Suomessa on mahdollista lyhentää asuntolainaa Kelan maksamilla asumistuilla Kelan mukaan 17 112 omistusasunnossa asuvaa ruokakuntaa sai asumistukea 2020.
Olis aika uudistaa asumistuet
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5caf3bca-1dfc-407c-aac4-3f8f16191…
Suomessa on mahdollista lyhentää asuntolainaa Kelan maksamilla asumistuilla
Kelan mukaan 17 112 omistusasunnossa asuvaa ruokakuntaa sai asumistukea 2020.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä paikkaansa. Mä oon saanut asumistukea omistusasuntoon mutta pidin samanaikaisesti lyhennysvapaata asuntolainasta. Suurin osa noista saa lainattomaan ja omistamaansa asuntoon asumistukea.
Asumistuella ei lyhennetä lainaa.
No et sinä vuokraakaan sillä tuella maksanut vaan omistusasunnon kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että omistusasuntookin voi saada asumistukea. Myin aikoinani asuntoni, piiloton rahat ja muutin vuokralle, jotta saisin asumistukea. Voisinko siis nyt 10 vuoden jälkeen ostaa asunnon ja saada siihen asumistukea? Jos siis ostan lainarahalla ja pidän rahani edelleen piilossa.
Jos sinulla on riittävän pienet tulot ja riittävän isot korkomenot niin kyllä. Itse laskin Kelan laskurilla, että saisin parikymppiä asumistukea, jos bruttotuloni olisivat korkeintaan 2200-2300 ja KORKOmenot 300 kuussa. En jaksa uskoa että noilla tuloilla saisi yhdestäkään pankista niin isoa lainaa, jossa näillä korkotasoilla on tuollainen korko.
En usko, koska meillä puoliso tienaa 1600 nettto ja saadaan 200 lapsilisää sekä minun työmarkkinatuki. 4 hengen nettotulot 2460 eikä saada asumistukea vuokra-asuntoon, haettiin, mutta kelalta kieltävä vastaus.
Asumistuki katsotaan brutosta ja meillä puoliso ei saa veronpalautuksia.
Bruttotuloista puhuinkin. Noin se laskuri minulle sanoi. En ole hakenut (todellinen bruttoni on paljon isompi mutta asia kiinnosti niin kävin testaamassa) joten en tiedä miten vastaa todellisuutta. Itselläni on kaksi huollettavaa myös, ei puolisoa.
Mekin saatiin asumistukea laskurin mukaan, mutta silti kelalta kieltävä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä paikkaansa. Mä oon saanut asumistukea omistusasuntoon mutta pidin samanaikaisesti lyhennysvapaata asuntolainasta. Suurin osa noista saa lainattomaan ja omistamaansa asuntoon asumistukea.
Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja toimeentulotuessa, jos tarvitsee ruokaa tai lääkkeitä. Eikä harkinnanvaraisella saa noita korvata. Lakia muutettiin yli vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja toimeentulotuessa, jos tarvitsee ruokaa tai lääkkeitä. Eikä harkinnanvaraisella saa noita korvata. Lakia muutettiin yli vuosi sitten.
Ja tämä liittyy kommenttiini miten...?
Bruttotuloista puhuinkin. Noin se laskuri minulle sanoi. En ole hakenut (todellinen bruttoni on paljon isompi mutta asia kiinnosti niin kävin testaamassa) joten en tiedä miten vastaa todellisuutta. Itselläni on kaksi huollettavaa myös, ei puolisoa.