Miltä tuntuu asua paskalla alueella?
En nimittäin koskaan ole asunut. Lähinnä helsinkiläisille (tai muille maantieteellisesti ja yhteiskunnallisesti valveutuneille) tämä kysymys, koska en juuri tunne paskoja alueita muualta.
Onko hävettävää sanoa vaikka, että olen Kontulasta, Jakomäestä, Hakunilasta, Korsosta-- Miten keskustelu tämän jälkeen etenee. Ovatko paremmilla alueilla asuvat jotenkin noloina.
Muistan, kun kerran tutustuin yliopistopiireissä hurmaavaan mieheen. Tuli puheeksi sitten, missä päin asutaan, kun taksilla lähdettiin. Olin järkyttynyt ja nolo hänen puolestaan kun sanoi, että Meri-Rastilassa.
Itse asun Munkkiniemessä.
Kommentit (143)
79 on siis sama 73. Anteeksi kirjotus virheet tässä uudella käynnykällä pähkäilen vielä.
Mä olen ihan piruuttanikin ylpeä siitä, että asun Itä-Helsingissä.
Hauska nähdä, miten ihmiset taistelevat ennakkoluulojensa kanssa, kun tietävät mun ammatin ja koulutuksen ja sitä kautta osaavat arvioida mun sosioekonomisen aseman.
Ja mä en siis asu missään Marjaniemessä omakotitalossa, vaan ihan peruslähiössä, joka oletettavasti täyttää ap:n "paskan alueen" määritelmän.
Oot ihmeen huono kirjoittaja ollakseni noin hieno ihminen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:02"] En ole asunut missään getossa itse. Ja Tampereella asustelen. Kyllä vähän kiertelemme kauempaa niitä ketkä asuu pispalassa,tesomalla,kalkussa,harvannassa,annalassa tai hallilassa. Hyi helvetti. t. Tampere pyynikki-kaleva alueella asunut ja Helsingissä Eirassa. [/quote] Tuo "ne, ketkä" kertoo tietysti jo riittävästi. Opettele ensimmäiseksi sanomaan "ne, jotka" Ja sitten asiaan. Pispala on kyllä Tampereen parhampia (katso hinnat) asuinalueita. Hauskaa puutalokeskittymää aivan keskustan tuntumassa. Taiteilijoita pilvin pimein ja kaikkea hauskaa väkeä. Vastaa ehkä Käpylää Helsingissä. [/quote] Sanotaan näin että ensinäkin tikkutehdas aivanliian lähellä, ja pispalahan on tunnettu taiteilioistaan, mutta myös nisteistään. Eikö tässä viime keväänä siellä pari asuntoakin poltettu ihan vieriviereltä? Tietenki riippuu mistä päin katsoo. Kalliita taloja kyllä, outoa porukkaa myös. Jossa en todellakaan haluaisi lapseni kasvavan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:43"]
Minä en ole missään niin hyvin viihtynyt kuin Oulun Rajakylässä. Ja kehtaan sen kyllä sanoakin.
[/quote] Minäkin asuin aikoinaan, ja siellä oli paljon hyviäkin juttuja. Siellä oli perhekerho, jossa kävi mukavia äitejä, hyvä palvelu ja laajat valikoimat k-kaupassa, pelalastusarmeijan kirppis, ranta lähellä, kaksi leipomoa kävelymatkan päässä ja kirjasto. Eikä bussilla mennyt kaupunkiin kauan. Meillä sattui naapureidenkin kanssa hyvä tuuri. Kivoja ihmisiä olivat, eikä ollut häiriöitä. Ja tämä tapahtui sivakan vuokra-asunnossa valmutiellä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:09"]
Oon asunut todella huonomaisella alueella Brasiliassa, joten repikääpä siitä, vellihousut. Suomessa ei ole mitään lähellekään sitä.
[/quote]
No mut hei, onhan joku favela niin ihanan eksoottinen toisin kuin joku Kannelmäki! ;D
Oli mitä mieltä Vantaasta, Korsosta, Itä-Helsingistä tms. tahansa, eiköhän asuntojen hinnat eri alueilla kerro aika paljon.
