaa). Nythän se olen minä, joka sen reissutyön perheen hoidon kautta mahdollistaa. Idiootti minä.

ap

[/quote]

Jos eroaisitte ja "jätät lapset miehelle" niin ihan soronoo. Miksi silti miehen pitäisi lopettaa työnsä? Se hommaa vaikka tukiperheen joka ottaa lapset luokseen asumaan kun isä menee reissuun. Moni nuoriperheellinen kuolee -tai eroaa. Eikä sen takia pidä lopettaa työtään vaan etsitään ratkaisut.

Jos sun on ikävä vanhoja ihmisiä niin kyläilet kun mies reissaa tai pyydät teille. Hommaa harrastus (kyllä voit harrastaa vaikka olisit yh -moni yksinhuoltaja käy töissä, opiskelee, harrastaa). Sinä et tee mitään ja tahdot estää miestäkin tekemästä T-Y-Ö-T-Ä-Ä-N.

Ehkä sinulla on masennus? Syötkö lääkkeitä jo? Oletko milloin käynyt viimeksi juttelemassa lääkärille? Entä terapia? Sekin onnistuu perheelliseltä. Ei sinun kuulu olla kotona jumittamassa vaan koska olet lapsia hommannut. Eikä miehen työ lopu jos eroat miehestä. Sun tarttee nyt oikeasti lopettaa tollainen asenne ettei perheellisenä voi mitään tehdä!

Vierailija
67/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotenkin jäytää minua, mun mies on työtön. Iloinen olisin jos hän saisi vaikka sitten reissutyötä. Työttömiä täällä aina haukutaan, mutta työntekokaan ei näköjään ole hyvä. Ap:n kannattaisi alkaa etsimään uusia ystäviä ja tuttavia sieltä läheltä. 

Mun veli on reissutyössä ma- to. Torstai- illasta sunnuntai-iltaan veljen vaimo saa olla aika rauhassa, veljeni on paljon lasten kanssa, käy mummoloissa, kaupassa, puuhailevat ulkona jne. Heillä tuntuu sujuvan hyvin. Lapset tosin jo 7- 13v, mutta näin he ovat eläneet myös kun lapset olivat pieniä. 

Vierailija
68/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota kunnes lapset ovat parikymppisiä, eroa sitten. Sitten sulla on aikaa reissata. Jos eroat nyt, aiheutat vaan enemmän ongelmia. Olet tosi lapsellinen kun tuollaisesta nostat porua, ihan normaalia lapsiperheen elämää.

Vierailija
69/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho 66 kirjoitti asiaa. Jos nainen tekee reissuhommia, tuomitaan se huomattavasti helpommin kuin miehen reissutyö. Nainen on tällöin huono äiti, huono nainen yms yms

Vierailija
70/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:24"]Odota kunnes lapset ovat parikymppisiä, eroa sitten. Sitten sulla on aikaa reissata. Jos eroat nyt, aiheutat vaan enemmän ongelmia. Olet tosi lapsellinen kun tuollaisesta nostat porua, ihan normaalia lapsiperheen elämää.
[/quote]

Ole sinä rauhassa kunnianhimoton ja tylsämielunen naisenraato - kaikki eivät sellaisia halua olla.

Vierailija
71/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:08"]

Jotain parin pv reissuja ja valitat että joudut pyörittämään kotia ja arkea ihan yksin 24/7.. Mun mies on ollut reissussa nyt putkeen viikon, tulee varmaan ensi perjantaina takaisin. Tämä alkaa jo vituttaa ettei 2vk nähdä ollenkaan.  

[/quote]

parin päivän reissuja, jatkuvasti viikolla. Mulle ois kätevämpää, että olisi pois vaikka kuukauden kerrallaan, mutta sit taas kotona, kun on kotona. Nyt kun reissuja on viikottain, ei arkirutiineihin käytännössä saa apua koskaan. Eikä voi varmasti laskea sen varaan, että esim tiistaisin mies hoitaisi Kodin ja lapset.

lisäksi viikot on niin katkonaisia, ettei mies ikinä muista esim. Lasten kaverisynttäreitä tai hammaslääkäreitä, avointen ovien päivästä puhumattakaan, koska on mielessään koko ajan menossa tai tulossa.

ap

Vierailija
72/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työ todella ukollasi tuollaista vuodesta toiseen!? En usko. Yksityissektorilla ainakin mikään ei ole pysyvää. Entä miksi työnantaja ei käytä skype ym neuvottelumahdollisuuksia? Mikä työ on noin repaleista? Vastuuttaisin ukkosi myös erittäin vahvasti neuvotteluun miten tilannettasi parannetaan. Jos ei suostu edes puhumaan, on asenteensa silloin kyllä selvä. Olet kotiorja, et muun arvoinen.