Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi taputat lentokoneessa koneen laskeuduttua?

Vierailija
20.03.2015 |

Olen ihmetellyt ko.ilmiötä monta kertaa.

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:52"]

Joitakin vuosia sitten jollakin Finnairin Euroopan lennolla kukaan ei laskeuduttua taputtanut. Kapteeni kuulutti loukkaantuneena "Vois vähän taputtaa". Sitten kaikki me taputettiin. En kyllä ymmärrä, miten tuollainen kehujen kerjääminen voi olla palkitsevaa. Itse en haluaisi kerjätä kehuja. Niitä tulee, jos on tullakseen. No joo, mutta pointti oli, että kyllä osa lentäjistäkin niitä aplodeja odottaa.

[/quote]

Tuliko mieleen, että se saattoi olla sarkasmia, läppä? :)
[/quote]

Onhan se tietysti mahdollista, mutta kapteeni kuulosti aidosti loukkantuneelta.

Vierailija
102/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:24"]Sieltä se on peräisin Kalevi Keihäsen Seiväsmatkoilta, kun "kaikilla" oli vihdoin mahdollisuus lentää aurinkolomalle Espanjaan. Kansa oli jo menomatkalla kännissä kuin apinat. Jollakin sitten välähti: kyllä kapteenia pitää kiittää hyvin menneestä matkasta ja alkoi taputtaa. Koko koneellinen liittyi taputukseen. Jotkut taputtajat tai heidän jälkeläisensä ovat sitten jatkaneet perinnettä.
[/quote]

Vai sittenkin Keihäsmatkoilta? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lennän kohtuullisen paljon, työlentoja, reittilentoja, myös ihan rehtiä pakettimatka lomalentoja... Kyllä nousi taas viime lauantaina myötähäpeän puna poskille kun suomijuntit taputti koneen laskeuduttua. Pakettimatka oli kylläkin kyseessä.

Vierailija
104/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskankaikki juntit tekee niin... en ole törmännyt ilmiöön kuin lomalennoilla. taputatteko kun bussi tai jai tulee perille?

Vierailija
105/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:52"]

Joitakin vuosia sitten jollakin Finnairin Euroopan lennolla kukaan ei laskeuduttua taputtanut. Kapteeni kuulutti loukkaantuneena "Vois vähän taputtaa". Sitten kaikki me taputettiin. En kyllä ymmärrä, miten tuollainen kehujen kerjääminen voi olla palkitsevaa. Itse en haluaisi kerjätä kehuja. Niitä tulee, jos on tullakseen. No joo, mutta pointti oli, että kyllä osa lentäjistäkin niitä aplodeja odottaa.

[/quote]

Tuliko mieleen, että se saattoi olla sarkasmia, läppä? :)

[/quote]

Tämä.

Joillain harvoilla kapteeneilla on sana hallussa, useimmiten ei heitä tunnu kiinnostavan.

Vierailija
106/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lennellyt keskieurooppalaisten maanmiesteni kanssa paljon, hekin taputtavat. Ei ole suomalainen ilmiö.

Vierailija
107/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole taputtanut ikinä mutta lukiessani miten vakavana virheenä ja junttimaisena lähes kaikki super coolit travellerit pitää sitä tekis mieli antaa ens reissulla kunnon standing ovation ja kattella kun kaikki tosikot kattoo tuimana.

Vierailija
108/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:58"]

Joo se tekeekin itsestä niiiiin maailmankansalaisen, jos ei taputa. Mä en ole koskaan ajatellut, että asiassa olisi mitään noloa. Itse lensin ennen työn puolesta hyvin usein. Silloin en pelännyt lentämistä. Lasten synnyttyä (??) lentäminen alkoi tuntua epämiellyttävältä. Joskus on ollut pimppuista menoa ja olen taputtanut muutamaan kertaan helpotuksesta, kun olemme saapuneet perille.

[/quote]

Pimppuista menoa! :D :D :D

[/quote]

Tarkoittikohan se pomppuista...

[/quote]

Eikä... Kyllä selkeästi tarkoitettiin pimppuista menoa, joka siis aiheuttaa sen että pimpukkaan sattuu kun kone pomppii turbulenssissa. Tosi tarina.