Sunnuntaih HS tai oikotien asuntojen hintapyyntöjä tutkimaan. Siellä näkee sen arvotuksen.
Ja kyllä, kyllä minua hävetti kertoa, että asun Vantaalla. Asuin siellä onneksi vain 1,5 kk. Jos olet syntynyt Korsossa tai Myllypurossa, asunut siellä koko elämäsi, suhtaudut aivan toisella tavalla ko. paikkaan. Itseäni jo metromatka Itikseen pelottaa... Enkä tunne oloani kovinkaan turvalliseksi esim. M-junassa. Sori.
ASun ns. hyvällä alueella, jossa on paljon lapsiperheitä. Meillä on ihanat naapurit, joilta voin lainata milloin mitäkin. Oma pieni mukava yhdyskuntamme. Kaikki ovat about keskituloisia. Ei ökyjä, muttei työttömiä pitkäaikaisjuoppojakaan. Lähistöllä ei ole kerrostaloja ja ne jotka ovat lähimpänä, ovat nekin pääosin mukavaa ei-syrjäytynyttää jengiä täynnä.
Asumme Malmilla huonolla alueella kaupungin vuokra- asunnossa. Olen kotihoidontuella ja sitten työtön.Mieheni on ydinfyysikko ja huippututkija mutta meillä ei ole varaa parempaan asuntoon.Lainaa emme saa ja vaihto- asuntoa olemme odottaneet jo vuoden kaupungilta.Huono alue masentaa henkisesti kun ympörillä näkee niin paljon pahoinvointia.Minkäs teet täytyy ajatella että onneksi on joku paikka jossa asua.Miestäni asia vaivaa enemmän ja hävettää kuulemma työpaikalla kertoa missä asuu.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:51"]
No en mä nyt vielä Munkkiniemellä leijuisi ap...
[/quote]
No, millä sinä leijuisit?
Täällä on paljon luontoa, rantaa ja rauhaa. Ihan keskustaan en havittelekaan, olen jo reilusti keski-ikäinen ja bilettämisriennot eivät ole jokapäiväistä kauraa.
Eli elämäntilanteen mukaan tietysti valitaan kuhunkin vaiheeseen sopiva asumismuoto rahatilanteen mukaan. Lähes jokainen opiskelija ja sinkkupari haluaisi asua Helsingin keskustassa. Siksi tietysti hinnat ovat pilvissä.
Perheen myötä voi haluta jotain muuta ja neliöt tulevat tärkeämmäksi. Lapselle oma huone jne.
Mutta tällä hetkellä viihden äärettömän hyvin Munkkiniemessä ja se on tulotasollanikin sopiva paikka.
Missä sinä viihdyt? Tai voitko asua siellä missä viihtyisit?
[/quote]
Ap:n aloituksessa suorastaan halveksuttiin tietyissä kaupunginosissa asuvia ihmisiä. Ainakin aloitus oli alatyylisesti kirjoitettu. Tätä taustaa vasten mielestäni Munkkiniemi ei ole sellainen paikka, jossa asuva voisi tällaisia ajatuksia kirjoitella. Ehkäpä tällainen leijuminen olisi mahdollista, jos ap asuisi esim. Kaivopuistossa, Ullanlinnassa tai Eirassa. Itse tosin silloinkaan olisi näin alatyylinen juntti.
Kun sitä kysyit, niin itse viihdyn yleensäkin siellä, missä asun. Kodin tekee muut asiat kuin asuinpaikka. Asun perheeni kanssa Etu-Töölössä ja kyllä, kaikilla on oma huone. Bilepaikat eivät kiinnosta ja rantaa ja rauhaa on täälläkin. Arvostan palveluiden läheisyyttä ja sitä, että voin kävellä kaikkialle. Niin, paitsi ehkä Munkkiniemeen. Kaukana, kun on.
Älytöntä on millään lailla arvostella toista asuinalueen takia. Ehkä sellaisten ihmisten tulisikin pysyä esim. Munkkiniemessä.
[/quote]
En kokenut aloitusta samalla tavoin kuin sinä. Ajattelin, että tarkoitus on keskustella asuialueeseen liittyvistä häpeäntunteista, jos niitä on...
Aloitus oli toki hieman karkeasti muotoiltu, mutta en kokenut siinä halveksuntaa ketään kohtaan, vaan halua tutkia asiaa.
Voi olla, että seuraavissa viesteissä on ollut viitteitä ylimielisyydestä. Luin ketjun hätäisesti, joten se on jäänyt hämärän peittoon.
Kuitenkin minua kiinnostaa ihmisten identifioituminen asuinalueensa perusteella. Siksi kiinnostus tähän avaukseen.
[/quote]
Vaikea tietenkin sanoa ap:n logiikasta tai tarkoitusperistä. Minusta se, että kahdesti aloituksessa puhutaan paskasta asuinalueesta ja todetaan hänen olleen järkyttynyt ja nolo tavattuaan jonkun sinänsä mielenkiintoisen henkilön Meri-Rastilasta, kertoo siitä, ettei ainakaan ap ole täysin kiinnostunut ainoastaan ihmisten identifioitumisesta asuinalueen perusteella vaan viestiin sisältyy jonkinasteinen halveksunta ja vastakkainasettelu Munkkiniemi vs. paskat alueet. Tuskinpa ap tällä aloituksellaan mitään tutkimusta halusi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:20"]
En nimittäin koskaan ole asunut. Lähinnä helsinkiläisille (tai muille maantieteellisesti ja yhteiskunnallisesti valveutuneille) tämä kysymys, koska en juuri tunne paskoja alueita muualta.
Onko hävettävää sanoa vaikka, että olen Kontulasta, Jakomäestä, Hakunilasta, Korsosta-- Miten keskustelu tämän jälkeen etenee. Ovatko paremmilla alueilla asuvat jotenkin noloina.
Muistan, kun kerran tutustuin yliopistopiireissä hurmaavaan mieheen. Tuli puheeksi sitten, missä päin asutaan, kun taksilla lähdettiin. Olin järkyttynyt ja nolo hänen puolestaan kun sanoi, että Meri-Rastilassa.
[/quote]
En tiedä miten keskustelet etenee, eikä vois vähempää kiinnostaa, mutta minulle maalla asuvana ja luontoa arvostavana joku ahdas Munkkivuori on ihan yhtä paska, kuin muutkin ahtaat kaupunkiaueet.
Mutta joo, porvoolaisten jorinat alkaa menemään aina vaan luokattomammiksi. Kuvittelin jo aikoja sitten, että pohjamuta on saavutettu, mutta sinä jälleen todistit sen, että pohjamuta ei ole alin taso, vaan trollit kykenevät kaivautumaan vaikka kuinka syvälle sen allekin.
[/quote]
Munkkivuori on nimenomaan todella väljästi rakennettu. Avarat pihat ja luontopolut talojen välissä.
Aivan ihanat metsäalueet ja urheilupuistot kuta kuinkin oven edessä.
Mitä nyt oikein tarkoitit vai tarkoititko mitään. Kerrostaloja nämä ovat kyllä pääsääntöisesti, joita rivitaloja tarjolla. Eli tarkoittaako ahdas juuri kerrostaloja?
[/quote]
Tarkoitin juuri mitä sanoin, eli kaupungissa on aina aivan liian ahdasta. Minulla on lähinpään naapuriin yli kilometri matkaa ja välissä ei mitään puistoja tai muuta keinotekoista vaan pelkkää aitoa metsää. Täällä ei taustalla pauhaa liikenteen meteli, vaan ihan ehdat luonnonäänet.
Minulle siis kaupunkiasuminen on aina paska vaihtoehto, oli sitten kyseessä, Munkkivuori, Munkkiniemi, tai vaikka Kontula. aivan samaa sontaa minulle.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:02"] En ole asunut missään getossa itse. Ja Tampereella asustelen. Kyllä vähän kiertelemme kauempaa niitä ketkä asuu pispalassa,tesomalla,kalkussa,harvannassa,annalassa tai hallilassa. Hyi helvetti. t. Tampere pyynikki-kaleva alueella asunut ja Helsingissä Eirassa. [/quote] Tuo "ne, ketkä" kertoo tietysti jo riittävästi. Opettele ensimmäiseksi sanomaan "ne, jotka" Ja sitten asiaan. Pispala on kyllä Tampereen parhampia (katso hinnat) asuinalueita. Hauskaa puutalokeskittymää aivan keskustan tuntumassa. Taiteilijoita pilvin pimein ja kaikkea hauskaa väkeä. Vastaa ehkä Käpylää Helsingissä. [/quote] Sanotaan näin että ensinäkin tikkutehdas aivanliian lähellä, ja pispalahan on tunnettu taiteilioistaan, mutta myös nisteistään. Eikö tässä viime keväänä siellä pari asuntoakin poltettu ihan vieriviereltä? Tietenki riippuu mistä päin katsoo. Kalliita taloja kyllä, outoa porukkaa myös. Jossa en todellakaan haluaisi lapseni kasvavan.
[/quote]
No et sä kyllä Pispalasta mitään ymmärrä, jos tollasia horiset. Tuskin olet edes käynyt Tampereella. Kyllä se vaan on niin, kuten tuo aiempi kirjoittaja sanoi, että Pispala on arvostetuinta ja kalleinta Tamperetta. Se että jossain Pispalanvaltatien pohjoispuolella on pari taloa, jossa on vähän villinpää menoa, ei tietenkään leimaa koko Pispalaa millään tavoin, siis ainakaan niille, jotka Tampereesta jotain ymmärtävät.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:26"]Nykyään asun Ullanlinnassa eli ei hävetä mutta ennen asuin Katajanokalla ja se nolotti. Kaikki tiesivät että Skattalla on ne muutaman kaupungin vuokratalot ja aina piti painottaa että ei, en asu niissä stadin kämpissä vaan omistusasunnossa Rahapajankadulla... :( onneksi ne ajat ovat takanapäin.
[/quote]
No voi ei, mitenköhän sä selviät noista traumoista?
[/quote]
Vittu mitä pellejä :D mä oon asunu pommitusten keskellä huonomaineisilla alueilla. Toisaalta taas rikkailla alueilla Lontoossa ja Köpiksessä. Voi Töölö, Eira ja Munkkiniemi! Hankkikaa elämä!!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:20"]
[/quote]
En tiedä miten keskustelet etenee, eikä vois vähempää kiinnostaa, mutta minulle maalla asuvana ja luontoa arvostavana joku ahdas Munkkivuori on ihan yhtä paska, kuin muutkin ahtaat kaupunkiaueet.
Mutta joo, porvoolaisten jorinat alkaa menemään aina vaan luokattomammiksi. Kuvittelin jo aikoja sitten, että pohjamuta on saavutettu, mutta sinä jälleen todistit sen, että pohjamuta ei ole alin taso, vaan trollit kykenevät kaivautumaan vaikka kuinka syvälle sen allekin.
[/quote]
Munkkivuori on nimenomaan todella väljästi rakennettu. Avarat pihat ja luontopolut talojen välissä.
Aivan ihanat metsäalueet ja urheilupuistot kuta kuinkin oven edessä.
Mitä nyt oikein tarkoitit vai tarkoititko mitään. Kerrostaloja nämä ovat kyllä pääsääntöisesti, joita rivitaloja tarjolla. Eli tarkoittaako ahdas juuri kerrostaloja?
[/quote]
Tarkoitin juuri mitä sanoin, eli kaupungissa on aina aivan liian ahdasta. Minulla on lähinpään naapuriin yli kilometri matkaa ja välissä ei mitään puistoja tai muuta keinotekoista vaan pelkkää aitoa metsää. Täällä ei taustalla pauhaa liikenteen meteli, vaan ihan ehdat luonnonäänet.
Minulle siis kaupunkiasuminen on aina paska vaihtoehto, oli sitten kyseessä, Munkkivuori, Munkkiniemi, tai vaikka Kontula. aivan samaa sontaa minulle.
[/quote]
Ok,
Tämä ihan fine minulle, kunhan tällaiset erakot maksavat asumisestaan sen verran kuin kustannukset ovat.
Postinkantoa pitäisi rajoittaa ynnä muuta infrastruktuuria. Polttoainevero vain kovemmaksi. Jos tämän kirjoittaja halua lähteäkin tästä "ylhäisestä yksinäisyydestään" joskus ihmisten ilmoille ostamaan vaikka askin tupakkaa, niin en minä maksumiehenä haluasi olla.
Minä muutin Eiraan kalliiseen asuntoon vuokralle joksikin aikaa, mutta jonka rapun aulassa pultsarit kävivät paskomassa ja kusemassa ja jonka edustalla nuoret narkkarit yritti osua piikillä suoneen horjuen ja täristen.
Tuo asunto oli kuitenkin miljoonakämppä, ja mekin maksettiin siitä vuokraa 2500+ euroa kuussa muutaman kuukauden ajan kun myimme aiemman ja oma rivitalomme ei ollut vielä valmistunut ajoissa.
Eli voin kertoa teille miltä tuntuu asua hienolla alueella kalliissa asunnossa, jossa tuntee silti olevansa jossain halvassa LÄÄVÄLÄHIÖSSÄ.
Asun meri-rastilassa lapseni kanssa ja ihan hyvä seutu on asua :) Ei nolota!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:26"]Nykyään asun Ullanlinnassa eli ei hävetä mutta ennen asuin Katajanokalla ja se nolotti. Kaikki tiesivät että Skattalla on ne muutaman kaupungin vuokratalot ja aina piti painottaa että ei, en asu niissä stadin kämpissä vaan omistusasunnossa Rahapajankadulla... :( onneksi ne ajat ovat takanapäin. [/quote] No voi ei, mitenköhän sä selviät noista traumoista? [/quote] Vittu mitä pellejä :D mä oon asunu pommitusten keskellä huonomaineisilla alueilla. Toisaalta taas rikkailla alueilla Lontoossa ja Köpiksessä. Voi Töölö, Eira ja Munkkiniemi! Hankkikaa elämä!!
[/quote]
Toi "hankkiaa elämä" kertoo ihan tarpeeksi susta. Ala-astelaisetkaan eivät enää kehtaa käyttää tuota.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:26"]Nykyään asun Ullanlinnassa eli ei hävetä mutta ennen asuin Katajanokalla ja se nolotti. Kaikki tiesivät että Skattalla on ne muutaman kaupungin vuokratalot ja aina piti painottaa että ei, en asu niissä stadin kämpissä vaan omistusasunnossa Rahapajankadulla... :( onneksi ne ajat ovat takanapäin. [/quote] No voi ei, mitenköhän sä selviät noista traumoista? [/quote] Vittu mitä pellejä :D mä oon asunu pommitusten keskellä huonomaineisilla alueilla. Toisaalta taas rikkailla alueilla Lontoossa ja Köpiksessä. Voi Töölö, Eira ja Munkkiniemi! Hankkikaa elämä!!
[/quote]
Mutta et silti ymmärrä sarkasmia...
Minä asuisin silti mieluummin Jakomäen hienoimmassa ja kalleimmassa 200-300 neliön omakotitalossa, kuin Kaivopuiston halvimmassa ja remonttia odottavassa 24 neliön kerrostaloasunnossa.
Ovat nimittäin aivan samassa hintaluokassa!
Nuorena asuin, eikä haitannut kun en paremmasta tiennyt. Pääasia että suunta on parempaan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:45"]
Hahah! Koko stadi on yksi persläpi. Böndellä on mukavaa.
[/quote]
Niin, aina voi menä juttelemaan Eikan kanssa ABC:lle!Tai runkata äidin tapeteille.
Sellaista mahdollisuuttahan täällä ei ole, kun pukkaa kaikki ooppera- ja , teatteriesitykset, vapaapääsyiset yliopstoluennot, konsertit ja multikultitapahtumat päälle.
Siellähän saatte omakotitalostanne mahdollisesti kieron välittäjän avustuksella jopa kymppitonnin. Kas kukaan ei sinne halua! Kymppitonni neliöltä on täällä meillä, sori...
[/quote]
Uuuu.. Miten siistiä, oikein vapaapääsyiset yliopistoluennot. Olen kateudesta vihreä. Maalla on mukavaa, eikä tarvitse olla itsekeskeisten nousukkaiden kanssa juurikaan tekemisissä.