Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua paskalla alueella?

Vierailija
20.03.2015 |

En nimittäin koskaan ole asunut. Lähinnä helsinkiläisille (tai muille maantieteellisesti ja yhteiskunnallisesti valveutuneille) tämä kysymys, koska en juuri tunne paskoja alueita muualta. 

Onko hävettävää sanoa vaikka, että olen Kontulasta, Jakomäestä, Hakunilasta, Korsosta-- Miten keskustelu tämän jälkeen etenee. Ovatko paremmilla alueilla asuvat jotenkin noloina. 

Muistan, kun kerran tutustuin yliopistopiireissä hurmaavaan mieheen. Tuli puheeksi sitten, missä päin asutaan, kun taksilla lähdettiin. Olin järkyttynyt ja nolo hänen puolestaan kun sanoi, että Meri-Rastilassa. 

Itse asun Munkkiniemessä. 

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpä asukas Kontulasta. Olen asunut myös Jakomäessä ja Tapanilassa. Eipä ikävää sanottavaa näistä mistään. Terveyskeskuspalvelut ehkä jonojen kannalta ikävin puoli. Muuten kyllä viihdyn, ympäristössä asuu kaltaisiani aivan normaaleja ihmisiä, maahanmuuttajiakin toki, mutta suurin osa heistä on tosi fiksuja ja kivoja, ihan ihmisiä, kuten muutkin :). Harmejakin on ollut, mutta ei ylitsepääsemättömiä.

Vältän kulkemista illalla myöhään, mutta niin tekisin asuinpaikasta riippumatta. Oma "reviiri" tässä ympärillä vehreää ja rauhallista.

Koulu tosin on liian täynnä ja siellä riittää haastetta, mutta toisaalta taas ei tarvitse tuntea huonommuuden tunnetta, jos aivan kaikkeen ei ole varaa. Lapsella on supermotivoitunut ope, joka ei loista poissaoloilla ja saa luokan haltuun. Puutteitakin on, opettajan aika ei riitä aivan kaikkeen, mutta jelppaamme lasta sitten kotona, jos jokin asia kaipaa lisäharjoitusta.

Tässä elämäntilanteessa ok-paikka. 

Naurattaa kyllä joskus lukea ihmisistä, jotka eivät uskalla tuohon ostarille päiväsaikaan ;). Ei kannata pelätä, siellä on usein aikas paljon vartijoita ja poliisikin pistäytyy tarkistuskierrokselle. En tosin ole koskaan törmännyt mihinkään rähinöihin, kun kauppojen sulkemisajan jälkeen en siellä käy.

Vierailija
42/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:51"]

No en mä nyt vielä Munkkiniemellä leijuisi ap...

[/quote]

No, millä sinä leijuisit? 

Täällä on paljon luontoa, rantaa ja rauhaa. Ihan keskustaan en havittelekaan, olen jo reilusti keski-ikäinen ja bilettämisriennot eivät ole jokapäiväistä kauraa. 

Eli elämäntilanteen mukaan tietysti valitaan kuhunkin vaiheeseen sopiva asumismuoto rahatilanteen mukaan. Lähes jokainen opiskelija ja sinkkupari haluaisi asua Helsingin keskustassa. Siksi tietysti hinnat ovat pilvissä. 

Perheen myötä voi haluta jotain muuta ja neliöt tulevat tärkeämmäksi. Lapselle oma huone jne. 

Mutta tällä hetkellä viihden äärettömän hyvin Munkkiniemessä ja se on tulotasollanikin sopiva paikka. 

Missä sinä viihdyt? Tai voitko asua siellä missä viihtyisit?

[/quote]

Ap:n aloituksessa suorastaan halveksuttiin tietyissä kaupunginosissa asuvia ihmisiä. Ainakin aloitus oli alatyylisesti kirjoitettu. Tätä taustaa vasten mielestäni Munkkiniemi ei ole sellainen paikka, jossa asuva voisi tällaisia ajatuksia kirjoitella. Ehkäpä tällainen leijuminen olisi mahdollista, jos ap asuisi esim. Kaivopuistossa, Ullanlinnassa tai Eirassa. Itse tosin silloinkaan olisi näin alatyylinen juntti.

Kun sitä kysyit, niin itse viihdyn yleensäkin siellä, missä asun. Kodin tekee muut asiat kuin asuinpaikka. Asun perheeni kanssa Etu-Töölössä ja kyllä, kaikilla on oma huone. Bilepaikat eivät kiinnosta ja rantaa ja rauhaa on täälläkin. Arvostan palveluiden läheisyyttä ja sitä, että voin kävellä kaikkialle. Niin, paitsi ehkä Munkkiniemeen. Kaukana, kun on.

Älytöntä on millään lailla arvostella toista asuinalueen takia. Ehkä sellaisten ihmisten tulisikin pysyä esim. Munkkiniemessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:01"]

Turussa Varissuo on oikea ghettojen ghetto, Suomen monikulttuurisin asuinalue. Kyllä hävetti kertoa, missä asuin

[/quote]

silti se on siistimpi ja turvallisempi kuin esim juuri Munkkiniemi, sehän tuossa juuri on hauskaa :)

[/quote]

Juu Munkkiniemihän on ihan kamalaa ghettoa: Kalastajatorppa, Alvar Aallon ja Eliel Saarisen suunnittelemia taloja, lähetystöjä, merenranta... Minulla on asunun sukulaisia Vakkella, joten tunnen kyllä alueen hyvin ajalta 5-20 vuotta sitten. Nykytilasta en osaa sanoa muuta, kuin että uutisten ja tilastojen mukaan mennyt hurjempaan suuntaan. Munkassa ja sen läheisyydessä myös viettänyt paljon aikaa nyt viime vuosina, ja ei mitään pahaa sanottavaa.

Vierailija
44/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:10"]

Mitä laatua on Tammisalossa? Ei kauppaa lähimaillakaan, tai muitakaan palveluja. Päiväkoti löytyy mutta koulu on Roihuvuoressa (ja sehän on hurjaa seutua se). Aivan ylihinnoiteltu paikka.

[/quote]

Etkö säkää idiootti tajua, että arvostus mitataan rahalla. Ei yhtään millään muulla. Raha on symbolinen vaihdon välinen. Se olisi jo Aku Ankasta pitänyt lapsuudessa oppia. 

Koska Tammisalon hinnat yksinkertaisesti ovat kalliimpia kuin esim. Roihuvuoressa, kertoo se siitä, että ihmiset sinne enemmän haluavat. Vaikka nyt tämä lähikauppa puuttuu. 

Ei ole olemassa ylihinnoittelua. Jokainen maksaa sen mitä mistäkin tuotteesta (oli sitten asunto tai ihan mitä vain) on valmis maksamaan. 

Vierailija
45/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsuudenperheeni kanssa asunut sekä Siilitiellä että Tapulikaupungissa. Kävin kuitenkin hyvää koulua enkä kehdannut kertoa asuvani Tapulissa, joten sanoin kaikille asuvani Puistolassa. Kerran muistan, kun koulukaveri toi Hesarista leikkeen, jossa haukuttiin meidän taloa huonosti rakennetuksi. Sanoin hänelle, ettei mun äidillä ollut varaa ostaa kalliimpaa asuntoa, niin se vittuilu loppui siihen :-D

Vierailija
46/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkkiniemi on ns. arvoaluetta. kalliimpaa kuin lauttasaari. Sieltä löytyy melkoisia kivilinnoja Tiilimäeltä ja munkanrannassa on todellisia miljoona-asuntoja. tyhmä lähiöläinen toki ajattelee, ettei munkalla kannata "leijua", koska se on maantieteellisesti kaukana ydinkeskustasta. Sama tyhmä lähiöläinen pitää varmasti munkkiniemeä ja munkkivuorta samana alueena, mitä ne eivät ole.

Vierailija
47/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samalta kuin olla paskassa koulussa, kukaan ei tunne "ketään", kellään ei ole visiota, ihmiset on ilkeitä ja käytöstavattomia, puheenaiheet pyörii kummelin 90-luvun vitsien ympärillä, asiat vain tapahtuvat niihin ei yritetä vaikuttaa, kehittävä yhteenkuuluvuus puuttuu.

Vierailija
48/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään asun Ullanlinnassa eli ei hävetä mutta ennen asuin Katajanokalla ja se nolotti. Kaikki tiesivät että Skattalla on ne muutaman kaupungin vuokratalot ja aina piti painottaa että ei, en asu niissä stadin kämpissä vaan omistusasunnossa Rahapajankadulla... :( onneksi ne ajat ovat takanapäin.

Vierailija
49/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Oulun Kirkkokankaalla, ihan hyvä alue. Mutta eipä mua hävettäny kertoa kenellekkää asuinpaikkaani silloin kuin asuin Tuirassa. Rakastan Tuiraa <3

Vierailija
50/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun tällä hetkellä Oulun Rajakylässä. Vastaa varmaan jotain Kontulaa. Hävettää ihan helkkaristi, en mielelläni kerro missä asun. Kaupassa käyn kauempana. Olen kasvanut Oulun Keskustassa, jossa minulla on omistusasunto (jossa tosin äitini asuu tällä hetkellä) ja yleensä sanon olevani Keskustasta. 

Onhan täällä Rajakylässä normaalejakin ihmisiä. Ehkä kokonaiset kolme. Teiniäitejä, isoja uusperheitä, oireilevia teinejä, poliisit jatkuvasti paikalla.. Ja asun ns. paremmalla puolella omakotitalossa. Mitään en uskalla jättää pihalle.

Kaikilla kova tarve esittää keskiluokkaista. Meille esimerkiksi naureskellaan koska ajellaan 13v vanhalla autolla. Meillä se auto on kuitenkin oma ja muutenkin varmaan saman arvoinen kuin naapureiden "uudet" Zafirat. 

Onneksi päästään kohta muuttamaan täältä pois, ei tänne helpolla sopeudu. 

Vierailija
51/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:26"]Nykyään asun Ullanlinnassa eli ei hävetä mutta ennen asuin Katajanokalla ja se nolotti. Kaikki tiesivät että Skattalla on ne muutaman kaupungin vuokratalot ja aina piti painottaa että ei, en asu niissä stadin kämpissä vaan omistusasunnossa Rahapajankadulla... :( onneksi ne ajat ovat takanapäin.
[/quote]

No voi ei, mitenköhän sä selviät noista traumoista?

Vierailija
52/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:51"]

No en mä nyt vielä Munkkiniemellä leijuisi ap...

[/quote]

No, millä sinä leijuisit? 

Täällä on paljon luontoa, rantaa ja rauhaa. Ihan keskustaan en havittelekaan, olen jo reilusti keski-ikäinen ja bilettämisriennot eivät ole jokapäiväistä kauraa. 

Eli elämäntilanteen mukaan tietysti valitaan kuhunkin vaiheeseen sopiva asumismuoto rahatilanteen mukaan. Lähes jokainen opiskelija ja sinkkupari haluaisi asua Helsingin keskustassa. Siksi tietysti hinnat ovat pilvissä. 

Perheen myötä voi haluta jotain muuta ja neliöt tulevat tärkeämmäksi. Lapselle oma huone jne. 

Mutta tällä hetkellä viihden äärettömän hyvin Munkkiniemessä ja se on tulotasollanikin sopiva paikka. 

Missä sinä viihdyt? Tai voitko asua siellä missä viihtyisit?

[/quote]

Ap:n aloituksessa suorastaan halveksuttiin tietyissä kaupunginosissa asuvia ihmisiä. Ainakin aloitus oli alatyylisesti kirjoitettu. Tätä taustaa vasten mielestäni Munkkiniemi ei ole sellainen paikka, jossa asuva voisi tällaisia ajatuksia kirjoitella. Ehkäpä tällainen leijuminen olisi mahdollista, jos ap asuisi esim. Kaivopuistossa, Ullanlinnassa tai Eirassa. Itse tosin silloinkaan olisi näin alatyylinen juntti.

Kun sitä kysyit, niin itse viihdyn yleensäkin siellä, missä asun. Kodin tekee muut asiat kuin asuinpaikka. Asun perheeni kanssa Etu-Töölössä ja kyllä, kaikilla on oma huone. Bilepaikat eivät kiinnosta ja rantaa ja rauhaa on täälläkin. Arvostan palveluiden läheisyyttä ja sitä, että voin kävellä kaikkialle. Niin, paitsi ehkä Munkkiniemeen. Kaukana, kun on.

Älytöntä on millään lailla arvostella toista asuinalueen takia. Ehkä sellaisten ihmisten tulisikin pysyä esim. Munkkiniemessä.

[/quote]

En kokenut aloitusta samalla tavoin kuin sinä. Ajattelin, että tarkoitus on keskustella asuialueeseen liittyvistä häpeäntunteista, jos niitä on...

Aloitus oli toki hieman karkeasti muotoiltu, mutta en kokenut siinä halveksuntaa ketään kohtaan, vaan halua tutkia asiaa.

Voi olla, että seuraavissa viesteissä on ollut viitteitä ylimielisyydestä. Luin ketjun hätäisesti, joten se on jäänyt hämärän peittoon. 

Kuitenkin minua kiinnostaa ihmisten identifioituminen asuinalueensa perusteella. Siksi kiinnostus tähän avaukseen. 

Vierailija
53/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai te oikeasti voi olla tuollaisia. Elän itse omaishoidon tuella ja teidän jutut asuinalueista ja on todella vierasta minulle. Minusta on ihanaa, kun sain edullisen asunnon kaupungilta. Lähellä on kaikki palvelut ja päivällä, kun lapsi on koulussa minulla on seuraa kotona olevista äideistä esim. mamuista.

Vierailija
54/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:29"]Itse asun Oulun Kirkkokankaalla, ihan hyvä alue. Mutta eipä mua hävettäny kertoa kenellekkää asuinpaikkaani silloin kuin asuin Tuirassa. Rakastan Tuiraa <3
[/quote]

Eihän Tuira edes ole mitään huonoa aluetta

Vierailija
55/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:20"]

Kyllä munkkiniemi on ns. arvoaluetta. kalliimpaa kuin lauttasaari. Sieltä löytyy melkoisia kivilinnoja Tiilimäeltä ja munkanrannassa on todellisia miljoona-asuntoja. tyhmä lähiöläinen toki ajattelee, ettei munkalla kannata "leijua", koska se on maantieteellisesti kaukana ydinkeskustasta. Sama tyhmä lähiöläinen pitää varmasti munkkiniemeä ja munkkivuorta samana alueena, mitä ne eivät ole.

[/quote]

Munkkivuori on tosiaan 50-60 -luvun taitteessa rakennettu lähiö ostareineen. Ei kaupunkimaista suunnittelua. Hyvin miellyttävää seutua kyllä, koska kaupungin vuokrataloja ei ole ensimmäistäkään. 

Ihan eri kastia kuitenkin, jonka hinnoista tietysti huomaa. Tonnin halvempi neliöhinta Munkkivuoressa. Sekin kuitenkin samaa luokkaa kuin Tampereen ja Turun keskustassa. 

Helsinki jyrää!

Vierailija
56/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:20"]

En nimittäin koskaan ole asunut. Lähinnä helsinkiläisille (tai muille maantieteellisesti ja yhteiskunnallisesti valveutuneille) tämä kysymys, koska en juuri tunne paskoja alueita muualta. 

Onko hävettävää sanoa vaikka, että olen Kontulasta, Jakomäestä, Hakunilasta, Korsosta-- Miten keskustelu tämän jälkeen etenee. Ovatko paremmilla alueilla asuvat jotenkin noloina. 

Muistan, kun kerran tutustuin yliopistopiireissä hurmaavaan mieheen. Tuli puheeksi sitten, missä päin asutaan, kun taksilla lähdettiin. Olin järkyttynyt ja nolo hänen puolestaan kun sanoi, että Meri-Rastilassa. 

Itse asun Munkkiniemessä. 

[/quote]

En tiedä miten keskustelet etenee, eikä vois vähempää kiinnostaa, mutta minulle maalla asuvana ja luontoa arvostavana joku ahdas Munkkivuori on ihan yhtä paska, kuin muutkin ahtaat kaupunkiaueet.

Mutta joo, porvoolaisten jorinat alkaa menemään aina vaan luokattomammiksi. Kuvittelin jo aikoja sitten, että pohjamuta on saavutettu, mutta sinä jälleen todistit sen, että pohjamuta ei ole alin taso, vaan trollit kykenevät kaivautumaan vaikka kuinka syvälle sen allekin.

Vierailija
57/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Vantaalla. Ei hävetä kertoa sitä, vaikka opiskelupiireissäni suurin osa onkin ns. hienostoalueilta kotoisin. Ajattelen sen niin, että jos se jonkinlaista negatiivista ajatusta herättää keskustelukumppanissani, kertoo se enemmän hänestä kuin minusta. Juurikin keskustelukumppanin sivistyksestä kertoo paljon tuollaiset ennakkoasenteet.

Vierailija
58/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin hetken Töölössä ja nykyään Keravalla. Ai että viihdyn täällä niin paljon paremmin. Jos johonkin lähemmäs Helsinkiä pitäisi muuttaa, muuttaisin Vantaalle! Mutta sitä ei ilmeisesti kehtaa sanoa ääneen ;) No joo, myönnetään että valitsisin sieltä jonkun muun alueen kuin esim. Korson, jossa tosin varmasti myös hyviä alueita. Kaikista eniten ärsyttää ihmiset jotka kuvittelevat olevansa muita parempia, koska asuvat Helsingin hyvillä alueilla tai Espoossa. T: syntyperäinen Espoolainen

Vierailija
59/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 11:58"]

Asun pääkaupunkiseudulla kaupunginosassa jossa on alle 100 asukasta.. juuri kukaan ei edes tiedä onko hyvä vai huono alue..

[/quote]

Pääkaupunkiseudulla ei ole virallista kaupunginosaa, jonka väkiluku olisi alle sata. Totta kai olet voinut itsellesi kehittää jonkin korttelikaupunginosan päässäsi. Siitä vain muut eivät tiedä mitään. 

[/quote]

Tulipa todistettua ettei tunneta.

Esim Länsisalmi Vantaalla ollut 2010 väestölaskennassa 38 asukasta. Ja on noita muitakin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsisalmi

Vierailija
60/143 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole missään niin hyvin viihtynyt kuin Oulun Rajakylässä. Ja kehtaan sen kyllä sanoakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi