En ymmärrä eläkkeelle säästämistä
Kyllähän työikäinen käyttää enemmän rahaa kuin eläkeläinen. Miksi eläkkeelle jäädessä pitäisi olla joku miljoona tilillä?
Kommentit (207)
Ymmärrät sen sitten aikanaan kun vielä 80-vuotiaana leikkaat ihmisten nurmikoita voidaksesi kustantaa sen jaetun kerrostaloyksiösi ja päivittäisen puurolautasesi tulevaisuuden globalisoituneessa Eurostoliitossa, josta on tullut uusi jenkkilä.
Omat nettotulot tippuvat eläkkeelle (ehkä) joskus päästessä nykyisestä noin puoleen JOS en ole yhtään työttömänä ennen 68 ikään ehtimistä. Riski siihen, että olen työttömänä vähintään joitain vuosia ja jopa vuosikymmenen ennen tätä eläkeikää on suuri, koska ikäsyrjintä ja yksityisen sektorin epävarmat työsuhteet. Eli huonolla tuurilla eläkkeeni on nykyrahassa noin 1000€/kk, kun nyt saan lähes 3000€/kk. Säästämällä pystyn ehkä elämään siedettävää elämää myös vanhana.
Eipä nykynuorille ole eläkettä luvassa. Hyvä se on säästää että on jotain millä maksaa ruoka. Eläkejärjestelmä on huijausta ja pitäisi purkaa.
Eläkeiän kynnyksellä tuollaiset säästäjät ovat eläneet juurikin sitä "Sitten, kun elämää".
Mihin sitä enää tuossa iässä tarvii säästää, kun puoliakaan ei voi enää tehdä, kuten työikäisenä?
Monet silti koittavat "Ostaa elämää". Harmillista katsottavaa...
Johtuu yksinkertaisesti siitä, että 80-luvukla syntynyt ei tule kaksista eläkettä enää saamaan.
Eihän sitä eläkettä ole pakko ottaa, jos ei tykkää eläkejärjestelmästä. Voi sitten elää omillaan.
No onhan se ihan kiva, kun ei eläkkeelläkään tarvitse laskea, mihin ne rahat riittävät. Voi ihan hyvällä mielellä pitää yllä omaa taloa ja toista kesäpaikkakunnalla, matkustella, ostaa, minkä tarvitsee, autella lapsiaan tarvittaessa jne.
Luuletko, että tällä väestörakenteella ja suomalaisilla politikoinnilla tulet koskaan saamaan eläkettä? Varat eivät tälläkään hetkellä riitä kattamaan isojen ikäluokkien eläkkeitä ja mistään puolueesta ei olla valmiita ratkomaan tätä ongelmaa. Suomi elää yli varojensa ja siihen tulee varmasti vielä lähitulevaisuudessa kova seinä vastaan.
Jäin "eläkkeelle" parikymmentä vuotta ennen vanhuuseläkeikää. Jos olisin vain törsännyt kaikki rahat olisi pakko yhä käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nykynuorille ole eläkettä luvassa. Hyvä se on säästää että on jotain millä maksaa ruoka. Eläkejärjestelmä on huijausta ja pitäisi purkaa.
Ja mihis se minun eläkkeeni katoaisi 25 vuoden päästä kun virallinen eläkeeni alkaa kun sitä olen jo 10 vuotta nostanut? Ihan vaan hups heitteille sitten vai? Työeläkeyhtiöni rahasto häviää mystisesti jonnekin?
Vierailija kirjoitti:
No onhan se ihan kiva, kun ei eläkkeelläkään tarvitse laskea, mihin ne rahat riittävät. Voi ihan hyvällä mielellä pitää yllä omaa taloa ja toista kesäpaikkakunnalla, matkustella, ostaa, minkä tarvitsee, autella lapsiaan tarvittaessa jne.
Nyt tk eläkkeellä mutta en säästänyt. Maksoin vaan velkoja ja lapsille mopot, kevarit, ekat autot. Nyt velaton ok talo ja rivitalo huoneisto, matkailu-auto, mönkijä. Eläkkeestä jää joku satanen/kk. Vähän jemmassa mutta ei varsinaisesti säästöjä. Eli ei välttämättä nuorenakaan tarvitse pelkkää velliä syödä että pärjää eläkkeelläkin.
Mun mummosta ei kannata ottaa mallia. On elänyt todella köyhästi (perus duunariammatti), kerryttänyt 6 numeroisen summan tilille, ja nyt makaa vaipoissa vanhainkodissa.
Säästäminen on hyvästä kunhan se ei mene överiksi. Ei muakaan perintö lämmitä yhtään kun ajattelen, mistä kaikesta mummo on luopunut vaan saadakseen nollia ykkösen perään pankkitilille.
Rahoja ei saa mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihis se minun eläkkeeni katoaisi 25 vuoden päästä kun virallinen eläkeeni alkaa kun sitä olen jo 10 vuotta nostanut? Ihan vaan hups heitteille sitten vai? Työeläkeyhtiöni rahasto häviää mystisesti jonnekin?
Eläkerahastoissa on eläkelupauksiin nähden yli 400 miljardin euron vaje. Tulevaisuuden väestörakenne on sellainen, että tuota vajetta ei pystytä paikkaamaan, eli ei ole muuta keinoa kuin eläkkeiden leikkaaminen. Ei ole häpeä ottaa asioista selvää. eri
Vierailija kirjoitti:
Mun mummosta ei kannata ottaa mallia. On elänyt todella köyhästi (perus duunariammatti), kerryttänyt 6 numeroisen summan tilille, ja nyt makaa vaipoissa vanhainkodissa.
Säästäminen on hyvästä kunhan se ei mene överiksi. Ei muakaan perintö lämmitä yhtään kun ajattelen, mistä kaikesta mummo on luopunut vaan saadakseen nollia ykkösen perään pankkitilille.
Rahoja ei saa mukaan!
Olennainen lipsahti pois. Eli on vanhainkodissa koska vuosia kestänyt alzheimer.
Eläkeläisenä ei tarvi niin paljon rahaa, ku on asuntolaina maksettu ja jälkikasvu lentäny pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Rahoja ei saa mukaan!
Eipä kuusinumeroinen summa säästöjä erityisen paljon ole eläkeläiseltä. Aika monella on oma asunto ja ehkä kesämökki siinä vaiheessa. Pelkkä omakotitalo on helposti lähemmäs puoli miljoonaa euroa arvoltaan. Paljon ihan tavallisia ihmisiä niissä asuu. Aikanaan itse rakennettu ja vuosikymmeniä maksettu lainaa pois. Silleen sitä varallisuutta karttuu.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että tällä väestörakenteella ja suomalaisilla politikoinnilla tulet koskaan saamaan eläkettä? Varat eivät tälläkään hetkellä riitä kattamaan isojen ikäluokkien eläkkeitä ja mistään puolueesta ei olla valmiita ratkomaan tätä ongelmaa. Suomi elää yli varojensa ja siihen tulee varmasti vielä lähitulevaisuudessa kova seinä vastaan.
Tämähän on ihan täyttä paskaa. Suurista ikäluokista on jo kuollut niin paljon porukkaa, etteivät erotu millään tavalla ikäjakaumassa.
Eläkevakuutusyhtiöiden varallisuus on nyt suurempi kuin koskaan historiansa aikana ja varallisuus jatkaa kasvamistaan, kunnes 70-luvulla syntyneet jäävät eläkkeelle ja tätä 'ylimääräistä' varallisuutta aletaan käyttämään tuolloin, koska syntyvyys kääntyi 70-luvulla laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisenä ei tarvi niin paljon rahaa, ku on asuntolaina maksettu ja jälkikasvu lentäny pesästä.
Vahvasti veikkaan, että tämän alottajan mielestä omistusasunnon hankkiminen on ihan yhtäläiseen käsittämätöntä. Miksi ostaa kallista asuntoa kun voi vuokrata edullisesti!
Vierailija kirjoitti:
Moni eläkeläinen asuu vuokralla.
No yrittäjillä tai kotiäideillä ei eläkettä kerry. Ja voi olla erilaisia kulurakenteita eläkeläisilläkin.
Ja on kiva tehdä eläkkeellä muutakin kuin ihan vaan syödä kaurapuuroa päivät pitkät. Esim. matkustella, harrastaa.