Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi taputat lentokoneessa koneen laskeuduttua?

Vierailija
20.03.2015 |

Olen ihmetellyt ko.ilmiötä monta kertaa.

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, koska olisin viimeksi kuullut kenenkään taputtavan laskeutumiselle. Mutta jos tapututtaa, niin siitä vaan, ei se minua haittaa.

Vierailija
82/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on taputettu, kyseessä oli Tanskassa pienen koneen vaikea laskeutuminen tuulen vuoksi. Laskeutuminen meni siististi sää huomioiden. Silloin kiitos oli paikallaan.

Toisen kerran osa koneellisesta taputti. Silloinkin syystä. Pehva oli pariin kertaan irti penkistä ilmakuoppien vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää taputeta edes charterkoneissa.

20v sitten oli eri juttu mutta nyt juntitkin ovat jo tottuneet lentämään. (Tosin koneeseen tungeksitaan yhtä aikaa vaikka miten kuulutetaan että minkä rivien matkustajat voivat nousta nyt koneeseen. Jotkut lentoemot sitten eivät kehtaa käännyttää näitä lukutaidottomai takaisin odottamaan ja näin junttien huonoa käytöstä vahvistetaan -ei hyvä).

Vierailija
84/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ainoastaan taputa vaan polvistun syleilemään lattiaa ja huutamaan allahu akbar koska olen niin iloinen että selvisin tästäkin lennosta hengissä!

Vierailija
85/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut koneessa, jossa kukaan taputtaisi. Silti lennän nelisen kertaa vuodessa.

Olen luullut, että se on joku urbaanilegenda, mutta olen näköjään väärässä.

Lennän tosin aina reittilennolla.

Vierailija
86/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän silloin tällöin Irakiin työasioissa ja kun koneen renkaat koskettavat maata, kaikki avaavat vyönsä ja alkavat tungeksia käytävällä ja availevat kännyköitään. Siis viitisen minuuttia ennen koneen pysähtymistä. Lentoemot ovat voimattomia.

Että emme me suomalaiset niin juntteja ole. Herran pelko jne.

Vierailija
87/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vuosia sitten jollakin Finnairin Euroopan lennolla kukaan ei laskeuduttua taputtanut. Kapteeni kuulutti loukkaantuneena "Vois vähän taputtaa". Sitten kaikki me taputettiin. En kyllä ymmärrä, miten tuollainen kehujen kerjääminen voi olla palkitsevaa. Itse en haluaisi kerjätä kehuja. Niitä tulee, jos on tullakseen.

No joo, mutta pointti oli, että kyllä osa lentäjistäkin niitä aplodeja odottaa.

Vierailija
88/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kuuluu hyviin tapoihin taputtaa myöskin kun poistuu bussista, metrosta tai raitiovaunusta. Kyllä se kuski on taputuksensa ansainnut.

Vierailija
89/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:37"]Minä ainakin taputan jopa silloin, kun bussi osuu pysäkille.
[/quote]

Hahahaha :DDDFD

Vierailija
90/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:34"]

[/quote]

Joskus nuorempana tuli nolosteltua noiden taputtajien puolesta... ööh, niin noloo.:) Nykyään alan taputtamaan heti, jos näen yhdenkin ääliön virnistelevän siinä ylemyydentuntoisesti ja häpeä naamalla, että "suomalaiset on niin noloja..." Sitten iloisesti hymyillen alan heti taputtamaan! JEEE! Saan aikaiseksi edes yhden nautinnon tylsällä lennolla.:)

Vierailija
91/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se tekeekin itsestä niiiiin maailmankansalaisen, jos ei taputa. Mä en ole koskaan ajatellut, että asiassa olisi mitään noloa.

Itse lensin ennen työn puolesta hyvin usein. Silloin en pelännyt lentämistä. Lasten synnyttyä (??) lentäminen alkoi tuntua epämiellyttävältä. Joskus on ollut pimppuista menoa ja olen taputtanut muutamaan kertaan helpotuksesta, kun olemme saapuneet perille.

Vierailija
92/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:58"]

Joo se tekeekin itsestä niiiiin maailmankansalaisen, jos ei taputa. Mä en ole koskaan ajatellut, että asiassa olisi mitään noloa. Itse lensin ennen työn puolesta hyvin usein. Silloin en pelännyt lentämistä. Lasten synnyttyä (??) lentäminen alkoi tuntua epämiellyttävältä. Joskus on ollut pimppuista menoa ja olen taputtanut muutamaan kertaan helpotuksesta, kun olemme saapuneet perille.

[/quote]

Pimppuista menoa! :D :D :D

Vierailija
93/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en taputa, mutta ei se nyt minua niin häiritse, jos joku muu haluaa taputtaa ihan normilaskeutumisen jälkeen. Siinähän taputtaa :)

Mutta kaksi kertaa olen kyllä taputtanut - ja niin taputti koko kone. Oli nimittäin sellaiset lennot ja laskeutumiset, että tuli oltua TODELLA kiitollinen kapteenin lento- ja laskeutumistaidosta. Hirvitti itseänikin, vaikka en lentämistä normioloissa pelkää ollenkaan... Toinen lennoista oli Orlandosta Lontooseen, matkalla ollut aivan järkyttävä turbulenssi ja laskeutumisessa oli hirveä tuuli ja sumu, Gatwickin lentokentälläkin lennot hirveän myöhässä, silloin helpotti palata maan pinnalle. Toinen kerta oli kun lennettiin pienehkön kreikkalaisen saaren lentokentälle, joka todella näytti siltä kuin yrittäisi heittää tikkaa 50m päästä... HURJA tuuli ja lentokoneen piti laskeutua ihan vinottain kiitoradalle, joka ei turhan pitkä tai leveä ollut (ei isoimmille koneille!)

Summa summarum: jos helpottaa päästä maan pinnalle, kyllä voi taputtaa ^_^

Vierailija
94/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:52"]

Joitakin vuosia sitten jollakin Finnairin Euroopan lennolla kukaan ei laskeuduttua taputtanut. Kapteeni kuulutti loukkaantuneena "Vois vähän taputtaa". Sitten kaikki me taputettiin. En kyllä ymmärrä, miten tuollainen kehujen kerjääminen voi olla palkitsevaa. Itse en haluaisi kerjätä kehuja. Niitä tulee, jos on tullakseen. No joo, mutta pointti oli, että kyllä osa lentäjistäkin niitä aplodeja odottaa.

[/quote]

Tuliko mieleen, että se saattoi olla sarkasmia, läppä? :)

Vierailija
95/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:34"]

[/quote]

Joskus nuorempana tuli nolosteltua noiden taputtajien puolesta... ööh, niin noloo.:) Nykyään alan taputtamaan heti, jos näen yhdenkin ääliön virnistelevän siinä ylemyydentuntoisesti ja häpeä naamalla, että "suomalaiset on niin noloja..." Sitten iloisesti hymyillen alan heti taputtamaan! JEEE! Saan aikaiseksi edes yhden nautinnon tylsällä lennolla.:)
[/quote]

Hyvä hyvä kannatetaan! Lennän itsekin pari kertaa vuodessa reissuilla enkä miellä itseäni juntiksi, mutta mielelläni suon itsensä ylentämisen nautinnon muille. Voisin alkaa jopa hihkumaan koneessa. Mieluummin kuuntelen taputuksia, kuin kännisten mölinää. Ison koneen lentäminen ei ole mikään itsestäänselvä homma, vaikka kuinka työtä se lentäjille olisikin, nimim itsekin lentämistä harrastava

Vierailija
96/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:01"]

Joo se tekeekin itsestä niiiiin maailmankansalaisen, jos ei taputa. Mä en ole koskaan ajatellut, että asiassa olisi mitään noloa. Itse lensin ennen työn puolesta hyvin usein. Silloin en pelännyt lentämistä. Lasten synnyttyä (??) lentäminen alkoi tuntua epämiellyttävältä. Joskus on ollut pimppuista menoa ja olen taputtanut muutamaan kertaan helpotuksesta, kun olemme saapuneet perille.

[/quote]

[/quote]

Tarkoittikohan se pomppuista...

Vierailija
97/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se mukava jos voisi onnitella pehmeästä laskeutumisesta. Tai siis se on yksi ainoimpia kohtia, jossa lentäjien ammattitaito näkyy. Toiset vetävät sellaisen maanjäristyksen että huhhuh, kun taas taidokkaammat osaavat pitää konetta enemmän tasassa. Aplodit on eräänlainen "kiitos" muutenkin, mutta onhan se ymmärrettävää että suomalaisilla tämä on joskus hakusessa. Minulla on ollut tapana sanoa se bussistakin poistuessa. Mm. kohteliasuudesta jos sille on pakko olla jokin "järkevä" syy.

Vierailija
98/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ebkä taputa! Sä ap et tiedä näemmä mitään...

;-)

No joo, olen kuullut, että lomalennoilla sitä on joskus tapahtunut. Ei ole osunut omalle kohdalle kuin lapsuudessa 1970-luvulla. Nyttemmin kuljen reittilennoilla, enkä ole kuullut kenenkään koskaan taputtavan.

Mutta taustalla lienee sama ajatus kuin tippien antamisessa, kiitetään sitä, jos laskeutuminen sujuu nätisti. Ei se nyt minua häiritsisi, vaikka joku taputtaisi.

Vierailija
99/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:01"]

[/quote]

[/quote]

Tarkoittikohan se pomppuista...

[/quote]

Ei varmaan.

Vierailija
100/130 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:52"]

Joitakin vuosia sitten jollakin Finnairin Euroopan lennolla kukaan ei laskeuduttua taputtanut. Kapteeni kuulutti loukkaantuneena "Vois vähän taputtaa". Sitten kaikki me taputettiin. En kyllä ymmärrä, miten tuollainen kehujen kerjääminen voi olla palkitsevaa. Itse en haluaisi kerjätä kehuja. Niitä tulee, jos on tullakseen. No joo, mutta pointti oli, että kyllä osa lentäjistäkin niitä aplodeja odottaa.

[/quote]

Tuliko mieleen, että se saattoi olla sarkasmia, läppä? :)
[/quote]

Tai sitten lennolla oli ollut vaikeuksia, joista matkustajat eivät tienneet mitään. Eikö teistä kukaan ole katsonut Lentoturmatutkintaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän