Miltä tuntuu asua paskalla alueella?
En nimittäin koskaan ole asunut. Lähinnä helsinkiläisille (tai muille maantieteellisesti ja yhteiskunnallisesti valveutuneille) tämä kysymys, koska en juuri tunne paskoja alueita muualta.
Onko hävettävää sanoa vaikka, että olen Kontulasta, Jakomäestä, Hakunilasta, Korsosta-- Miten keskustelu tämän jälkeen etenee. Ovatko paremmilla alueilla asuvat jotenkin noloina.
Muistan, kun kerran tutustuin yliopistopiireissä hurmaavaan mieheen. Tuli puheeksi sitten, missä päin asutaan, kun taksilla lähdettiin. Olin järkyttynyt ja nolo hänen puolestaan kun sanoi, että Meri-Rastilassa.
Itse asun Munkkiniemessä.
Kommentit (143)
Suomessahan EI ole mitään todella hyviä vs. todella huonoja asuinalueita jos vertaa esimerkiksi Losiin, Nykiin, Berliiniin, Lontooseen, Pariisiin, Kapkaupunkiin....
Täällä on kaikki keskinkertaista, tai keskinkertaisesta vähän huonompaa tai vähän parempaa.
Olipa muuten hauskin ketju pitkään aikaan, kiitokset siitä!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:41"]
Kuka maalaisjuntti siellä kirjoittelee?
[/quote]
Tiedoksi vaan kaikille että maalaiset eivät nimenomaan arvostele toisten asuinvalintoja, joskus saattavat vaan ihmetellä että miten siellä Hgissä uskaltaa asua kun on niin vilkas liikenne ja paljon epämääräisen näköistä väkeä, ja tarkoittavat sillä Hgillä lähinnä koko pääkaupunkiseutua :)
t: puoliksi maalta, puoliksi kaupungista
Todellakaan en viihdy täällä stadissa kalliilla alueella. Haluaisin oman talon jostain merenrannalta, missä naapurit on vähintään puolen kilometrin päässä.
Olen asunut ikäni kaupungeissa, olen nyt 38v ja minä olisin onnellinen jos olisin kasvanut maalla, saanut hengittää puhtaampaa ilmaa, saanut olla enemmän eläinten kanssa tekemisissä, olla pitempiaikaisia ystäviä samasta kylästä ja pitää omia lemmikkejä (vanhempien mielestä on eläinrääkkäystä pitää lemmikkejä kaupungissa :D ), ja että puhuisin jotain jännää maalaismurretta. Nythän maalaisuus ja murteet ovat todella in Suomessa, 10-20 vuotta sitten ne oli noloja, nyt on lähes häpeä asua täällä ghetton kaltaisella "Kehä kolmosen sisäpuolella" jossa suurin osa rikoksista tapahtuu ja koska täällä on epäsiistiä, huonot tiet jne. ja on noloa puhua stadilaisesti narisevalla äänellä.
Ex-työkaveri möi vaimonsa kanssa vanhan kaksion Taka-Töölöstä, muuttivat Vaasaan koska saivat töitä sieltä ja ostivat samalla rahalla 4 h +k +s ym. uudehkon talon meren rannalta. Sanoivat että siellä tulee olemaan niin paljon parempi kasvattaa lapsetkin koska koulumatkat turvallisia, hyvät harrastusmahdollisuudet, silti kaikki palvelut löytyy ja lentokenttäkin lähellä josta menee niin suoria koti- kuin ulkomaan lentoja. Molemmat alkup. stadilaisia, mutta vihastuivat tähän paikkaan ja siihen että kaikki ihmiset ovat joka paikassa ihan iholla ja kun Helsingissä on muutenkin ollut levotonta viime aikoina, ja ihastuivat Vaasaan.
Asuin nuorempana Itä-Pasilassa, se oli mukava paikka. Saispa sieltä kämpän taas..
Asun Itä-Pasilassa, ja kyllä, pikkasen aina nolottaa kertoa missä asun. Vähän täytyy aina heittää läppää itekin aiheesta. Tätä ennen asuin Töölössä ja senkin kertominen nolotti, kun vastapuoli oli taas silleen:"Oooo vau!" Ja jotkut kysyivät suoraan, että miten on varaa. Vastasin aina, että opintotuella. Mulla oli eksän kanssa taka-töölössä 43 neliöinen kaksio 845e, tosi kivasti rempattu. Nyt Pasilassa kämppiksen SATOn peruskuntoinen 58neliön kaksio 1000e.
Itse asuminen Itä-Pasilassa nyt ei ole sen kummempaa kuin muuallakaan. Tästä on huikeat julkisen liikenteen yhteydet joka paikkaan ja pääsee kivasti kävelylle Töölönlahdelle tai Käpylään. No itse en tällä hetkellä kauheasti vietä aikaa kotona, lähinnä tämmöinen "tukikohta" mulle. Lasten kanssa en tänne kyllä muuttaisi.
Ei Suomessa ole paskoja asuinalueita. Käykää sivistämässä itseänne ulkomailla.
Asun Vuosaaressa, ja joskus hävettää se kertoa, mutta ei siksi, että itse pitäisin tätä jotenkin huonona paikkana. Joillakin ihmisillä on ihan kummallisia käsityksiä Itä-Helsingistä, ja heille kun kertoo missä asuu, saa semmoista sääliä osakseen. Silloin hävettää, vaikka tässä ei ole mitään hävettävää. Siinä on turha yrittää selittää, että tää on oikeesti ihan hyvä paikka, ne on vaan silleen että "niin niin...", ovathan he kuitenkin nähneet Vuosaari-elokuvan ja tietävät paremmin.
Ps. ennen tätä asuin Hervannassa, ennen sitä Kouvolassa ja nyt suunnittelen muuttoa Keravalle. Kerää koko sarja!!!!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:20"]
En nimittäin koskaan ole asunut. Lähinnä helsinkiläisille (tai muille maantieteellisesti ja yhteiskunnallisesti valveutuneille) tämä kysymys, koska en juuri tunne paskoja alueita muualta.
Onko hävettävää sanoa vaikka, että olen Kontulasta, Jakomäestä, Hakunilasta, Korsosta-- Miten keskustelu tämän jälkeen etenee. Ovatko paremmilla alueilla asuvat jotenkin noloina.
Muistan, kun kerran tutustuin yliopistopiireissä hurmaavaan mieheen. Tuli puheeksi sitten, missä päin asutaan, kun taksilla lähdettiin. Olin järkyttynyt ja nolo hänen puolestaan kun sanoi, että Meri-Rastilassa.
[/quote]
En tiedä miten keskustelet etenee, eikä vois vähempää kiinnostaa, mutta minulle maalla asuvana ja luontoa arvostavana joku ahdas Munkkivuori on ihan yhtä paska, kuin muutkin ahtaat kaupunkiaueet.
Mutta joo, porvoolaisten jorinat alkaa menemään aina vaan luokattomammiksi. Kuvittelin jo aikoja sitten, että pohjamuta on saavutettu, mutta sinä jälleen todistit sen, että pohjamuta ei ole alin taso, vaan trollit kykenevät kaivautumaan vaikka kuinka syvälle sen allekin.
[/quote]
Munkkivuori on nimenomaan todella väljästi rakennettu. Avarat pihat ja luontopolut talojen välissä.
Aivan ihanat metsäalueet ja urheilupuistot kuta kuinkin oven edessä.
Mitä nyt oikein tarkoitit vai tarkoititko mitään. Kerrostaloja nämä ovat kyllä pääsääntöisesti, joita rivitaloja tarjolla. Eli tarkoittaako ahdas juuri kerrostaloja?
[/quote]
Tarkoitin juuri mitä sanoin, eli kaupungissa on aina aivan liian ahdasta. Minulla on lähinpään naapuriin yli kilometri matkaa ja välissä ei mitään puistoja tai muuta keinotekoista vaan pelkkää aitoa metsää. Täällä ei taustalla pauhaa liikenteen meteli, vaan ihan ehdat luonnonäänet.
Minulle siis kaupunkiasuminen on aina paska vaihtoehto, oli sitten kyseessä, Munkkivuori, Munkkiniemi, tai vaikka Kontula. aivan samaa sontaa minulle.
[/quote]
Ok,
Tämä ihan fine minulle, kunhan tällaiset erakot maksavat asumisestaan sen verran kuin kustannukset ovat.
Postinkantoa pitäisi rajoittaa ynnä muuta infrastruktuuria. Polttoainevero vain kovemmaksi. Jos tämän kirjoittaja halua lähteäkin tästä "ylhäisestä yksinäisyydestään" joskus ihmisten ilmoille ostamaan vaikka askin tupakkaa, niin en minä maksumiehenä haluasi olla.
[/quote]
Minä maksan ihan samat verot kuin muutkin. Mitä tarkoitat minun asumiskustannuksillani? Tottakai maksan ihan itse oman asumiseni kustannukset. Minun puolesta postinkannon voi lopettaa vaikka heti. Kaikki oleellisin posti tulee minulle sähköisesti ja loput voin hakea postikonttorista silloin kuin siltä tuntuu. Meillä on täällä yksityistie, jonka osakas olen ja siten maksan sen ylläpitokustannuksista. Vesi tulee omasta kaivosta ja sähkösopimuksenkin olen ajatellut lopettaa kokonaan ja siirtyä pelkkään aurinkoenergiaan. Tällä hetkellä aurinkoenergia tuottaa vain osan sähköstä.
Vaikka minulla auto onkin, niin liikun silti pääsääntöisesti pyörällä. Kilometrejä autolla minulla tulee vuositasolla vähemmän kuin valtaosalla kaupunkilaisautoilijoista.
Tupakkaa en polta ja minun puolesta kaikille ilmaa myrkyttäville tupakoitsijoille voisi laittaa 1000 prosentin haittavero, jokaisesta polttamastaan tupakasta.
Sinä et todellakaan maksa minun elämistäni millään muotoa latin latia. Sen sijaan ympärilläni olevat metsät ja pellot kyllä elättävät aika monia kaupunkilaisia.
[/quote]
En tiedä miten keskustelet etenee, eikä vois vähempää kiinnostaa, mutta minulle maalla asuvana ja luontoa arvostavana joku ahdas Munkkivuori on ihan yhtä paska, kuin muutkin ahtaat kaupunkiaueet.
Mutta joo, porvoolaisten jorinat alkaa menemään aina vaan luokattomammiksi. Kuvittelin jo aikoja sitten, että pohjamuta on saavutettu, mutta sinä jälleen todistit sen, että pohjamuta ei ole alin taso, vaan trollit kykenevät kaivautumaan vaikka kuinka syvälle sen allekin.
[/quote]
Munkkivuori on nimenomaan todella väljästi rakennettu. Avarat pihat ja luontopolut talojen välissä.
Mitä nyt oikein tarkoitit vai tarkoititko mitään. Kerrostaloja nämä ovat kyllä pääsääntöisesti, joita rivitaloja tarjolla. Eli tarkoittaako ahdas juuri kerrostaloja?
[/quote]
Tarkoitin juuri mitä sanoin, eli kaupungissa on aina aivan liian ahdasta. Minulla on lähinpään naapuriin yli kilometri matkaa ja välissä ei mitään puistoja tai muuta keinotekoista vaan pelkkää aitoa metsää. Täällä ei taustalla pauhaa liikenteen meteli, vaan ihan ehdat luonnonäänet.
Minulle siis kaupunkiasuminen on aina paska vaihtoehto, oli sitten kyseessä, Munkkivuori, Munkkiniemi, tai vaikka Kontula. aivan samaa sontaa minulle.
[/quote]No mutta kun pikku Aino-Ronjan ja Elias-Antonin kanssa ei voi mennä ulkoilemaan kahvilaan, niin onhan se ihan törkeetä asua maalla, kun ne voi vaikka vilustua lumihangessa leikkiessään..
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ok,
Tämä ihan fine minulle, kunhan tällaiset erakot maksavat asumisestaan sen verran kuin kustannukset ovat.
Postinkantoa pitäisi rajoittaa ynnä muuta infrastruktuuria. Polttoainevero vain kovemmaksi. Jos tämän kirjoittaja halua lähteäkin tästä "ylhäisestä yksinäisyydestään" joskus ihmisten ilmoille ostamaan vaikka askin tupakkaa, niin en minä maksumiehenä haluasi olla.
[/quote]Ai tasa-arvo on sulle käsittämätön juttu. Veroina sinä maksat kaikkien ihmisten elämästä. Ei vain niiden joiden elämän hyväksyt.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:02"]
Ex-työkaveri möi vaimonsa kanssa vanhan kaksion Taka-Töölöstä, muuttivat Vaasaan koska saivat töitä sieltä ja ostivat samalla rahalla 4 h +k +s ym. uudehkon talon meren rannalta. Sanoivat että siellä tulee olemaan niin paljon parempi kasvattaa lapsetkin koska koulumatkat turvallisia, hyvät harrastusmahdollisuudet, silti kaikki palvelut löytyy ja lentokenttäkin lähellä josta menee niin suoria koti- kuin ulkomaan lentoja. Molemmat alkup. stadilaisia, mutta vihastuivat tähän paikkaan ja siihen että kaikki ihmiset ovat joka paikassa ihan iholla ja kun Helsingissä on muutenkin ollut levotonta viime aikoina, ja ihastuivat Vaasaan.
[/quote]Vaasa onkin tosi kiva paikka :)
Hymyilyttää tämän keskustelun lukeminen :D Suomessa ei ole lähimainkaan huonoja asuinalueita. Älkää missään nimessä ainakaan hävetkö asuinpaikkaanne. T: opiskelin Pariisissa muutama vuosi takaperin ja asuin Seine-Saint Denisissä ja SE jos mikä oli vaarallinen ja kamala asuinalue
Hahah ihana provo. Itse olen asunut Kampissa, Leppävaarassa, Kannelmäessä, Etelä-Haagassa ja nyt Tapiolassa. Ikinä en ole hävennyt, enkä kerskunut. Miksi pitäisi? Ei asuinpaikka ihmistä huononna ellei ihminen asuinpaikkaansa.
Vähän semmoinen fiilis, että näitä aloituksia tehtailevat ne, joita arveluttaa oma kallis vuokransa/lainanlyhennyksensä jollain jonkun mielestä "hyvällä alueella". Että nämä ihmiset ovat alkaneet miettiä, onko se alue oikeasti niin hyvä ja erilainen, että kannattaa maksaa. Sitten tullaan tänne AV:lle kerjäämään anteeksipyyteleviä kommentteja, että "en minä täällä lähiössä asuisi, jos olisi varaa muualle". Ap:lle tulee taas hetkeksi huojentunut olo.
Opiskeluaikana asuin yhden vuoden todella huonolla alueella. Se tuntui pelottavalta.
En sinne muuttaessani tiennyt, että kyseessä on huono-osaisten ja huumehörhöjen kansoittama alue. Asui siellä tavallisiakin ihmisiä, mutta todellakin huomattavan paljon epäsosiaalista sakkia.
Ei se asuinpaikka minua mitenkään nolottanut eikä häirinnyt sosiaalista elämääni. Jotkut opiskelukaverit ihmettelivät, että miksi vaihto-oppilaille edes ehdotetaan ko. aluetta. No, varmaan siksi kun ei sinne muuten ketään saanut.
Täällä Sipoossa asuva, ei todellakaan hävetä asua "maalla" niin kuin stadilaiset kauhistelevat. Ihanaa kun saa puhua ruotsia kaupassa ja joka paikassa T. Alkuperäinen suomenruotsalainen stadilainen