Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasunto + mökki maalla, voiko olla parempi yhdistelmä

Vierailija
13.12.2021 |

Asumme tilavassa (liki 100 m2), saunallisessa kt-huoneistossa. Lasitetulta parvekkeelta näkymä puistomaisemaan ja metsään.

Naapureina eläkeläisiä, ei kuulu mitään meteliä, joko äänieristys on niin hyvä tai he hiljaisia.

Mökki puolen tunnin ajomatkan päässä. Siellä iso piha, eikä naapureita näköetäisyydellä.

Kuinka ihanaa on viikolla (ja talvella) olla täällä kt-asunnossa, esim. töihinlähtiessä aamulla saa kulkea valmiiksi aurattua pihaa ja parkkipaikkaa. Ja juuri olleilla kovilla pakkasilla sai vääntää vaan patteria suuremmalle. Kuinka vaivatonta!

Ja sitten taas viikonloppuisin ja esim. kesäisin, jos huvittaa pihatöitä tehdä, laittaa kasvimaata tai grillata ulkona - - > mökille. Tai talvella, jos haluaa, niin esim. hiihtämään pääsee suoraan mökin pihasta, mökin läheisyydessä olevilla pelloilla kulkee pitkät hyvät ladut.

Aivan ideaali järjestely.

Ja koska kerrostaloasunto oli niin edullinen vrt alueen omakotitaloihin, sai säästyneillä rahoilla ostettua sen mökin.

Win-win, en keksi tästä järjestelystä yhtään mitään huonoja puolia, ja suosittelen muillekin.

Eikä tarvitse tapella kumpi on parempi asumismuoto, kerrostalo vai omakotitalo, kun on molemmat. :D

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vielä muvammin, asun maaseudulla ja olen asunut jo vuodesta 1994 saakka.  Ei ihmistungoksia , epäsosiaalista porukkaa muutaman kerrostalollisen verran, ruuhka on sitä kun viisi autoa likkuu samaan suuntaan. Talvella autoilen ja kesällä mopoilen.

Jännästi et itse tajua olevasi se antisosiaalinen setämies 😂

Vierailija
22/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun merenranta-hirsitalossa ympäri vuoden, 30min ajomatka ydinkeskustaan lähikaupunkiin. Taksilla helposti jos humalassa pitää päästä kotiin.

Eli ap:n kysymykseen, kyllä voi olla parempi koska minun tapauksessa ei tarvi maksaa ja hoitaa kahta asuntoa.

Merenrantatalo kuulostaa muuten hyvältä, mutten kestäisi sitä ainaista kylmää, kosteaa tuulta.

Siksi pitääkin tarkkaan harkita miten talon sijoittaa tontille. Meillä esim matalan kallioseinämän ja länsijyrkänteen välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama omakotitaloasuja on sanonut, että mökillä saa puuhastella talon ja pihan parissa ihan huvikseen, omakotitalossa tulee tehtyä naapureiden takia. Ei tämä varmaan pidä paikkaansa kaikkien kohdalla. 

Itse tykkään myös kerrostalo + talviasuttava mökki yhdistelmästä. Mökillä pääsee irtautumaan arjesta paremmin kuin kotona. Kun on koko elämänsä mökkeillyt, tuntuisi oudolta viettää lomia kotona. 

Vierailija
24/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama omakotitaloasuja on sanonut, että mökillä saa puuhastella talon ja pihan parissa ihan huvikseen, omakotitalossa tulee tehtyä naapureiden takia. Ei tämä varmaan pidä paikkaansa kaikkien kohdalla. 

Itse tykkään myös kerrostalo + talviasuttava mökki yhdistelmästä. Mökillä pääsee irtautumaan arjesta paremmin kuin kotona. Kun on koko elämänsä mökkeillyt, tuntuisi oudolta viettää lomia kotona. 

Meillä se arki on niin hyvää ettei siitä tarvitse irtautua.#työonharrastus

Vierailija
25/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistaa mökin, sen on oltava lähellä. Mökkimatkan ei pidä olla rasite.

Mä en halua mökkiä, koska siitä on 12 kk vuodessa kuluja ja sen käyttöaika on kesäloma ja muutama viikonloppu. Jos mökki on talvilämmin kaikin mukavuuksin, siitä on helvetilliset kulut kun se on pidettävä vähintään peruslämmössä, ettei putket jäädy.

Samaan aikaan kun olet mökillä, naapurimökeilläkin on väki. Kaupungissa on kesällä rauhallisempaa kuin kesämökkijärvien rannoilla. Joten pitäkää mielipiteenne, minä pidän tämän. Viihdyn kaupungissa. Olen omistanut 1,5 omakotitaloa eli kolmesta talosta puolet, enkä enää halua sellaiseen kunhan tämän viimeisen puolikkaan muutan rahaksi.

Vierailija
26/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas inhoan mökkeilyä, koti on paritaloasunnossa, jossa pieni piha.

Mun unelmakakkosasunto olisi kerrostalossa jossain pienessä merenranta kaupungissa. Mutta enpä ole löytänyt paikkaa joka tuntuisi siltä täysin oikealta!

Vierailija
27/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt järven rannalla, lähin naapuri 2km:n päässä. Unelma ❤️

Vierailija
28/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se arki on niin hyvää ettei siitä tarvitse irtautua.#työonharrastus

Hienoa sinulle.

Osa arjesta on toki valintoja, mutta jokainen meistä ei pääse unelma-ammattiin ja osa elämän haasteista tulee, vaikka niitä ei kenellekään toivoisi. 

Vierailija
29/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi menoerää, ei kiitos. Vuokra-asunto ilman velvollisuuksia.

maksan noin 180e vastiketta/kk että aika pieni "vuokra" ja mökillä kun ei ole vettä eikä sähköä vaan OIKEA mökki niin kiinteistövero oli jotain 10e per vuosi, eikä mitään muita kuluja

toki kun ajaa mökille sen 70km niin siinä menee ehkä noin 7e per suunta

nämä voidaan pyöristää niin että molempien kulut ovat yhteensä noin 190e/kk (+kaupunki asunnon vesi+sähkö ym jotka menee vuokralaisellakin)

Vierailija
30/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ennen omakotitalo ja mökki, kahdet pihatyöt. Myytiin talo, ostettiin uusi kerrostaloasunto Kalasatamasta. Nyt voidaan olla huoletta mökillä tai lähteä talvella pitkäksikin aikaa ulkomaille. Mökille ei tarvitse viedä muuta kuin pesussa olleet vaatteet. Ruuat noudetaan kylän omasta kaupasta tilauksen perusteella. Tämän järjestelyn parhaat puolet ovat kävelymatka töihin, huolettomuus, kaikki palvelut käden ulottuvilla ja toisaalta mökki korvessa, jossa on aivan eri maailma, toiset ystävät ja toiset harrastukset.

Vierailija
31/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, kahdeksan sijoitusasuntoa, kaksi mökkiä, chalet laskettelukeskuksessa ja toinen golfkentän laidalla, mökki Virossa ja osakehuoneisto Portugalissa. Tämä kuullostaa mielestäni paremmalta, en siis vaihtaisi.

Vierailija
32/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo, kahdeksan sijoitusasuntoa, kaksi mökkiä, chalet laskettelukeskuksessa ja toinen golfkentän laidalla, mökki Virossa ja osakehuoneisto Portugalissa. Tämä kuullostaa mielestäni paremmalta, en siis vaihtaisi.

Millä tahdilla ehdit viettää aikaasi näissä kussakin? Montako x vuodessa käyt esim. Viron mökillä? Ja näissä muissa? Oletko työelämässä?

Ps. Sijoitusasunnot, en ymmärrä miten liittyvät aloitukseen tai keskusteluun. Et kai SINÄ niissä aikaasi vietä? Tai jos vietät, niin eipä liene kummoinen sijoitustuotto :D

Vierailija
33/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on okt ja asuttava purjevene. Ei moittimista. Toisessa on 360-asteinen rantatontti ja toisessa kaikki älytalon mukavuudet

Vierailija
34/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo vehreällä tontilla jossa kelpaa olla kesällä. Citykolmio Etelä-Euroopassa talvia varten.

Vierailija
35/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tahdilla ehdit viettää aikaasi näissä kussakin? Montako x vuodessa käyt esim. Viron mökillä? Ja näissä muissa? Oletko työelämässä?

Ps. Sijoitusasunnot, en ymmärrä miten liittyvät aloitukseen tai keskusteluun. Et kai SINÄ niissä aikaasi vietä? Tai jos vietät, niin eipä liene kummoinen sijoitustuotto :D

Olen jo eläkkeellä ja nyt koronan tultua on kyllä paljon tyhjäkäyntiä. Ennen koronaa 5 kk omakotitalossa, 3 kk Portugalissa, 1 kk mökillä ja 2 vk toisella mökillä, laskettelu chalet on 2 vk omassa käytössä ja golf chalet noin 3 vk. Viron mökki on kahden sisaruksen käytössä, jotka asuvat Virossa. Ostin sen 2008, kun halvalla silloin lama-aikaan sain ja olen käynyt siellä itse 3 kertaa.

Portugalin asunto on 8 kk vuokralla samalla perheellä, joka on vuokrannut sitä jo 6 vuotta. Molemmat chalet on muina aikoina lyhytvuokrauksessa välitysfirman kautta. Omakotitalo ja mökit ovat tyhjillään, kun en niitä käytä.

Vierailija
36/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK-talo metropolialueella meren rannalla  + loma-asunto Ranskan Provencessa tai Italian Toscanassa tai Itävallan Tirolissa.

Vierailija
37/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha riesa se oma mökki on. Lainamökkeily piisaa silloin harvoin kun ko. toiminta kiinnostaa.

Vierailija
38/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kerrostaloasunto ja mökki lähellä ja olen juuri harkitsemassa, että myisi ne ja ostaisi omakotitalon. Harmittaa, kun ei voi hoitaa puutarhaa kunnolla, kun on niin paljon poissakin sieltä. Jos asuisi paikanpäällä, voisi esim keväisin kasvattaa kasvihuoneessa taimia aikaisemmin jne.

Vierailija
39/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahteisena kesäaikana se on huono puoli mökissä, että kukkia pitäisi vähintään joka toinen päivä kastella. Ja talvella se, että ilmasta ei koskaan tiedä, jos lunta ei olekkaan niin ikävän näköistä. No mutta eihän sinne pakko ole joka vkl mennäkään. Ja ne ne kulut tietenkin. Itse haaveilen mökistä huonoista puolista huolimatta.

Vierailija
40/53 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kombo. Isoin etu on se tunne, että vaihtaa totaalisti maisemaa ja kun sen saa milloin vain. Ollaan pidetty mökki ja etätyöt erillään, joten mökki antaa henkisesti tosi ihanaa vapaudentunnetta, kun sen oven avaa. 

Puutarha ja kukat on kyllä haastavia, kun ei koko ajan ole paikalla, mutta itse olen ottanut pitkän tähtäimen suunnitelmaksi kasvattaa asioita, jotka pärjäilee aika lailla itsekseen. Puutarhan kanssa joka vuosi jotain menee mönkään, oli siellä vahtaamassa tai ei. Siksi on hyvä myös ottaa se asenne, että ei ole niin justiinsa.

Oma filosofiani on että kaikesta voi nauttia ja kun siihen kiinnittää huomiota ja sen taidon oppii, niin voi olla onnellisempi kuin seuraava ihminen, oli sillä mitä hyvänsä.