Vierailija
109/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän suomalaisilla muutenkaan ole kiitollisuuden osoittaminen hallussa. Kuinka monta kertaa esim. kuulette matkustajien tervehtivän bussikuljettajaa kyytiin astuessaan? Useammin jätetään tervehtimättä kuin tervehditään. Se on junttia, eikä suurimman osan tapa olla tervehtimättä tee siitä hyväksyttävämpää.

Vierailija
110/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontooseen laskeuduttua kaikki tapputivat turvallisesta matkasta ja laskeutumisesta :) Englannissa oli silloin sumuista ja hieman ukkosti, sekä lentokoneen siipeen iski salama. En ehkä olisi taputtanut muuten, mutta tuon jälkeen kyllä.

Vierailija
111/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin aina bussikuskia ja huikkaan kiitoksen tai heilautan kättä kun nousen bussista. Kassalla tervehdin ja kiitän myös. Olisiko taputtaminen koneessa kiitos - ei se taitaisi paljoa lentäjälle kuulua, jos matkustaja pihahtaisi kainosti penkissä, että "kiitos....". Minäkään en ole ennen taputtanut, mutta tämän ketjun innoittamana rupean taputtamaan oikein ärsyttääkseni ruttupeppu rutkuttajia. Olen nomadi eli lenneltyä on tullut varmaan enemmän kuin keskiverto rutkuttajan :)

Vierailija
112/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:58"]

Joo se tekeekin itsestä niiiiin maailmankansalaisen, jos ei taputa. Mä en ole koskaan ajatellut, että asiassa olisi mitään noloa. Itse lensin ennen työn puolesta hyvin usein. Silloin en pelännyt lentämistä. Lasten synnyttyä (??) lentäminen alkoi tuntua epämiellyttävältä. Joskus on ollut pimppuista menoa ja olen taputtanut muutamaan kertaan helpotuksesta, kun olemme saapuneet perille.

[/quote]

[/quote]

Tarkoittikohan se pomppuista...

[/quote]

Eikä... Kyllä selkeästi tarkoitettiin pimppuista menoa, joka siis aiheuttaa sen että pimpukkaan sattuu kun kone pomppii turbulenssissa. Tosi tarina.
[/quote]
Matka oli PIMPPUINEN! Ja sillä selvä!
Muna joutui kovan rasituksen alaiseksi kun kiimaiset lentoemot pomppivat kauhusta kankean kalun päällä koko 8 tunnin matkan ajan.

Vierailija
113/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80-luvun pakettimatkojen tapa.

Vierailija
114/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosiin kuullut. Vieläkö joku juntti taputtaa?

Vierailija
115/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimppuisesta kyydistä pitää aina kiittää taputtamalla.

Vierailija
116/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:41"]En ole vuosiin kuullut. Vieläkö joku juntti taputtaa?
[/quote]

Aion tästä lähtien taputtaa. T se sivulle 1 kirjoittanut lääkäri.

Vierailija
117/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No typerää kyllä taputtaa ainakaan ennen, kuin kone on pysähtynyt. En kyllä muutenkaan ymmärrä...ainakaan monilla aasian lennoilla ei taputettu.

Vierailija
118/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks en ole törmännyt taputtelijoihin vaikka olen lentänyt useamman sataa lentoa. Mutta kerran heti laskun jälkeen ennen loppurullausta oiskohan ollut unkarilainen porukka nousi seisomaan - lentoemot joutui olemaan aika tiukkana että noustaan vasta kun ollaan portilla.

Taputtaminen, hölmo tapa, jääköön kanarian lentäjien riesaksi.

Vierailija
119/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapanani taputtaa, mutta kyllä jotenkin ärsyttää tuollainen ylemmyydentuntoinen paheksunta siitä, että toista kiitetään. Kyllä minä kiitän kaupan kassaakin joka kerta työstään, kun joku äsken siihen vertasi. Miksi sitten ei lentäjää saisi kiittää?

Vierailija
120/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:58"]

[/quote]

[/quote]

13 tykkäystä tällä!!! Ja taputtaminenko on junttia.. .
-40

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme