Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhde kestää kun toinen reissaa ja toinen ei?

Vierailija
21.03.2015 |

Eli miten tätä suhdetta voi jatkaa, kun toinen on työmatkoilla 3-4 krt kuukaudessa ja toinen (joka myös mielellään reissaisi) ei. Olen valinnut työpaikan Kodin läheltä, jotta saan lasten kanssa arjen rutiinit jotenkin sujuvasti toimimaan. Kuitenkin pistää katkeraksi kun mies viikko toisensa jälkeen täyttää perhekalenteriin olevansa reissussa 2 pvää tällä viikolla, 3 seuraavalla ja sitten iloisena ilmoittaa, että kolmen viikon päästä onkin vain päiväreissu.... Paitsi, että silloin tarvii viikonloppu tehdä töitä.

rupeaa vituttamaan tää jatkuva kotinurkissa pyöriminen, kun perhekin perustettiin ja koti rakennettiin miehen kotipaikkakunnalle. Silloin mies ei tosin reissannut näin paljon, kun päätös tehtiin. Nyt omat ystävät ja sukulaiset on matkan päässä, ei siis yhdessä illassa päästä kyläilemään, ja mies reissussa.

onko tässä mitään tulevaisuutta, vai nappaanko lapst kainalooni ja lähden etsimään uutta elämää? 

T. La-aamun ankeus

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:15"]Huh olisi tuskaa jos mies alkaisi rutista tuollaista. Minulla matkapäiviä lähemmäs sata vuodessa. Tosin mieskin käy töissä niin ei ole varmaan siksikään niin marttyyrinä.
[/quote]

Ja ymmärtää takuulla, että raskaan duunini ja reissujen ansiosta meillä ei ole rahahuolia. Olenhan kuitenkin suurimman osan päivistä normaalisti töissä ja kotona ja tasapuolisesti kotihommissa. On lomat ja hyvä henki kotona.

Onkohan ap nyt vain tympiintynyt kotona olemiseen. Mene töihin asap että loppuu syyttelyt.

Vierailija
22/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:46"]

Onko työ todella ukollasi tuollaista vuodesta toiseen!? En usko. Yksityissektorilla ainakin mikään ei ole pysyvää. Entä miksi työnantaja ei käytä skype ym neuvottelumahdollisuuksia? Mikä työ on noin repaleista? Vastuuttaisin ukkosi myös erittäin vahvasti neuvotteluun miten tilannettasi parannetaan. Jos ei suostu edes puhumaan, on asenteensa silloin kyllä selvä. Olet kotiorja, et muun arvoinen.

[/quote]

Mulla ollut tällaista viimeiset 10 vuotta. Enkä ole ainoa. Ja vielä julkisella sektorilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap edes keskustellut aiheesta miehesi kanssa? Kuulostaa siltä että olet vaan omassa päässäsi paisutellut asiaa ja kerännyt katkeruutta sisällesi, ja miehesi on täysin tietämätön tunteistasi.

En tunne sinua enkä miestäsi, mutta miettiessäni miten minä ja oma mieheni toimisimme vastaavassa tilanteessa tilanne menisi varmaan näin:

Kertoisin miehelleni miltä minusta tuntuu. Eli olen loppu jatkuvaan arjen pyörittämiseen, ja tuntuu että hän käy vaan leikkimässä lasten kanssa kun kerkeää, eikä hän ota vastuuta arjesta edes kotona ollessaan. En halua syyllistää häntä, ja tiedän että hänkin tekee reissuillaan töitä eikä vaan lomaile, mutta minäkin tarvitsen enemmän omaa aikaa. Tilanne on luisunut omasta syystäni jo siihen pisteeseen etten enää jaksa näin.

Mieheni pyytäisi anteeksi että on laiminlyönyt perhettään, eikä ole huomannut että minun on paha olla. Ja ihmettelisi miksen ole kertonut aiemmin olostani.

Yhdessä miettisimme miten tilanne ratkaistaan. Jos mahdollista mies vähentäisi reissuhommia, mutta jos se ei onnistu pohtisimme miten tilanne paranisi näillä työtilanteilla. Ainakin miehen ollessa kotona hän hoitaisi myös lasten kuljetuksia, kotitöitä yms. Pyrkisimme tekemään arkisiakin asioita enemmän yhdessä esim. laittamaan ruokaa koko perheen voimin, ja välillä ihan vaan olemaan vaikka telkkaria töllöttäen. Yrittäisimme myös saada edes silloin tällöin aikaa parisuhteelle. Ja ennen kaikkea minullekin sitä omaa aikaa, että pääsen edes salille tai lenkille tai mitä nyt haluankaan harrastaa.

En tiedä menisikö tilanne teillä juuri näin, mutta jos pystytte rauhassa keskustelemaan tähänkin on mahdollisuus. Pointtina nyt kuitenkin se että kerro sille miehellesi olostasi! Ei tilanne ainakaan parane jos ette puhu.

Vierailija
24/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:15"]Huh olisi tuskaa jos mies alkaisi rutista tuollaista. Minulla matkapäiviä lähemmäs sata vuodessa. Tosin mieskin käy töissä niin ei ole varmaan siksikään niin marttyyrinä. [/quote] Ja ymmärtää takuulla, että raskaan duunini ja reissujen ansiosta meillä ei ole rahahuolia. Olenhan kuitenkin suurimman osan päivistä normaalisti töissä ja kotona ja tasapuolisesti kotihommissa. On lomat ja hyvä henki kotona. Onkohan ap nyt vain tympiintynyt kotona olemiseen. Mene töihin asap että loppuu syyttelyt.

[/quote]

Teen töitä 100 % joka viikko. Ja sen lisäksi ne rutiinit. Ja tottahan miehellä sen puoleen on helpompaa, että lähes joka viikko luistaa ainakin muutaman päivän aamu- ja iltapalalaitosta, ruuista, lastenaamuherätyksistä ja vaatteista...

En usko, että muakaan nää rutiinit yhtä paljoa tylsistyttäisi, jos teen ne maanantaisin ja perjantaisin. (Viikonloppuisin aikataulu ei toki ole sama, vaikka ruuanlaittorumba jatkuukin.) Ja sillä välillä teen työni ja nautin illat omasta ajasta . Penkkiurheilusta, konserteista, shoppailusta ja ystävien tapaamisista, ottaen huomioon vain itseni.

ap

Vierailija
25/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:15"]Huh olisi tuskaa jos mies alkaisi rutista tuollaista. Minulla matkapäiviä lähemmäs sata vuodessa. Tosin mieskin käy töissä niin ei ole varmaan siksikään niin marttyyrinä. [/quote] Ja ymmärtää takuulla, että raskaan duunini ja reissujen ansiosta meillä ei ole rahahuolia. Olenhan kuitenkin suurimman osan päivistä normaalisti töissä ja kotona ja tasapuolisesti kotihommissa. On lomat ja hyvä henki kotona. Onkohan ap nyt vain tympiintynyt kotona olemiseen. Mene töihin asap että loppuu syyttelyt.

[/quote]

Teen töitä 100 % joka viikko. Ja sen lisäksi ne rutiinit. Ja tottahan miehellä sen puoleen on helpompaa, että lähes joka viikko luistaa ainakin muutaman päivän aamu- ja iltapalalaitosta, ruuista, lastenaamuherätyksistä ja vaatteista...

En usko, että muakaan nää rutiinit yhtä paljoa tylsistyttäisi, jos teen ne maanantaisin ja perjantaisin. (Viikonloppuisin aikataulu ei toki ole sama, vaikka ruuanlaittorumba jatkuukin.) Ja sillä välillä teen työni ja nautin illat omasta ajasta . Penkkiurheilusta, konserteista, shoppailusta ja ystävien tapaamisista, ottaen huomioon vain itseni.

ap
[/quote]

Tämän nämä apn lyttääjät unohtaa täysin. Pääsee reissuun, jossa usein illat vapaata, aikaa itselle ja se kumppani siellä kotona hoitaa työt 100% sillä aikaa. Ei kaikki työreissuilla tee töitä 14 h/pv nimim been there done that. Itsekin mieluummin lähtisin uudessa jännässä kaupungissa vaikka kahville ja söisin rauhassa buffet aamiaisen, kuin olisin kiinni joka ateriallakin lapsissa enkä saa edes aamulla lukea lehteä kahvin kanssa kun pitää hoitaa lapsia... Mutta näinhän ei saa sanoa.

Vierailija
26/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:39"]Eli miten tätä suhdetta voi jatkaa, kun toinen on työmatkoilla 3-4 krt kuukaudessa ja toinen (joka myös mielellään reissaisi) ei. Olen valinnut työpaikan Kodin läheltä, jotta saan lasten kanssa arjen rutiinit jotenkin sujuvasti toimimaan. Kuitenkin pistää katkeraksi kun mies viikko toisensa jälkeen täyttää perhekalenteriin olevansa reissussa 2 pvää tällä viikolla, 3 seuraavalla ja sitten iloisena ilmoittaa, että kolmen viikon päästä onkin vain päiväreissu.... Paitsi, että silloin tarvii viikonloppu tehdä töitä.

rupeaa vituttamaan tää jatkuva kotinurkissa pyöriminen, kun perhekin perustettiin ja koti rakennettiin miehen kotipaikkakunnalle. Silloin mies ei tosin reissannut näin paljon, kun päätös tehtiin. Nyt omat ystävät ja sukulaiset on matkan päässä, ei siis yhdessä illassa päästä kyläilemään, ja mies reissussa.

onko tässä mitään tulevaisuutta, vai nappaanko lapst kainalooni ja lähden etsimään uutta elämää? 

T. La-aamun ankeus
[/quote]

Älä lähde. Katuisit sitä keski-ikäisenä.

Vierailija
27/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 12:02"]Tällä hetkellä vaihtoehtoa vähemmän reissuja sisältävään työhön ei ole. Osin myös perheen talouden takia. Joo, mulle ei ole ongelma se, että mies reissaa, ehkä enemmänkin se, ettei mulla ole samaa mahdollisuutta. Siksi, ettei molemmat voida lasten takia reissata ja olen siis työssä, johon reissamista ei kuulu.

varmaan tosta reissaamisesta riippuen miehellä ei myöskään ole energiaa/intoa/tarvetta kodin remontointiin, laitteluun ja -hoitoon. Eihän sitä parissa päivässä edes huomaa ja välitä, jos pitäis tapetoida tai siivota . Itseäni taas tuollaiset roikkumaan jääneet jutut ärsyttää suunnattomasti, näenhän ne koko ajan.

shit tätä tilannetta.

ap
[/quote]
No sehän vasta herkkua on, kun molemmat matkustaa paljon. Ei kannata toivoa sellaista.

Vierailija
28/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet katkrta? Miksi olet

Jos ainoa ongelma on ettänrt itebpääse, ni se nyt on ratkastavissa ladtenhoitajalla. Ja järjestä itelles kerran viikoss hemmottelupäivä vaikka.

Ite reissaan, ja se ei ole mitään luksusta kun se on työtä, ja iltaisin väsynyt ja vielä pitää töitäkin tehdä

Vierailija
29/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 12:02"]Tällä hetkellä vaihtoehtoa vähemmän reissuja sisältävään työhön ei ole. Osin myös perheen talouden takia. Joo, mulle ei ole ongelma se, että mies reissaa, ehkä enemmänkin se, ettei mulla ole samaa mahdollisuutta. Siksi, ettei molemmat voida lasten takia reissata ja olen siis työssä, johon reissamista ei kuulu.

varmaan tosta reissaamisesta riippuen miehellä ei myöskään ole energiaa/intoa/tarvetta kodin remontointiin, laitteluun ja -hoitoon. Eihän sitä parissa päivässä edes huomaa ja välitä, jos pitäis tapetoida tai siivota . Itseäni taas tuollaiset roikkumaan jääneet jutut ärsyttää suunnattomasti, näenhän ne koko ajan.

shit tätä tilannetta.

ap
[/quote]
No sehän vasta herkkua on, kun molemmat matkustaa paljon. Ei kannata toivoa sellaista.
[/quote]

Eli olet valinnu amattisi väärin ja oot miehellesi kateellinen

Mitä on tuo reissaa ja mikä autuus se on

Vierailija
30/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kavereita.

Vierailija
31/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 12:02"]Tällä hetkellä vaihtoehtoa vähemmän reissuja sisältävään työhön ei ole. Osin myös perheen talouden takia. Joo, mulle ei ole ongelma se, että mies reissaa, ehkä enemmänkin se, ettei mulla ole samaa mahdollisuutta. Siksi, ettei molemmat voida lasten takia reissata ja olen siis työssä, johon reissamista ei kuulu.

shit tätä tilannetta.

ap
[/quote]
[/quote]

Eli olet valinnu amattisi väärin ja oot miehellesi kateellinen

Mitä on tuo reissaa ja mikä autuus se on
[/quote]
Tarkoitin, ettei ap:n kannata toivoa, että itsekin kävisi työmatkoilla. Se vasta rankkaa onkin, ju molemmat joutuvat reisaamaan. Opettele lukenaan. Itse olen ammattini valinnut enkä ole katkera. Toki rankkaa on.

Vierailija
32/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain parin pv reissuja ja valitat että joudut pyörittämään kotia ja arkea ihan yksin 24/7.. Mun mies on ollut reissussa nyt putkeen viikon, tulee varmaan ensi perjantaina takaisin. Tämä alkaa jo vituttaa ettei 2vk nähdä ollenkaan.  

Vierailija
33/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki sen tietää, että se reissaajan (eli perinteinen miehen rooli) osa on helpompi. Se on viihdyttävämpi kaikin tavoin. Kaikkihan me pidämme jotain islam-maiden kotivaimoja alistettuina ja meidän silmissä heidän roolinsa on olla vankina omassa kodissaan. Sen sijaan, jostain syystä (jonka haluaisin ymmärtää) meillä Suomessa on luotu tällainen kotiäitimyytti, että kotiäidin rooli on ihana leppoisa pitkä loma, jonka työssäkäyvä mies mahdollistaa ja sitä miestä pitää siksi suunnilleen palvoa. No tässä tarinassa ap käy töissä+ on se miehen kotiorja siihen päälle, ja miestä pitää silti palvoa, kun sillä on varmaan niin raskasta siellä reissuilla ja hotelleissa (heh, ette usko itsekään) ja ap:n pitäisi antaa aina kotiintulo pillua tms. (uusi heh) ja olla kiitollinen kun mies oikein tulee kotiin, nostaa muksut ilmaan ja sanoo samalla hiihaa, isillä oli ikävä (niin vissiin oli)

Eli islamin nainen on alistettu, mutta suomalainen kodin ja lapset hoitava äiti onkin oikein etuoikeutettu kermaperse ?????????? Yleinen diskurssi menee vähän tähän suuntaan. Mutta nyt tärkein: Suomessakaan siihen rooliin asettuminen ei ole vapaaehtoista, vaan se lankeaa naiselle (joka tuntee suurempaa velvollisuutta ja rakkautta lapsia kohtaan), koska mies ei 90% tapauksista edelleenkään siihen alistu eikä suostu. Nainen siis alistuu siihen rooliin lasten edun takia, ei siksi, että se olisi mukavaa, helppoa tai leppoisaa. Ei siksi että nainen haluaa tehdä itsestään marttyyrin, vaan siksi koska äiti useimmiten rakastaa niitä lapsia niin paljon ja rakkaimpiaan haluaa hoivata. 

tsempit ap:lle (ja kaikille muille, jotka luulivat aikuisen naisen elämästä muuta, kuin jämähtämistä vuosiksi siihen hoivaajaksi samalla kun miehillä tuntuu olevan itsestään selvä oikeus pyöriä oman navan ympärillä). Mutta se mikä ainakin minua lohduttaa, on seuraava:

a) rakkaus omia lapsia kohtaan on ihanaa eikä oikeasti odota mitään palkintoa.

b) keski-iässä naiset luovat usein nahkansa kuin feenix-linnut ja palaavat yhteiskuntaan vahvoina ja viisaina. Monet 4-kymppiset naiset alkavat vielä innolla luoda uraa, matkustella, harrastaa, kuluttaa kulttuuria ja voi kuinka he saavat aikaan ja nauttivat elämästä! siinä on parikyt vuotta aikaa vaikuttaa yhteiskunnallisesti jos halua on ja sen lisäksi pitää huolta myös siitä unohdetusta itsestä.  

Vierailija
34/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele ensin asiasta miehen kanssa, yritä olla rauhallinen ja vältä suoraa syyllistämistä. Sano että myös lapset kaipaavat isäänsä

Vierailija
35/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaihtoehtoja? Siis töitä, joissa ei matkustamista?

Miten tilanteesi parantuisi jos eroaisitte?

Vierailija
36/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä riippuu ihmisestä itsestäään, miten suhtautuu reissuihin. Mä en ole ikinä kokenut ongelmaa, että miehellä on reissutyö... Mutta kyllä sun pitäisi yrittää tutustua uusiin ihmisiin, ettet kokisi olevasi vain ja aina kotona.

Vierailija
37/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni on matkatyössä ja minä päinvastoin nautin siitä. On kiva olla välillä ihan itsekseen. Välit pysyy hyvinä kun ei olla koko ajan naamatusten. Meillä on toki isot, pääasiassa aikuiset lapset.

Vierailija
38/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä vaihtoehtoa vähemmän reissuja sisältävään työhön ei ole. Osin myös perheen talouden takia. Joo, mulle ei ole ongelma se, että mies reissaa, ehkä enemmänkin se, ettei mulla ole samaa mahdollisuutta. Siksi, ettei molemmat voida lasten takia reissata ja olen siis työssä, johon reissamista ei kuulu.

shit tätä tilannetta.

ap

Vierailija
39/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työreissut eivät ole lomailua. Miksi ihmeessä ap haluaisi reissutyöläiseksi?

Vierailija
40/72 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap lisää:

ero selkeyttäisi tilannetta ainakin sen verran, että minä vaihtaisin paikkakuntaa ja saisin enemmän aktiviteetteja, olisin lähempänä omia tuttujani. Mun ei myöskään tarvisi päivittäin seurata miehen elävän sitä elämää, johon mulla ei ole mahdollisuutta.

lapsillekin tiuskin, kun on yleinen vitutus päällä samaan aikaan, kun mies nauttii "vapaammasta" elämästä uraa luoden.

katkera ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä